תפריט עמוד

השער להודו, מומבאי

מומבאי, אחד משערי הכניסה להודו, מציעה מפגש מרתק עם מראות, קולות, צבעים וטעמים ייחודיים, שהופכים את הביקור בה לחוויה רב-חושית מסחררת. ויש גם טיפים לממהרים ולמטיילים עם ילדים

מומבאי מציעה תערובת מסחררת של מראות, קולות, צבעים, טעמים, ריחות וחוויות מהסוג שאפשר למצוא רק בהודו. יש בה עירוב מרתק של בניינים קולוניאליים מרשימים, אתרים היסטוריים ומקדשים, וגם שוקים ססגוניים, חופים הומי אדם וסצנת קולנוע תוססת ("בוליבווד"). אם זהו ביקורכם הראשון בהודו, המפגש עם מומבאי עלול להשאיר אתכם קצרי נשימה ואפילו המומים. אבל אם תיקחו נשימה עמוקה ותקדישו לעיר כמה ימים, בטרם תמשיכו הלאה לצפון הודו או לדרומה – תגלו את קסמה המיוחד.

מה כדאי לראות?

שער הודו (Gateway of India) – המבנה הקולוניאלי המפואר, המתנשא לגובה של 25 מטר, משמש כסמלה של מומבאי. השער הוקם סמוך לנמל בשנות העשרים של המאה הקודמת לכבוד בואו של מלך אנגליה להודו. זוהי נקודת מפגש פופולרית לתושבי העיר ומקום מצוין להתרשם מהחיים המקומיים. ליד השער נמצא מלון טאג' מהאל המפואר וכדאי לנצל את ההזדמנות להציץ לתוכו.
הגעה: שער הודו שוכן באזור Colaba, במתחם Apollo Bunder הצמוד לנמל

האי אלפנטה (Elephanta Island) – אי הנמצא כתשעה קילומטרים צפונית-מזרחית משער הודו, בלב הנמל, והוא מכיל סדרה של מקדשים-מערות שנחצבו בסלע הבזלת השחור. המקדש המרכזי מוקדש לאל שיבה ויש בו פסל בגובה של שישה מטרים של שיבה בעל שלושת הפרצופים – האל ההורס, האל הבורא והאל המשמר. לאורך השביל המוביל למקדשים החצובים מדלגים קופים קטנים והאי עצמו מכוסה בצמחייה עשירה, ובה עצי מנגו ודקלים.
הגעה: ספינות רבות יוצאות בכל יום משער הודו לאי, ההפלגה אורכת כשעה.

מקדש חצוב בסלע באי אלפנטה | צילום: אמנדה לואיס

תחנת הרכבת ויקטוריה – אם אתם ממשיכים ממובאי ברכבת ודאי תגיעו לתחנת הרכבת הזאת, ששמה המלא הוא Chhatrapati Shivaji Terminus, וממנה יוצאות רכבות לכל רחבי תת היבשת. אבל גם אם אתם לא מתכננים להמשיך ברכבת, אל תחמיצו ביקור בבניין הקולוניאלי המדהים הזה, שנראה כמו ארמון שנבנה על ידי אדריכל חסר גבולות – צריחים ומגדלים, תבליטי חיות, חלונות צבעוניים וקישוטים גותיים רבים אחרים.
כתבות: רחוב Veer Nariman באזור Colaba

מסגד חאג'י עלי – המסגד נמצא על אי קטן הסמוך לחוף. הגישה אליו אפשרית רק בזמן השפל, כששביל אינו מכוסה במים. הדרך למסגד רצופה בקבצנים ובעלי מומים למיניהם, ובחצרו ממוקמים דוכני מזון. קברו של הקדוש המוסלמי, שעל שמו נקרא המסגד, עשוי מסדרה של כיפות לבנות וצריחים.
הגעה: השביל המוביל למסגד נמצא בקצה רחוב Lala Laipat Rai



חוף צ'אופאטי
– לחוף הפופולרי הזה לא באים כדי לשכשך בין הגלים או לרבוץ על החול החם. זוהי הודו בזעיר אנפין, ותושבי מומבאי מגיעים בהמוניהם, בעיקר בערבים ובסופי שבוע, כדי לטייל עם בני המשפחה, להסתפר או להתגלח, לאכול בדוכני הרחוב הרבים, ללקק גלידה, לרכוב על סוסי פוני, לקבל ייעוץ אסטרולוגי, להסתחרר בגלגל ענק וליהנות משלל פעילויות נוספות. באוגוסט-ספטמבר מתקיים כאן פסטיבל גאנש צ'אוטורתי הססגוני שבמהלכו טובלים בים פסלים ענקיים של האל גאנש, בעל הגוף האנושי וראש הפיל. בתור עיר השוכנת על חוף ים, במומבאי יש כמובן עוד כמה וכמה חופים, חלקם שלווים יותר.
הגעה: בקצה הצפוני של מפרץ בק, סמוך לתחנת הרכבת Charni

