תפריט עמוד

מוזיקה תורכית: חגיגה קוסמופוליטית

האם הפסטה האיטלקית נולדה בעצם בתורכיה? האם השטרודל הווינאי הוא הגרסה המערבית יותר לבקלאווה של איסטנבול? עד כמה אכן השפיעה האימפריה העותמאנית על המדינות עליהן שלטה?
את התשובות לשאלות המסקרנות הללו לא תמצאו בשורות הבאות, אך אין ספק שלתורכים, ובמיוחד לאיסטנבול־קונסטנטינופול, יש חשיבות רבה, אם לא בתולדות הקולינריה, אזי בתולדות המוזיקה העולמית.
המוזיקה התורכית היא שדה קרב. כשנוסדה הרפובליקה על ידי כמאל אתאתורק ב־1923 והחל הניסיון לקדם תרבות תורכית מאחדת על חשבון תרבויות אתניות שונות, זה בא לידי ביטוי גם בתחום המוזיקה. המוזיקה הכורדית, המוזיקה הסופית של מסדר מוולווי וסוגי מוזיקה אחרים שהושפעו מהאסלאם וארצות ערב נדחקו לפינה. הרדיו והטלוויזיה התורכיים עודדו במשך שנים הקלטות תזמורתיות של האלק, מוזיקה עממית מאזור אנטוליה, ורק בסוף שנות השבעים, כשהוקם הקונסרבטוריון הלאומי באיסטנבול, ניתן מעמד שווה למוזיקה התורכית הקלאסית ולנגניה. בשנות השמונים פתח הנשיא הליברל טורגוט אוזאל את שמי התקשורת ואת מקומות הבילוי בתורכיה לפופ, רוק, ערבסק (מוזיקת פופ בהשפעה ערבית), ומוזיקה כורדית וסופית חזרה להיות נגישה להאזנה ולצפייה. כיום המוזיקה התורכית היא חינגה קוסמופוליטית: ערב רב של סגנונות, מהקלאסי והעממי, דרך המוזיקה הצוענית, הכורדית והסופית, וכלה בפופ, רוק, ערבסק וגם דאנס והיפ הופ מערביים עם נגיעות מקומיות.
יריד מוזיקת העולם סטריקטלי מונדיאל המתקיים באיסטנבול באפריל מקדיש חלק נרחב ממופעיו למוזיקה התורכית על אפיוניה השונים.  איסטנבול תפתח את אולמותיה, כנסיותיה, היכליה, ארמונותיה, הבארים הקטנים ומועדוני הלילה והדיסקוטקים לכבוד שוחרי המוזיקה שיתקבצו בה. זה המקום לטעום מהמעדן התורכי הזה, מהרחת־לוקום המוזיקלי הטומן בכל נגיסה בו הפתעות רבות. זה המקום לטעום מעט מהשפע הרב שהמוזיקה הזו טומנת בחובה. המבחר עצום, להלן כמה מופעים מומלצים.

פאיז אל פאיז. נחשב ליורשו של נוסראת פאתח עלי חאן האגדי

הנבחרים
1. אנסמבל ​גלאטה מוולווי (Galata Mevlevi Ensemble) ופאיז אלי פאיז (Faiz Ali Faiz)
חגיגה סופית שמפגישה בין שני סגנונות סופיים אדירים, המוולווי והקוואלי הפקיסטני. את הראשון מייצגים גלאטה מוולווי, ואת השני אלי פאיז, שנחשב יורשו של נוסראת פאתח עלי חאן האגדי. זהו אירוע שיכול לכבוש גם צעירים הנוהים אחר מוזיקת טראנס וגם מבוגרים שבא להם להיכנס ל"טראנס" טבעי בעזרת מחוללים קסומים כמו מחיאות כפיים, כלי הקשה, הרמוניומים וקולות מסתלסלים, ולא אכפת להם לתפוס את עצמם בקריאות קצובות של "אללה הוא אכבר" מפעם לפעם, בקטעים המתחילים באיטיות ומסתיימים באורגיה של סחרור ומקצב. "אבודים באקסטזה", שם האלבום האחרון של גלאטה מוולווי, נראה נכון גם להגדרת המופע המבטיח הזה.

2. באבא זולא (Baba Zula)

רביעיית באבא זולא קמה כדי להפיק מוזיקה לתיאטרון ולקולנוע התורכיים, אך כיום היא מופיעה (בצירוף אמנים אורחים) במועדוני לילה ובדיסקוטקים במופע של מוזיקת דאנס פסיכדלית, תערובת של סגנונות תורכיים עממיים כגאזל, טאקסים ובוזלאק עם מוזיקה אלקטרונית ושילוב של כלים עממיים עם דגימות אלקטרוניות.

3. אילהן ארסהין (Ilhan Ersahin)

ארסהין הוא סקסופוניסט ג'ז תורכי מוכשר ביותר המתגורר בניו יורק ונע בסגנונו בין הג'ז המודרני לרגאיי, היפ הופ, פופ והשורשים המזרחיים שלו. מומלץ לחובבי האתנו־ג'ז.

4. טנגו תורכי

מוזר ככל שזה יישמע, יש דבר כזה טנגו תורכי.
הטנגו הארגנטינאי נחת בהצלחה רבה בתחילת שנות העשרים בתורכיה יחד עם הגרמופון. העירוב הבלתי נסלח של פאתוס, מלודרמטיות ומלנכוליה נחת על אוזניים קשובות, ושנות השלושים והארבעים של המאה העשרים רופדו ביצירות טנגו תורכיות משובחות. בין המשתתפים במופע נמצאת
הלהקה התורכית המשובחת אינג'סאז (Incesaz), שנולדה עם כינון הקונסרבטוריון של איסטנבול בשנות השבעים.

5. ​קארדס תורכולר (Kardes Torkoler, האחים התורכים)
בסבך התרכובות המשונות של המוזיקה התורכית, קארדס תורכולר מייצגת את הצליל האנטולי העממי העכשווי. חברי הלהקה ייסדו אותה במטרה לשיר את השירים של אזור אנטוליה בשפתם המקורית ולגשר בין העמים היושבים בחבל ארץ זה. כך הושרו שירים בתורכית, כורדית, אזרבייג'נית וארמנית. עם הזמן הוסיפו האחים לרפרטואר תרבויות "תורכיות" רבות אחרות כמו הלאז (קבוצה אתנית היושבת בגדה התורכית של הים השחור), הגרוזינים, הקירגיזים, הצוענים, המקדונים והסופים. ערב רב של תרבויות החיות זו בצד זו בתורכיה וגישור מוזיקלי בין סגנונות, כלי נגינה ומקצבים.

6. יאנסימלאר (Yansimalar)

חליל ניי וגיטרה שמספקים מוזיקה אקוסטית שלווה. עיסוי לאוזניים.

7. גלאטה ג'יפסי באנד (Galata Gypsy Band) ואמסטרדם כליזמר (Amsterdam Klezmer)
מוזיקה צוענית ומוזיקת כליזמר נפגשות על במה אחת באיסטנבול. הגלאטה ג'יפסי באנד התורכית והאמסטרדם כליזמר ינסו לשחזר את הצלחת אלבומם המשותף "Katakofti".

8. הארם פסלי (Harem Fasli, נשות ההרמון)

נשות הרמון הוכשרו לא רק בתחומים כמו בישול, עבודת יד וטיפול אלא גם בספרות, שירה, נגינה ומחול. להקת הנשים הארם פסלי מבצעת מוזיקה שנשות הרמון נהגו לבצע.

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.