תפריט עמוד

מכוניות: כוכבות על גלגלים

לא מעט סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה זכורים לרבים מאיתנו לא בזכות שחקנים בשר ודם, אלא דווקא בשל כוכבות ממונעות, שמעוררות בנו לא פעם תחושת נוסטלגיה עמוקה וחזרה לימי ילדותנו. המכוניות המפורסמות, כמו שחקני הוליווד הנוצצים, זוכות לתהילה ולהערצה לאורך שנים ומאחורי כל אחת יש סיפור חיים מרגש. חלק מהמכוניות הללו שייכות לעולם הדמיון והפנטזיה, אך יש גם כאלו שקיימות במציאות, ואפילו נמכרות באתר המכירות הפומביות אי-ביי.

הדלוריאן המעופפת
איך אפשר לשכוח את מכונית הספורט דלוריאן שכיכבה בטרילוגיית הסרטים "בחזרה לעתיד", אותה מכוניות מעופפת עם דלתות הכנפיים, שמתודלקת מזבל אורגני ומעבירה בתוך שניות ספורות את מארטי מק-פליי (מייקל ג'י פוקס) למסע אחורה או קדימה בזמן. המכונית, שתפקדה כמכונת זמן, היא למעשה מכונית אמיתית – דלוריאן DMC-12 – שתוכננה בידי ג'ון דלוריאן.
בשנת 1973 פרש המהנדס דלוריאן מעבודתו בחברת ג'נרל מוטורס והקים חברת רכב שנשאה את שמו, דה-לוריאן. במרס 1976 יצר דלוריאן את דגם האב-טיפוס של מכונית חלומותיו: מכונית ספורט קופה, איתה קיווה לכבוש את שוק המכוניות של צפון אמריקה. בשנים הבאות חיפש דלוריאן משקיע, ולאחר מאמצים רבים השיג את תמיכת ממשלת בריטניה והקים את מפעלו בדונמארי שבאירלנד. בכדי להפוך את הרעיון למעשי נשכרו שירותיה של יצרנית הרכב לוטוס, שהיתה אחראית על הרכבה ועל הייצור ההמוני. בשנת 1981 החל הייצור הסדרתי של הדלוריאן.
התוכנית המקורית היתה לייצר כ-5,000 כלי רכב בשנה, אך בפועל נבנו לא יותר מעשרת אלפים מכוניות בשנה. איכות הרכבים היתה סבירה, לא יותר, ופרויקט הדלוריאן DMC-12 לא השיג את מטרותיו. בסוף 1982 הודיעה ממשלת בריטניה כי היא מפסיקה את התמיכה בחברה.
בשנת 1985, עם יציאת הסרט "בחזרה לעתיד" לאקרנים, זכתה הדלוריאן לתהילת עולם. על פי הערכות כ-6,500 מכוניות דלוריאן מדגם DMC-12 שרדו עד היום, ואחדות מהן מוצעות למכירה במחירים שמתחילים ב-20 אלף דולר. המכונית המקורית מהסרט מוצבת כיום באולפני יוניברסל בקליפורניה.
בחודש יולי האחרון הודיעה חברת DMC כי בשנת 2008 היא תשוב לייצר את הדולריאן DMC-12 בייצור מוגבל של כעשרים מכוניות בשנה. המכוניות החדשות יזכו למגוון שיפורים ושדרוגים וימכרו במחיר של כ-57 אלף דולר.
אתר האינטרנט של חברת DMC

עגבניה מפוספסת
באמצע שנות השבעים כבשה את המסכים סדרת הטלוויזיה המשטרתית "סטארסקי והאץ". גיבורי הסדרה היו צמד הבלשים מקליפורניה שנהגו במכונית פורד גראן טורינו אדומה עם שתי דלתות, ועליה פס לבן ובולט המזכיר את הלוגו של חברת נייק. המכונית, משנת ייצור 1975, כונתה בקשר הרדיו המשטרתי "זברה 3" או "עגבנייה מפוספסת (Striped Tomato), והיתה לאחד מסמלי הסדרה העיקריים.
בשנת 1976, בעקבות הפופולריות הרבה לה זכתה הסדרה וההתעניינות מצד המעריצים במכונית, החליטה חברת פורד לייצר סדרה מוגבלת של כאלף מכוניות פורד טורינו הזהות למכונית שבסדרה. שניים מהמעריצים המושבעים הללו הם ג'ון ופני, זוג אמריקאים שהקימו אתר מחווה למכונית טיפוחיהם, בת לסדרה המוגבלת מבית פורד. באתר מתפרסמות תמונות של עוד כמאה מכוניות פורד טורינו, מידע אודות בעליהן, ופריטים נדירים נוספים באתר

