תפריט עמוד

טיולים עצמאיים: כך תבחרו את סגנון הטיול שלכם

את הטיול המאורגן של פעם מחליף בשנים האחרונות טיול מאורגן פרטי, שבו אתם בוחרים את היעד, גם אם הוא בקצה העולם, את הזמן המתאים לכם, את סגנון הטיול, את רמת הלינה ואת האנשים שבחברתם תרצו לטייל. החברה המארגנת דואגת לכל השאר - מהגעה ליעד, דרך הדרכה מקומית ועד לסידורי לינה העונים במדויק על הרצונות שלכם. ככה מטיילים היום

פעם הדרך המקובלת לטייל בחו"ל היתה בטיול מאורגן, עם אוטובוס ומדריך ישראלי צמוד, כשהמטרה הייתה להספיק כמה שיותר מקומות בכמה שפחות זמן – "חמש מדינות בחמישה ימים" או משהו בסגנון דומה. ואחרי שחוזרים הביתה היה נהוג להזמין את החברים לערב שקופיות ולהראות להם כמה כיף היה בטיול: הנה יעקב אוכל בגט בפריז, כאן בלהה ובתיה מצטלמות ליד ארמון בקינגהאם בלונדון, פה הקבוצה עצרה לשעה באמסטרדם אבל אז איציק נעלם והמדריך רץ לחפש אותו וככה פספסנו את השייט בתעלה…

מים רבים זרמו באוקיינוסים מאז אותם ימים והטרנדים בטיולים השתנו מהקצה אל הקצה. אנשים הבינו שטיול עומק או טיול הממקד בכמה מוקדי עניין מרכזיים – היי לייטס – עדיף על פני טיול שטחי שמרפרף בכמה שיותר יעדים ושמדריך מקומי שמכיר את הפינות הנסתרות והטעמים המיוחדים יעשיר את הטיול יותר ממדריך שמגיע כאורח לרגע. והכי חשוב: המגבלות של טיול מאורגן הרבה יותר ברורות כיום למטיילים. העובדה שלא צריך לדאוג לשום דבר מספקת ביטחון למי שאינו טייל מנוסה, אבל סדר היום הקבוע מראש, בלי שום אפשרות לגמישות והחבורה שהתאספה באופן אקראי ושאיתה צריך לבלות לאורך כל הטיול בפירוש פוגמים בהנאה.


טיול מאורגן אאוט, טיול פרטי אין: סוגים חדשים של טיולים מחליפים כיום את הטיול הסטנדרט | צילומים: שאטרסטוק

לא רק להרפתקנים
במשאל שערך מגזין התיירות טרוול סטרט עולה כי בין הטרנדים הצפויים לנו בשנה הקרובה הטיול המאורגן נזנח מזמן וגם טיולים עצמאיים "רגילים" כבר לא מככבים. את מקומם מחליפים סוגים חדשים של טיולים וכן יעדים הרבה פחות בנאליים. מונגוליה, אלסקה, צ'ילה ובורמה הם רק אחדים מיעדי הטיול שפעם היו נחלתם של הרפתקנים בודדים וכיום הם פתוחים למטיילים מסוגים שונים ובטווח גילאים רחב. וגם באירופה, המטייל החדש יעדיף את איסלנד או אלבניה על פני מה שנקרא "אירופה הקלאסית".

בנוסף לטווח היעדים שהתרחב מאוד בשנים האחרונות, וילך ויגדל בשנה הקרובה, גם סוגי הטיולים השתנו. את הטיול המאורגן מחליף כיום טיול פרטי מאורגן. טיול כזה מעניק את הביטחון של טיול מאורגן – לא יקרה מצב שתתקעו בלי אמצעי תחבורה באמצע הטיול או שתגלו שאין מלונות פנויים בעיר שזה עתה הגעתם אליה. בנוסף לביטחון שיש מי שדואג לכם לאורך כל הדרך, חשובה לא פחות אפשרות הבחירה: אתם מחליטים מתי לטייל ולאן, בחברת מי תטיילו ובאיזו דרך. מטיילים רבים בגיל השלישי מוצאים שטיול מהסוג הזה מתאים להם הרבה יותר.


