תפריט עמוד

מוזיאונים למדע זה משחק ילדים

במוזיאוני מדע גם ילדים צעירים יכולים ללמוד עקרונות מדעיים בדרך של משחק ושעשוע. הנה שישה מוזיאונים שכאלה, בארץ ובחו"ל, בהם ההנאה מובטחת

סופת הוריקן פרועה איימה להרוס את החופים המזרחיים של פלורידה. נתוני מזג האוויר הדרמטיים זרמו בקצב מסחרר וציירו חיצים מבלבלים על מסך המחשב. קול מתכתי דרש ממני להחליט באופן מיידי לאן לשלוח את כוחות ההצלה. לא היו כמובן מספיק חיילים לטפל בכל המשימות. קביעת סדר העדיפויות הוטלה עלי, מבקר תמים ומבולבל שהתייצב במקרה מול אחד המחשבים במרכז "סוני וונדר" בלב מנהטן. שיקול מוטעה בפירוש הנתונים ותוצאות ההוריקן הבדיוני עלולות להיות קטלניות. הזעתי בחוסר אונים. ילד בן שמונה שניצב לצידי הביט בי במבט מלא רחמים והסכים לטפל בבעיה במקומי. שתי דקות אחר כך כבר חילק את הכוחות, הציב עתודות, פינה תושבים וטיפל בהוריקן ביד מנוסה. המשבר נפתר. כאשר תהיתי מנין הביטחון השיב "ביקרתי כאן כבר המון פעמים. אני בא עם סבתא". הוא הצביע על קשישה שישבה וחיכתה לו בסבלנות על אחד מכיסאות הפלסטיק הורודים.

מדע זה משחק ילדים. זה הרושם שעשוי לקבל מבקר בכל אחד ממוזיאוני המדע. המוזיאונים האלה זוכים לפריחה גדולה בעיקר כיוון שבשנים האחרונות הבינו בהם שהמדע והטכנולוגיה מושכים משפחות. ילדים רוצים לשחק, עבור ההורים זה בילוי חינוכי מעין כמוהו, עם מצפון נקי והרגשה טובה שנובעת מן השיקול  "השקענו בעתיד הילדים ובנטיות המדעיות שלהם". כמה מן המוזיאונים האלה למדע זוכים עכשיו למעמד של אטרקציות תיירות מרכזיות בערים שבהן הם ממוקמים. רוב המוזיאונים מצהירים שהם פונים לקהל שגילו נע בין ארבע לשש עשרה, אם כי המציאות מלמדת שקבוצת גיל כזו כמובן אינה אפשרית. בני שש עשרה נעלבים מאוד כאשר גוררים אותם לאתרים שבני ארבע משתוללים בהם. באופן מעשי רוב הפעילויות ורוב המבקרים מגיעים למוזיאונים עם ילדים שגילם נע בין שלוש ("אבל הם מוכשרים מאוד", כפי שיעידו עליהם הוריהם) ל-12 שנים.
לפניכם המלצות לשישה מוזיאוני מדע מוצלחים – חמישה בחו"ל ואחד בארץ:

מוזיאון המדע על שם ליאונרדו דה וינצ'י במילאנו

 

מוצג במוזיאון המדע על שם ליאונרדו דה וינצ'י במילאנו

 

זו דוגמא המובהקת למוזיאונים מהדור הישן. מנהלי המקום לא אימצו עדיין את הרעיון שבעצם הם מנהלים מוזיאון לילדים. המבנה היפהפה, שרק בשבילו כדאי להגיע, הוא בעצם מנזר מן המאה ה-16. חלקו נהרס בהפצצות מלחמת העולם השנייה אך שופץ באופן מרשים. המקום מקרין כובד ראש. החיבור עם ליאונרדו דה וינצ'י והגאווה הלאומית האיטלקית אינו מאפשר עדיין את קלות הראש של האחרים. התצוגה בהתאם – תולדות המצאותיו של ליאונרדו בדגמי עץ, אולמות ענק וגלובוסים עתיקים. באגף אחר קטרי רכבת ענקיים, ספינות ומטוסים שתלויים מהתקרה. זה גדול, כבד מאיים ולא ידידותי לילד בן חמש. תלמידי בית הספר ששוטטו שם נראו כשפוטים שמרצים את עונשם, לא כקייטנים שבאו לבלות.
כתובת: Via S. Vittore 21, מילאנו
אתר אינטרנט

 

מוזיאון נמו באמסטרדם. מותר ואפילו רצוי לגעת בכל המוצגים

 


מוזיאון נמו באמסטרדם

"נמו אינו מוזיאון" מצהירים מנהלי מוזיאון המדע ההולנדי בכל פרסום שהם מוציאים לאור. כוונתם היא שבניגוד למוסדות אחרים כאן מותר ורצוי לגעת בכל המוצגים, לנסות, להפעיל ובעיקר ללמוד בעזרת התנסות. המוזיאון, שפונה לגילאי ארבע ומעלה, צפוף מאוד בדרך כלל וזוכה להצלחה גדולה. יש כאן מחלקות של מדעי הטבע, חומרים, תהליכים כימיים, גוף האדם, טכנולוגיה וכדומה. הבניין עצמו – ירוק, בולט מאוד על גדת המים ויפה. בנה אותו האדריכל האיטלקי רנצו פיאנו (שאחראי גם לתכנונו של מרכז פומפידו בפריז).
שם המוזיאון הוא מחווה לגיבורו של ז'ול ורן וגיבור "עשרים אלף מיל  מתחת למים". כדאי מאוד לעלות לקומה האחרונה ממנה יש מרפסת תצפית נהדרת על חלקים נרחבים של אמסטרדם, על הנמל ועל חלק מן התעלות באזור שממזרח לתחנת הרכבת. בקומה זו פועל גם בית קפה טוב, שמאפשר להורים שלא מאמינים בהשגחה הדוקה מדי להמתין לצאצאיהם בנינוחות.
כתובת: Oosterdok 2, אמסטרדם
אתר אינטרנט

