תפריט עמוד

טיול הליכה בירדן – מחומימה לע'רנדל

מסלול טיול מיוחד בדרום ירדן, המכיל קניונים צרים ועמוקים, דיונות חול ורודות וענקיות, קניון צבעים שאין כמוהו ובדואים עם גמלים עקשנים

לפני 4 שנים כתב מטייל שלי, בשם דוד קיסוס, על קניון הצבעים בירדן:
"התמונות והמילים קטנות מכדי לתאר את ההוד והיופי".
נתאר כאן בקצרה מסלול טיול העובר בכמה שכיות חמדה, וביומו הרביעי בקניון היפה. לנוף הייחודי נוסיף גם בדואים עם גמלים עקשנים התורמים לאווירה, מזרונים לנוחות, וארוחות טעימות המחכות בשעות הנכונות לאורך הדרך.
הטיול הוא טיול הליכה חוויתי "מפנק" של 4 ימים, המתאים לאוהבי לכת, גם למשפחות עם ילדים מגיל 10, והמתעייפים יכולים לעלות ולרכב על הגמלים בחלק מהזמן.

יום 1 – ואדי א-חמיר

• המסלול (ספק טרק ספק טיול!) מתחיל בחומימה (חמתה) העתיקה, על דרך הבשמים. זה המקום לסקירה קצרה על הנבטים, על בית אומאיה ועבאס ובריכה אחת גדולה.

• מכאן בטנדרים צפופים מלפנים ומאחור, נכנסים לעומק המדבר כדי לפגוש את ידידינו הבדואים והגמלים שילוו אותנו לאורך המסלול. מגיעים לואדי א-חמיר.

• ירידה קצרה באבן החול הלבנה אל "קניון צבעים" ראשון, להיכרות עם סלעים דמויי גלידה נוטפת והמעוקים העוצמתיים באבן החול האדומה (וצהובה, וכתומה ועוד…).

• בדיקות של מעוקים צדדיים וטעימה של סלעי יסוד. סיום יום בארוחה דשנה עם קינוח בסיפור יפה, סליחה סיבור, על הדבעה, הוא הצבוע הצוחק והמהפנט וגם תצפית כוכבים לשמיים הבהירים של ירדן כולל היכרות קצרה עם כוכב הצפון וקבוצת אוריון.

הקניון הצר בואדי א-חימר. צילום: עופר אבל

יום 2 – אל הדיונות הוורודות

ממשיכים בואדי א-חמיר. בסטייה ראשונה לקניון צדדי מחכה הפתעה: מעיין קטן, בוץ טובעני ופיקוס בת שיקמה מרשים; שם מגלים שללא טעם צרעות, התאנים לא טעימות, ושהתאנה היא פגה ולא פרי.

• בקצה הערוץ הצר והלח מחכה גב מזמין… לאמיצים בלבד.

• ערוץ א-חמיר משנה אופיו ונכנס לאזור הסלעים המגמטיים. פרחים חדשים: "חטמית מסורטטת" ו"יחנוק המלחות".

• בדרך הוכחות חותכות שהערוץ הישר אכן מתחתר בשבר. בחזרה אל ערוצי החול נפגשים מחדש עם הגמלים. עצירה קצרה בכתובת של אל השיירות הנבטי. עוזבים את הירידה בא-חמיר, משנים את הנוף ואת רמת הקושי ומתחילים בעלייה בדיונות הורודות של רגאנה.

• נוף חדש, מדבר אמיתי, קליטה ראשונה מהארץ בטלפון הנייד, גלגולים בחולות, ותצפית לשקיעה מיוחדת מעל הנגב הדרומי מביאים אותנו לסופו של יום מגוון.

• ארוחת ערב באוהל חברתי, מזרונים אמיתיים… ו"סיבור" על רוחות המתגמלות על מעשים טובים ומלא נחשים.

קניון הצבעים המופלא בו ניתן ליהנות מעושר אדיר של גווני אבן חול. מוסיף צבע: עופר המדריך. צילום: גיל אל עמי

יום 3 – יום לוהט: דיונות, חניות… ועוד דיונות

• התחזית מאיימת ולכן יוצאים כשהירח עדיין מאיר, השמש עוד לא! בדרך מערבה, במורד הדיונות. עצירה קצרה בסלע הכתובות המרשים וירידה לארוחת הבוקר. התה נשפך, הביצים הגיעו מאוחר, אך דבר לא עצר את החבורה מלהמשיך בדרכה בדיונות הלוהטות.

