תפריט עמוד

מחוץ למסלול: מזרח אירופה שלא הכרתם

כשיוצאים מהערים הגדולות והפופולריות של מזרח אירופה, מגלים אזורי טיול נהדרים, עם יערות ואגמים, עיירות רבות קסם וכפרים עתיקים, טירות וארמונות, כרמים ויקבים. וכל היופי הזה נמצא במרחק טיסה לא ארוכה מישראל ובמחירים נוחים. קבלו הצעות לטיולים במזרח אירופה שמחוץ למסלול המוכר

בשנים האחרונות מזרח אירופה היא ה-מקום לנסוע אליו, ויותר ויותר ישראלים מגלים את האזורים שעד לפני כמה עשורים היו מאחורי מסך הברזל. הנופים היפים, הערים היפות, המחירים הזולים והטיסה הקצרה (ובמקרים רבים טיסות לואו קוסט מוזלות) – כל אלה הופכים את מזרח אירופה לאטרקטיבית מאוד.

אם רוב המטיילים בוחרים להגיע לערים הגדולות, כמו בודפשט, פראג או ורשה, הרי שעם פתיחתם של יעדים חדשים, המבחר גדול בהרבה, ואם אתם מחפשים טיול של טבע ונופים, תוכלו למצוא במזרח אירופה תחליפים ראויים לצפון איטליה, פרובאנס או היער השחור במחירים נוחים בהרבה. אז הנה לפניכם הצעות לטיולים במזרח אירופה מחוץ למסלול המוכר.

דרום-מזרח פולין

פולין עלתה בשנים האחרונות על מפת התיירות של הישראלים. אם בעבר היינו מסתפקים בביקור בוורשה או בקרקוב, היום אזורים רבים אחרים נוספים לרשימה, מערים יפות כמו גדנסק, ורוצלב ופוזנן ועד לאזורי טבע מקסימים דוגמת הרי הטטרה, שלזיה תחתית והאגמים המזוריים. אחד האזורים הפחות מוכרים נמצא בדרום-מזרח פולין, לא רחוק ממפגש הגבולות עם אוקראינה ובלארוס. זהו אזור שמתאים לאוהבי ערים ולמי שמתעניין בתרבות, היסטוריה ויהדות, עם כמה ערים מרתקות, אתרים יהודים לרוב, טירות עתיקות, עיירות ספא, יערות ונהרות.

לאן לטייל ומה לעשות?

לובלין (Lublin), הגדולה בערי האזור, משמשת נקודת מוצא לטיול בדרום-מזרח פולין. העיר, שהקהילה יהודית שבה מנתה למעלה 120 אלף יהודים ערב השואה, כונתה "ירושלים דפולין" והיו בו מוסדות יהודים גדולים, כמו ישיבת חכמי לובלין. מהרובע היהודי לא נותר דבר, אבל ניתן לבקר בישיבת חכמי לובלין, בבית הקברות היהודי הישן ובמחנה ההשמה מיידנק הסמוך לעיר.  בנוסף, יש בלובלין עיר עתיקה שמורה היטב עם רחובות מרוצפי אבן, בתים עתיקים ששופצו, מוזיאונים ומסעדות טובות. בטירה שחולשת על העיר ממוקם מוזיאון לובלין.

מצודת לובלין החולשת על העיר | צילומים: שאטרסטוק

מצודת לובלין החולשת על העיר | צילומים: שאטרסטוק

זמושץ' (Zamość), השוכנת מדרום-מזרח ללובלין, היא אחת הפנינים הסודיות של פולין. זוהי עיר יפהפייה, שהמרכז העתיק שלה הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. העיר גדושה בפנינים ארכיטקטוניות, דוגמת בית העירייה שמהמגדל שלו יש תצפית יפה על האזור, מבצר זמושץ' ועוד. גם כאן יש אתרים יהודים, בהם בית הכנסת מהמאה ה-17 ששופץ ב-2010. כיף גדול פשוט לשוטט ברחובות העיר העתיקה ולבלות באחד מבתי הקפה והברים בכיכר המרכזית השוקקת.

