תפריט עמוד

מה עושה יועץ כלכלי

בכל עסק או חברה מתקיימות שורה ארוכה של פעילויות מדי יום, חודש ושנה, החל בעובדים וביצוע תפקידיהם, המשרות והמשכורות, תמחור המוצרים והשירותים, השיווק והמכירות וכיוצא בזאת. בכל אחד מהמרכיבים הללו וכן באחרים קיים היבט כלכלי, ולמעשה בשורה התחתונה כל עסק מכוון לפעילות עסקית ואליה שואפות הפעולות השונות. לפיכך, יועץ כלכלי המגיע לעסק עשוי להתייחס למגוון מרכיבים, לרבות בעיות שחשוב לפתור, נקודות כוח והזדמנויות שכדאי לנצל, וכל זאת בדגש על התחום הכלכלי.

בכל עסק או חברה מתקיימות שורה ארוכה של פעילויות מדי יום, חודש ושנה, החל בעובדים וביצוע תפקידיהם, המשרות והמשכורות, תמחור המוצרים והשירותים, השיווק והמכירות וכיוצא בזאת. בכל אחד מהמרכיבים הללו וכן באחרים קיים היבט כלכלי, ולמעשה בשורה התחתונה כל עסק מכוון לפעילות עסקית ואליה שואפות הפעולות השונות. לפיכך, יועץ כלכלי המגיע לעסק עשוי להתייחס למגוון מרכיבים, לרבות בעיות שחשוב לפתור, נקודות כוח והזדמנויות שכדאי לנצל, וכל זאת בדגש על התחום הכלכלי.

אז מה עושה יועץ כלכלי?

המטרה המרכזית של יועץ כלכלי היא לעזור לעסקים וחברות לשפר את הרווחיות, ולהתוות את הדרכים אל המטרה, תוך שהוא ממליץ על צעדים ישימים וריאליים שמבוססים על נתונים מדויקים. בנוסף לכך, היועץ הכלכלי מסייע לבעלי עסקים להבין היטב את מצבם הפיננסי, החל בדוחות הכלכליים, הרווחיות האמיתית של מוצרי ושירותי העסק, המשמעויות של צעדים עסקיים כאלו ואחרים. בתוך כך, הוא מקנה הבנה וכלים שעוד ילוו זמן רב את בעל העסק ויאפשרו לו לנהל בצורה נכונה וחכמה את התחום הכלכלי.

אלו עיקרי התפקידים על קצה המזלג, אך למעשה על מנת להגשים מבצע היועץ הכלכלי פעולות רבות. התהליך מתחיל בדיאגנוזה יסודית של מה שקורה בעסק, בדגש על הפן הכלכלי, כגון התמחור של מוצרים ושירותים, דוחות רואה החשבון, הסכמים עם ספקים, הוצאות הייצור והתפעול, הרווח הגולמי, התפעולי והנקי, הלוואות והתחייבויות נוספות, תפקידים ומשכורות, ועוד. לאור הנתונים העולים בבדיקה מציג היועץ הכלכלי תמונה מקצועית, רחבה ואובייקטיבית של הפעילות בעסק, וכן תובנות והמלצות לשיפור ולעמידה ביעדים חדשים של רווחיות.

כך למשל, היועץ הכלכלי עשוי להמליץ על סגירה או מחזור של הלוואה שנלקחו בתנאים לא טובים, ו/או שאינן מיועדות לצרכי צמיחה והתרחבות, צעדים להתייעלות בהוצאות התפעול, צעדים לשיפור מערך הגבייה, לשיפור מערך השיווק והמכירות, לניהול נכון של תזרים המזומנים ושיפורו, שינויים בתמחור ואף ביצוע תמחור מקצועי ומחודש לשירותים ומוצרים מסוימים או כולם, שינויי בתמחור פרויקטים, העברת חלק מהשירותים המבוצעים כיום בתוך העסק למיקור חוץ, כניסה למ"ו מחודש עם ספקים ו/או פנייה לספקים חדשים המציעים עלויות ותנאי תשלום נוחים יותר, ועוד.

מתי כדאי לפנות ליועץ כלכלי?

יש להבין כי שירותיו של יועץ כלכלי אינם נדרשים רק לעסקים המצויים במשבר פיננסי של ממש. כך למשל, בעסקים רבים ישנה הרגשה שהפוטנציאל העסקי, כלומר הרווחיות האפשרית, איננה ממוצה, ולמרות שהעסק פועל על פניו בצורה תקינה – הכסף שנכנס לחשבון נמוך יותר מהציפיות והשאיפות. זהו בהחלט זמן טוב לפנות ליועץ כלכלי להתוויית פתרונות ודרך, אשר יימזגו לתוך תוכנית עסקית רצינית ומפורטת. בנוסף, את הפנייה אל היועץ הכלכלי כדאי לעשות כאשר מסיבה זו או אחרת מרגישים שהניהול הכלכלי זולג בין הידיים, שיש היבטים שאינם מובנים, שקיים בלגן וכן הלאה. זהו מצב נפוץ בעסקים רבים הנובע למשל מהבנה כלכלית שאינה מספיק עמוקה, מהלחצים הגדולים בשוטף שאינם מותירים די זמן לעסוק בניהול הכלכלי ודוחקים אותו לאחור ברשימת העדיפויות, וכדומה.