• ביקור בעין נאחלה ובמערכות המים ששימשו עוד בעת העתיקה וחלקם שמישים גם היום על ידי המגמלים החוצים מפעם לפעם אזור זה. מי שמחליט לטבול בשוקת הצוננת יהנה זמן מה מרוח נעימה.


מדבר הדיונות של רגאנה. צילום: גיל אל עמי

• צל ראשון וכולם נמרחים על הקרקע.

• צל שני ליד הפטריות ולשם שינוי… שוב נמרחים על הקרקע, אבל עם תוספת הרצאה על האש והדלקת אש עם אבן צור.

• השמש היוקדת ממשיכה להכות בנו, במורד התלול צפונה לואדי א-רכיה נחצה מרבצי קוורץ כדי שוב לנוח. תכנון נכון של שעות הסייסטה יביא אותנו לסוף יום מדהים ובחלקו מוצל, עם ספינקס ונופי אבן חול שמתחילים לבשר את העתיד לבוא ביום שאחרי.

• ערב נעים, לא צריך אוהלים אך אי אפשר ללא סיבור נוסף לפני השינה, והפעם אפילו שני סיבורים, על פתקים.

כשמתעייפים, וגם סתם בשביל הכיף , ניתן לעלות על גמל. צילום: עופר אבל

יום 4 – קניון הצבעים או הגוונים?

• היום מגיעים לקניון הצבעים.

• אחרי פרידה מרגשת מהגמלים ומהמגמלים שנתנו את האווירה והצבע לימים הראשונים, מתחילים את היום בקניון שכולו לבן, עם לא מעט מילים על "כושן ארסי" שמשתמש ברעל צמחים כנגד האויבים ועל יבשות נודדות, פודינג שוקולד ופתי בר.


גווני אבן החול המלווים אותנו במסלול (בדרך אל קניון הצבעים). צילום: גיל אל עמי

• בהמשך מדבר בעיקר הנוף הצבעוני והמדהים. זהו קניון ניסתר מדהים ביופיו בו ניתן להנות מעושר חריג של גווני צבעים – סגול, כתום, צהוב, אדום, ורוד, אפור כחול ועוד. יש האומרים כי הקניון עולה ביפי צבעיו על הצבעים המוכרים לנו בפטרה ואו במקומות אחרים.

• לסיום ארוחה מסכמת ליד באר בואדי קצייב, לסיכום ולסיפור מורשת קרב על מצודת ע'רנדל. מכאן כשעה הליכה עד קרוב למצודה, ומפגש עם כביש הערבה הירדני עליו נוסעים למעבר הגבול.

3 ארוחות מפנקות ביום מוגשות ע"י המבשלים הבדואים. צילום: גיל אל עמי

הערות:
1. הציוד בטיול מובל על ידי הגמלים. ההליכה עם תרמיל יום קל (מכיל בעיקר מים)
2. מתאים לחובבי לכת, אך לא קשה. אורך ההליכה כ-14 ק"מ ליום.
3. חלק מהמטיילים יכולים לעלות על הגמלים לסירוגין (בעיקר ביום השני והשלישי).

עוד טרקים
______
עופר אבל הוא מדריך טיולים בחברת טיולי רדיוס

 

 

מסע ג'יפים בירדן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מירדן

מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן
מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן

בנדודיו יצא רונן רז עם מריאנה והג'יפ לחפש עפיפונים בירדן השכנה, ומצא מעיינות חמים, עיירות רפאים נבטיות, נווה מדבר עם אגם כחול, ובדואי מחופש לג'וני דפ. בדרך גילה את החיים הטובים, סטייל ג'ורדן

ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום
ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום

סקר קניונים לא מוכרים בהרי אדום בירדן שערכו חבורת ישראלים הביא להיכרות עם הקניון המיוחד ואדי מובארכ. מסלול מתוך ספר חדש הסורק את הקניונים מדרום ים המלח אל פטרה, ומביא מסלולי טיול אתגריים בחבל ארץ יפהפה זה.

מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם
מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם

אם בעבר מעטים הצליחו להתגנב לפטרה כדי לחזות בשרידיה של העיר הנבטית הקדומה, היום אפשר לטייל בה בחופשיות ובדרך ליהנות מהנופים הפראיים של המדבר, ומקבלת הפנים החמה של יושביו. נסענו לבדוק על מה כולם מדברים וחזרנו נפעמים