תפריט עמוד

טיולי סתיו לא שגרתיים

לא רק שלכת: חגיגות ססגוניות במקסיקו, פסטיבל אור בהודו, סערות מרשימות בקנדה, נדידת פרפרים בקליפורניה, צלילה באוסטרליה, למורים במדגסקר - ליקטנו עבורכם מבחר של טיולי סתיו לא שגרתיים

הסתיו מתקשר אצלנו עם שלכת, אבל העונה הזאת מציעה הרבה יותר: זהו זמן נהדר לצאת לטיולים בעולם, לראות בעלי חיים בטבע, לצפות בתופעות טבע מרשימות, להשתתף בפסטיבלים ובחגיגות חקלאיות, ללקט פטריות ביער, וכמובן גם ליהנות מצבעי שלכת. במילים אחרות, גם כשמזג האוויר מתקרר, אין שום סיבה להסתגר בבית. ולאן כדאי לנסוע בסתיו? הנה כמה הצעות לטיולי סתיו לא שגרתיים ברחבי העולם:

מסיק זיתים ביוון

גם אחרי שהקיץ נגמר, אל תוותרו על יוון. הסתיו הוא זמן נהדר לטייל ביוון היבשתית, לגלות את האתרים ההיסטוריים והארכאולוגיים, ליהנות משלכת נהדרת, להשתתף בחגיגות יין ולהתנסות במסיק זיתים. חוות רבות ברחבי יוון מציעות לתיירים לקחת חלק פעיל במסיק זיתים. האי כרתים, שבקיץ מושך המוני תיירים הבאים לנפוש בחופיו, הופך בסתיו ובחורף (מנובמבר עד ינואר) ליעד פופולרי לחופשות מסיק. המסיק הוא חלק בלתי נפרד מהחיים באי בתקופה זו של השנה, ובאזורים הכפריים כמעט כולם לוקחים בו חלק. בשל העבודה הרבה, יש צורך בעוד ידיים עובדות וחוות רבות מחפשות מתנדבים למסיק תמורת אירוח. אפשרות נוספת היא להצטרף לחופשת מסיק מאורגנת, שכוללת כמה שעות של עבודה מדי יום, סיורים בבתי בד, סדנאות בישול עם זיתים ושמן זית, יצירת מוצרי קוסמטיקה על בסיס שמן זית ופיקניק במטע הזיתים. פרטים נוספים באתר

מסיק זיתים בכרתים | צילומים: שאטרסטוק

דיוואלי ברג'סטן, הודו

חודש נובמבר הוא זמן נהדר  להגיע להודו, שם חוגגים את הדיוואלי, חג האור. החג, שמסמל את ניצחון האור על החושך, הוא אחד הגדולים והחשובים בהודו, ובמהלכו נהוג להדליק מנורות חרס בקירות המקדשים ומחוץ לבתים, לקשט את הרחובות בתאורה מיוחדת ולהשיט סירות פרחים המוארות בנרות. בתקופה זו של השנה מזג האוויר לרוב נעים, אחרי עונת המונסונים, וזה זמן נהדר לטייל בהודו ובעיקר בצפון המדינה.

נרות במקדש בחג הדיוואלי

נרות במקדש בחג הדיוואלי

החגיגות יפות במיוחד בעיר ורנאסי, שם יש תצוגות זיקוקים מרהיבות על גדות הגנגס, ובג'ייפור, העיר הוורודה שבחבל רג'סטאן, שבה המקדשים, המונומנטים ואפילו השווקים מוארים בתאורה מיוחדת.

חגיגות הדיוואלי בהודו

יום המתים במקסיקו

בכל שנה בתחילת בנובמבר, חוגגים במקסיקו ובמדינות נוספות באמריקה הלטינית את חג המתים (El Dia de los Muertos) המוקדש לציון זכרם של בני המשפחה שהלכו לעולמם. מדובר באירוע קודר כי אם בחגיגות מלאות חיים, הכוללות הקמת מזבחות ומתן מנחות כמו פרחים וטקילה למתים, ארוחות חגיגיות ותהלוכות ססגוניות עם מוזיקה, ריקודים ותחפושות. ברחובות מוקמים דוכנים שבהם מוכרים מזכרות וממתקים מקאבריים, כמו גולגולות מסוכר או משוקולד, ושבילי הכניסה לבתים מעוטרים בפרחים צהובים ובנרות כדי לסמן את הדרך לרוחות. אם יתמזל מזלכם, תוזמנו לביתה של אחת המשפחות, שם ניתן להתרשם מהמזבחות שבונים בני המשפחה לזכר מתיהם. המזבחות, שלעתים מתנשאים לגובה של כמה קומות, מקושטים בתמונות הנפטרים, בנרות ובמאכלים האהובים על קרוביהם שכבר אינם.

