תפריט עמוד

מחוץ למסלול באירופה – מקומות נהדרים שלא הכרתם

גם אם טיילתם אינספור פעמים באירופה, עדיין יש עוד הרבה פינות נסתרות שכדאי לגלות. הנה כמה ערים ועיירות מקסימות, שרק מעט ישראלים מכירים, שכדאי להתמקם בהן ולצאת לטיולים בסביבה

אחרי שחרשנו את אירופה, לפעמים נדמה שאין ליבשת הזו, הנגישה ביותר למטייל הישראלי, מה לחדש לנו. אבל גם באירופה יש עוד המון יעדים נפלאים שרק מעטים מכירים. בחרנו בכמה ערים ועיירות מקסימות, שלמרות שהן נמצאות במדינות מוכרות ומתוירות מאוד, נותרו מחוץ למסלול הרגיל. בכל אחת מהן תמצאו אתרים מעניינים, נופים יפים ואווירה נעימה, וחשוב לא פחות – אפשרויות רבות לטיולים נהדרים בסביבה. 

זאדאר, קרואטיה
העיר זאדאר (Zadar) ששוכנת לחוף הים האדריאטי היא אמנם העיר החמישית בגודלה בקרואטיה, אבל למרות שמדובר בעיר היסטורית מקסימה ומלאת חיים, היא נותרה מעט מחוץ למסלול ואינה עמוסה בתיירים. יש בה עתיקות רומיות, בניינים ימי ביניימיים, בתי קפה מלאי אווירה ובעיקר – ים תכול שנשקף מכל פינה. כל אלה, אגב, זיכו את העיר בתואר היעד הטוב ביותר באירופה לשנת 2016 על ידי ארגון European Best Destinations. אל תחמיצו סיור בעיר העתיקה המקסימה של זאדאר, שברחובות מלאי האווירה שלה, המרוצפים באבן, יש לא פחות מ-34 כנסיות עתיקות, המרשימה מכולם היא St. Donat's ששוכנת במבנה ניאו רומנסקי יפהפה שנשתמר היטב. 


מבט על הגגות האדומים של הרובע העתיק של זאדאר והים האדריאטי הכחול | צילומים: שאטרסטוק

בזאדאר יש גם שרידים רומיים, ובהם הפורום הרומאי והאמפיתיאטרון. מי שלא מסתפק בזה ייהנה במוזיאון הארכיאולוגי המוצלח של העיר. אסור להחמיץ גם את הטיילת, המכונה ריבה (Riva), שנמתחת לאורך הים ומעוטרת בדקלים ובפארקים ירוקים. בקצה המערבי של הטיילת השוקקת נמצאת אחת מהאטרקציות הבולטות של זאדאר – אורגן הים – מדרגות אבן אשר יורדות אל הים אשר מתחת להן מצויים שלושים וחמישה צינורות באורכים שונים אשר מפיקים, תודות לגלי הים, נעימות מוזיקליות. מלבד זאת, תענוג לטייל בטיילת, לשבת בבתי הקפה הנעימים וליהנות משקיעות נהדרות, מהיפות באירופה. מלבד זאת, אפשר ליהנות מרחצה ובילוי בחופי העיר היפים.

הפורום הרומי בזאדאר

מה בסביבה? זאדאר מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור, כולל כמה מאתרי הטבע היפים ביותר בקרואטיה ובהם שמורת מפלי קרקא ושמורת פליטביצה היפהפייה, המרוחקת כשעתיים נסיעה מהעיר. כדאי לשוט לאיי הים האדריאטי שבקרבת זאדאר, כמו האי פאג (Pag) שמצפון לעיר, המפורסם בעבודות התחרה שלו ובגבינות הכבשים המיוצרות בו, או האי דוגי אוטוק (Dugi Otok), אי מקסים ושליו שבו צוקים תלולים, מפרצים קסומים וחופים נהדרים, ובהם אחד החופים היפים בקרואטיה, חוף Saharun Beach החולי.


מפרץ מקסים באי הקרואטי דוגי אוטוק

איפה לישון? Hotel & Spa Iadera הוא מלון ספא יוקרתי ברמת חמישה כוכבים ששוכן לשפת הים האדריאטי ומחשב לאחד מהמלונות הטובים בקרואטיה. מי שמעדיף לשהות בתוך העיר העתיקה ייהנה ב-Hotel Bastion, מלון בוטיק שבו 28 חדרים בלבד ששוכן במבצר מהמאה ה-13 בסמוך לטיילת.

