תפריט עמוד

"הכיתי ומסמרתי את הלשון, העיניים, הזעם, החרון, הדחייה וההתנגדות של יאניס" – את הכישוף הזה ביקשה להטיל אישה בשם קירילה על אדם ששמו יאניס, לפני 1,700 שנה. הקללה הזאת נכתבה לא על ידי קירילה עצמה כי אם על ידי מכשף מקצועי, ככל הנראה בעקבות מחלוקת משפטית בין השניים. לוחית העופרת המגולגלת עם כתובת ביוונית נמצאה בעת חפירות ארכיאולוגיות בעיר דוד בירושלים. לדברי ד"ר דורון בן עמי ויאנה צ'חנוביץ, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, הלוחית התגלתה באחד מחדריו של בניין עצום מימדים מהתקופה הרומית, שנחפר באתר במהלך השנים האחרונות. הבניין, שהוקם במרוצת המאה השלישית לספירה בקצה הצפוני של שלוחת עיר דוד, חרב ברעידת האדמה שפקד את האזור בשנת 363 לספירה, כפי שהעידו המטבעות הרבים שנמצאו בינות למפולות קומתו השנייה. בתוך עיי המפולות שנחפרו בפינתו הצפונית-מזרחית נמצאו שלל חפצים בני התקופה, הכוללים, מלבד לוחית העופרת, גם כמות רבה של רעפים המוטבעים בטביעת הלגיון העשירי שחנה בעיר לאחר חורבנה בשנת 70 לספירה, חפצי עצם ושנהב, צלמיות חרס וממצאים נוספים המעידים על תרבותם החומרית העשירה של תושביו.

לוחית העופרת אחר פתיחתה. בצד אחד יש כתובת ביוונית, והצד השני חלק

לוחית העופרת, שגולגלה למעין צינורית קטנה, נשלחה לצורך פתיחתה למעבדות של רשות העתיקות. תהליך הפתיחה הצריך עבודה מדויקת וסבלנות רבה על מנת שלא לגרום לה נזק בלתי הפיך. אחרי הפתיחה, הסתבר שהיא במצב השתמרות מעולה, וכוללת כתובת ביוונית המכסה את צדה האחד, בעוד שגב הלוחית חלק.

הטקסט כתוב בכתב רהוט, ויתכן שהוא מביא תיאור מטפורי של פעולות שנוקטת קירילה על מנת להעניק לה שליטה על יריבה המשפטי. עם זאת, אין לפסול את האפשרות כי כתיבת הטקסט על הלוחית לווה, פשוטו כמשמעו, בהכאה בפטיש ובמסמרים שביצעה קירילה על דמותו של יאניס – מעין טקס וודו קדמון. לא ברור האם הלוחית הוטמנה במקום מגוריו של יאניס או באולם המשפט שבו התנהל משפטם של השניים. ככל הנראה, קירילה הטמינה את החפץ זמן לא רב לפני שהבניין חרב ברעידת אדמה וננטש.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.