יום המתים במקסיקו | צילום: נפתלי הילגר

יום המתים במקסיקו | צילום: נפתלי הילגר

אחד המקומות הטובים ביותר להשתתף בו בחגיגות הוא העיר וואחקה (Oaxaca), בירת מדינת וואחקה, שם החגיגות ססגונית במיוחד, וגם במדינת מיצ'ואקן שבמערב מקסיקו יש חגיגות מעניינות.

יום המתים בוואחקה, מקסיקו

טבע במדגסקר

האי מדגסקר שבאוקיינוס ההודי, מול חופי אפריקה, הוא גן עדן לאוהבי טבע, עם עשרות פארקים לאומיים ושמורות טבע והמון בעלי חיים אנדמיים (כלומר שחיים אך ורק שם), בהם פוסה ומינים שונים של למורים. העונה הטובה ביותר לבקר במדגסקר ולצפות בבעלי החיים שבאי היא הסתיו,  שכן זוהי עונת ההמלטות ואפשר לראות למורים שאך זה נולדו נישאים על גב אמם. זוהי לא הסיבה היחידה להגיע למדגסקר דווקא בסתיו. זוהי העונה הטובה ביותר לצפות בציפורים במדגסקר. בנוסף, בסתיו, בין ספטמבר לדצמבר, מזג האוויר נעים במיוחד, חמים ויבש, כך שזהו זמן נהדר ליהנות בחופים היפים של האי.

גור למור נישא על גב אמו, מראה שכיח במדגסקר בסתיו

גור למור נישא על גב אמו, מראה שכיח במדגסקר בסתיו

צלילה ונופים בקיירנס, אוסטרליה

העיר קיירנס (Cairns) שבצפון מחוז קווינסלנד בחוף המזרחי של אוסטרליה מהווה בסיס מצוין לצלילה בשונית המחסום הגדולה, חוויה שכדאי לכל חובב צלילה לעבור לפחות פעם בחיים. השונית, שמשתרעת לאורך יותר מאלפיים קילומטר, היא הגדולה מסוגה בעולם, והיא מאכלסת למעלה מ-1,500 מיני דגים לצד יצורים ימיים נוספים, ובהם שישה משבעת מיני צבי הים הקיימים בעולם. בעונת הסתיו של חצי הכדור הצפוני, חוגגים בחצי הכדור הדרומי את האביב, וגם שונית המחסום הגדולה נמצאת בשיאה. בנוסף, בעונה זו המים חמימים ותנאי הראות מצוינים, מה שהופך כל צלילה פה לחגיגה ססגונית במיוחד. בנובמבר מתחילה גם עונת הקינון של צבי הים, וזו בהחלט סיבה טובה נוספת להגיע לאזור.

חודש נובמבר הוא זמן נפלא לצלילה בשונית המחסום הגדולה

חודש נובמבר הוא זמן נפלא לצלילה בשונית המחסום הגדולה

סערות, דובים ופטריות במערב קנדה

מחוז קולומביה הבריטית (British Columbia) במערב קנדה הוא אזור מושלם לחופשת סתיו, ולא רק בגלל שהיערות מתכסים בשלכת ססגונית. אמנם מזג האוויר עלול להיות סוער בסתיו, אבל עבור רבים זוהי דווקא סיבה טובה להגיע לפה. האזור, בעיקר האי ונקובר, מושך אליו ציידי סערות שמגיעים אליו החל מחודש נובמבר כדי לצפות במופע המסעיר של הטבע.