וילה נובה דה מילפונטס, פורטוגל
מדרום לליסבון, בקצה המערבי של רצועת החוף של חבל אלטנז'ו, נמצאת העיירה שובת הלב וילה נובה דה מילפונטס (Villa Nova de Milfontes), פינת חמד שטרם התגלתה על ידי המוני תיירים, ומרבית הנופשים בה הם פורטוגלים שמחפשים מקום נעים ושקט על חוף הים. זוהי עיירת חוף שלווה עם חופים נהדרים, מרכז יפהפה ואווירה נינוחה. העיירה שוכנת cשפך נהר מירה, בלב הפארק הלאומי Costa Vincentina de Alentejano. הבנייה בעיירה נמוכה, משתלבת היטב בסביבה ואין פה מלונות ענק שפוצעים את הנוף. מלבד רחצה בחופים החוליים היפים, אפשר לטייל ברגל או באופניים בשבילי הפארק הלאומי אשר סובב את העיירה.


העיירה וילה נובה דה מילפונטס מדרום לליסבון. אווירה שלווה וחופים חוליים מקסימים

מה בסביבה? עיירה מקסימה נוספת באזור היא Zambujeira do Mar התלויה על צוק ומציעה נופים נפלאים וגם פסטיבל מוזיקה גדול שמתקיים בה מדי קיץ. כדאי לבקר גם בעיר הנמל המבוצרת Sines. קצת יותר רחוק, במרחק כשעתיים נסיעה, נמצאת בירת חבל אלנז'טו, אבורה (Evora), עיר היסטורית יפהפייה ושמורה היטב. 


אבורה, עיר היסטורית מרתקת, שכדאי מאוד לבקר בה במהלך השהות בווילה נובה דה מילפונטס

איפה לישון? Casa do Adro הוא מלון משפחתי קטן ומלא חן ששוכן בבניין מהמאה ה-17 במרכז ההיסטורי של העיירה ובמרחק הליכה מחופי העיירה. במלון שבעה חדרים בלבד והאירוח אישי, לבבי ומזמין.

ווסטפורט, אירלנד
מחוז מאיו (Mayo) שבמערב אירלנד הוא אחד מהמחוזות הגדולים במדינה, אבל התיירים בוחרים להגיע בהמוניהם דווקא למחוזות השכנים דוגמת גולווי וקלייר. מעט התיירים שכן מגיעים למאיו נהנים מטבע פראי, הרים ואגמים, חופים בתוליים עם מגדלורים מבודדים, טירות עתיקות, עיירות מלאות אופי ואווירה אותנטית. אחת העיירות המקסימות באזור היא ווסטפורט (Westport), והיא מהווה גם בסיס נהדר לטיולים באזור. ווסטפורט היא עיירה מתוכננת היטב (ומבחינה זו היא יוצאת דופן באירלנד), עם רחובות שובי לב המשובצים בבתים בסגנון ג'ורג'יאני ונהר שחוצה את העיר שמעליו גשרי אבן מלאי חן. חזיתות רבים מהבתים העתיקים צבועות בצבעים עליזים ומאכלסות מסעדות, בתי קפה, חנויות מלאות אופי ופאבים שבהם מתקיימות הופעות חיות. 


נוף באזור ווסטפורט כפי שהוא נשקף מהר Croagh Patrick 

אחד האתרים הבולטים בעיר הוא בית ווסטפורט, שזכה לתואר "הבית היפה ביותר באירלנד". הבית ההיסטורי הזה, בו התגורר בעבר המרקיז של סליגו, מוקף באגם ובגנים ומציע תצפית נהדרת על האיים אכיל וקלייר. לא כדאי להחמיץ גם בילוי בנמל הקטן ומלא החיים שהמחסנים הישנים שבו הוסבו לגלריות, מסעדות דגים ופירות ים ופאבים תוססים.


