תפריט עמוד

מינסק: עשרת הגדולים

מינסק (Minsk), בירת בלארוס, היא אחת הערים המפתיעות במזרח אירופה. נכון, אין בה את ההדר והזוהר של בודפפשט או פראג, ולמעשה, מרבית הבניינים העתיקים נהרסו במלחמת העולם השנייה והעיר נבנתה מחדש בתקופה הקומוניסטית, מה שמקנה לה מראה אפרורי משהו. אבל בשנים האחרונות נמצאת מינסק במגמת פריחה והתחדשות, ממש כמו זו שעוברת על ערים מזרח אירופיות אחרות. נפתחו בה בתי קפה אופנתיים, מסעדות משובחות, גלריות לאמנות והמון מועדוני לילה, ומכל אלה אפשר ליהנות לצד ביקור באתרים המרכזיים. הנה עשרה דברים שכדאי לעשות ולראות במינסק:


מינסק נמצאת בתנופת פריחה והתחדשות בשנים האחרונות | צילומים: שאטרסטוק

1. כיכר העצמאות
כיכר העצמאות (Plosca Niezalieznasci) ששוכנת במרכז מינסק היא הלב הפועם של העיר, כשסבב הכיכר העצומה מרוכזים כמה מהמבנים החשובים בעיר. בין היתר אפשר לראות פה את בית הממשל, האוניברסיטה של בלארוס וסניף הדואר המרכזי. אחד המבנים המלבבים בכיכר, שמוסיף מעט צבע למקום, הוא כנסיית סיימון והלנה. הכנסייה הקתולית, שנבנתה בשנים 1910-1908, בולטת בכיכר הודות למבנה הייחודי שלה. היא בנויה מלבנים אדומות ומעוטרת בצריחים ומגדלים.


כיכר העצמאות. ברקע – כנסיית סיימון והלנה המכונה "הכנסייה האדומה" 

2. טרויצקויה
השכונה המעניינת ביותר בעיר היא ללא ספק פרבר טרויצקויה (Troizkoe) ששוכן על גדות הנהר סוויסלוץ'. זוהי שכונה נעימה עם בתי אחוזות, מבנים משוחזרים, גלריות לאמנות, בתי קפה ומסעדות יוקרה. בעבר חיו בשכונה יהודים רבים, ועדות לכך ניתן למצוא בבית הכנסת שנותר פה, אשר הוסב למוזיאון. בשכונה זו נמצא אתר מעניין נוסף- אי הדמעות. זהו אי קטן המחובר בגשר לגדת הנהר ועליו אנדרטה המוקדשת לחיילים מבלארוס שנהרגו במלחמת אפגניסטן.



אי הדמעות, אתר הנצחה לחיילים בפרבר טרויצקויה

3. הספרייה הלאומית
במינסק, מפתיע לגלות, נמצאת אחת מן הספריות המרשימות בעולם. הספרייה הלאומית של בלארוס היא אחת מהגדולות בעולם, והיא שוכנת במבנה מרשים בגובה 74 מטר, ובה 23 קומות המאכלסות לא פחות מ-14 מיליון ספרים. הספרייה נפתחה ב-1922 אבל ב-2006 היא עברה שיפוץ מקיף וזכתה לתוספת של מבנה מרשים בן 26 פאות על גג הבניין. מכאן אפשר ליהנות מאחת התצפיות היפות ביותר על העיר והנהר, כך שגם אם אתם לא מתעניינים בספרים בשפה הבלארוסית יש סיבה טובה לבוא לכאן.


הספרייה הלאומית של בלארוס, מהגדולות והמרשימות בעולם

4. ביקור במוזיאון
במינסק יש כמה מוזיאונים מרתקים שמומלץ לבקר בהם, בהתאם לתחומי העניין שלכם. חובבי האמנות ייהנו במוזיאון הלאומי לאמנות של בלארוס, ובו אוסף מרשים של עבודות של אמנות בלארוסית מהמאות ה-20-16 לצד אמנות רוסית מהמאות ה-20-18. מוזיאון מעניין נוסף הוא המוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות, שכולל אוסף עצום של מוצגים ארכיאולוגיים ומוצגים אתנוגרפיים. מוזיאון מרתק נוסף מוקדש למלחמה הפטריוטית הגדולה (שהיא למעשה מלחמת העולם השנייה). המוזיאון נפתח זמן קצר לאחר תום המלחמה (25 באוקטובר 1944) ועבר למיקומו הנוכחי ב-1966. כיום מדובר באחד ממוזיאוני המלחמה החשובים בעולם.


מוזיאון המלחמה הפטריוטית הגדולה | צילום: Grisha Bruev / Shutterstock.com

5. המוזיאון הפתוח
מוזיאון מסוג אחר הוא המוזיאון הפתוח, או בשמו המלא – המוזיאון לארכיטקטורה עממית ולחיי הכפר (Belarusian State Museum of Folk Architecture and Rural Lifestyle). במוזיאון יש מבנים משוחזרים  מציגים סגנונות ארכיטקטוניים שונים מהאזורים הכפריים ברחבי בלארוס. המוזיאון מעוצב ככפר עם בתי מגורים, כנסייה, בית ספר, מסעדה ועוד, לצד גנים יפים וטחנות רוח. המדריכים מדגימים מלאכות שונות וגם המבקרים יכולים להתנסות במלאכות עממיות. מדי פעם מתקיימים במקום אירועים מיוחדים.
כתובת: 223021, Ozertso vill., Minsk district, אתר אינטרנט 

