תפריט עמוד

הידיעות על התמוססותו הצפויה בעתיד הלא רחוק של הקוטב הצפוני, לא באו כהפתעה גדולה מדי עבור מדענים ושוחרי סביבה המודעים מזה זמן להשפעת אורח החיים המודרני על הפלנטה שהיא ביתנו. אבל מה קורה בינתיים בקוטב הדרומי, ובאנטארקטיקה באופן כללי? בימים אלה מסתיים ביבשת הקפואה פרויקט מחקר רב לאומי, שנועד ללמד אותנו קצת על שינויי האקלים שעברו על החלק הזה של העולם בעבר. התקווה היא שמן העבר נוכל גם ללמוד קצת על מה צופן העתיד. במסגרת הפרויקט, הנקרא "Andrill", מתבצע קידוח עמוק בתוך קרקעית הים כדי להעלות משם חתכי סלע, שמצורתם ניתן ללמוד על העבר. אתר הפרויקט מלווה את המאמץ המחקרי בדיווחים, תמונות, ואפילו חוויות אישיות של החוקרים.

הניווט במסדרונות מלון "הספריה" בניו יורק (Library Hotel), הנמצא על שדרת מדיסון בפינת רח' 41, יהיה קל במיוחד עבור ספרנים המכירים מקרוב את שיטת המיון העשרונית של דיואי, שבה עושות שימוש מאות אלפי ספריות ברחבי העולם. כל קומה מעשר קומות החדרים מעוצבת לפי הנושא התואם בשיטת דיואי. קומה 5, למשל, מעוצבת ברוח המתמטיקה והמדעים (500 בשיטת דיואי). כל חדר בקומות השונות מעוצב לפי תתי הנושאים. כך, בקומה 8 (ספרות), חדר 800.001 הוא חדר האירוטיקה, ואילו חדר 800.005 הוא חדר האגדות.

מלון הספריה. לא רק לספרנים

צריכים להגיע בפעם הראשונה לכתובת מסוימת, ולא יודעים איך נראה הבית? בעצם, גם אם שם הרחוב והמספר מספיקים לכם כדי להגיע כמו שצריך, שווה שתציצו באתר "Zoomap", היישום הכי ממכר והכי מטריד באינטרנט הישראלי. הזינו כתובת, ותקבלו תמונה של הבית. זה מטורף כמו שזה נשמע – מישהו עשה טיול עם מצלמה, וצילם בית אחרי בית. האתר כבר קיים מזה זמן מה, אבל עם הזמן הוא ממשיך לכסות ישובים נוספים; בתחילת הדרך היו רק הערים הגדולות, אבל כעת גם בנימינה נמצאת על המפה, וגם יוקנעם עילית, מזכרת בתיה ותל מונד. אם אתם לא שם, סימן שאתם אכן גרים בחור לא נורמלי.

מזהים את הבית?

שונית המחסום הגדולה (Great Barrier Reef) היא מערכת שוניות האלמוגים הגדולה ביותר בעולם, המשתרעת על פני יותר מ-2,600 קילומטר מול חופי קווינסלנד באוסטרליה. מעבר להיותה אחת מתופעות הטבע הייחודיות ביותר בעולם, מדובר באחד מיעדי הצלילה הפופולריים ביותר, ואחד מנכסי התיירות הגדולים של אוסטרליה. הגם שמרבית החשיפה של השונית לתעשיית התיירות היא מוסדרת, ניכרת השפעה שלילית למדי של הפופולריות הזו, על אורך החיים של השונית כביוספירה. רשות השמורה הימית של שונית המחסום הגדולה היא הגוף הרשמי של אוסטרליה המסדיר את תעשיית התיירות באיזור, ומנהל את פעילויות השימור המתבצעות בה. על כל אלה ניתן ללמוד מביקור באתר הרשות.

שומרים על שונית המחסום הגדולה

כמו שכל אדם היה רוצה להיכנס לרשימת 400 עשירי העולם של המגזין "פורבס", כך גם כל אתר בעולם לא היה מתנגד לקבל מקום ברשימת אתרי המורשת העולמית, שמנהל ארגון אונסק"ו של האו"ם. שונית המחסום הגדולה, למשל, נכנסה לרשימה בשנת 1981. בישראל הרשימה כוללת את העיר העתיקה של ירושלים, העיר העתיקה של עכו, האתרים הארכיאולוגים במגידו, תל-חצור ותל באר שבע, ובאחרונה נוספה גם "העיר הלבנה" של תל אביב, כביטוי ארכיטקטוני לערכי התרבות המודרנית. באתר המורשת העולמית אפשר להכיר את כל המקומות הנכללים ברשימה, ואף לקבל מידע על אתרי מורשת הנמצאים בסכנה (עקב נזקי סביבה או הימצאות באזור מלחמה).

