תפריט עמוד

נתונים כללים

אירופה היא היבשת השישית בשטחה (רק אוסטרליה קטנה ממנה), והיא משתרעת על פני 9,908,000 קילומטרים רבועים. אירופה מוגדרת כיבשת אם כי היא מחוברת בצדה המזרחי לאסיה, גבולה עם אסיה – הרי אורל, הרי הקווקז והים הכספי – נקבע שרירותית. במערב היא גובלת באוקיינוס האטלנטי ובצפון באוקיינוס הארקטי. מדרום נמצא הים התיכון. חיים בה כ-730 מיליון בני אדם, כ-12 אחוז מאוכלוסיית העולם, והיא היבשת השלישית בגודל אוכלוסייתה. אירופה מחולקת למדינות רבות (גם בימים אלו מדינות מתפצלות ומכריזות על עצמאותן, או שואפות להתפצל).

אירופה
נחשבת מוקד להתפתחות והתקדמות תרבותית וכלכלית. לאימפריות של יוון העתיקה ושל רומא מייחסים תרומה גדולה לספרות, לפילוסופיה, לאמנות, לממשל ועוד. פריחה גדולה נוספת החלה בתקופת הרנסנס במאה
ה-14, אז החל גם תור הזהב של המסעות הגדולים והתגליות מעבר לים. זינוק כלכלי וגם תרבותי נוסף חל בימי המהפכה התעשייתית.
שתי מלחמות העולם פגעו מאוד בתושבי היבשת. מלחמת העולם השנייה, שהסתיימה ב-1945, פילגה את מדינות אירופה לשני גושים – הגוש הקומוניסטי במזרח אירופה והגוש הלא-קומוניסטי במערבה. בשנים 1991-1989 התפרק הגוש הקומוניסטי אולם הפערים עדיין קיימים.
סיווג המדינות למערב אירופה ולמזרח אירופה הן לא רק מבחינה גיאוגרפית אבל בעיקר קונספטואלית שנובעת ממצב הכלכלה, פערים ברמת החיים, פערים טכנולוגיים שראשיתם במהפכה התעשייתית, שייכות היסטורית לגוש הקומוניסטי וכדומה. כיום מטשטשת ההגדרה, שכן הפערים הולכים ומצטמצמים מאז נפילת מסך הברזל וכינון האיחוד האירופי.
במדינות מערב אירופה כוללים את: אוסטריה, איטליה, איסלנד, אירלנד, אנדורה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, ותיקן, יוון, לוקסמבורג, ליכטנשטיין, מונקו, מלטה, נורווגיה, סן מרינו (בתוך איטליה), ספרד, פורטוגל, פינלנד, צרפת, שוודיה ושווייץ. לעתים כוללים גם את המדינות הבלטיות – אסטוניה, לטביה וליטא – במערב אירופה.

גיאוגרפיה

כשני שליש משטחה של אירופה הוא מישורי והריה הגבוהים ביותר – האלברוס בקווקז, 5,642 מטר והמון בלאן באלפים, 4,810 מטר – נמוכים בהשוואה להרים שביבשות אחרות. היבשת מקוטעת על ידי שלוחות של חצאי איים גדולים: בצפון חצי האי הפיני וחצי האי הסקנדינבי, בדרום-מערב חצי האי האיברי (שבשטחו ספרד ופורטוגל), בדרום חצי האי האפניני (איטליה) והבלקן. יש המגדירים אותה כאוסף של חצאי איים מחוברים.
לאירופה שייכים גם לא מעט איים בהם האיים הבריטיים, איסלנד, כרתים, סרדיניה, סיציליה, מלטה, שמורכבת מכמה איים, ועוד. הנקודה הנמוכה ביותר היא הים הכספי, בגובה 28 מטר מתחת לפני הים.

אוצרות טבע: פחם יש באי הבריטי, בגרמניה, באוקראינה, בפולין, בבלגיה, בצ'כיה, בסלובקיה ובצרפת. ברזל בצפון שוודיה, בצרפת ובאוקראינה. נפט וגז טבעי יש בים הצפוני, מהם נהנות בריטניה, הולנד, גרמניה, נורווגיה ורוסיה. ברחבי אירופה יש גם נחושת, עופרת, בדיל, מנגן, ניקל, זהב, כסף ואשלג.

אקלים

אירופה נמצאת ברובה בתחום האקלים הממוזג-הלח. בשוליה הדרומיים, שכוללים חלקים מספרד, את איטליה ואת יוון, שורר אקלים ים תיכוני, ובשוליים הצפוניים והמזרחיים שורר אקלים ארקטי. משקעים יורדים באירופה בכל ימות השנה. בצפון ובמרכז היבשת הם יורדים בעיקר בקיץ. לחופי הים התיכון הם יורדים בעיקר בחורף, אם כי הקיץ לא נטול משקעים. האזורים הגשומים ביותר ביבשת הם: צפון ספרד, מערב סקוטלנד, איסלנד, נורווגיה, הרי האלפים וחופי קרואטיה.

