תפריט עמוד

כתבי יד עתיקים מהווים לא פעם בסיס לסרטי הרפתקאות בנוסח אינדיאנה ג'ונס. פענוח כתב היד במהלך הסרט מוביל לרוב את הגיבורים לתגלית מרגשת, לתרבות חדשה או לחשיפתו של מטמון יקר ערך. כך בסרטים. במציאות פענוח כתבי יד הוא עניין מורכב הרבה יותר, לפחות אם נשפוט על פי סיפורו של כתב היד של ווֹייניך. מאז שנחשף החיבור המוזר הזה לראשונה לעולם המודרני, לפני כשמונים שנה, על ידי אספן אמריקאי בשם וולפריד ווֹייניך, הפך כתב היד ל"גביע הקדוש" של חוקרי כתבי יד עתיקים, המנסים לפצח את סודו. נכון להיום אין לאיש שמץ של מושג מה כתוב בו.

כדי לקבל מושג ראשוני במה מדובר, כדאי להביט בכמה מהדפים של כתב היד, המוצגים באתר האינטנרט של ספריית בָּיינֵקֵה לכתבי יד נדירים באוניברסיטת ייל בארצות הברית. אפשר להבחין שם בשפע ציורים ורישומים מוזרים, חלקם ילדותיים, החל בצמחים ובפרחים שאינם מוכרים לבוטנאים, דרך סימנים אסטרולוגיים צפופים וכלה ברישומי נשים עירומות נמוכות ושמנמנות. מה אומרים הציורים הללו? כאמור, איש אינו יודע.

בשנת 1912 גילה ווייניך את כתב היד במנזר בווילה מונדרגונה (Villa Mondragone) באיזור פרסקאטי (Frascati) שליד רומא. בכתב היד עצמו, ספר קטן יחסית (18X25 סנטימטר) בעל כריכה קשה, היה מקופל מכתב ששלח רקטור אוניברסיטת פראג בשנת 1665. על פי המכתב, רודולף השני, קיסר בוהמיה בשנים 1576־1612, רכש את כתב היד החידתי תמורת שלושה קילוגרמים וחצי זהב. הרקטור פונה במכתב למלומד ידוע שם על מנת שינסה לפענח את תוכנו. במכתב יש גם רמז למעורבות אפשרית בפרשה – כבר במאה ה־13 – של רוג'ר בייקון, נזיר פרנציסקני שעסק במדע ובמיסטיקה.

כתב היד הסתובב במשך כמה שנים בקרב אסטרולוגים, מיסטיקאים ואלכימאים ידועי שם מאנשי חצרו של הקיסר רודולף, ובשנת 1665 הגיע לבסוף לידיו של מומחה לצפנים, מתימטיקאי וכומר ישועי בשם קירצ'ר. לאחר שנואש כנראה ממלאכת הפענוח, העביר קירצ'ר את כתב היד למנזר איטלקי, שבו התגלה, כאמור, בתחילת המאה העשרים.

כתב היד של ווייניך מכיל כרבע מיליון סימנים הנראים כאותיות, שאחדות מהן מזכירות ספרות ערביות, אותיות של רומית עתיקה או של לטינית. הסימנים מסודרים בקבוצות, הנראות כמלים. מאז תחילת שנות העשרים של המאה העשרים ניסו מאות מתימטיקאים, בלשנים, ספרנים, סטטיסטיקאים וגם מומחי צפנים מהסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית לפענח את סוד ה"אותיות" וה"מלים" הללו.

התיאוריות והפרשנויות שהוצעו עד היום רבות כמעט כמספר המנסים. יש הטוענים שמדובר בתיזה אסטרונומית של רוג'ר בייקון, אחרים קובעים כי אלה לוחות שנה, מדריכים לאלכימיה או ספר רפואת צמחים. יש הסוברים כי זהו חיבור שנכתב על ידי בני תרבות עלומה או על ידי יצורים מכוכב אחר. לפי השערה אחרת, זהו זיוף מתוחכם שנעשה במאה ה־16 כדי להונות את קיסר בוהמיה. לא מכבר התפרסמה חוות דעתו המלומדה של איש מחשבים ברזילאי, שלפיה מדובר בגרסה של שפה סינית, והספר נכתב על ידי סינים שהתלוו למגלים איטלקים שחזרו לאירופה ממסעותיהם במזרח.

בשנים האחרונות החלו להשתמש בטכנולוגיות מודרניות, בהן תוכנות מחשב שפותחו במיוחד, כדי לנתח בצורה מפורטת את כתב היד. החוקרים בדקו את מיקום האותיות והסימנים במלים ולאורך השורות וחיפשו תבניות קבועות של סימנים. הממצאים מלמדים, לדעתם, כי מבנה כתב היד דומה לזה של שפות מסוימות, מה שמוכיח שאכן מדובר בשפה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.