כיכר העיר העתיקה של זמושץ' | צילום: Nadiia_foto / Shutterstock.com

כיכר העיר העתיקה של זמושץ' | צילום: Nadiia_foto / Shutterstock.com

עיר נוספת היא קז'ימייז דולני (Kazimierz Dolny) שעל גדות נהר הוויסלה. גם לעיירה היפה הזו יש עבר יהודי מפואר, ובמאה ה-19 היהודים אף היוו את הרוב בעיירה. עדיין ניתן לבקר בבית הכנסת, ומלבד זאת, ליהנות מהקסם של העיירה הרומנטית, עם רחובות מרוצפי אבן, בתים עתיקים, מוזיאונים וגלריות (בעיירה חיים אמנים רבים) וטיילת יפה לאורך הנהר.

קז'ימייז דולני. עיירה יפה ורומנטית על גדות נהר הוויסלה

קז'ימייז דולני. עיירה יפה ורומנטית על גדות נהר הוויסלה

בנוסף לערים מרתקות, תמצאו באזור כמה אתרי טבע פסטורליים, כמו הפארק הלאומי פולסקי (Polesky) שבו ביצות, ציפורים ומסלולי הליכה, ונהר בוג (Bug) שאפשר לצאת בו לשייט קיאקים.

בפארק הלאומי פולסקי יש מסלולי הליכה בין יערות וביצות

בפארק הלאומי פולסקי יש מסלולי הליכה בין יערות וביצות

איפה ללון? הטוב ביותר הוא להתמקם בלובלין וממנה לצאת לסיורי יום באזור. Dom na Podwalu הוא בית הארחה הממוקם במבנה היסטורי בסמוך לשערי העיר העתיקה, קרוב לטירה. החדרים מרווחים ונוחים, השירות אישי וארוחת הבוקר מגוונת. כתובת: Podwale 15, לובלין. אתר אינטרנט

איך מגיעים? טיסות ישירות של LOT ללובלין.

מערב בוהמיה, צ'כיה

פראג, בירת צ'כיה, היא עיר כל כך נפלאה עד שקל להישאר רק בה ולשכוח שגם מסביב יש המון מה לראות ולעשות. למשל, אזור מערב בוהמיה, במרחק נסיעה קצרה מהעיר, מציע עולם ומלואו ומהווה יעד ראוי לחופשה בפני עצמו. יש כאן ערים נהדרות, טירות עתיקות, אתרי מרחצאות וספא ושמורות טבע עם יערות ואגמים.

לאן לטייל ומה לעשות?

פילזן (Plzeň), הרביעית בגודלה בערי צ'כיה, מפורסמת הודות לבירה שלה, והביקור בעיר אינו שלם בלי ביקור במבשלת Pilsner Urquell, הגדולה ביותר בצ'כיה. לעיר יש עוד המון מה להציע: זוהי עיר יפה עם ארכיטקטורה בסגנון הבארוק והרנסאנס, ויש בה גם את בית הכנסת השני בגודלו באירופה, שנבנה בסוף המאה ה-19.

פילזן. שווה להגיע בשביל הבירה ולהישאר בזכות יופייה של העיר

פילזן. שווה להגיע בשביל הבירה ולהישאר בזכות יופייה של העיר

עיירת הספא קרלובי וארי (Karlovy Vary) מפורסמת במרחצאות החמים שלה. אל שיא תהילתה היא הגיעה במאה ה-19, כשהמוני מבקרים, בהם מלכים וסופרים, נהגו לטבול במרחצאות שלה. לצד אתרי מרחצאות, העיר האלגנטית מציעה פארקים ירוקים ומדרחוב תוסס, בו נמצא מוזיאון המוקדש לליקר בחרובקה, שהוצא בעיר. מומלץ לבקר גם במפעל הזכוכית Moser בו נערכים סיורים מודרכים, ולצאת ליערות העבותים שמסביב לעיירה.

קרלובי וארי, עיר מרחצאות אלגנטית, המוקפת ביערות

קרלובי וארי, עיר מרחצאות אלגנטית, המוקפת ביערות

עיירת ספא נוספת היא מריאנסקה לאזנייה (Mariánské Lázně) המוקפת בנופי הרים מיוערים. גם כאן תור הזהב היה במאה ה-19, אז העיירה אירחה בין היתר את שופן, גתה והמלך אדוארד השביעי, וקסמה נשמר גם היום. אחרי בילוי במרחצאות וטיול רגלי בין המבנים המהודרים, כדאי לצאת לאחת משמורות הטבע שבסביבה, בהן שמורת קלדסקה (Kladska) שבה אגם, ביצות ויערות.

