תפריט עמוד

טיולי יין מובחרים

הסרט "דרכים צדדיות" הביא לפריחה עצומה באופנה שהתפשטה עוד קודם לכן - טיולי יין ברחבי העולם. משה גלעד לוקח אותנו לסיור משכר בכמה יקבים מומלצים במיוחד

מיילס וג'ק, שני גברים בגיל העמידה, יוצאים למסע רווקים לאורכה של דרך היין בקליפורניה. הם רוצים לטעום קצת יין, לשחק קצת גולף ולבלות טוב. המסע הסהרורי שלהם הוא סיפורו של הסרט הנפלא "דרכים צדדיות" (בצילום הראשי). הסרט הופק ב-2004 ומאז כל טיולי היין, בכל מקום בעולם, עומדים בצילו. כל מי שראה את הסרט (ואוהבי יין וטיולים ראו אותו), אינו יכול להיכנס היום ליקב לטעימה קלה מבלי להיזכר בגיבוריו של הבמאי אלכסנדר פאיין.

הארי וולקס, מנהלה של חברה קליפורנית בשם Wine tour שמפעילה טיולי יין בכל העולם מאפיין את לקוחותיו כך: "רובם גברים אמידים, בני יותר מארבעים, בעלי טעם טוב והבנה באוכל ובאלכוהול". הדמיון למיילס (פול ג'יאמטי) ולג'ק (תומס היידן צ'רץ') כלל לא מפתיע.
יש בסרט "דרכים צדדיות" הרבה אהבה ליין טוב וגם הרבה לגלוג על העמדת הפנים, השחצנות של המבינים, הסנוביות של מעקמי החוטם וטועמי היין למיניהם. לגבי עובדה אחת אין ספק – מאז יצא הסרט לבתי הקולנוע ולספריות הוידאו זוכים טיולי היין לפריחה עצומה. "האופנה הזו התפשטה כבר קודם", הסבירו באחד היקבים בצפון מדינת ניו יורק, "אבל הסרט העניק לכל את המסגרת הנכונה. הוא כרך את טעימת היין עם חיפוש אחר האהבה, העידון, התרבות. אלה הדברים שאנחנו, אוהבי היין, מייצגים".
אפשר להבין את זה כאשר מדובר ביקבים אמריקאים, שרבים מהם נראים בדיוק כמו היקבים המצוחצחים, המהודרים והמעונבים בסרט. קצת יותר קשה לעכל את זה במקומות נידחים כמו הכפר הזעיר נובה וס בדרום מזרח צ'כיה, בו מפתחת צעירה בשם איוואנה טומאנובה את היקב המשפחתי הקטן, שפועל ממרתף טחוב בחצר. גם טומאנובה הזכירה בדבריה במהלך הסיור ביקב את הסרט, אף שהבוץ, השלוליות והתרנגולות בחצר נראו כמו המקום הכי רחוק מקליפורניה עלי אדמות.

מפות לחובבי יין

הפופולריות הגואה של טיולי היין גרמה לכמה תופעות: הרבה מאוד יקבים בארצות הברית, באירופה, ובכמה מקומות נוספים כדרום אפריקה, צ'ילה וארגנטינה פותחים כיום את שעריהם בפני מטיילים ומבקרים. כמעט בכולם פועל כיום מרכז מבקרים, שמאפשר לתיירים להיכנס ולטעום כמה סוגים מן היין המקומי. בדרך כלל, בייחוד בצרפת, יש ציפייה ברורה לכך שהטועמים ייקנו מן הסחורה. היקבים לא גובים כסף עבור הטעימה והכמויות שמוזגים לכוסות קטנות מאוד, אבל המטרה ברורה ולעתים אפילו נאמרת במפורש או בתנועות ראש קצרות רוח, כאשר נדמה לבעלי המקום שהתיירים אינם מבינים את תפקידם. בארצות הברית היחס בין המזיגה לקנייה קצת פחות מיידי.
כרמי יין בעמק הדנובה, אוסטריה | צילום: משה גלעד
מחירי היינות ביקבים זולים בדרך כלל מהמחירים בחנויות, אם כי לא תמיד הפער עצום. יש כאן הנחות גדולות בעיקר למי שקונה ארגזים של תריסר בקבוקים, אם כי ברור שתיירים, בייחוד כאלה שמגיעים בטיסה, אינם יכולים לרכוש יותר מבקבוק אחד או שניים. בחלק מן המקומות יש סיור מודרך, שחולף גם במרתפים בהם מאכסנים את היין בחביות ואפילו בכרמים, בהם גדלים הענבים המיוחסים.

