תפריט עמוד

כרטיס הרכבת והכורסא הדוהרת

הרומנטיקה נמוגה אבל הרכבות פורחות. מאמץ עצום מושקע בשנים האחרונות כדי להציג את הרכבות ככלי התחבורה האידיאלי לתיירים. זה זוכה לביטוי ישיר במכירת כרטיסי נסיעה מוזלים שמיועדים רק לתיירים, במבצעי מכירות שמשלבים רכבת ומלון או רכבת ומכונית שכורה ובטיפוח של קווים שהנוף שנשקף במהלך הנסיעה בהם מהחלונות יפה במיוחד. ברכבות רבות באירופה יש קרונות מיוחדים להסעת אופניים, שמאפשרים לחובבי הרכיבה להגיע בקלות אל המסלולים בהרים. מה מציעים כיום לתייר חובב הרכבות, שמעדיף להתרווח עם כוס קפה וספר בכורסא שדוהרת במהירות 250 קמ"ש

אירופה

כרטיס הרכבות בעל המכנה המשותף הרחב ביותר הוא ה-Eurailpass שמאפשר נסיעה ב-23 מדינות באירופה. יש ברכישת כרטיס כזה הרבה יותר מן החישוב הכספי. באופן טבעי, ברגע בו אוחז הנוסע בכרטיס חופשי, עבורו כבר שילם, הוא חדור מוטיבציה לנסוע יותר. הוא רוצה לתכנן את טיולו כך שיפיק מן הכרטיס את המקסימום. אם עושים זאת נכון, זה עשוי להביא לתוצאות מצוינות. הדוגמא הטובה ביותר היא שכרטיס כזה מאפשר לקבוע את מקום המגורים בעיר מרכזית ולצאת ממנה בכל יום לטיולי רכבת ארוכים. הרי הכרטיס כבר שולם, הנסיעה אינה מייגעת, הנהיגה אינה מעייפת ובעיר המרכזית כבר פיזרנו את חפצינו לכל פינות החדר. הכרטיס הפשוט ביותר מאפשר נסיעה חופשית בתחומי מדינה אחת. כרטיס חופשי לשלושה ימי נסיעה במשך חודש באוסטריה למשל עולה 81 אירו במחלקה שנייה.

בחלק ממדינות אירופה מציעים כרטיס רכבות חופשי שמאגד חברות תחבורה שונות. בשווייץ למשל פיתחו את ה"סוויספאס" שמעניק יתרונות גדולים למשפחות עם ילדים. כרטיס לארבעה ימי נסיעה למבוגר במחלקה שנייה עולה 266 פרנקים שוויצריים. ילדים עד גיל 16 שנוסעים עם הוריהם – אינם משלמים כלל. הכרטיס החופשי מעניק נסיעה גם בתחבורה עירונית, הפלגות באגמי שווייץ כניסה חופשית למוזיאונים והנחה משמעותית לרכבות ההרים והרכבלים ברחבי המדינה.

כאשר מתכננים טיול ורוצים לבקר בשלוש, ארבע או חמש מדינות, מציעות חברות הרכבות באירופה כרטיס שנקרא Selectpass. כרטיס זה מאפשר, למשל, ביקור בשלוש מדינות, חמישה ימי נסיעה לא מוגבלת ברכבת במשך חודשיים תמורת 478 אירו במחלקה ראשונה. צעיר עד גיל 26, שיסע במחלקה שנייה, ישלם 312 אירו.

אחת האפשרויות המעניינות ביותר היא כרטיס אזורי.  כאן הכוונה לפנות לקהל שמתכנן טיול במסלול מוכר. למשל: אוסטריה, סלובניה וקרואטיה. ארבעה ימי נסיעה במדינות אלה יעלו 205 אירו למבוגר במחלקה ראשונה. 179אירו לאדם לרוכשי זוג כרטיסים ו-149 אירו לצעיר במחלקה שנייה.


המתכננים טיול בספרד וצרפת יכולים לרכוש כרטיס שמאפשר ארבעה ימי נסיעה במשך חודשיים במדינות אלה תמורת 252 אירו למבוגר במחלקה שנייה.


כרטיס יקר יותר נקרא Eurailpass Global. יתרונו בגמישות הגדולה שהוא מאפשר. בעזרתו אפשר לבחור באיזה ימים מפעילים אותו. הוא תקף לעשרה או 15 ימי נסיעה במשך חודשיים וכך אפשר לתכנן את הטיול עם הפסקות שאינן גורעות ממניין ימי הכרטיס. כרטיס לעשרה ימי נסיעה עולה 648 אירו. קניית זוג כרטיסים מעניקה הנחה. כרטיס מבוגר עולה אז 551 אירו. עד גיל 26 אפשר לנסוע במחלקה שנייה ואז המחיר הוא 422 אירו.


חשוב לזכור שאת רוב כרטיסי הנסיעה המיוחדים ברכבות יש לרכוש מסוכני נסיעות או באינטרנט עוד לפני שיוצאים מן הארץ. אי אפשר לרכוש אותם בארץ היעד.

יפן

נסיעה ברכבות המהירות של יפן היא הרבה יותר משימוש באמצעי תחבורה. זו התבוננות והשתתפות באטרקציה מרכזית בתרבות היפנית ונטילת חלק במרכיב חשוב מאורח החיים היפני. רק ברכבת אפשר להבין למשל את נימוסי האכילה המדהימים והכיבוד המוחלט של הטריטוריה של הזולת, גם בתנאי צפיפות לא קלים. הקידה העמוקה של מבקר הכרטיסים בכל פעם שנכנס ויצא מן הקרון; קידות התודה של כל עובדי הרכבת כאשר הנוסעים יורדים לרציף, כל אלה מאפשרים להבין רסיסים מן הנימוס ומתודעת השירות היפניים.


חברת הרכבות המרכזית ביפן נקראת JR. אבל במדינה פועלות חברות רבות אחרות, קטנות יותר. כרטיס הרכבות החופשי שמוכרים בישראל תקף לשבוע, שבועיים או שלושה לחברת JR בלבד, ואפשר לקנות אותו ב"אופירטורס". חשוב לדעת שלרבים מן היעדים מגיעים בעזרת חברות רכבת אחרות. במקרה כזה נדרשים הנוסעים לשלם את הפרש המחירים בין החברות. הפער עלול להגיע לעשרות דולרים.
צילום: Karen Grieve
כדאי לחשב היטב מתי בדיוק להפעיל את הכרטיס החופשי. אין, למשל, שום טעם לעשות זאת במהלך השהות בטוקיו (למרות שהקו המעגלי המרכזי בעיר "יאמאנוטה" שייך לחברת JR). כלומר מוטב לשלם את המחיר הדי גבוה של נסיעה משדה התעופה לעיר ולהפעיל את הכרטיס החופשי רק לאחר סיום הביקור בטוקיו. כאשר מפעילים את הכרטיס ביפן צריך להזמין ולקבל כרטיסים לכל הנסיעות שמתכננים לבצע. כלומר, בניגוד לרוב הקווים באירופה, אין די בהצגת הכרטיס החופשי ("פאס"), אלא צריך להציג כרטיס לרכבת עליה עליתם.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.