תפריט עמוד

מלוכה בעולם: עובדות מעניינות

כל מה שרציתם לדעת על מלכים ומלוכה: כמה כסף יש למלכת אנגליה? מי היה המלך אחשוורוש? איזו מלכה הורתה על נטיעת גני לוקסמבורג בפריז? מי המלך ששלט הכי הרבה זמן? ואיפה נמצא הארמון הגבוה בעולם

> מסופר על היועץ הראשי של מלך פרס במאה העשירית כי הוא נהג לשאת את ספרייתו, שכללה לא פחות מ-117 אלף ספרים, לכל מקום שאליו בגיע. הספרים הועמסו על גמלים לפי סדר האותיות, וכל גמל אומן ללכת אחר הגמל שנשא את האות הוקדמת לו בסדר.

> ב-1956 הראה סקר דעת קהל של "גאלופ" כי לא פחות מאשר 35 אחוזים מהאוכלוסייה מאמינים שהמלכה אליזבת השנייה נבחרה על ידי אלוהים.

> על פי הדעה הרווחת, קסרקסס הראשון, שמלך על פרס מ-485 עד 465 לפני הספירה, הוא המלך אחשוורוש, הנזכר במגילת אסתר.

> גני לוקסמבורג שבפריז ניטעו בפקודתה של מארי דה מדיצ'י, אלמנתו של מלך צרפת אנרי הרביעי. היא החליטה לנטוע גנים שיזכירו לה את הגנים פלאצו פיטי וג'יארדינו די בובולי, שבהם טיילה בעיר הולדתה, פירנצה.

> המלוכה המתועדת הארוכה ביותר היא זו של מלך מצרים פפי השני, שמלך מ-2281 לפני הספירה במשך 94 שנים.

> הוואי היא המדינה היחידה בארצות הברית שבה היה שלטון מלוכני. בארמון המלוכה, שהושלם בשנת 1882, בעת כהונתו של המלך האחרון של הוואי, דיוויד קאלאקאואה, היה חשמל שנים רבות לפני שהחשמל הגיע לבית הלבן. כיום משמש ארמון המלוכה כמוזיאון.

> בשנת 1972 גילו שני פרופסורים מבוסטון כי דמותו הספרותית של הרוזן דרקולה, אותו ערפד רב און דמוי אדם שמופיע בלילות, מבוססת על דמות היסטורית ידועה לשמצה – ולאד השלישי, שכונה ולאד צפש ("המשפד"), נסיך טרנסילבני אכזר ונורא ממשפחת דרקול, ששלט בוולאכיה במאה ה-15.

> עבד אל-מוטדיד, מלך המורים בספרד, מצא שימוש מקורי לגולגולות אויביו. הוא הפך אותן לאגרטלים.

> המלך ריצ'רד לב ארי כונה גם "המלך הנעדר". בעשר שנות מלכותו, בשנים 1199-1189, הוא שהה באנגליה כשישה חודשים בלבד. את שאר זמנו הקדיש בעיקר למסעות הצלב.

> מסופר על הקיסר הראשון של סין, שנולד ב-259 לפני הספירה, כי הוא היה אחוז חרדה מפני האפשרות שיירצח. הוא נקט אמצעים קיצוניים להגן על עצמו, בין השאר על ידי בניית מאה ארמונות בעיר הבירה כדי שיוכל לעבור ביניהם בלילות. הוא גם העסיק את מוזיקאי החצר בכתיבת שירים על הנצח ושלח חוקרים ואלכימאים לבדוק שיקויים שיהפכו אותו לבן אלמוות.

> לא כל המלכים הספיקו למלוך די זמן כדי להפגין כישורים מלכותיים. גרוע במיוחד היה גורלם של אלה שמלכו זמן קצר כל כך, שצייר החצר לא הספיק לצייר את דיוקנם. כך, למשל, אדוארד החמישי, הספיק למלוך חודשיים לפני שהודח על ידי דודו ריצ'רד, הדוכס מגלוקסטר.

> האפיפיור יוחנם פאולוס ה-2 עורר מחלוקת כשבחר להפוך לקדוש את קרל הראשון, שליט הקיסרות האוסטרו-הונגרית האחרון, שצבאו עשה שימוש בגזים רעילים במלחמת העולם הראשונה.

> הסברה שניתוח קיסרי נקרא על שמו של יוליוס קיסר שנולד בניתוח קיסרי אינה הגיונית. בימיו של יוליוס קיסר הנשים לא היו שורדות ניתוח כזה, ואילו אמו של יוליוס קיסר היתה רבת פעלים גם לאחר היוולדו.