שירותיו של יועץ כלכלי גם חשובים מאוד עבור אנשים המעוניינים להקים עסק חדש, דבר המחייב בדיקת היתכנות כלכלית שתאמר האם כדאי ללכת על המיזם כפי שתוכנן, לבצע שינויים בקונספט שלו בשביל להגיע לרווחיות יותר טובה ויותר מהר, או לוותר על ההרפתקה ולחסוך עוגמת נפש וברוך כלכלי. בנוסף, כדאי לפנות ליועץ כלכלי כאשר העסק עובר תקופה של האטה ודשדוש, ובוודאי אם הוא סובל ממשבר חריף. ישנם עוד מצבים רבים שבהם כדאי לקבל את השירות, למשל כאשר מעוניינים להיכנס לשווקים חדשים ו/או להכניס שירותים ומוצרים חדשים, כאשר שוקלים לקנות עסק קיים, להכניס משקיעים, לקנות או למכור זיכיון. למעשה, את שירותי הייעוץ הכלכלי כדאי לקחת מעת לעת, אפילו אם אין בעיה או תוכנית מיוחדת, וזאת על מנת להעלות את העסק על מסלול יעיל ורווחי יותר, כדי להכיר את המצב הפיננסי לאשורו, וכדי לקבל כלים המסייעים לשמור על המסלול הנכון.

עם איזה יועץ כלכלי לעבוד?

יש להבין כי בשוק פועלים לא מעט יועצים כלכליים, הנבדלים זה מזה בכישוריהם, ניסיונם ותחומי המומחיות. בראש ובראשונה, יש להבחין בין יועצים המתמחים בכלכלת המשפחה לבין אלו המתמחים בייעוץ לעסקים. יש גם כאלו המספקים ייעוץ בשני התחומים, אך ברור שמי שמעניק ייעוץ כלכלי לעסקים חייבים להיות בעל ניסיון רב והבנה מצוינת של תחום זה. כפי שהוסבר לעיל, תהליך של ייעוץ כלכלי אינו מתחיל ונגמר בקריאת הדוחות של רואה החשבון, ועשוי בהחלט לחלוש על כלל היבטי העסק שלכל אחד מהם יש פן כלכלי.

חשוב לבחור יועץ כלכלי בעל ניסיון עשיר בליווי של עסקים, ובעדיפות לאדם שבעצמו הקים וניהול עסקים, המכיר היטב את הלחצים והאילוצים של בעל עסק. בנוסף, עליו להכיר היטב את המשמעויות הכלכליות והנוספות של הפעילויות השונות בעסק, למשל ההשלכות של נטילת הלוואה, מקורות המימון השונים, כיצד מבצעים תמחור נכון ומקצועי של מוצרים – לא רק על בסיס השוואה למתחרים ולשולי הרווח המקובלים בענף, וכיוצא בזאת. יתר על כן, קיים יתרון מובהק ליועץ כלכלי שהינו גם יועץ עסקי, המסוגל במידת הצורך לעדכן תוכנית עסקית קיימת או לבנות תוכנית עסקית חדשה, בצורה מקצועית ורצינית. אדם כזה גם יוכל לתת תובנות והמלצות משמעותיות ביותר בהיבטים נוספים, כגון שיפור מערך המכירות, פנייה לאפיקי שיווק יעילים ורווחיים יותר, וכדומה.

כמובן שכל יועץ כלכלי חייב להיות בעל השכלה כלכלית, וככל שהיא מקיפה יותר – כך עדיף. מכיוון שבישראל אין הגדרה מחייבת שמתארת מהי ההשכלה הנדרשת מיועץ כלכלי, חשוב לשים לב שבאמתחתו תואר אקדמי רלוונטי בתחומי מנהל העסקים, מימון, חשבונאות, כלכלה וכדומה, וכאמור – עדיף שיהיה בעל ניסיון רב מהשטח שיתבטא בתובנות והמלצות שאינן מגיעות רק מספרים ומחברות. יועץ כלכלי בעל השכלה נאותה והבנה עסקית מצוינת, גם יוכל להוציא תחת ידיו דוחות כלכליים חדשים שהינם ברורים ומובנים הרבה יותר מאלו של רואה החשבון, מביאים נתונים בזמן אמת וגם מציגים את הנתונים שבאמת רלוונטיים לניהול העסק.

אם יש לי רואה חשבון – למה אני צריך יועץ כלכלי

בעלי עסקים רבים אינם מבינים היטב את תפקידו של רואה החשבון ואת מגבלותיו, ונוטים להסתמך עליו יתר על המידה. נכון שרואה החשבון יכול לחסוך בחבות המס ושמהדוחות שלו ניתן להסיק כמה מסקנות, אך בתחילתו ובסופו של דבר אין זה מתפקידו או מהכשרתו להביא את העסק לרווחיות טובה יותר. בנוסף, הסתמכות יתרה על הדוחות של רואה החשבון, שאינם שלמים מבחינת הנתונים וגם מציגים את התמונה בדיעבד ולא בזמן אמת, עלולים בהחלט להטעות ולהוביל למסקנות שגויות ולצעדים לא נכונים עסקית וכלכלית. על כן, פנייה ליועץ עסקי בהחלט מתאימה ונחוצה, ללא קשר לאישיות הנחמדה או לרמתו המקצועית של רואה החשבון שלכם.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.