מוזיאון אאולוס בסקסביורום, הולנד
מקום קטן ומקסים במיוחד. בכפר סקסביורום מתגוררים רק 1,800 תושבים אבל המוזיאון הוא גאוות המקום. לא קל להגיע עד כאן, ומדובר באזור נידח למדי, אבל מי שמטייל עם ילדים באזור פריזלנד בצפון הולנד ינהג בתבונה רבה אם ישתדל לפקוד גם את המקום הלא מוכר הזה. הגענו אליו כי הוא נזכר בספר "חו"ל עם ילדים" של רותי לויאב. המידע המצומצם שנכתב שם נשמע מסקרן. למעשה מדובר במקום חדש למדי, עם פירמידת זכוכית מרשימה, שנקרא "אאולוס" על שם אל הרוחות המיתולוגי. הרעיון של המקום הולנדי מאוד – כל המתקנים, המכונות והמכשירים שיש בו, ויש יותר מחמישים, חלקם מרהיבים ומשעשעים מאוד, מופעל בכוח הרוח. במדינה שאלפי טחנות רוח עדיין מספקות בה אנרגיה לכפרים שלמים זה רעיון מתבקש. התוצאה היא שילוב בין מוזיאון מדעי, שחוקר ומדגים את המשאב הזול והזמין ביותר לבין פארק שעשועים שאפשר לבלות בו כמה שעות מענגות.

מוזיאון המדע לה וילט בפריז

 

עיניים שלי. מוצג במוזיאון לה וילט הפריזאי

 

אי אפשר לדבר על היעדר יומרה או צניעות ואינטימיות במוזיאון הענק הזה. פעם זו היתה שכונה כפרית בפרבר של פריז. כיום זהו משכנו של אחד המוזיאונים למדע הגדולים והמרשימים בעולם.
האוריינטציה לקהל צעיר שולטת ומודגשת כאן כמעט בכל התצוגות. הנושאים הקבועים הם מדעים מדויקים, נושאי סביבה, חברה ומדע ואגף ילדים מיוחד, שבעצם שולט גם על חלקיו האחרים של המוזיאון. המבנה כולו, בכדור כסוף וענק, מרשים מאוד. הסרטים מרשימים לא פחות – בין היתר מוקרנים כאן סרטי תלת מימד מדהימים.
כתובת: 211 avenue Jean Jaurès, פריז
אתר אינטרנט

סוני וונדר בניו יורק
המקום שייך אמנם לחברה מסחרית לחלוטין אבל בחסותה הוקם כאן מוזיאון למדע וטכנולוגיה שמאפשר למבקרים, בעיקר ילדים נלהבים, להתנסות בחידושים טכנולוגיים, שמסבירים גם כמה עקרונות מדעיים לא מסובכים. המבקרים זוכים להסברים ולהתנסות בצילום דיגיטלי, בצילום ובעריכת טלוויזיה, בעריכת צלילים וקולות, בחיזוי מזג האוויר ועוד כיוצא באלה. שיחה קולחת עם רובוט מאיים מתקבלת כאן כדבר מובן מאליו כמעט. חובבי המשחקים ישמחו לגלות שבחנויות שבקומה התחתונה אפשר לשחק בפלייסטיישן 3 ללא הגבלת זמן וללא תשלום, כל זמן שהתור לא ארוך או עצבני מדי.
כתובת: Sony Plaza at 56th Street and Madison Avenue, ניו יורק
אתר אינטרנט

 

במדעטק חיפה ילדים יכולים להבין תופעות מדעיות בדרך של חוויה והתנסות

 


מדעטק בחיפה
לא צריך לנסוע רחוק כדי ליהנות ממוזיאון משובח למדע. מדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה, הוא מוזיאון ידידותי לכל המשפחה, שמאפשר למבקרים בו להבין תופעות מדעיות בדרך של חוויה והתנסות. התערוכה "קסם של מדע", שמציגה את התופעות המדעיות שמאחורי הקסמים והאשליות; יש חדרי תצוגה נושאיים, בהם חדר מראות וחדר חושך; בתערוכה המוקדשת לליאונרדו דה וינצ'י יש מגוון מוצגים שנבנו על פי רישומיו המקוריים, בהם מכשירי תעופה, מעלית המיועדת לנשיאת אדם אחד ועוד. כיאה למוזיאון מעודכן, יש במדעטק שתי תערוכות ירוקות. אחת מהן, "הבית הירוק שלי", מוקדשת לדרכים בהן אפשר להפוך את הבית לירוק יותר. השניה, "אנרגיה ירוקה", חושפת את המבקרים לסוגים מגוונים של מקורות להפקת אנרגיה מן הטבע. בנוסף לתצוגות הקבועות יש גם תערוכות מתחלפות, לרוב כאלה שמגיעות לכאן במהלך סיור בינלאומי. בלבו של המוזיאון נפתח באחרונה פארק רחב ידיים – פארק נובל אנרג'י, שבו אפשר לגעת, לטפס, להתנסות ולהפעיל סדרה של מוצגי ענק הממחישים עקרונות מדעיים. בפארק פזורים ספסלים למנוחה ומזרקה בצורת שושנת הרוחות המציגה מופעי מים.
כתובת: רחו שמריהו לוין 25 (פינת רחוב בלפור), חיפה
אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.