אתרי המורשת העולמית. גם ישראל ברשימה

"משולש ברמודה" הוא השם שניתן לאזור המשתרע בין מיאמי, פוארטו-ריקו, ואיי ברמודה. במשך שנים רבות נקשרה לאיזור הזה הילה אפלה של מסתורין, לאחר מספר מקרים של היעלמות מטוסים ואוניות באיזור, ללא סיבה מובנת, ואפילו של תצפיות חייזרים במקום. ג'יאן קוואזר החל לאסוף מידע על התופעות המסתוריות שהתרחשו במקום, ואף התפרנס לא רע ממכירת ספריו העוסקים בתעלומות. כעת, אתר האינטרנט שלו מהווה מקור מידע לא אכזב על סיפורי הטביעות המשונות, כמו גם על מיתוסים נוספים שחקר.

בטיול הבא שלכם באמריקה, מי אמר שאתם צריכים להשאיר בארץ את שגעון הפדלים שלכם? ארצות הברית מלאה ברוכבי אופניים, שקרוב לוודאי התחילו עם התחביב הזה עוד לפניכם. זו כנראה הסיבה לכך שהאינטרנט כולל הרבה יותר מידע על מסלולי רכיכה לאופני שטח בארצות הברית, כמעט מבכל מדינה אחרת. תוכלו לחפש מסלולים בכל מדינה בארצות הברית וגם בקנדה, פלוס כמה מסלולים באירופה ובמקומות אחרים בעולם. לצד המלצות על מסלולים, אוחזי הכידון ישמחו לקרוא גם ביקורות על פריטי ציוד חדשים בשוק, טיפים וטריקים של רוכבים מקצועניים, ועוד.

מי שנפלה בחלקו ההזדמנות להתארח בבית של משפחת עולים מרוסיה, יודע עד כמה הם לוקחים ברצינות את חיות המחמד שלהם, במיוחד אם מדובר בחתולים. הרוסים כמובן לא לבד בעסק הזה, אבל לא פעם נדמה שכמו בשחמט והתעמלות אומנותית, הם מראים לעולם מאיפה משתין החתלתול. אנדריי אברמוב ויקטרינה אפרימובה, זוג מוסקבאי, מנהלים יחד את מוזיאון החתולים בבירת רוסיה. לא מדובר במוזיאון ענק, אלא ביוזמה פרטית של בני הזוג, אבל חובבי חתולים באשר הם עשויים להתחבר לקונספט של המוזיאון, שחורת על דגלו את מקומו של החתול כאייקון-תרבות ביתי, יותר מאשר חיית מחמד צינית וכפוית טובה.

לאחר ששירתה את הצי האמריקני במשך 31 שנים, ושייטה במימי האוקיינוס השקט, הצוללת האמריקנית U.S.S. Blueback נחה כיום במתחם מוזיאון המדע והתעשיה של אורגון, בחוף המערבי של ארה"ב. ה-Blueback היתה צוללת התקיפה האחרונה של ארצות הברית שלא הונעה באמצעות כור גרעיני. כיום מבקרי המוזיאון יכולים לעלות (או שמא לרדת?) אל סיפונה, ולהכיר מקרוב את החיים בתוך צוללת צבאית. ילדים בטיולים שנתיים מבית הספר אפילו מגיעים לבלות לילה במגורי המלחים. מי שאינו מתעתד להגיע לאורגון בקרוב, מוזמן לצפות בסיור וירטואלי בתוך מפלצת הברזל.

ה-Blueback. אפשר לבקר ולהכיר מקרוב את החיים בתוך צוללת צבאית

הגיעה השעה להחזיר טובה לבעלי החיים המשרתים אותנו נאמנה – בין אם באמצעות תרומתם למזוננו – בימי חייהם או אחריהם, או כבני לוויה המנעימים את חיינו. המשרד לאיכות הסביבה מציע לכם להיות "נאמני בעלי חיים" – ובכך לסייע במאמץ להילחם בהתעללות בבעלי חיים, להגן עליהם, ולהביא את העבריינים לדין. כל אזרח מעל גיל 16 יכול להיות "נאמן בעלי חיים", ולקבל כתב מינוי מהמשרד, שיאפשר לו לדרוש מכל חשוד להזדהות בפניו. מידע נוסף על "הנאמנים", משימותיהם ודרכי עבודתם – אפשר לקרוא באתר המשרד לאיכות הסביבה.

לכל הכתבות של אתרים מומלצים ברשת לחצו כאן
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.