קיט הכובשת
סדרת הפעולה הפופולרית "אביר על גלגלים" (Knight Rider) משנות השמונים מתמקדת במייקל נייט, הלא הוא השחקן דיוויד האסלהוף, הנלחם בפשע בעזרת מכונית משוכללת מסוג פונטיאק טראנס-אם המכונה בסדרה קיט (KITT, ראשי תיבות של Knight Industries Two Thousand). המכונית, שדובבה על ידי ויליאם דניאלס, נחשבה בעיני רבים לכוכבת האמיתית של הסדרה. מדובר למעשה במעין רובוט-מכונית מדבר בעל בינה מלאכותית והמון חוש הומור, שמסוגל לחשוב בהגיון ולמצוא פתרונות למצבים קשים. קיט יכולה אפילו לנהוג את עצמה בזמן שמייקל פועל מבחוץ, והתקשורת ביניהם נעשתה בעזרת שעון יד מיוחד שתפקד כמכשיר קשר עם וידאו ומערך חיישנים. המכונית היתה חסינה לרוב כלי הנשק, וביצועיה המרשימים כללו מהירות מרבית של 320 קילומטר, יכולת תמרון מעולה ומגוון שכלולים כגון מזנק טורבו שאִפשר לה לזנק למרחקים ולקפוץ מעל מכשולים; מצב גלישה לנסיעה על שני גלגלים (באותו הצד); שבש אלקטרוני שאפשר פריצה לכספות, נטרול אזעקות וציתות לשיחות טלפון; כסא מפלט; מסך טלוויזיה-וידאו וקשר אלחוטי; מעבדה ניידת לבדיקת חומרים ודגימות; הגנה נגד נשק אטומי, ביולוגי וכימי; ומערך הגנה שכלל פליטה של מסך עשן ושמן מחליק. בפרקים מתקדמים יותר זכתה המכונית לשיפורים רבים, אך למרות זאת הצלחתה של התוכנית דעכה ובשנת 1986 הפסיקה NBC את המשך הפקתה.
אתר הסדרה ובו מידע על קיט ומפרטה הטכני: www.knightrideronline.com

עטלף עם גלגלים
אחת המכוניות המפורסמות ביותר בהוליווד היא מכוניתו של איש העטלף באטמן, הבאטמוביל. סדרת הקומיקס האגדית נולדה אי שם בשנות השלושים, אז נהג כוכב העל במכוניות רגילות ברחובות גות'הם. ב-1948 התפרסמה לראשונה מכוניתם של באטמן וידידו הצעיר רובין, אך היתה זו לא יותר מאשר מכונית אדומה ומהירה עם גג נפתח. מאז שודרג כלי הרכב העטלפי רבות, החל מגרסה מעוצבת וחמושה של סדאן ועד מכונית ספורט דמוית עטלף ומכונית שטח שמשמשת כחדר מלחמה של ממש. אחד העיצובים הפופולריים ביותר הוא של המכונית מהסרט "באטמן" משנת 1989 בבימויו של טים ברטון. המכונית הזאת היתה ממוגנת ירי וכללה שריון מתקפל, זוג מקלעים, אקדח חבלים, הפעלה בשלט רחוק ועוד.
מידע נוסף באתר המפרט את ההיסטוריה של הבאטמוביל:

המכונית הכל-יכולה
"צ'יטי צ'יטי בנג בנג", סיפור הילדים הקלאסי שכתב איאן פלמינג והועלה לראשונה על מסכי הקולנוע בשנת 1968 כמחזמר לכל המשפחה, מספר את סיפורה של מכונית הפלאים צ'יטי, שלא רק נוסעת, אלא גם יודעת לטוס ולשוט. את מכונית החלומות בנה פרופסור מוזר בשם קרקטקוס פוטס, שבעזרת כישרונו הפך גרוטאה, שהיתה בעבר מכונית מרוץ, למכונית מעופפת שלוקחת אותו ואת שני ילדיו להרפתקאות מופלאות.
עבור הסרט תוכננו כמה מכוניות, עד שיוצרה הגרסה הסופית בשנת 1967, ולה מנוע של פורד 3,000 V6, ולוחית רישוי מקורית עם הכיתוב GEN 11. מאז שנות השבעים נמצאת המכונית המקורית בבעלותו של פייר פיקטון, וגרסה נוספת שלה מוצבת במוזיאון מכוניות המפורסמים בקסוויק שבצפון אנגליה.
אתר אודות המכונית המעופפת של פייר פיקטון

מיני בין
הסדרה הקומית האנגלית שעוקבת אחר מעלליו של מיסטר בין, אותו מגלם השחקן רואן אטקינסון, זכתה להצלחה ענקית בכל רחבי העולם. אחת המשתתפות הקבועות בסדרה היא מכוניתו של בין, אוסטין מיני בצבע צהוב-ירקרק עם מכסה מנוע שחור, שתרמה לא מעט לקומדיה. זכורים במיוחד הפרק בו מיסטר בין נוסע לרופא שיניים, וכדי לחסוך בזמן הוא מתלבש בזמן הנסיעה, נוהג מהמושב האחורי, ומצחצח שיניים עם המים של המגבים. וכמובן, השיטה שבה בין שומר על רכבו מפני גניבה – הוא פשוט לוקח עמו את גלגל ההגה. כיום מוצגת מכוניתו המקורית של מיסטר בין במוזיאון מכוניות המפורסמים בעיר קסוויק שבצפון אנגליה.
עוד פרטים באתר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.