תפריט עמוד

אטרקציות בלפלנד בחורף: ממלכת השלג והקרח

באופן טבעי, רוב פעילויות החורף בלפלנד סובבות סביב שלג וקרח: אופנועי שלג, מזחלות רתומות לכלבים, שייט בשוברת קרח - כל אלה הם רק חלק ממה שמצפה לכם בטיול חורפי בלפלנד

החורף בלפלנד הוא הדבר הרחוק ביותר מהחורף הישראלי, סוער וגשום ככל שיהיה. הוא נמשך מנובמבר עד אפריל, ובמהלכו הטמפרטורות עשויות לצנוח עד 40 מעלות מתחת לאפס. בתקופה זו של השנה האגמים קופאים, היערות מתכסים בשלג ובלילות השמיים מוארים במופע האורות הצבעוני שמכונה הזוהר הצפוני. אין ספק, היופי של לפלנד בחורף פשוט מהפנט.

לפלנד אינה מדינה נפרדת, זהו חבל ארץ המשתרע על פני 380,000 קמ"ר לאורך צפון פינלנד, נורווגיה, שוודיה וחצי האי קולה השייך לרוסיה. בין המדינות המרכיבות את לפלנד, פינלנד היא הפופולרית ביותר בקרב תיירי החורף, וזאת בזכות ריבוי האטרקציות והתשתיות התיירותיות המפותחות.

קר, מתקרר, קפוא

הטיול בלפלנד כולל כמה חוויות קפואות מרגשות במיוחד. אחת החוויות הללו, שלא תמצאו בשום מקום אחר בעולם, היא שייט בשוברת קרח במפרץ בות'ניה הקפוא. שוברות קרח הן הדרך היחידה לשמור על נתיב שיט פתוח בין העיר קמי להלסינקי. שוברת הקרח סאמפו מילאה את תפקידה במשך כמה עשרות שנים, ומשיצאה לגמלאות הוחלט להשתמש בה להפלגות תיירותיות. האנייה עצומת המימדים חוצבת את דרכה בשדות הקרח של לפלנד. אפשר להסתפק בצפייה במחזה המרשים של גושי הקרח הענקיים שמתנפצים ככל ששוברת הקרח מתקדמת, אבל עבור הנועזים באמת מחכה חוויה קפואה במיוחד: הנוסעים לובשים חליפות קרח מיוחדות ויורדים אל בריכת מים ששוברת הקרח יצרה בתוך הים הקפוא. למרות הקור העז בחוץ ובמים – החליפה העבה שומרת על חום הגוף ומאפשרת לצוף בין גושי הקרח שבמים.


ציפה במי הקרח סמוך לשוברת הקרח סאמפו. חוויה קפואה במיוחד

בקרבת מקום אפשר לחוות חוויה קרירה נוספת – ביקור בארמון הקרח לומינילה. הארמון נבנה בכל חורף מחדש, ויש בו בית מלון, בר, בית קפה ואפילו כנסייה – כולם עשויים מקרח. עם בוא האביב הארמון נמס ונבנה מחדש בחורף הבא.

ארץ אלף האגמים

פינלנד מכונה "ארץ אלף האגמים", למרות שמספר האגמים שבה מתקרב ל-80 אלף! בחורף האגמים קופאים ומאפשרים לעסוק במגוון פעילויות חורף. כאן לא מסתפקים בהחלקה על הקרח, ומנצלים את האגמים הקפואים לפעילויות נוספות ופחות שגרתיות, כמו דיג. זהו ספורט החורף הפופולרי ביותר בפינלנד: הדייגים קודחים חורים בקרח ומשלשלים לתוכם חכה, תוך ציפייה סבלנית להעלות משהו בחכתם.


איילי הצפון הם החיה שמזוהה עם לפלנד יותר מכל

לא רק האגמים קופאים בחורף בלפלנד, אלא גם המפלים. קניון קורומה שוכן ביער מחטני, דרומית-מזרחית לרובניימי, בירת פינלנד. לאורך קירות הקניון יש מפלים גדולים אשר בחורף הם קופאים, והמחזה של המפלים הקפואים ונטיפי הקרח שמזדקרים מלמעלה הוא מרהיב ממש. אפשר להסתפק בצפייה על המפלים, אבל האמיצים יכולים גם לטפס עליהם.

מפל קפוא בקניון קורומה

האדרנלין עולה

אחרי כל כך הרבה קרח, הגיע הזמן להתחמם. גולת הכותרת של הביקור בלפלנד היא המגוון המסחרר שהיא מציעה של פעילויות אתגריות בשלג. נכון, לדהירה באופנועי או שלג או במזחלות רתומות לכלבים אין תדמית חמימה במיוחד, אבל היא תעלה לכם את האדרנלין באופן כזה, שמהר מאוד תשכחו מהקור שבחוץ.

