תפריט עמוד

יונאן וטיבט: מדרום לעננים, על גג העולם

מסע ייחודי שמתחיל בשולי הרמה הטיבטית וממשיך אל לבה: נופים מגוונים, תרבויות עתיקות, אמנויות ואסתטיקה, הגות בודהיסטית ופילוסופיה מורכבת. טיול פנימה לא פחות מטיול שטח על אדמת ההימלאיה

לא פשוט לחיות בטיבט. התנאים ברמה הגבוהה בעולם מאתגרים, בלשון המעטה. הגובה הממוצע של הרמה הטיבטית הוא 4,900 מ', הוסיפו לכך אקלים יבש מאוד לאורך רוב חודשי השנה, מיעוט אדמה פורייה לעיבוד חקלאי, רוחות הנושבות על פני מישורים צחיחים. אל הקושי הפיזי נוספת היסטוריה למודת תהפוכות של העם הטיבטי, אשר משנות החמישים של המאה הקודמת חי תחת שלטון סיני.

לכן מעניין כל כך לפגוש את הבודהיזם הטיבטי ולהכיר את הדרך שבה הטיבטים מתבוננים על העולם ועל חייהם. הרוחניות מורגשת בכל פינה: בדגלי התפילה המנופפים ברוח, במקדשים ובמנזרים, אפילו באגמים ובנהרות המנקדים את הנוף המהפנט. טיול לטיבט הוא לא רק טיול לאתרים מעניינים, זהו מסע של אינטלקט ושל רוח, מסע שגורם להקשיב ולהתבונן, להתחבר אל הטבע ואל האדם. טיול פנימה לא פחות מאשר "טיול שטח" על אדמת ההימלאיה.


סטופות מתנוססות בכל פינה בטיבט – ארכיטקטורה המסמלת אמונה בבודהיזם | צילומים בכתבה: גליה דור

צפון יונאן: הכי מגוון בסין
לפני שמגיעים לטיבט, מתחילים את הטיול בצפון יונאן, המחוז המגוון ביותר בסין, הן מבחינת נופית והן מבחינה אתנית. יונאן, שם שפירושו "מדרום לעננים" ממוקמת בדרום-מערב סין, בין הרמה הטיבטית הצחיחה ליערות הטרופיים של דרום-מזרח אסיה, על הגבול עם מיאנמר (בורמה), וייטנאם ולאוס. בנופים הרריים, עם נהרות אדירים, ערוצים דרמטיים ואגמים צלולים, אפשר לפגוש פסיפס מרתק של עמים ושבטים, בהם באי, דאי, האני, נאשי, טיבטים ורבים אחרים.

יג'יאנג היפהפייה, מקום מושבם של שבט הנאשי

קומינג, בירת מחוז יונאן, מהווה נקודת מוצא נוחה לטיולים באזור. את הכינוי "עיר האביב" היא קיבלה בשל הקרבה לאזור הטרופי. זוהי עיר מודרנית למדי, שמשמרת גם חלקים עתיקים ומסורתיים. אפשר לבקר באגם, בשוק השוקק ובאתרים נוספים לפני שממשיכים הלאה.

היעד הבא בטיול הוא העיירה ז'ונגדיאן, הנמצאת בשולי הרמה הטיבטית. הסינים קוראים לה שנגרי-לה, על שמה של הארץ המיתולוגית, גן העדן הנסתר. תושבי העיירה הם בודהיסטים טיבטים וזוהי הזדמנות ראשונה להכיר את זרם האמונה הזה, אם כי בהחלט לא האחרונה. הנוף ההררי, האווירה המיוחדת, פעמוני התפילה שמחכים ליד שתסובב אותם, כל אלה תורמים לתחושה המיוחדת שתעטוף אתכם כאן. כדאי לשוטט בעיר העתיקה, לבקר בשוק המקומי ובמנזר סונז'אנלין המרשים.

את הנוף הייחודי של יונאן אפשר לספוג בכמויות ביום הבא של הטיול: נסיעה דרך שדות חקלאיים ופסגות מושלגות מביאה לערוץ דילוג הטגריס, שהמילים "עוצר נשימה" לא עושות לו צדק. בקטע הקניוני הזה מתחפר נהר היאנגצה האדיר – הארוך ביותר באסיה והשלישי בעולם – ויוצר פיתולים מרשימים. טיול רגלי לאורך הקניון עוטף אתכם בנופים שאי אפשר לשבוע מהם: מצד אחד, פסגות ההרים האדירות ומהצד השני והערוץ המרהיב, אחד הערוצים העמוקים בעולם.


ערוץ דילוג הטיגריס

רב הנסתר על הידוע
אחד הדברים המיוחדים בטיול אל המחוזות הללו, אולי היפים בעולם, הוא המפגש עם תרבויות מרתקות, שבהן רב הנסתר על הידוע. העיר ליג'יאנג, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, היא בירתם של בני הנאשי, מיעוט מקומי עם דת, תרבות ושפה ייחודיות. לא רק זאת, אלא שהמיעוט ידוע בהיותו מטריארכלי, דהיינו, הנשים הן השולטות ביד רמה בעסקים ובכספים. מעל העיר, הממוקמת בעמק גבוה, מתנשאת הפסגה המושלגת של הר דרקון הירקן. אין כמו טיול בסמטאות האבן היפות, בין פלגי מים מפכים, במוזיאון לתרבות הדונגבה ובבריכת הדרקון השחור. את ההיכרות עם בני המיעוטים מעמיקים בכפרים מסביב, שתושביהם מקיימים עדיין אורח חיים חקלאי מסורתי.