כיכר במריאנסקה לאזנייה

כיכר במריאנסקה לאזנייה

אזור מערב בוהמיה משובץ בטירות נהדרות, בהן טירת לוקט (Locket), טירה בסגנון גותי מהמאה ה-12 ממנה יצא המלך קרל למסעות הצייד שלו. בהמשך היא שימשה ככלא והיום יש כאן מוזיאון בו ניתן להתרשם ממכשירי העינויים ששימשו את בית הכלא, לצד תצוגות שונות בתכלית, כמו תצוגה של כלי פורצלן.

טירת לוקט. מכאן יצא המלך קרל למסעות ציד

טירת לוקט. מכאן יצא המלך קרל למסעות ציד

איפה ללון? קרלובי וארי מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור מערב בוהמיה. מלון Boutique Hotel Corso הוא מלון בוטיק מודרני ברמת ארבעה כוכבים ששוכן במרכז העיירה ומציע חדרים עם נוף לנהר, מסעדה ומרכז ספא עם בריכה, סאונה וחמאם תורכי. כתובת: Stará Louka 460/38, קרלובי וארי, אתר אינטרנט

איך מגיעים? בטיסה לפראג ומשם באוטובוס לקרלובי וארי, בנסיעה שנמשכת כשעתיים. לעתים מופעלות בקיץ טיסות ישירות מישראל לקרלובי וארי.

עמק קרקה, סלובניה

סלובניה היא אחת המדינות הירוקות והיפות באירופה. לצד שמורות ואתרים פופולריים, למשל האזור של אגם בלד, יש בסלובניה אזורים שעדיין לא נתגלו על ידי המוני המטיילים. אחד מהם הוא עמק קרקה (Krka Valley) בדרום-מזרח המדינה. בנוסף לנופים יפים אפשר ליהנות כאן מגוון פעילויות בטבע ומביקור בטירות, מנזרים, אתרי ספא ויקבים. והכל נמצא במרחק לא גדול מבירת סלובניה לובליאנה, כך שקל להגיע לכאן ואפשר לשלב בין חוויות אורבניות לטיול בטבע.

נוף טיפוסי בעמק קרקה

נוף טיפוסי בעמק קרקה

לאן לטייל ומה לעשות?

בעמק קרקה זורם נהר קרקה, המהווה יעד אידאלי לטיולי רפטינג. השייט יוצא מהכפר קרקה, בסמוך למקור הנהר, ומהווה יום בילוי מלהיב ונופי במיוחד.

פארק Kozjansko הוא פארק אזורי עם גבעות עגולות, כרמים, מערות, יערות, פלגי מים והרבה שבילי הליכה שעוברים בין כל אלה. בנוסף תמצאו בפארק כפרים ציוריים, טירות ומנזרים. הטירה המפורסמת ביותר, ואחת היפות בסלובניה, היא טירת פודסרדה (Podsreda), מהמאה ה-12 – דוגמה מופתית לאדריכלות רומנסקית.

טירת פודסרדה, אחת הטירות היפות בסלובניה

טירת פודסרדה, אחת הטירות היפות בסלובניה

טירות נוספות באזור שכדאי לבקר בהן הן טירת Otočec הממוקמת על אי בלב נהר קרקה, וטירת Brežice, שאת אולם האבירים שלה מעטרים ציורי קיר מרשימים.

טירת Otočec ממוקמת על אי בלב נהר קרקה

טירת Otočec ממוקמת על אי בלב נהר קרקה

מנזר Pleterje הוא מנזר מרשים מהמאה ה-15 המוקף בגנים ויערות. במנזר יש מוזיאון ואוסף של אמנות אירופית מהמאות ה-17 וה-18, אבל הוא מפורסם יותר מכל בברנדי השזיפים שהנזירים מייצרים.