המכבסה הגדולה – לחוויה הודית מהממת חושים, בקרו במכבסה הגדולה (Dhobi Ghat), שכשמה כן היא – מקום בו אלפי אנשים מכבסים את בגדיהם. המתחם הענקי מורכב מתאי בטון שביניהם זורמות תעלות מים. הכובסים טובלים את הבגדים והבדים במים, חובטים אותם שוב ושוב, שוטפים ומניחים לייבוש בשמש. התצפית הטובה ביותר בפעילות הזאת היא מהגשר שמעל פסי הרכבת בתחנת Mahalaxmi.
הגעה: מתחם המכבסה נמצא סמוך לתחנת הרכבת Mahalaxmi בקו המערבי (Western Railway line)

חוף במומבאי. תושבי העיר מגיעים לחופים בהמוניהם | צילום: סטפו בניטו

מחוץ לעיר: הפארק הלאומי סנג'אי גנדי (Sanjay Gandhi) – כשעה נסיעה מצפון לעיר הסואנת תמצאו גן עדן של ממש: מעל 100 קילומטרים רבועים של צמחייה עשירה, פרפרים, פרחים, ציפורים ויונקים, בהם מלך מלכי החתולים – הטיגריס. במרכז המבקרים בכניסה לפארק אפשר להצטייד במפה ובמידע על בעלי החיים והצמחים שבפארק. מומלץ להצטרף לספארי טיגריסים – בכל 20 דקות בין השעות 9:00 ל-12:00 יוצאת הסעה ממרכז הטיגריסים (כקילומטר משער הכניסה לפארק) וחולפת באזורים בהם יש סיכוי שתיתקלו בחיות המרשימות. עוד בסביבה – כחמישה קילומטרים מצפון לפארק נמצאות מערות Kanheri, ששימשו נזירים במאות 2 עד 9 לספירה כמגורים וכמקדשים.
הגעה לפארק: רכבת מתחנת Churchgate ל-Borivale (כשעה נסיעה) ומשם אוטובוס מקומי, מונית או ריקשה ממונעת לכניסה של הפארק.

איפה כדאי לאכול, לישון ולבלות במומבאי?

אוכל
כמו ערים אחרות בהודו, גם מומבאי מצטיינת באוכל רחוב מגוון, מסקרן וזול מאוד. אבל לפני שאתם רצים אל הדוכן הסמוך להצטייד במיני מטעמים, כדאי להקפיד על כמה כללים פשוטים: תנו לעצמכם כמה ימים כדי להתרגל למטבח ההודי שמרבה להשתמש בתבלינים, חלקם חריפים מאוד; עקבו אחר המקומיים – אם הם נמנעים מדוכן מסוים, הימנעו גם אתם מהמקום; אם אתם בספק לגבי הדרך בה האוכל נשמר, העדיפו מנות צמחוניות על בשריות שעלולות להתקלקל מהר יותר. רוצים ללכת על בטוח? בדוכן Bade Miya שברחוב Tulloch באזור Colaba תמצאו שלל מאכלים מצוינים שמבושלים או נצלים בזריזות ונאכלים ליד שולחנות מאולתרים.
מומבאי ידועה גם במסעדות מצוינות שמגישות אוכל הודי מורכב וטעים להפליא, ויש בה גם לא מעט מסעדות מערביות, למי שזקוק לפסק זמן מקארי. בדרום מומבאי, לאורך Colaba Causeway תמצאו מסעדות טובות רבות; אחת המוצלחות היא Delhi Darbar שמגישה מנות טנדורי מצוינות. אם אתם משוטטים בחוף צ'אופטי עצרו ב-Cream Center שם מגישים מנות צמחוניות ושילובים מעניינים של מטבחים מהמזרח והמערב, וכפי שהשם מעיד – גם גלידה משובחת.

