תפריט עמוד

מוזיאון על התפר נבחר בין המוזיאונים המעניינים בעולם

ניו יורק טיימס פרסם השבוע רשימה ובה 29 המוזיאונים ש"יכולים לשנות את ראיית העולם שלנו". באופן מעט מפתיע מופיע ברשימה העולמית מוזיאון ישראלי – מוזיאון על התפר שפועל בירושלים. ההגדרה היא "מוזיאונים שיכולים לפקוח את עינינו".

בקטע המנמק את הבחירה במוזיאון על התפר כתוב כך: "הוא שוכן בבניין ישן שנבנה בשנות השלושים של המאה העשרים אבל פנים המוזיאון מבהיק ככל מוסד מערבי שמשמש מקדש לאמנות בת זמננו. אלא שכאן יש הפתעה – כל היצירות המוצגות במקום הן פוליטיות ועוסקות בנושאים שנויים במחלוקת. זה מתאים במיוחד כאשר מביאים בחשבון את מיקומו הייחודי של המוזיאון."
בעמוד הבית של "מוזיאון על התפר" נכתב כך: "מוזיאון על התפר הינו מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית, הממוקם בירושלים. המוזיאון, בדרכו הייחודית, מציג את האמנות כשפה נטולת גבולות כדי להעלות לדיון ציבורי סוגיות חברתיות שנויות במחלוקת. במוקד התערוכות המתחלפות במוזיאון עומדים תפרים לאומיים, מעמדיים, אתניים ודתיים בהקשריהם המקומיים והאוניברסאליים.
המוזיאון מחויב לבחינת המציאות החברתית של הקונפליקטים באזורנו, לקידום דיאלוג בצל חוסר הסכמה, ולעידוד מחויבות חברתית המבוססת על המשותף ולא על השונה.
בימים אלו מוצגת במוזיאון התערוכה אדם אדמה. תערוכה זו היא דיון המבוסס על היבטים מגוונים של הבחנות ועמדות, של אמונות, אידיאולוגיות ונקודות מוצא חברתיות, פוליטיות וכלכליות, הבוחנות את המפגש המורכב בין אדם לסביבה ובין אדם לטבע. התערוכה מציעה קריאה ביקורתית, המניחה שמפגשים אלה מהווים מראָה לתופעות רחבות יותר. במראה זו משתקף משבר היחסים בין האדם לסביבה, המתבטא בהזנחה, כיבוש והחלשה.
הבית בו שוכן מוזיאון על התפר נבנה בשנת 1932 ע"י האדריכל הערבי-נוצרי אנטון ברמכי.
בתקופה שבה היתה ירושלים מחולקת (1948-1967) שימש הבית כעמדה צבאית ישראלית (עמדת תורג'מן), אשר ניצבה על קו התפר בין ישראל לירדן מול "מעבר מנדלבאום", המעבר היחיד בין שני חלקי העיר.
מוזיאון על התפר נוסד ב 1999 הודות לתרומתה הנדיבה של משפחת גאורג פון-הולצברינק מגרמניה, באמצעותה של הקרן לירושלים וביוזמתו של המעצב והאוצר של המוזיאון, רפי אתגר."

אתר המוזיאון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.