איפה ללון? Hotel Balnea ב-Dolenjske Toplice הוא מלון ספא ברמת ארבעה כוכבים שמציע חדרים מרווחים, בחלקם יש אח וג'קוזי, וספא עם מגוון בריכות תרמליות וסאונות שמשקיפות לנוף מרהיב. כתובת: Zdraviliški trg 7, Dolenjske Toplice, אתר אינטרנט

איך מגיעים? בטיסה ללובליאנה בירת סלובניה (בעונה יש טיסות ישירות של סאנדור, מחוץ לעונה אפשר להגיע דרך יעדים שונים מאירופה). האזור מרוחק כשעה נסיעה מלובליאנה.

חצי האי פלישאץ,  קרואטיה

העיר דוברובניק, הממוקמת בדרום קרואטיה על חוף הים האדריאטי, היא יעד תיירות פופולרי מאוד. רוב המטיילים מתרכזים בעיר עצמה, ורק מעטים יחסית מגיעים לחצי האי פלישאץ (Pelješac), הנמצא כשעה נסיעה מצפון לדוברובניק. זוהי לשון יבשה עם מפרצים ציוריים, כפרים שלווים, מטעי זיתים, כרמים ויקבים – יעד אידיאלי לטיול רגוע בנופים מקסימים.

חצי האי פלישאץ. יעד אידיאלי לטיולים בין איים מיוערים, מפרצים וחופים מקסימים

חצי האי פלישאץ. יעד אידיאלי לטיולים בין איים מיוערים, מפרצים וחופים מקסימים

לאן לטייל ומה לעשות?

העיירה הקטנה סטון (Ston) היא אחת העיירות היפות והמעניינות בקרואטיה. העיירה מוקפת בחומה מרשימה מהמאה ה-14, שנשמרה כמעט בשלמותה. החומה, שמטפסת מהעיירה אל צלע ההר, משובצת בשערים, צריחים ומגדלים, ובתקופתה היא היתה הארוכה ביותר באירופה. בטיול על החומה נשקפים נופים מרהיבים על הים, בתי העיירה והסביבה. מעבר לכך, נחמד לשוטט ברחובות סטון, להיכנס לחנויות קטנות ולשבת באחד מבתי הקפה הנעימים.

טיול על החומה האדירה של סטון מציע נופים מדהימים של הים, העיירה והאזור כולו

טיול על החומה האדירה של סטון מציע נופים מדהימים של הים, העיירה והאזור כולו

החופים הנהדרים של חצי האי מהווים את הסיבה המרכזית להגיע לכאן: חלקם חופים חוליים, אחרים חופי חלוקים וכולם יפים מאוד, עם מים צלולים והרבה שלווה. בין החופים היפים נזכיר את חוף Prapratno, חוף Divna, חוף Zuljana וחוף Podobuce.

במרחק 45 דקות הפלגה במעבורת מ-Prapratno שבחצי האי, נמצא האי מלייט (Mljet), האי הקרואטי הדרומי והמזרחי ביותר מבין האיים הגדולים בים האדריאטי. רוב שטחו של האי מיוער וחלקו המערבי הוא פארק לאומי עם חורשות אורנים, אגם של מי ים וחופים יפים.

האי מלייט, הדרומי באיי קרואטיה

האי מלייט, הדרומי באיי קרואטיה

חצי האי פלישיאץ מהווה גם בסיס לטיול באי קורצ'ולה (Korcula), אי מקסים עם היסטוריה עשירה, עיירות עתיקות, חופים יפים וכרמים ומטעי זיתים. בירת האי המבוצרת, קורצ'ולה טאון, מכונה גם "דוברובניק הקטנה". הר Sv. Ilija, הגבוה באי, הוא מתנשא לגובה 961 מטר ומציע מסלולי הליכה ותצפיות נהדרות על כל האזור.

טיול בחצי האי פלישאץ לא יהיה שלם בלי ביקור ביקבים וטעימות יין. בכפר הקטן והעתיק פוטומיה (Potomje) תמצאו יקבים רבים, בהם Madirazza, Matusko ו-Milicic.

