תפריט עמוד

טיפים לנהיגת שטח: פנטזיה על נושא רומנטי

הפנטזיה הג'יפאית של כמה מאיתנו התפתחה כנראה בשירות הצבאי: הקרביים נכנסים בשערי המחנה, רכובים בג'יפים צבאיים. הם יורדים באלגנטיות איטית ומאובקת מהג'יפ, מעבירים יד בשערם הפרוע, ומניחים לענן אבק לרחף מעליהם.
השנים חלפו, הילדים נולדו, ועל שרידי הפנטזיה ההיא נותר לחלום ממרומי הקומה הרביעית (בלי מעלית). כעת צריך להסתפק בטנדר יד תשיעית, שמרבית הזמן שוכבים מתחתיו בניסיון לזהות רעש בלתי מוסבר.
כך התחלנו לצאת לשטחים הפתוחים לטיולי ג'יפים. עדיין לא השתלבנו בקהילת הג'יפאים, שהביטה מצידה בזלזול על רכבנו חרום האף; אבל גילינו שגיחות למקומות עלומים גורמות לנו ולצאצאינו לאהוב את הארץ הזאת, ממש מהקרקע.
בכל נסיעותינו, עם או בלי חברים, כדאי לשמור על כמה כללים ולזכור את הטיפים הבאים:

> סופה לא רק במדבר – ג'יפ בעל מנוע בנזין, כמו דגם "סופה" הצבאי, חזק בשטח הרבה יותר מכל רכבי הדיזל. ג'יפ בנזין מסוגל לעבור מכשולים קשים, שרכבי דיזל יכולים רק לחלום עליהם. החיסרון: צריכת דלק אדירה; רכב ספרטני למדי בדגמים הישנים.
> מפונק ויקרג'יפ בעל מנוע דיזל. החיסרון: יקר, ואין עליו החזר מע"מ לעצמאיים.
> ליהנות מכל העולמות טנדר עם הנעה 4X4 הוא פתרון טוב לעצמאיים. מדובר ברכב שטח מעולה, במחיר יחסית סביר, ואפשר לקבל עליו החזר מע"מ (לבדוק עדכניות). הוא מתאים גם לשימוש בעיר. החיסרון: בשטח, אורכו של הטנדר מקשה עליו לפעמים את המעבר.
> ג'יפוניםבדרך כלל אלה כלי רכב בעלי מנוע בנזין, בנפח של 1,300־2,000 ליטר. הם נועדו לחמישה אנשים. לחלקם הנעה קבועה 4X4 (המקנה להם יציבות רבה גם בנסיעה בכבישים), והם מתאימים  לשטחים קלים יחסית, כמו שבילי עפר, ולמעבר בחולות. החיסרון: צפופים לישיבה ולציוד; לא בנויים למסעות הישרדות בנגב; יקרים יחסית (למעט הג'יפ של דייהטסו).
> קצר זה טובכושר העבירות של הג'יפ תלוי גם באורכו. ג'יפ קצר יעבור מכשולים ביתר קלות מאשר ג'יפ ארוך, ומחירו זול יותר. החיסרון: הג'יפ הקצר קופצני, נכנסים בו עד חמישה אנשים, והוא מאפשר לקחת רק מעט ציוד.
>ארץ ישראל יפהאסור לנסוע ברכבי 4X4 בשטחים חקלאיים; אסור להיכנס בהם לשמורות טבע, וגם מחוץ להן, יש לנסוע בדרכים מסומנות בלבד; אסור להיכנס לשטחי אש של צה"ל, אלא אם קיבלתם מראש את האישורים המתאימים. רוב שטחי האש פתוחים למטיילים רק בימי שישי ושבת.
> למתחילים (1)חולות הם אויב לא קטן לרכב שטח. כשהרכב מתחפר, אל תנסו להוסיף ללחוץ על דוושת המאיץ, משום שהדבר יגרום לכם לשקוע עמוק יותר בחול. יש לרדת מהרכב, להוציא אוויר מהגלגלים (אפילו עד החצי), ועם דחיפה קלה של חברים, תצליחו לצאת.
> למתחילים (2)השתדלו לקבל הדרכה מאדם שמבין. גם המנוסים והוותיקים מקפידים לצאת לטיולים בזוגות – בשני כלי רכב.

מילון מושגים
> איפוס איפוס מד המרחק מהווה אמצעי עזר בניווט. הוא מאפשר למדוד קטעי נסיעה, במקום מרחק מצטבר.
> ארבע על ארבעלכל המכוניות ארבעה גלגלים, אבל בפועל, המנוע של מכונית ממוצעת מניע רק שניים מהם (הקדמיים או האחוריים), בעוד השניים הנותרים עובדים מכוח האינרציה. ברכב שטח, המנוע מניע את כל הארבעה.
> ג'י.פי.אס (GPS)מכשיר לניווט לווייני
(global positioning satellite system). מזינים את הנ"צ של המסלול לזיכרון של המכשיר, המכיל מעתה את מפת הטיול, ומאפשר לנווט גם בלילה. ה־GPS לא מחליף את המפה, שבלעדיה אי אפשר לצאת למסלול.
> נעילת דיפרנציאל הדיפרנציאל הוא מנגנון, המאפשר נעילה של גלגל הנמצא באוויר או בחול יבש, כדי שהמנוע יניע את שאר הגלגלים. בחלק מרכבי השטח היקרים הדיפרנציאל מופעל ומתנתק אוטומטית,  בהתאם לתנאי השטח. בכלי רכב אחרים (ג'יפ "סופה", למשל) יש להתקין דיפרנציאל לא אוטומטי. בעלי רכב שטח שאין בו דיפרנציאל חייבים לתכנן מסלולים, שבהם לא ימצאו את עצמם עם גלגל באוויר.
> נ"צ נקודת ציון. אמצעי חיוני להתמצאות בשטח. המפה מחולקת לרשת קווי אורך ורוחב ("קואורדינטות"), והנ"צ נמדדים על פיהם.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.