אין כמו תחושת החופש בטיול לאן שתבחרו ובדרך המועדפת עליכם


טיול פרטי של כמה משפחות או קבוצת חברים לא יעלה לכם יותר מטיול מאורגן עם קבוצה

זה נשמע מושלם, אבל אי אפשר להתעלם משאלת המחיר, או במילים אחרות: כמה זה עולה לנו? בהשוואה למחיר של טיול מאורגן ברמה דומה עם קבוצה, טיול פרטי יכול להיות יקר בכ-25%-15%, אבל אם ארבעה אנשים נוסעים ביחד (משפחה או שני זוגות) המחיר יהיה דומה לזה של טיול מאורגן בקבוצה ואתם זוכים למדריך פרטי ולטיפול פרטי לחלוטין.

רכבת פרטית או שייט נהרות
המגמות בטיולי היום הם הרכבים שונים ודרכים אחרות. קחו, למשל, טיולים רב דוריים – שלושה דורות מאותה משפחה מטיילים ביחד או שמדלגים על דור ההורים וסבא וסבתא פשוט מטיילים עם הנכדים. בשנים האחרונות רואים יותר ויותר מקרים של הורים המצטרפים לטיול אחרי צבא של הילדים (לפחות לחלק ממנו) וביחד הם מגלים יעדים אקזוטיים ומרוחקים.


טיולים רב דוריים הפכו לטרנד חם בשנים האחרונות

סגנון נוסף של טיולים המסתמן כדבר החם הבא הם טיולי אתגר והרפתקאות. רפטינג או קיאקים בנהר, טרקים או טיולי אופניים, כל אלה מוסיפים ריגושים ועניין לטיול, שבו אפשר לשלב גם עצירות עירוניות וכמה ימי מנוחה על חוף הים, בהרים או בלב יער.

טיולים נוספים שהפכו פופולריים מאוד בשנה-שנתיים האחרונות, בעיקר למטיילים מבוגרים יותר, הוא שייט נהרות. בשונה מקרוז ימי, ספינות הנהר קטנות ואינטימיות יותר, השירות אישי וקשוב ובמהלך השייט חווים מקרוב את התרבות והמסורת המקומיות. בערבים נהנים מהרצאות ומאירועי תרבות, בבקרים יושבים על הסיפון וצופים בנוף החולף או יורדים לסיורים בהדרכה של מדריך מקומי.

מטיילים ברכבת המהרג'ה המהודרת נהנים ממשקאות בבר

סגנון דומה, אם כי בדרך שונה לגמרי, תגלו בטיולי רכבות פרטיים. את ספינת הנהר מחליפה רכבת פרטית מהודרת ומאובזרת, עם תאי שינה נוחים ומסעדה שבה מגישים ארוחות גורמה. הרכבת גומאת מרחקים וחוצה מדינות ויבשות, מהחלון נשקף נוף מהפנט, גם כאן יש הרצאות, סרטים ומופעים, ובכל פעם שהרכבת עוצרת, יורדים לסיורים במקומות שמן הסתם לא הייתם מגיעים אליהם בשום דרך אחרת. יש טיולי רכבות פרטיות ברחבי העולם, מרכבת החוצה את ספרד מדרום לצפון ועד לרכבת הטרנס סיבירית, שיוצאת ממוסקבה ומגיעה לבייג'ינג ובדרך עוברת בסיביר ומונגוליה. הכי רחוק שהדמיון יכול לקחת אתכם, רק שבמקרה הזה מדובר בטיול אמיתי לגמרי.

עוד מסלולים עבור הנוסע העצמאי

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.