מארג אתני

עדיין לא ברור לגמרי איך הגיע האדם לאירופה, והיא ככל הנראה יושבה הרבה אחרי שבמזרח התיכון היו חיים שוקקים. המתיישבים הראשונים הגיעו ככל הנראה מאסיה דרך מעבר יבשתי שאינו קיים יותר לאזור הבלקן. שבטים קלטים הגיעו למרכז אירופה, שבטים גרמאנים הגיעו למערב אירופה ולדרומה, שבטים סלאבים התיישבו במזרח ובמרכז היבשת, ומאוחר יותר התיישבו באירופה הונגרים ופינים שהגיעו מאסיה. גבולות טבעיים – יערות, נהרות, רכסי הרים וכדומה – הפרידו בין גושי ההתיישבות השונים.
כיום מחולקת אירופה למדינות רבות, אולם זו חלוקה פשטנית. כמעט בכל מדינה יש מיעוטים שאינו רואה עצמו חלק מהמדינה (כמו הבאסקים בספרד). בנוסף חיים באירופה, בעיקר במערבה, מהגרים רבים ממזרח וממרכז אסיה, מתורכיה ומאפריקה. רובם מהגרי עבודה אם כי רבים מהם נוטים להשתקע. פירוק הגוש הקומוניסטי הביא עמו גל של התעוררות לאומית בקרב קבוצות אתניות רבות, וכתוצאה מכך קמו מדינות חדשות על בסיס לאומיות.
רוב רובם של תושבי אירופה לבנים. מיונם לפי גזעים כבר לא ממש רלוונטי. בגדול אפשר לומר שבצפון אירופה האנשים גבוהים ובהירים יותר מאשר בדרומה. אבל גם הבדלים אלה הולכים ומיטשטשים.

שפה:
באירופה דוברים בשפות רבות השפות הן שתרמו במידה ניכרת להתגבשות המדינית. מקורן בכמה קבוצות, רובן ממשפחת השפות ההודו-אירופיות: השפות הסלאביות – רוסית, אוקראינית, צ'כית, סלובקית, בולגרית, מקדונית, סרבית וקרואטית. השפות הגרמאניות – גרמנית, אנגלית, הולנדית, דנית, נורווגית, שוודית ואיסלנדית. הלשונות הרומאניות שמקורן בלטינית – איטלקית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית ורומנית. מקבוצת הלשונות הקלטיות נותרו כמה שרידים: האירית, הוולשית והגאלית בבריטניה. מוצאן של ההונגרית והפינית הוא בשפות האוגרו-פיניות.
תיירים יכולים להסתדר בקלות עם אנגלית ברוב מדינות מערב אירופה.

דת:
הרוב המכריע מתושבי אירופה הם נוצרים. במערב אירופה וגם באירלנד, בפולין, בצ'כיה ובליטא הרוב הם נוצרים קתולים. בסקנדינביה, בפינלנד, בגרמניה, בשווייץ ובהולנד הרוב הם פרוטסטנטים. רוב תושבי אנגליה וסקוטלנד שייכים לכנסייה האנגליקנית. במזרח אירופה שייכים הרוב לכנסייה היוונית-אורתודוקסית או לכנסייה הפרבוסלאבית, הקשורה אליה. האלבנים והתורכים (בעקרון תורכיה אינה נחשבת חלק מאירופה) הם מוסלמים, ואולי ההנגדות הנמרצת לצירוף תורכיה לאיחוד האירופי טמונה בעובדה זו, שכן אם תצורף לאיחוד תיחשב אירופה כיבשת שרוב תושביה מוסלמים.

לידיעת הנוסעים לאירופה

הגישה הטיולית היום מקדשת את המיקוד – לחרוש חבל ארץ, אזור או עיר ולחוות אותו לעומקו. מתוך כך התגבשו הטיולים בטוסקנה שבאיטליה, בפרובנס שבצרפת, בחבל הבאסקים שבצפון ספרד, בדרך הרומנטית שבגרמניה, וכדומה. כך גם צצו טיולי הנושא: סיורי יין ביקבים ובכרמים, טיולי גורמה במסעדות עתירות מוניטין וכוכבי מישלן, טיולי אופניים, תיירות מרפא באתרי ספא, חבילות אקסטרים ואפילו טיול בעקבות הארי פוטר באנגליה או טיול בעקבות הספר "צופן דה וינצ'י".

עונה מומלצת:
חודשים מאי עד ספטמבר הם המומלצים לטיול באירופה. בשאר החודשים קר, גשום ולרוב גם מושלג (מה שהופך אותה מתאימה לסקי). במרכז-מערב אירופה שורר אקלים שמתאפיין בארבע עונות נבדלות. המשמעות היא קיץ מתון עם טמפרטורות נוחות, אביב וסתיו קרירים, אך עדיין מאפשרים טיול וחורף גשום ואף מושלג. בכל עונות השנה יורד גשם כך שהצמחייה נשארת ירוקה כל השנה ובנהרות תמיד יש מים (בחורף הם קופאים). בצפון אירופה (בעיקר במדינות סקנדינביה) החורף קר ולעתים צונחות הטמפרטורות ל-25 מעלות מתחת לאפס. הקיץ קריר, וכמות המשקעים קטנה ככל שמצפינים. במשך רוב השנה יורד גשם. אולם גם באירופה נותנת אותותיה תופעת התחממות כדור הארץ. בשנים האחרונות הקיץ בכמה מהמדינות חם ולח מאוד, בדומה לקיץ בישראל.

