תפריט עמוד

טיולי קמפינג זולים

לינה היא המרכיב היקר ביותר בטיול באירופה. טיולי קמפינג הם הדרך הטובה ביותר לחסוך במרכיב הזה. הם אמנם חסכוניים מאוד, אבל מאפשרים עכשיו לא מעט פינוקים שכוללים בריכה, קפיטריה מהודרת, מתקני ספורט ובעיקר מרחבים ירוקים ונוחים. למי הם מתאימים? כמה זה עולה ואיך כדאי להיערך מראש? גילי סופר מבהיר מהם היתרונות של טיולי קמפינג ואיפה טמונים המוקשים מהם כדאי להיזהר

"והיה אם אתם עומדים לבלות את כל החופשה שלכם באתר קמפינג אירופי, מבלי לבקר ולו במוזיאון או במונומנט אחד, ומבלי לצעוד ברחובות אחת מאותן ערים מפורסמות, תפסידו חוויה אדירה, אך עם זאת הטיול יהיה שווה את זה. האמינו לנו… העניין שזה של קמפינג באירופה הוא טיול בפני עצמו! ברבים מהאתרים תמצאו אפשרויות לכבס, מיני מרקטים, בתי קפה, בארים, מסעדות, ואירופאים בתור השכנים שלכם. אם אתם אוהבים לפגוש אנשים, אנחנו לא חושבים שיש דרך טובה יותר לראות את אירופה". (אתר קארמה בום).

בסוכנות הנסיעות הקרובה למקום מגוריכם, לא תמצאו דיל כזה, גם לא בסוכנות המקוונת הקרובה לאתר הבית שלכם, אין להם נציגי שיווק בישראל, ולא מרבים לספר עליהם, אבל הם שם. אלפי אתרי קמפינג, מחנאות, הפזורים בכל אירופה. זו לא רק הדרך הזולה ביותר ללון ביבשת – זו גם אחת הדרכים הבלתי אמצעיות להכיר אותה כפי שעושה זאת חלק ניכר מהמקומיים, רובם למען האמת. לכבוד הקיץ שהגיע, שווה להזכיר את האפשרות להעמיס את האוהל על הגב – ולטוס.

תרבות הקמפינג
בפעם הראשונה בה יצאתי לעולם הגדול זו לא הייתה שאלה כלל, היינו תיכוניסטים ואופן הטיול היחיד שהכרנו היה שק שינה בתרמיל על הגב. בטיול הקיץ ההוא לאורך היבשת, היינו כל כך תפרנים (הכל יחסי, אתם יודעים), שלא פעם מצאנו את עצמנו ישנים בפארקים, ברכבות ובשאר מקומות שאינם מיועדים ללינה. בקיץ שעבר, לפני שהעברתי אוהל במסוף שדה התעופה, כבר עברתי על האינטרנט על מנת לבחור לי אתר קמפינג עם מספר הכוכבים המתאים.

אכן כן. כוכבים. בדיוק כמו בבתי מלון. ככה זה קמפינג באירופה. שכחו כל מה שאתם מכירים מהארץ. לא נעים לומר, אבל למרות שלאחרונה צצים בארץ אתרי קמפינג, עדיין ניתן לומר שאין כאן כמעט תרבות מחנאות. אולי זה הצבא שמשאיר את עניני האוהלים למילואים. בקמפינג אירופי בן כוכב אחד יהיו השירותים הבסיסיים ביותר, ושניים שלושה כוכבים מזכירים בגדול את מה שקורה סביב הכינרת, רק פחות צפוף (על פי רוב). נקי מסודר וזמין מאוד, באירופה כמו באירופה. בחניון ארבעה או חמישה כוכבים כבר יהיו בריכה ומועדון, מכונות משחק, ושאר מתקנים שתקבלו תמורת הכסף שלכם. לא ממש מתאים למישהו שמטייל עם אוהל על הגב.