בית ווסטפורט, שזכה לכינוי "הבית היפה ביותר באירלנד"

מה בסביבה? מווסטפורט אפשר לצאת לטיולים בטבע שמסביב. כאן מתחיל אחד משבילי האופניים היפים והמפורסמים ביותר באירלנד – The Great Western Greenway, מסלול באורך 42 ק"מ שמציע לאורכו נופים נפלאים של הרים, אגמים, נהרות וטירות. במרחק שמונה ק"מ ממערב לעיירה נמצא הר Croagh Patrick שמקושר עם פטריק הקדוש ומהווה אתר עלייה לרגל. האי היפהפה אכיל, הגדול ביותר באירלנד, מרוחק כ-45 דקות נסיעה מווסטפורט ומציע נופים הרריים יפים, המון כבשים וחופים מהיפים באירלנד.


אחד מהפאבים המפורסמים של ווסטפורט

איפה לישון? The Helm Bed and Breakfast הוא B&B במיקום נהדר במזח של ווסטפורט, על קו המים, במרחק הליכה קצרה ממרכז העיירה. במקום יש 20 דירות מרווחות ומאובזרות עם מטבחון, ולמתחם צמודה מסעדה משפחתית של אותם הבעלים.

טרמולה, צרפת
עמק הדורדון (Dordogne) שבדרום-מערב צרפת, על הצוקים המיוערים, הנהרות והטירות העתיקות שבו, הוא אחד מחבלי הארץ היפים ביותר בצרפת, ואם אם כבר פה, הכפר טרמולה (Tremolat) מהווה בסיס חלומי במיוחד לטיול באזור היפה הזה. המיקום שלו מושלם: על ראש גבעה שמשקיפה על עיקול נהר הדורדון, כשמסביב יערות וכרמים. הכפר עצמו נעים להפליא, עם פלג מים קטן שחוצה את הכפר ומעליו גשרי אבן קטנים ובתים ימי ביניימיים שכאילו נלקחו מתוך ציור. יש פה כמה כנסיות יפות, ובהן St Nicholas ו- Chapel St Hilaire. ברחוב הראשי של הכפר יש כמה מסעדות ובתי קפה, בר, מאפייה, גלריה ושוק שמתקיים בכפר אחת לשבוע. למרות מידותיו הצנועות, הכפר מהווה מעצמה קולינרית עם כמה מסעדות משובחות, חלקן אף מעוטרות בכוכבי מישלן. העיקר בטרמולה הוא הטבע והיופי שמסביב – אפשר לרכב על אופניים ביערות שמסביב, לשוט בקאנו או בקיאק בנהר ואפילו לדוג.


מבט מהכפר טרמולה על נהר הדורדון והאזור הירוק והיפהפה מסביבו | צילום: Traumrune, cc-by-sa 3.0 ©

מה בסביבה? במרחק נסיעה של עד שעה מטרמולה נמצאים עוד כמה כפרים מקסימים שקשה לא להתאהב בהם, ביניהם הכפר סורג' (Sorges) שנחשב לממלכת פטריות הכמהין של צרפת, הכפר הרומנטי ברנטום (Brantome) המכונה "ונציה של פריגור", סרלה לה קאנדה (Sarlat-la-Canéda), עיירה ימי ביניימית ציורית ופופולרית במיוחד, ברז'ראק (Bergerac) המוקף כרמים ואחוזות יין וגולת הכותרת של האזור – הכפר La Roque-Gageac שממוקם על מצוק תלול מעל נהר הדורדון. אטרקציה בולטת נוספת באזור היא מערות לאסקו הפרהיסטוריות המכוסות בציורי קיר עתיקים.


הכפר הרומנטי ברנטום הנמצא במרחק של פחות משעת נסיעה ממטרמולה

איפה לישון? Le Vieux Logis הוא בית אחוזה היסטורי שהוסב למלון אלגנטי ומלא קסם עם גן נהדר שבו בריכה, מסעדת גורמה עטורת כוכב מישלן ו-28 חדרים המרוהטים בריהוט עתיק.

האי ריגן, גרמניה 
האי ריגן (Rügen) הוא הגדול ביותר באיי גרמניה שבים הבלטי, ולמרות שרק ישראלים ספורים מכירים אותו, בקרב הגרמנים מדובר באתר נופש פופולרי, שהיה חביב במהלך השנים מפורסמים רבים, כמו תומאס מאן ואוטו פון ביסמארק. בנוסף לחופי רחצה חוליים, שהמים הקרירים שבהם אינם מרתיעים את הנופשים, יש פה צוקי אבן גיר דרמטיים, פארקים לאומיים עם יערות ערמונים, אלונים ואשורים ושבילי הליכה ואופניים, כפרי דייגים מנומנמים ובתי אחוזה אלגנטיים.