אחת הפעילויות הפופולאריות ביותר בטיול ללפנד היא רכיבה על אופנועי שלג, שעבור המקומיים הם מהווים פשוט אמצעי תחבורה מרכזי בתקופת החורף. לפני העלייה לאופנוע המטיילים מרפדים את גופם בחליפות נהיגה תרמיות, כפפות, קסדה ונעליים מיוחדות. מרגע שמתחילים לדהור על האופנועים הקור נשאר הרחק מאחור. כעת נשאר להתרכז רק בנופים המרהיבים שחולפים לאורך הדרך: יערות של עצי מחט, אגמים קפואים, חוות מקומיות ובעיקר ערבות של קרח לבן. החוויה פשוט מהפנטת, והדאגה היחידה היא האם לנסוע מהר וליהנות מהמהירות המסחררת או לנסוע לאט ולהתענג על הנוף רב העוצמה.


אופנועי שלג. אמצעי תחבורה עבור המקומיים, אטרקציה עבור התיירים

לא רק אופנועי שלג משמשים לתחבורה בלפלנד. אופנועי השלג הם המצאה של העידן המודרני, אבל עדיין אפשר ליהנות בלפלנד מנסיעה באמצעי תחבורה מסורתיים יותר, כמו מזחלות רתומות לכלבים. החוויה מתחילה בביקור בחוות כלבי האסקי, בה פוגשים את הכלבים היפהפיים האלה ולומדים על הטיפול בהם. לאחר מכן עוברים הדרכה קצרה על הנהיגה במזחלת ויוצאים לדרך. כל מזחלת רתומה לכששה עד עשרה כלבי האסקי, ששועטים במהירות קדימה – חוויה מרגשת וממריצה.

תה לאפי וסאונה חמה

הטיול ללפלנד גדוש בחוויות מסעירות, ולכן כדאי לנצל את הערבים לפעילות רגועה ולארוחת ערב טובה. כדאי לבלות, לפחות פעם אחת, בכפרים הציוריים ובחוות המקומיות, שם אפשר לאכול ארוחת ערב מסורתית. זו עשויה לכלול כמה מן המטעמים המקומיים, שכוללים, בין היתר, דג סלמון בצורות הגשה שונות, תפוחי אדמה, בשר צבי וכמובן אוכמניות שגדלות באזור בשפע. אלו מלווים בתה לאפי שמחמם את הגוף. הסאמים הם מכניסי אורחים וכדאי מאוד לנצל את שעת הארוחה לשיחה מרתקת על תרבות המקומית.


אורות הצפון בלפלנד

אחרי הארוחה כדאי להתחמם בסאונה, חוויה שבלעדיה הביקור בפינלנד לא יהיה שלם. בפינלנד יש לא פחות ממיליון וחצי סאונות, ועבור הפינים ההזעה בסאונה היא דרך חיים. אחרי שתשבו בבקתת עץ לוהטת, שהטמפרטורות בה עשויות להגיע ל-80 מעלות, תמצאו שהקור בחוץ לא כל כך נורא. יחד עם זאת, זה באמת לא הכרחי לאמץ את המנהג המקומי ולקפוץ היישר מן הסאונה לאגם הקפוא…

מופע האורות הקסום של הזוהר הצפוני

מופע האורות המרהיב, המתרחש בשמי הלילה באזור הקוטב הצפוני, הוא אחת מתופעות הטבע המדהימות שאפשר לתאר. שמי הלילה השחורים נצבעים לפתע בפסים, ברצועות, בסלילים, בספירלות ובקיפולים של אורות בצבעי ירוק, כחול ואדום. התופעה הזאת קשורה לפעילות אנרגטית מוגברת של השמש, אבל גם בלי להבין את הסיבות המדויקות, הצפייה בזוהר הצפוני היא בהחלט אחד משיאי הטיול ללפלנד, טיול הכולל שיאים רבים והתרגשויות אינספור.

כל אלה הם רק חלק קטן ממה שיש ללפלנד להציע בחורף. לאלה יש להוסיף סיור עירוני ברובניימי בירת הצפון, ביקור במוזיאון הארקטיקום שמוקדש לחוג הארקטי, ביקור בכפר של סנטה קלאוס, ביקור בכפר חיות הבר ברנואה בו אפשר לפגוש את חיות הבר המקומיות בסביבה הטבעית שלהן, ועם קצת מזל – הזוהר הצפוני יאיר את השמיים בזמן השהות שלכם בלפלנד.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.