ריקשות ממונעות ברחובות מומבאי | צילום: אוון קמרון

קניות
במומבאי יש חנויות רבות וקניונים, שהגדול בהם הוא Phoenix Mall מציע מאות חנויות בגדים, צעצועים ואלקטרוניקה. אבל אם אתם רוצים להרגיש את לבה הפועם של מומבאי אל תוותרו על ביקור באחד השווקים הססגוניים הפזורים ברחבי העיר. למשל, שוק העתיקות, או בשמו המקומי Chor bazaar – שוק הגנבים (אם כי השם הוא ככל הנראה שיבוש של המילה ההינדית Shor, שפירושה רעש). זה המקום להצטייד בו במזכרות שוות – פסלונים של אלים הודיים, מנורות, קריסטלים, תמונות במסגרות מעוטרות ומגולפות ועוד. אל השוק העתיקות מגיעים מתחנת הרכבת Masjid Road בקו המרכזי (Central Railway line). עוד שוק מעניין הוא שוק הדגים, שפועל בשעות הבוקר המוקדמות ברציף Sassoon שבנמל. סירות עמוסות פורקות סחורה שזה עתה נשלתה מהים, המוני סוחרים מעמיסים סלים, ארגזים וגיגיות צבעוניות מכל טוב, נשים בלבוש צבעוני להפליא בוחרות את הדג המושלם לארוחה המשפחתית. בשעות הצהרים השוק נסגר וכולם הולכים הביתה לבשל את הדגים ולאכול אותם. שוק הדגים נמצא Sassoon Docks ואפשר להגיע אליו בכל אוטובוס שנוסע לאזור Colaba.

בילויים
מי שנשבה בקסם סרטי בוליווד המופקים בעיר, ייהנה במועדון Enigma אליו נוהגים להגיע עשירי העיר ושחקני בוליווד, שרוקדים יחדיו לצלילי מוזיקה מערבים ופסקול של סרטים הודיים. עוד מועדון מהודר הוא H2O, ובו חללים שונים שבכל אחד מהם מושמעת מוזיקה מסוג אחר. אם אתם חפצים בבילוי מסוג אחר, במרכז הלאומי (The National Centre) תוכלו לצפות במופעים בתחום המחול, התיאטרון, המוזיקה והאופרה.

לינה
בומבאי מציעה מגוון רחב להפליא של מלונות, חלקם מלונות מפוארים ברמה הגבוהה ביותר, אחרים לא יתאימו לצרכיו של התייר המערבי המפונק (אבל בהחלט יכולים למצוא חן בעיני תרמילאים ומטיילים בתקציב מוגבל). אם כסף לא מהווה בעיה עבורכם, תוכלו להשתקע בטאג' מאהל, המלון המפורסם ביותר בעיר (ובצדק), שניצב סמוך לשער הודו ומשקיף על הנמל. החדרים המוצלחים נמצאים באגף המורשת, שנפגע קשה במתקפת הטרור של שנת 2008 ורק לאחרונה נפתח מחדש לאחר שיפוץ מאסיבי. עוד במלונות מומלצים (כולם של חמישה כוכבים): מלון Trident, מלון Oberoi Mumbai ומלון Leela Kempinski. המחירים במלונות האלה מתחילים בסביבות 200 דולר ללילה ויכולים להגיע ל-500 דולר ואף יותר. אם אתם מחפשים מלון זול יותר, עם נוף שאין שני לו, Hotel Harbor יכול להתאים. המלון הפשוט (שני כוכבים) צמוד לנמל ומחדריו הקדמיים וממסעדת הגג שלו נשקפים נופים מרהיבים באמת. רמת החדרים והתחזוקה הכללית מרהיבים פחות, אבל נסבלים בהחלט.

כדאי לדעת – טיפים מועילים למומבאי

טיפ משפחתי
בימים חמים אין כמו פארק מים כדי לשמח קטנים וגדולים. אם אתם מטיילים בהרכב משפחתי, כדאי לכם להקצות יום לפארק המים הגדול והמוצלח Water Kingdom, שמציע בריכות, מגלשות, דוכני מזון ועוד ועוד.
כתובת: Gorai Mumbai

מלון טאג' מאהל, הגדול והמפואר במלונות העיר | צילום: אייסטוק

טיפ לממהרים
למי שרוצה להכיר את העיר אבל לא יכול להקדיש לכך את הזמן הנדרש, מומלץ לשכור מונית לשעתיים-שלוש בסכום השווה ל-50 שקל ולסייר בכמה אתרים מרכזיים – שער הודו, תחנת ויקטוריה, הטיילת לאורך המפרץ ועוד. בדרך בקשו מהנהג לעצור ליד מקומות יפים במיוחד ולחכות לכם בזמן שתסיירו מעט באזור.

טיפ למתוחים
אחרי יום עמוס ברחובות העיר הגדולה, הרשו לעצמכם פינוק קטן. בספא של מלון הטאג' מהאל, הגדול והמפואר בעיר (ראו סעיף לינה), תוכלו לבחור עיסוי מתוך מגוון רחב של טיפולים. להשלמת הפינוק, פרגנו לעצמכם ארוחה במסעדת המלון המשובחת. המלון נמצא סמוך לשער הודו – אי אפשר להחמיץ את המבנה המהודר בעל הצריחים והכיפות.

מפת מומבאי


עוד מידע על טיול להודו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.