צוקים לבנים בפארק הלאומי ג'סמונד באי ריגן צילום: DZT, Joachim Messerschmidt ©

אל תוותרו על הפארק הלאומי ג'סמונד (Jasmund), שסימן ההיכר שלהם הוא צוקי Königsstuhl, צוקים מאבן גיר לבנה הצונחים בתלילות אל הים מכוסים ביערות עתיקים, כשהכל ביחד יוצר שילוב צבעים מרהיב של לבן, כחול וירוק. אתרים מעניינים נוספים הם מרכז המורשת Naturerbe Zentrum שממוקם בלב יער עם שלוש מערכות אקולוגיות שונות ובו מסלול הליכה בין צמרות העצים לצד מרכז עם תצוגות אינטראקטיביות, טירת Jagdschloss Granitz וכמובן, המון חופים נהדרים.

שני מגדלורים ברוגן – הגבוה משנת 1902, הנמוך מ-1827 | צילום: DZT, Joachim Messerschmidt ©

מה בסביבה? כמה מהערים היפות ביותר בצפון גרמניה נמצאות במרחק נסיעה קצרה, כמו סטרלסונד (Stralsund), שבה רחובות מרוצפי אבן עם בתי לבנים אדומות בסגנון גותי האופייניים לאזור. קצת יותר רחוק נמצאת ליבק (Lübeck), בירת המרציפן ואחת מפניני התיירות של גרמניה.

איפה לישון? כשנמצאים על אי זה רק מתבקש ללון ליד הים, וזוהי רק אחת הסיבות שבגללן Ceres Hotel הוא בחירה מצוינת. המלון שוכן בעיירה Binz, ממש על שפת הים, וכל חדריו המרווחים והמעוצבים משקיפים לים. במלון יש מסעדה פופולרית וספא. 


כנסיית סנט מרי בעיר סטרלסונד, מרחק נסיעה קצרה מריגן

קובאריד, סלובניה
עמק סוצ'ה (Soča) הוא אחד מהאזורים היפים ביותר בסלובניה, הודות לנהר הסוצ'ה הזורם בו, אחד הנהרות היפים בעולם, הקניונים עמוקים, האגמים רבים ועיירות כפריות מלאות חן. אחת העיירות המקסימות באזור היא קובאריד (Kobarid), ששוכנת ממש לגדות הנהר, למרגלות הר קרן שמתנשא לגובה 2,244 מטר. בשל מיקומה העיירה מהווה מרכז בולט לשייט קיאקים, כמו גם לפעילויות נוספות כמו טיולי הליכה, רכיבה על אופניים, מצנחי רחיפה ודיג. קובאריד היא גם מרכז גסטרונומי, כשכמה מהמסעדות הטובות ביותר בסלובניה נמצאות פה. העיר מילאה תפקיד חשוב במלחמת העולם הראשונה, עליו ניתן ללמוד במוזיאון קובאריד המצוין. המוזיאון הוא אחד מהאתרים שנמצאים על הנתיב ההיסטורי של קובאריד, מסלול הליכה קל באורך חמישה ק"מ שכולל, לצד אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים, גם אתרי טבע נפלאים כמו מפל Kozjak וערוץ סוצ'ה.

העיירה קובאריד, השוכנת בעמק ירוק למרגלות ההרים | צילום: Stephen Colebourne

מה בסביבה? טריגלאב (Triglav), הפארק הלאומי היחידי בסלובניה, הוא מאתרי התיירות הפופולריים במדינה, והוא ניחן ביופי רב, עם פסגות נישאות, אגמים צלולים (בהם אגם בוהיני, מהיפים בסלובניה), יערות עבותים ושפע של מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. מכל אלה ניתן ליהנות במרחק נסיעה של כחצי שעה מקובאריד. 


עמק סוצ'ה, אזור יפהפה מאין כמוהו

איפה לישון? Tourist Farmhouse Kranjc הוא בית חווה כפרי שטובל בנופים הרריים ירוקים משגעים ובו שמונה חדרים פשוטים ונעימים שמתאימים לזוגות ולמשפחות. במסעדת החווה מוגשות ארוחות נהדרות המבוססות על תוצרת טרייה ומקומית.

בתמונה הפותחת: מזח סלין (Seebrücke Sellin) באי ריגן בצפון גרמניה | צילום: EHRENBERG Kommunikation

 

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.