טיסת בוקר לצ'נגדו, בירת מחוז סצ'ואן, מפגישה עם צד נוסף של מערב סין. סצו'אן הוא מחוז חקלאי, "קערת האורז" של מערב סין, ומרכז תרבותי חשוב מאין כמוהו. זהו ערש התרבות, השירה, הפילוסופיה והציור הסיני, מקום מולדתם של ענקי רוח סיניים לאורך הדורות.

צ'נגדו, בירת מחוז סצואן

המפגש עם הפן התרבותי הוא צד אחד של צ'נגדו, הצד האחר נמצא במרכז הרבייה של הפנדות, שבו חיות פנדות ענק ופנדות אדומות. הפנדה בעל חיים מפתיע כמעט מכל אספקט שתרצו – זהו מין אנדמי לסין שניזון על במבוק בלבד- אותו הוא אוחז בכף ידו בעלת שש האצבעות; מנגנוני רביה מורכבים שמובילים למספר קטן ביותר של צאצאים בשנה והיחס הגדול ביותר בעולם החי בין גודלו של הולד הנולד לאמו. משמח שבעלי החיים הפרוותיים והחמודים הללו יצאו בימים אלו מרשימת סכנת ההכחדה החמורה – בזכות מאמצי הסינים – אם כי מצבן עדיין מוגדר "פגיע".

אל הרוח
אחרי אתרי הטבע והמגוון האתני והתרבותי של צפון יונאן אך טבעי להמשיך לטיבט. זוהי ארץ פלאות ייחודית, שנכנסת ללב בדרך שאי אפשר להסביר במילים. מלהאסה, בירת טיבט, דרך המנזרים המבודדים, הנהרות האדירים ואגמי הטורקיז, הערים והכפרים שמשמרים ניחוחות של פעם – כל מה שתראו ותחוו כאן יקרב אתכם לרבדים עמוקים יותר של התרבות, הפילוסופיה, האומנויות והאסתטיקה של טיבט.


מנזר גאנדן, אחד משלושת מנזרי האוניברסיטה הגדולים של טיבט

ברמה הטיבטית של יונאן ובעיקר בטיבט עצמה נפגוש בלאמאיזם – כינוי נוסף לבודהיזם הטיבטי שהתפתח כזרם ייחודי ועתיק ששייך לזרם הבודהיזם המהיאני (הצפוני). כבוד הדלאי לאמה ה-14, טֵנְזִין גְיָאטְסו, הצליח בכוח אמונתו בדרך ובזכות עקרון החמלה המפותח של זרם זה, להביא את הבודהיזם הטיבטי ואת מצבו של העם הטיבטי למודעות העולם כולו.

דגש רב מיושם בבודהיזם הטיבטי על המורה – 'לאמה' – ועל החמלה – חמלה ולא רחמים – כזו הנובעת מאמפטיה והזדהות ומכירה בסבלו של הזולת. עקרונות אלו באים לידי ביטוי בטיבט על כל צעד ושעל בטיולינו – כמו למשל, "קירות או אבני מאני": ערמות אבנים מסודרות היטב, שהמנטרה "אום מאני פדמה הום" (ח ॐ मणि पद्मे हूँ ) חרוטה עליהם. מנטרה זו, המזוהה כל כך עם טיבט, מזכירה ומנכיחה דרך מראה, קול וצליל את החמלה. לאורך הדרך נפגוש אף באינספור גלגלי תפילה – מהקטן ביותר המוחזק בכף היד ועד גלגלים עצומים המוצבים על אם הדרך. גם גלגלי תפלילה אלו נושאים בחללם הפנימי או החיצוני תפילות שונות או העתקים רבים של "אום מאני פדמה הום". וכמובן שאי אפשר בלי להזכיר את הדגלים הנרעדים עם הרוח לאורכה ורוחבה של טיבט – בעיר, בכפר ובמרומי ההרים. זוהי עוד דרך אחרת להפיץ את התחינה לשלום ולחמלה ביקום כולו.


בטיבט פוגשים באינספור גלגלי תפילה – מהקטן ביותר המוחזק בכף היד ועד גלגלים עצומים המוצבים על אם הדרך

למורכבות הבלתי נתפסת של הבודהיזם הטיבטי נוסף הגורם המדיני-פוליטי. תהיה זו הזדמנות בטיולינו להבין יותר את ההיסטוריה המדינית, כולל היחסים המורכבים עם סין לאורך השנים. מצוידים במשקפיים של ידע היסטורי ותרבותי ולא מתוך דיכוטומיה של שחור ולבן, נלמד את הסיפור ההיסטורי-פוליטי המורכב ונשמח שאנו יכולים לפגוש את הטיבטים באופן בלתי אמצעי ולהכירם בביתם שלהם.

נבקר במונומנטים החשובים ביותר של טיבט – ארמון פוטאלה, ששימש כמעון החורף של הדלאי לאמה, מקדש ג'קהנג, המקדש החשוב בטיבט, בבית חולים המתמחה ברפואה טיבטית ובמנזרים עתיקים. את כל אלה ילווה ללא הרף הנוף הדרמטי, הרוח הפיזית ובעיקר המטאפיזית והלב הנפתח לתחושות, רגשות ותובנות חדשות.

_____

גליה דור – דוקטורנטית ומרצה בחוג למזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, מרצה מבוקשת במוסדות השכלה גבוהה ומסגרות נבחרות ברחבי הארץ; מדריכה מסעות וסמינרים מטיילים ביפן, סין, טאיוואן, מיאנמר, טיבט והממלכות החבויות בהרי ההימלאיה ומגוון יעדים נוספים. מומחית לבישול יפני ואסייתי, הוציאה שלושה ספרי עיון בארץ ובארה"ב.

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.