דרכים וגבולות:
יש עניין מאוד נעים בטיול באירופה – הגבולות כמעט ולא מורגשים ואפשר לעבור כמעט בלי משים ממדינה למדינה, גם ברגל, גם ברכב וגם בתחבורה ציבורית (מערכת הרכבות יעילה מאוד). דרכים רבות נקבעו לפי תווי השטח ולא לפי גבולות פוליטיים ומדיניים. לפי מדיניות "גבולות פתוחים" ברוב המעברים בין המדינות אזרחי האיחוד כלל לא צריכים להציג דרכון. מרגש לגלות שגבולותיהן העקלקלים של מדינות אירופה, שטומנים בחובם מאות שנים של שפיכות דמים ומלחמות דת ולאום בין שבטים, עמים ואימפריות, כמעט ואינו קיים. גם עבור המטייל הישראלי המשמעות היא טיול נוח שמאפשר מעבר קל בין מדינות.
רבות דובר על הכבישים המצוינים באירופה שמאפשרים נהיגה במהירות תלת ספרתית ועם זאת בטוחה. מומלץ לשכור רכב כשמדובר בטיול מחוץ לערים הגדולות. הכבישים נוחים ומשולטים. בחלק גדול מן האוטוסטרדות באירופה גובים כיום תשלום תמורת הנסיעה לפי אורך הקטע.
בנוסף לדרכים החדישות, באירופה כמה דרכי צליינים שמשמשות עולי רגל כבר מאות ואלפי שנים. אחת המפורסמות שבהן היא קמינו סנטיאגו שחוצה את כל אירופה בכמה נתיבים ומגיעה אל העיר סנטיאגו דה קומפוסטלה במחוז גליסיה בספרד (שזו בערך הנקודה המערבית ביותר באירופה). בסנטיאגו, מאמינים הצליינים, קבור יעקב, אחד מ-12 השליחים של ישו.

גולת הכותרת

אירופה נחשבת "העולם הישן", מה שאומר שיש בה מבנים, טירות וכנסיות בני מאות שנים. טיול בה הוא שילוב של היסטוריה, אדריכלות וגם הרבה טבע. קצרה היריעה מלפרט אפילו קמצוץ מהאתרים הנהדרים במערב אירופה, נמנה רק כמה: ערים כמו ברצלונה, וינה, פריז, לונדון, אמסטרדם, ברלין, רומא, מדריד, אתונה, ונציה, פירנצה, הלסינקי, סטוקהולם, ליסבון. בכל עיר תמצאו מבנים עתיקים ומרשימים, מוזיאונים, מסעדות, מרכזי קניות, שווקים, מקומות בילוי ומה לא. מלבדן נציין כמה אתרים בולטים: האקרופוליס, דלפי, האיים כרתים, רודוס, מיקונוס וסנטוריני ביוון; פיורדים והזוהר הצפוני בנורווגיה; פסטיבל זלצבורג באוסטריה; רכס המון בלאן, הקרנבל בוונציה, סיינה וסן ג'מינינו הציוריות בטוסקנה, חוף אמלפי במחוז קמפניה והר הגעש אתנה באיטליה; כביש הטבעת באיסלנד; חבל אנדלוסיה ובו סביליה, קורדובה והכפרים הלבנים, חבל הבאסקים והערים בילבאו וסן סבסטיאן, רכס הפירנאים ומיורקה בספרד; טבעת קרי, הכביש המפורסם בדרום-מערב אירלנד, העיר גולוויי הצעירה והתוססת, מבשלות הבירה והפאבים ספוני העץ באירלנד; ברוז' העתיקה ובריסל ממלכת השוקולד בבלגיה; חבל בוואריה, באדן-באדן, עמק הריין וגם פרנקפורט ומינכן בגרמניה; האגמים של פינלנד, שיט על סיפונה של שוברת קרח וביקור בכפרו של סנטה קלאוס – רובניימי – בלפלנד; אדינבורו, אגם לוך נס ומסלול הוויסקי בסקוטלנד; מלון הקרח בשוודיה; דרך היין של אלזאס, בורגונדי, עמק הלואר, ניס וסן טרופה בצרפת; סטונהנג', באת', יורק, סטראטפוד-אפון-אבון בעלת הארומה השייקספירית, שיט תעלות וגם ליברפול באנגליה; הפארק הלאומי הוחה פלואה, מדורודם, פארק המיניאטורות בהאג וכפרי הנופש המשפחתיים של הולנד; סינטרה, האי מדיירה, העיר אוויירו והיער בוסאקו בפורטוגל; ציריך, ז'נבה, לוצרן וצרמט בשווייץ.

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.