תפריט עמוד

כל דוריאן – מלמיליאן

דוריאן הוא בלי ספק הפרי הכי שנוי במחלוקת בעולם הקולינרי. יש לו ריח של גרביים, מרקם של נזלת וטעם גן עדן

"…את הארומה שלו אפשר לתאר כצואת יונים, טרפנטין ובצל, עם רמזים לגרב מסריח", כך כתב עליו סופר הגסטרונומיה והמסעות ריצ'רד סטרלינג. הסופר אנת'וני בורגס ("התפוז המכני") תיאר אותו בהומור בריטי אופייני: "אכילת דוריאן משולה לאכילת חביצת וניל בתוך בור ביוב". חוקר הטבע המפורסם אלפרד ראסל וואלס העריצוֹ ואף הכתיר אותו למלך הפירות על שום "טעם הווניל העשיר שלו והרמזים הבולטים לטעמי שקד, בנוסף על הארומות המזדמנות שמעלות לתודעה טעמי גבינת שמנת, רוטב בצל, יין שרי ועוד שילובים מוזרים. לבסוף יש בציפתו חלקלקות רירית עשירה ששום דבר לא ישווה לה".

דוריאן (Durian) הוא בלי ספק פרי המאכל הכי שנוי במחלוקת בעולם הקולינרי. בחלוקה גסה אפשר לומר שהאסייתים משוגעים עליו (בארצות אסייתיות רבות הוא מכונה "פרי האלים" ו"מלך הפירות". יש הטוענים שהכובע המשונן שבראש פסלי הבודהא הוא בעצם פרי דוריאן ענקי), אך המערביים מתחלחלים ממנו, או ליתר דיוק מריחו העז, שבעת בשלות הפרי יכול להינשא למרחק של קילומטר כמעט. למרות המחקרים הרבים שנעשו לפענח את סודות ריח הדוריאן, עדיין אין הסכמה באשר לתרכובת הכימית המדויקת המאפיינת את ניחוח הפרי. מה שידוע הוא שעל הצחנה אחראיות תרכובות גופרתיות־אורגניות שונות שהרכבן משתנה לפי רמת הבשלות. הדבר מאשש את האמרה האסייתית ש"אין פרי דוריאן אחד שדומה למשנהו", ואכן בחירת דוריאן ואכילתו הן אמנות שדורשת מומחיות.

דוריאן הוא אחד הפירות היקרים בעולם, והוא מתומחר על פי פרמטרים של גודל (משקלו יכול להגיע לחמישה קילוגרמים), צורה (מכדור ועד אליפסה), בשלות וטעם משוער. מחיריו בשווקים יכולים לנוע מ־2.5 דולרים לקילוגרם ועד ליותר מ־50 דולרים לקילוגרם. פירות דוריאן שגדלו בר ייחשבו תמיד איכותיים יותר מפירות שגודלו במטעים.

בדיקה מדוקדקת (לעתים למשך כחצי שעה) של פירות דוריאן לפני קנייתם היא מחזה נפוץ בשוקי תאילנד, הפיליפינים וסינגפור. כדי לבחור דוריאן איכותי עליכם להקפיד שגבעולו גדול וזקוף ושמשקלו קל יחסית לגודלו. בעת הניעור על זרעי הפרי לזוז אך לא לנקוש, ונעיצת סיכה תותיר אותה דביקה וריחנית. למרות הרתיעה הראשונית מהריח, אכילת דוריאן בשל היא חוויה חושית חד־פעמית מרתקת ומומלצת. דוריאנים טובים תוכלו להשיג בדרום־מזרח אסיה בעיקר בין מאי לסוף יולי, אך עליכם לדעת: במדינות מזרח אסייתיות רבות, ובראשן סינגפור, הכנסת פרי דוריאן לרכבות, לאוטובוסים, לבתי מלון ולמקומות ציבוריים שונים אסורה על פי חוק. בשלטי איסור הדוריאן המשעשעים תוכלו להבחין בקלות. אם בכל זאת אינכם רוצים להסתבך, תוכלו לקנות בכל סופרמרקט גלידה, עוגיות, סוכריות וממרחים, כולם בטעם המורכב של מלך הפירות, אך בריח מעודן בהרבה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.