6. פארקים וגנים
על הארכיטקטורה הקומוניסטית של בלארוס מחפים הפארקים והגנים הרבים שבעיר, שמנקדים את העיר בירוק. אחד הפארקים המפורסמים בעיר הוא פארק Chelyuskinites, פארק מיוער שבו כמה אטרקציות לכל המשפחה כמו פארק שעשועים, רכבת ילדים שמתופעלת רק על ידי בני נוער וקולנוע. בצמוד נמצא הגן הבוטני של מינסק, פינת חמד ירוקה עם כ-9,000 מינים שונים של צמחים. פארק פופולרי נוסף הוא פארק גורקי, ובו זירת החלקה על הקרח ופארק שעשועים שמפורסם בגלגל הענק שלו שמספק תצפית נהדרת על העיר. קצת יותר רחוק, כחמישה ק"מ מצפון למרכז העיר, נמצאת Minskoe More, שמורת טבע מלאכותית עם אגם שניתן לשכור בו סירות פדלים.


הגלגל הענק בפארק גורקי

7. ערב באופרה
תיאטרון האופרה והבלט הלאומי של בלארוס שוכן במבנה סובייטי מרשים ואדיר ממדים בליבו של פארק ירוק. במקום מוצגים מדי שנה כ-240 מופעי בלט ואופרה מושקעים, הידועים באיכותם הגבוהה. זהו אחד הבילויים החביבים על המקומיים ועל תיירים כאחד.
כתובת: Parizhskaya Kommuna sq. 1,
אתר אינטרנט


בית האופרה והבלט של מינסק, מבילויי הערב הפופולריים בעיר | צילום: f9photos / Shutterstock.com

8. בילוי בקרקס
בניין הקרקס של בלארוס (Belarusian State Circus)  נפתח ב-1959 והיה למבנה הקרקס הקבוע הראשון בברית המועצות, בתקופה בה קרקס נחשב לאמנות של ממש. בבלארוס זכה הקרקס לפריחה יותר מבכל מדינה אחרת באזור, ועד היום הקרקס של בלארוס הוא קרקס עטור שבחים עם הכרה בינלאומית. מופעי הקרקס פה ראוותניים במיוחד, עם תלבושות נוצצות ופעלולים מרהיבים, והבילוי בקרקס הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הביקור במינסק.
כתובת: 32 Nezavisimosty Avenue, אתר אינטרנט

9. קניות
מינסק היא אולי לא היעד הראשון לחשוב עליו בהקשר של שופינג, אבל יש בה בתי כלבו מפוארים וקניונים גדולים שלא היו מביישים את ערי מערב אירופה. GUM הוא אחד מבתי הכלבו הגדולים והוותיקים בעיר, והוא שוכן בבניין מרשים שבארבע קומותיו אפשר למצוא בגדים, נעליים, מוצרי קוסמטיקה, צעצועים ומזכרות. מרכז קניות אחר הוא TSUM ששוכן במיקום מרכזי בשדרות העצמאות ובו היצע גדול של חנויות אופנה, כולל בגדי מעצבים. הקניון הפופולרי והמפואר בעיר הוא Stolitsa, מרכז קניות תת קרקעי ששוכן ממש מתחת לכיכר העצמאות, ובו שלוש קומות של חנויות, בתי קפה, מסעדות ועוד. לחוויית קניות מסורתית יותר כדאי לבקר בשוק Komarovsky Rynok. זהו שוק אוכל מקורה שבו מציעים למכירה בשרים, נקניקים, גבינות, דבש, ירקות ופירות, מעדנים מקומיים וגם מלאכות יד מסורתיות שכדאי לרכוש כמזכרת הביתה.


מרכז הקניות Stolitsa, מהפופולריים בעיר | צילום: Grisha Bruev / Shutterstock.com

10. אוכל מסורתי
האוכל בבלארוס הוא אוכל מזרח אירופאי טיפוסי – עשיר, כבד ומנחם. בורשט, מרקי בשר, לביבות תפוחי אדמה, ומנות נוספות שהבשר ותפוחי האדמה מככבים בהן. מסעדות רבות בעיר מאפשרות להתנסות במטבח המקומי, ובהן, למשל, Pechki Lavochki, ששוכנת במרכז העיר ומעוצבת בסגנון כפרי ומגישה מנות מהמטבח הבלארוסי, האוקראיני והרוסי בלוויית ליקרים נהדרים. כתובת: Nezavisimosti ave 22. מסעדה מרכזית אחרת שמגישה מטעמים מקומיים וזוכה לשבחים רבים היאKuhmistr , בכתובת Marksa Karla 40. מסעדת Traktir Na Parkovoj מעוצבת כבית חווה כפרי מציעה גרסה מעודנת של המטבח המקמי עם אווירה מיוחדת ודי.ג'יי שמרקיד את הסועדים. ואם אתם מעדיפים ליהנות מארוחה רומנטית עם נוף נפלא של העיר, תוכלו לעשות זאת במסעדת פנורמה (Panorama) ששוכנת בקומה ה-22 במלון Belarus, שמחלונות הענק שלה נשקפת תצפית פנורמית נהדרת של מינסק.

צילום תמונה פותחת: BAHDANOVICH ALENA / Shutterstock.com      

 



לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.