כרמים בחצי האי פלישאץ

כרמים בחצי האי פלישאץ

איפה לישון? העיירה סטון היא מקום טוב להתמקם בו ולצאת משם לטיולים בחצי האי. Hotel Ostrea, מלון ברמת שלושה כוכבים, נמצא סמוך לחוף הים, כ-100 מטר משערי העיר העתיקה. יש כאן חדרים שמשקיפים לים, מסעדה ובר ואפשר להשאיל אופניים או לשכור קאנו. כתובת: Obala dr. Ante Starčevića 9, אתר אינטרנט

איך להגיע? בעונת התיירות מתקיימות טיסות שכר ישירות לדוברובניק, ומשם ניתן להגיע לחצי האי בנסיעה של שעה.

אגם בלטון, הונגריה

בעוד שהישראלים נוהרים בהמוניהם לבודפשט, בירת הונגריה, רק מעטים יודעים שבמרחק כשעה נסיעה מהעיר נמצא האגם השני בגודלו באירופה, אגם בלטון (Balaton) – יעד נופש פופולרי בקרב תושבי הונגריה והמדינות השכנות. מסביב לאגם יש עיירות קיט, מעיינות מרפא, טירות, כפרים מקסימים וכרמים. בחורף האגם קופא, בקיץ טמפרטורת המים מגיעה ל-25 מעלות ואפשר לשחות באגם, לשוט ולעסוק במגוון פעילויות של ספורט מים.

אגם בלטון, יעד נופש פופולרי בקרב ההונגרים ותושבי המדינות הסמוכות

אגם בלטון, יעד נופש פופולרי בקרב ההונגרים ותושבי המדינות הסמוכות

לאן לטייל ומה לעשות?

באזור אגם בלטון יש אתרים מעניינים רבים, הנה כמה מהם:

טפולקה (Tapolca) – מערה רומנטית עם אגם תת קרקעי שניתן לשוט בו.

ארמון פשטטיץ (Festetics) – הארמון מהמאה ה-18, אחד הגדולים והשמורים באירופה. הארמון בנוי בסגנון הבארוק ובכל אחד מ-101 חדריו יש ריהוט תקופתי מקורי. סביבו יש גנים יפים ומזרקות.

ארמון פשטטיץ, אחד הארמונות הגדולים והשמורים באירופה

ארמון פשטטיץ, אחד הארמונות הגדולים והשמורים באירופה

שמורת הבופאלו (Bivalyrezervátum)  – בשמורה חיים כמאה ביזונים, שריד ליותר מ-200 אלף שחיו בהונגריה טרם מלחמת העולם השנייה.

וספרם (Veszprem) – עיר עתיקה יפהפייה ורומנטית, שבמרכזה עובר נהר השד והיא נמצאת במרחק כ-15 ק"מ מהאגם. העיר שוכנת על כמה גבעות, אחת מהן נקראת גבעת ירושלים. יש בה טירה יפה, מוזיאונים מצוינים, פארקים מטופחים ובעיקר סמטאות מרוצפות אבן שתענוג ללכת בהן לאיבוד.

העיר וספרם נמצאת על גבעות מעל האגם

העיר וספרם נמצאת על גבעות מעל האגם

טיהאני (Tihany) – העיירה העתיקה ביותר באזור, שוכנת בחופו הצפוני של האגם. העיירה העתיקה חביבה על אמנים, והיא נמצאת במיקום אידיאלי עם תצפית נהדרת על האגם. יש בה סמטאות צרות ומלאות אווירה, מנזר בנדיקטני מרשים ותצפיות יפות. בסמוך לה יש שדות לבנדר, שבקיץ צובעים את הנוף בסגול.

בתי אבן טיפוסיים בטיהאני

בתי אבן טיפוסיים בטיהאני | צילום: Laszlo Szirtesi / Shutterstock.com

איפה ללון? שיופוק (Siófok) היא העיר הגדולה ביותר לצד האגם והיא גם הקרובה ביותר לבודפשט. היא יכולה להוות בסיס טוב לטיולים באזור. במרכז העיר, במרחק 350 מטר מהאגם, נמצא מלון הסוויטות Baobab Suites, מתחם של דירות חדישות ומרווחות הכולל ספא עם בריכה מחוממת, סאונה ומרפסת שמש. כתובת: Siófok, Batthyány Lajos u. 23, אתר אינטרנט

איך להגיע? בטיסה ישירה לבודפשט ומשם נסיעה בת כשעה עד לצפון-מזרח האגם.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.