> ארמון טאג' מהאל שבאגרה, הודו, נבנה על ידי הקיסר המוגולי שאה ג'האן, לזכרה של אהובתו ארג'ומנד באנו בגום, הידועה יותר בכינוי מומטאז מהאל, "נזר הארמון". ב-1631, כאשר כרעה ללדת את בנם ה-14, מתה מומטאז. בקשתה האחרונה היתה שהעולם כולו ידע כמה גדולה היתה אהבתם. הקיסר התנתק מניהול האימפריה המוגולית והתמסר לבניית המונומנט, בעזרת עשרים אלף פועלים שעמלו במשך כעשרים שנה עד שהושלם המבנה הסימטרי.

> עד היום לא נפתרה התעלומה מי היה האיש המסתורי הנכלא על ידי מלך צרפת, לואי ה-14, בבסטיליה ב-1687 וכיסה את פניו במסכה עשויה ברזל עד ליום מותו ב-1703.

> הארצות חצי האי ערב לא הכירו את צורת השלטון המלוכני עד תחילת המאה העשרים, אז החלו הבריטים ללטוש עיניים לאזור, שהיה בשליטה עותומאנית. הבריטים הציעו לשריף חוסיין בן עלי, בן למשפחת ההאשמים ששלט באותה תקופה על מדינה ומכה, לעורר מהפכה בארצות הערביות הנמצאות תחת השליטה העותומאנית, כדי להחליש אותה ולאפשר את השתלטותם על שטחי האימפריה. חוסיים בן עלי נעתר להצעה, וב-1916, במהלך המרד, אף העניק לעצמו את התואר מלך.

> למלכת אנגליה שמור מקום של כבוד בעשירייה הפותחת של עשירי הממלכה, עם הערכת הון ממוצעת של 700 מיליון לירות שטרלינג (יותר מחמישה מיליארד שקלים).

> כשאטוואלפה, שליטה האלוהי של אימפריית האינקה, השליך ארצה ב-1532 את כתבי הקודש שהגיש לו נציג האפיפיור, בדרישה להכיר בנציגי הכתר הספרדי ובאלוהי הנוצרים, הוא לא שיער שבכך הוא הביא להפלת אחת האימפריות החזקות בתבל. בהסתערות של לא יותר ממאתיים חיילים ספרדים (שהיו חמושים ברובים ובתותחים, נשק שלא נראה עד אז ביבשת) על צבאו הגדול של אטוואלפה, נטבחו כ-7,000 בני אינקה. אטוואלפה נשבה, ויתר על טונות רבות של זהב וכסף ככופר לשחרורו, והוצא לבסוף להורג.

> מאז שנת 1066 הוכתרו כל מלכי ומלכות אנגליה (מלבד אדוארד החמישי ואדוארד השמיני) בכנסיית ווסטמינסטר שבלונדון.

> בכל פעם שמלכת אנגליה נכנסת לפרלמנט, עורכים במרתף חיפוש טקסי, לציון "קשר אבק השרפה". מקורו של הטקס בראשית המאה ה-17: התנגדות למדיניות הפרוטסטנטית של המלך האנגלי ג'יימס הראשון הביאה ב-1605 את איש הכנסייה הקתולית, גאי פוקס, וכמה מתומכיו להטמין עשרות חביות שלאבק שרפה במרתפי הפרלמנט, במטרה לפוצץ אותו על יושביו. המזימה התגלתה לפני שנפתחה ישיבת הפרלמנט ב-5 בנובמבר. גאי פוקס ושותפיו הוצאו להורג בעוון בגידה, ומאז נחגג באנגליה מדי 5 בנובמבר ליל גאי פוקס, הנקרא גם "ליל הזיקוקים" או "ליל המדורות".

> המהפכה הצרפתית הביאה לשיא הפופולריות את שיטת ההוצאה להורג בגיליוטינה, מערפת הראשים שהומצאה בימי הביניים. ד"ר ז'וסף גיליוטין, חבר באספה הלאומית הצרפתית, עשה נפשות לאישור החוק שחייב הוצאה להורג רק באמצעות המערפת, בה סיימו את חייהם גם המלך לשעבר לואי ה-16 ואשתו, מארי אנטואנט.

> הארמון הגבוה ביותר בעולם, השוכן בגובה 3,700 מטר בלהסה, טיבט, הוא ארמון פוטאלה, מקום משכנו של הדלאי לאמה. הוא נבנה במאה השביעית על ידי מלך טיבט סונגצ'ן גאמפו, כמתנת נישואים לאישתו, הנסיכה הסינית, אולם נשרף ממכת ברק. הוא נבנה מחדש בצורתו המפוארת הנוכחית במאה ה-17, על ידי הדלאי לאמה החמישי.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.