סערה באי ונקובר במערב קנדה

הסערות מרשימות במיוחד בחוף המערבי, שם אפשר לראות את הגלים המתנפצים בדרמטיות אל הסלעים שמנקדים את קו החוף. אפשר לצאת לטיול סערה או לצפות בסערה בבטחה מחדר המלון החמים ליד האח – בתי הארחה רבים באזור מציעים חבילות סערה מיוחדות שכוללות ביגוד מתאים.

הגלים מתנפצים בדרמטיות אל הסלעים בעת סערה באי ונקובר

הגלים מתנפצים בדרמטיות אל הסלעים בעת סערה באי ונקובר

מעוד לפני עונת הסערות, בספטמבר וראשית אוקטובר, זה הזמן הטוב ביותר לצפייה בדובי גריזלי. בתקופה זו הנהרות מלאים בדגי סלמון והדובים מגיעים כדי לצוד אותם. אחד המקומות הטובים לצפייה בדובים הוא במקום בו נהר צ'ילקו נשפך לאגם באותו השם. במקום פועל אתר קמפינג משודרג ויוקרתי שבו אפשר לראות את הדובים מקרוב מאוד. פרטים נוספים באתר

דב משחר לטרף בנהר בבריטיש קולומביה

דב משחר לטרף בנהר בבריטיש קולומביה

ואם כל הטבע הזה עושה אתכם רעבים, תוכלו לטייל ביערות של האזור ולחפש אחר פטריות שצומחות בהמוניהן בסתיו, ובהן פטריות צדף ופטריות פורצ'יני. הטוב ביותר הוא להצטרף לסיור מודרך, שבו המדריך ייקח אתכם לריכוזי הפטריות הטובים ביותר וינחה אתכם איזה פטריות טובות למאכל.

פטרייה ביער בקולומביה הבריטית, עוד סימן שבא הסתיו

פטרייה ביער בקולומביה הבריטית, עוד סימן שבא הסתיו

פרפרים ויין בקליפורניה

הסתיו הוא עונה של נדידה, וכמו שהציפורים עושות את דרכן מהמדינות הקרות למחוזות חמים יותר, כך גם הפרפרים נודדים בחיפוש אחר מקום חם לבלות בו את החורף. אחת מהנדידות המרהיבות בעולם הטבע היא זו של הדנאית המלכותית (Monarch Butterfly). בכל שנה בסוף הקיץ נודדים כ-300 מיליוני פרפרי דנאית מלכותית מקנדה דרומה בחיפוש אחר מקום חביב לבלות בו את החורף. הנדידה מתקיימת בשני נתיבים: הפרפרים שממזרח להרי הרוקי ממשיכים עד מקסיקו ואילו הפרפרים שממערב להרי הרוקי מגיעים לאזור החוף של מערב קליפורניה. כך או כך, זהו מסע ארוך ומפרך בנתיב שהפרפרים לא ראו מעולם. אחת התחנות בדרך היא שמורת פרפרי הדנאית הסמוכה לעיירה פסיפיק גרוב (Pacific Grove) בחצי האי מונטריי. הפרפרים מגיעים לכאן החל מאמצע חודש אוקטובר והמבקרים בשמורה יכולים להתרשם מכ-25 אלף פרפרים המקובצים בקבוצות על העצים על מנת לשמור על חום גופם. הפרפרים לרוב נמצאים בשמורה עד פברואר אז הם ממשיכים בנדידה שלהם.

מקבץ של פרפרי הדנאית המלכותית על עץ בשמורה ליד פסיפיק גרוב

מקבץ של פרפרי הדנאית המלכותית על עץ בשמורה ליד פסיפיק גרוב

ואם אתם כבר בקליפורניה, תוכלו להצפין מעט לעמקי היין המפורסמים, עמק נאפה (Napa) ועמק סונומה (Sonoma). בסתיו, באוקטובר וראשית נובמבר, מתכסים הכרמים של עמקי היין בשלכת יפהפייה והעלים משנים את צבעם לזהוב, כתום וארגמן. זוהי גם תקופת הבציר ובאזור מתקיימים פסטיבלי יין שיעלו את מפלס מצב הרוח שלכם.

עמק נאפה בשלכת

עמק נאפה בשלכת

בתמונה הפותחת: כרמים בשלכת בעמק נאפה, קליפורניה
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.