תפריט עמוד

גם מי שכוסו מלאה תמיד רק תה יוכל למצוא בפורטוגל כמה חוויות וינולוגיות מעניינות. למשל יקב של כוכב הפופ קליף ריצ'רד, או את היין Vinho Verde הקֵיצי והנהדר שאין הרבה מה לנתח בו – פשוט לוגמים ממנו כשהוא הכי צעיר והכי קר שאפשר. חובבי היין, לעומת זאת, יוכלו למצוא כאן מגוון יינות חדשים וטובים המיוצרים באזורים מוגדרים. אבל למרות המגוון, עולם היין הכיר בפורטוגל בעיקר בזכות מוצר אחד: יין פורט.

 

יין זה קרוי על שם העיר פורטו (Porto) השוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי בצפון-מערב פורטוגל, והאזור המוגדר לייצורו הוא לאורך נהר דואורו (Douro) החוצה את המדינה לרוחבה ונשפך לאוקיינוס בסמוך לעיר.

הפורט הומצא אי שם סמוך לשנת 1678. באותה השנה נפתחה עוד אחת מהמלחמות האינסופיות בין אנגליה לצרפת, ונמנע ייצוא של יין מבורדו ללונדון. פורטוגל, בת ברית ותיקה של האימפריה האנגלית, נקראה למלא את החסר. ואולם, איכות היין הפורטוגלי לא היתה גבוהה במיוחד, והאנגלים החליטו לייצר את היין בעצמם. הם תרו אחרי חלקות טובות במעלה הדואורו וייסדו עליהן בתי יין משלהם. כדי לייצב את היין, לפצות במשהו על איכותו הירודה ולשמר אותו במסעו לאי הבריטי, הוסיפו לחביות מעט ברנדי. הפורט נולד. בשנת 1730 הוכרז האזור כאפלסיון (אזור ייצור מוגבל ומוגדר) הראשון בעולם ליין, וכיום יותר משלושים אלף חקלאים מוצאים בו את פרנסתם בגידול ענבי יין. רוב המגדלים אינם מבקבקים בעצמם אלא מוכרים את תוצרתם לבתי הפורט הגדולים, מודל דומה לזה שקיים בשמפיין.

לא ברור מתי בדיוק התחילו לייצר את הפורט המודרני, אבל העיקרון נשאר כשהיה: במהלך הייצור מוסיפים ברנדי שעוצר את התסיסה, ונוצר יין עם אלכוהול גבוה ומתיקות חזקה ודומיננטית. הפורטים המשובחים ביותר שומרים על רעננות וטעמי פירותיות מדהימים, והם מסוגלים להתיישן עשרות רבות של שנים.

יש לא מעט סגנונות פורט, אולם אפשר להתחיל את הסיווג בחלוקה לשניים: מיושני חבית ומיושני בקבוק. מהיינות המתיישנים בחבית כדאי להכיר את Ruby, היין ברמת האיכות הבסיסית ביותר, ואת Tawny, שהוא מורכב, מיושן ואיכותי יותר, ומתאפיין בגוון חום שמקורו ביישון הארוך בחביות עץ. יתרונם של היינות המיושנים בחבית הוא נגישותם לשתייה מרגע הרכישה.

ואולם, פאר תעשיית הפורט הוא ה-Vintage Port, היינות המתיישנים בבקבוק. ה-Vintage Port מוכרז על ידי איגוד היצרנים רק בשנים איכותיות במיוחד, והוא תופס נתח של כשני אחוזים בלבד מהתוצרת של אותן השנים. היינות הללו משמרים היטב את ארומות הפרי ואת הרעננות הראשונית של הענב, והם צריכים זמן יישון של עשרות שנים טרם הגיעם לפרקם.

ויש גם פשרה בין שני הסוגים, ושמה Late Bottled Vintage, או בקיצור LBV. יין זה מנסה לשלב את הרעננות והחיוּת של ה-Vintage Port עם נגישות מוקדמת כמו של יינות החבית.

ביקור ביקבים
אם אתם מבקרים רק ביקב אחד או שניים בפורטוגל – לכו על יקב שמייצר פורט. היקר ביותר מיוצר ביקב Quinta do Noval שיינותיו בלתי נשכחים.

Quinta do Noval
כתובת: Av. Diogo Leite 256, וילה נובה דה גאיה

בתים גדולים יותר, שבהם קל להתקבל לסיור, הם Taylor's ו-Graham's.

היקבים שבהם מייצרים את היין נמצאים באזור אלטו דואורו (Alto Douro) המשתרע כמאה קילומטר ממזרח לפורטו, אבל היינות המוכנים מובלים להתיישנות ב"עיר הפורט" וילה נובה דה גאיה (Vila Nova de Gaia) הסמוכה לפורטו, ובה מתקיימים רוב הביקורים, הטעימות והסיורים.

אינטרנט
באתר www.visitportugal.com, תחת הכותרת Gastronomy and Wines, מוצעים מגוון סיורי יין ויקבים בכל פורטוגל.


 

הרצאת וידאו: פורטוגל

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפורטוגל

בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות
בית מרפא לבובות, ליסבון: זכרונות של ילדות

עמי בן בסט ביקר בבית החולים לבובות בליסבון, פורטוגל, ושמע מהעובדות במקום כי הן מקבלות בובות מכל רחבי אירופה, ובעצם מכל העולם, ויש רשימת המתנה של כמה חודשים. מתברר כי המקום הזה איננו רק בית מרפא לבובות וצעצועים ...

פורטוגל מחוץ למסלול
פורטוגל מחוץ למסלול

אי יפהפה, טירה עתיקה, חוף בתולי, כפרים ציוריים, עתיקות רומיות: בין אם אתם חוזרים לפורטוגל ורוצים לגלות אתרים למתקדמים, ובין אם אתם רוצים לשלב פנינים פחות מוכרות בטיול הראשון בפורטוגל, אספנו בשבילכם כמה מקומות מומלצים לביקור, בהם לא ...

פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר
פורטוגל – לטייל בתוך תפריט יין מפואר

"כמו לשבת לקפה עם אמן שתמיד הערכת - המפגש האישי והפיזי עם פורטוגל גרם לי להבין טוב יותר את היינות אשר היא מייצרת. בסוף אותו הטיול היה ברור לי, שלא רק שאני והיא ניפגש שוב - למפגש הבא ...