תפריט עמוד

טקסי התבגרות: עוברים לעולם המבוגרים

בני חברות שבטיות חיים בדרך כלל על פי סדר חיים המתבסס על המחזוריות בטבע – יום ולילה, עונות השנה, הקציר והזריעה. באמצעות סדר חיים זה לומדים חברי השבט את תפקידיהם החברתיים ומשמרים את המסורת לדורות הבאים.

בחברות שבטיות רבות נהוג לציין את המעבר מילדות לבגרות בסדרת טקסים ומנהגים. בתקופת מעבר זו נדרשים הנערים והנערות שהגיעו לבשלות מינית לעבור תקופת הכשרה וחניכות שבה הם לומדים את הכללים המקובלים בשבט. תקופת החניכות שונה באורכה משבט לשבט, ואולם בכולם היא כוללת טקסי התבגרות שיש לעבור כדי להתקדם לשלב הבא. ההכשרה שהחניכים עוברים לקראת בגרותם מכינה אותם בין השאר לתפקידים שיצטרכו למלא בעתיד בתחומי השבט. ישנם שבטים שבהם החניכים פטורים מאיסורים רבים, כגון ניאוף, וזוכים להקלות בכל מה שקשור לכללי השבט החברתיים והמוסריים, כל זאת כדי ללמדם את ההבדל בין טוב לרע.

טקסי המעבר עצמם נערכים לקראת סיום תקופת החניכה. יש טקסים הכוללים מעין מיצג תיאטרלי שמתאר את המעבר הדרמטי לעולם המבוגרים, ולעתים המתבגרים אף לוקחים סמי הזיה כדי לסייע להם להגיע לפורקן רגשי. בשבטים מסוימים מקובל לערוך מילה כחלק מטקס הבגרות, והצלחת המעבר לעולם המבוגרים נמדדת במידת האיפוק והאומץ שגילו הנימולים.

על טקסי התבגרות בעולם:

איי ונואטו – הקפיצה הגדולה
נערים באיי ונואטו, בדרום האוקיינוס השקט, נקראים מדי שנה להוכיח את אומץ לבם: הם מזנקים ממרומי מגדל המתנשא מעל צמרות העצים, דואים באוויר ונבלמים רגע לפנ …
חיים שוסטר

 

טקס החניכה האינדיאני במדבר
ליה נאור |צילום: ליה נאור
מסע מרתק בעקבות טקס החניכה האינדיאני ביוטה, ארצות הברית. האם זה אחד מאותם מסעות שעשויים לשנות את החיים?

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.