בין האירופים שמאכלסים את אתרי הקמפינג יש צעירים, נוער כמעט, שמגיעים בתחבורה ציבורית עם אוהל על הגב (ואפילו כאלו ששוכרים אוהל באתר הקמפינג), רוכבי אופניים חוצי ארצות שעוצרים ללילה אחד בכל מקום, ורוכבי אופנועים שניכר על הכלים עליהם הם דוהרים ברחבי היבשת כי בחירתם ללון באוהל אינה נובעת משיקולים כלכליים כלל ועיקר. יש שם זוגות צעירים המגיעים במכוניות פרטיות עם אוהל קטן שמספיק בקושי להם ולילד, וכאלה שבונים אוהל מרווח בן מספר חדרים, ונשארים ליותר זמן בכל מקום. זה, אגב, תמיד מומלץ, גם כדי לספוג את הדברים כהוגן, וגם בכדי לזכות ביחס של אורחים, לא של עוברי אורח. כמובן שיש גם כאלה שמצוידים כהוגן בוואנים וקרוואנים, גדולים יותר וגדולים פחות, המאובזרים כבית נייד לכל דבר. חלקם מדרימים מארצות הקור אל החופים הדרומיים וגרים כך כל הקיץ כמעט.

אתרי הקמפינג מרובי הכוכבים אינם משמשים רק כמקום לינה, אלא מתפקדים ככפרי נופש לכל דבר, ומתאימים יותר למשפחות. שלא בטובתי, הוזמנתי בקיץ שעבר לבלות לילה באתר נופש שכזה בחופה הדרומי של צרפת. מצאתי את עצמי מקים אוהל אישי קטן, בחלקת דשא מגודרת היטב שהיה בה מקום לעשרים אוהלים לפחות. שכניי מימין ומשמאל, החנו בחלקותיהם הם בתים ניידים, ובערב נאלץ הייתי לסבול את ההופעות וההפעלות לילדים שצעקו בקולי קולות ברמקולים שמרכז המקום (בהולנדית דווקא). בבוקר הזכיר המקום ביקור בבריכה העירונית, ואלמלא מכונות הכביסה המופעלות במטבע בצמוד למלתחות – קשה היה למצוא את ההבדל.

מלבד להתארח אצל חברים או בשק שינה זוגי בצד הכביש, זו ככל הנראה הדרך הזולה ביותר ללון באירופה. המחירים משתנים – מן הסתם – מארץ לארץ ומאתר לאתר ובהתאם לסטנדרט ולעונה. לעתים מדובר בשניים או שלושה אירו ללילה, ולעתים בעשרים. הנוהג הוא שמחיר הלינה מורכב מהמחיר לאדם פלוס המחיר לאוהל פלוס המחיר לכלי רכב. מחיר הבסיס לאדם מתחיל משלושה או ארבעה אירו, וכך גם המחיר לאוהל, ובחלק ממקומות המחיר לאוהל קטן שונה ממחיר הקמת אוהל גדול. ברוב רובם של המקרים יכלול מחיר זה את כל השירותים שמציע המקום, אך ישנם מקומות – בעיקר מקומות זולים ממש בחיק הטבע הגרמני – בהם שימוש במקלחות עולה כמה עשרות סנטים נוספים. מי שמגיע עם קרוואן לא כל שכן בבית נייד, משלם עליהם סכומים גדולים יותר. אלו גם ישלמו לא פעם תשלום נפרד עבור חיבור לחשמל ולמערכות המים והביוב של המקום. לעומתם מי שמטייל ללא רכב יכול למצוא במעט מאמץ מקומות בהם אפשר ללון בפחות מעשרה אירו ללילה. על פי רוב זה לא שווה את המאמץ. את החמישה או העשרה אירו שנחסכו במחיר הלינה משלמים במחיר הקפה או ההמבורגר בקפיטריה של האתר, במחיר המצרכים בסופרמרקט שלו, או בעוד אירו או שניים במחיר הנסיעה למרכז העיר הקרובה.

מטבע הדברים, המחירים בקפטריה ובמינימרקט של חניון שכזה גבוהים יחסית. יש מי שמוצא עניין בלסחוב שישיות של מים מינרלים בשביל לחסוך ויש מי שלא. כדאי לזכור שאותם מינימרקטים מצוידים בכל מה שצריך הבנאדם בקמפינג, החל בפותחן קופסאות אם שכחתם, דרך מיכל לגזיה אם תפסו אתכם בשדה התעופה, ומזרן מתנפח ומצופים וקרם הגנה אם יש ים, וכלה במנגל ובפחמים אם אתם חייבים (לא, זו לא המצאה ישראלית). מותר גם להזכיר את הלחמניות הטריות על הבוקר. וגם את זה שרבים מהאנשים שמגיעים עם אוהל מצוידים במשהו שבאמת עלה באוב: המסטינג.

אז איך עושים את זה?
כמו לא מעט דברים זה נראה מסובך רק מרחוק. אחרי ביקור ראשון מגלים שאין פשוט מזה. למרות שניתן לנסוע ללא כל הכנה מוקדמת (שהרי המידע קיים בדוכני מודיעין התיירים), שווה לעשות סיבוב קצר באינטרנט כדי לקבל מושג מה הן האפשרויות באזור אליו בא לכם לנסוע, וגם בכדי להתרשם קצת מהעניין ומהאתרים, ולקבל קצת חשק. אתר אי-קמפ.קום הוא מעין דפי זהב עולמי של אתרי קמפינג. מופיעים בו לא פחות מ-27 אלף אתרי קמפינג באירופה, על פי מדינה ואזור. חסרונו הוא שהמידע אודותם דל. אחד האתרים הטובים הוא אירוקמפינג האתר של ACSI, חברה ותיקה המתמחה בהוצאת מדריכי חניוני קמפינג. באתר 8,229 חניונים באירופה (כ-1,700 מהם עם אתרי אינטרנט מקושרים), ביניהם ניתן לנווט לפי מפה או לחפש עיר או אתר באופן שמי. מהאתר של EFCO, הפדרציה האירופית לארגוני אתרי קמפינג, אפשר להגיע לאתרים של הארגוני הארצות השונות, ובפורטל קארוואן הישראלי יש קישורים לאתרי אינטרנט המפרטים חניונים במדינות שונות. שווה לוודא את זה, בעיקר בשיא העונה, אבל ברוב המקרים ממש לא חייבים להזמין מקום מראש. בכל זאת, באתרי הקמפינג באירופה סדר גודל של עשרה מיליון מקומות לינה, שזה יותר מאשר במלונות. זה לא עניין של תקציב, אלא של סגנון.

יומיים אחרי אותו לילה בצרפת, שמונה בבוקר. אני יוצא משחיית הבוקר בחוף שבדרום ברצלונה, הולך דרך המינימרקט לאוהל שלי, ושם על הגזיה קנקן קפה. הבחור הנורדי מהאוהל הסמוך, מצרף את מצרכיו, ואנחנו יושבים לארוחה משותפת. אחר כך, אני הולך לגאודי – אותו גאודי שרואים מי שבילו את הלילה במלון חמישה כוכבים – והוא פוצח ביום כביסה. אחרי יומיים בהם בילינו לא מעט שעות יחדיו, הפקדנו את כל ציודנו זה באחריותו של זה, וגם (סליחה על הביטוי) אכלנו מאותו מסטינג, נפרדנו לשלום מבלי להחליף פרטים, אף לא לשם נימוס. זה ההבדל בולט בין הלינה בחניון ללינה במלון, הדינמיקה בין הבריות. ובמילה אחת: אחווה. משהו שלעתים נדמה שנעלם מן העולם.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.