לשכות תיירות מקומיות כבר ערוכות ומספקות מפות מסלול לחובבי יין, עליהן מסומנים היקבים. עשרות חברות מסחריות, בארץ ובחו"ל, מארגנות סיורי יקבים שנמשכים בין כמה שעות לכמה ימים. רוב הסיורים האלה פועלים באזורים שמוכרים כ"חבלי יין" כמו קיאנטי, טוסקנה, אלזס, בורגונדי וכדומה (בארץ יש סיורים כאלה ברמת הגולן ובאזור שפלת יהודה). יתרונם של סיורים מאורגנים טמון בעובדה שהם מגיעים בדרך כלל לכמה יקבים במהירות גדולה יחסית, הם מאפשרים למטיילים להימנע מנהיגה, בעיה קבועה בסיורים מסוג זה, וכיוון שהם כרוכים בתשלום הציפייה לכך שהמבקרים יקנו קצת יותר קטנה. מבקרי הסיורים המאורגנים באים כדי לטעום ודוחקים בהם פחות להושיט את היד לארנק.

מובאות כאן כמה דוגמאות טובות, אבל המגוון כה גדול ועשיר עד שברור שזו טיפה זעירה בים הדרכים הצדדיות:

טרה א ויני (Terra & Vini)

יקב לא גדול עם מוניטין מצוין בקצה הצפון מזרחי של איטליה. חבל היין הזה נקרא "קוליו" והוא מהפחות נודעים באיטליה. היקב שייך למשפחת פלוג'ה (Felluga) שמייצרת יין כבר יותר ממאה שנים. המומחיות העיקרית שלהם היא יינות לבנים שנחשבים מהטובים במדינה. חלק מהקסם של המקום טמון בעובדה שאחת מבנות המשפחה פתחה במקום בר ובית מלון קטן עם חדרים יפים שצמודים ליקב.
כתובת: ויה 27 במאי מס' 34 בעיר העתיקה קורמונס (Cormons), 30 קילומטרים מצפון לטריאסט ולא רחוק מהגבול עם סלובניה וקרואטיה.

 

יין המיוצר ביקב קא די פראטי | צילום באדיבות בייקב

 

טלפון: 0481 60028

יקב קא דאי פראטי, פארקו אל לאגו (Parco Al Lago)

הקצה הדרומי של אגם גארדה בצפון איטליה מושך הרבה מאוד תיירים. המלון פארקו אל לאגו הוא חלק מאחד היקבים הכי מפורסמים באיטליה, בעיקר בזכות הפרסים הרבים שזכה בתחרויות יוקרתיות. "קא דאי פראטי" (בית הנזירים – Ca dei Frati) הוא כיום מוסד פרטי ומשפחתי שמנוהל בידי לואיג'י ורונלי. המשפחה מנהלת גם את המלון והמסעדה המצוינת שצופה על העיירה סירימיונה, בקצה לשון יבשה באגם גארדה. אפשר לבקר רק ביקב אבל כדאי לשהות לילה או שניים במלון הנעים.

כתובת: ויה ורונה 69, לוגאנה די סירימיונה.
טלפון: 0039 0309 19003.
מחיר: חדר זוגי עם ארוחת בוקר 95 אירו ללילה.

קאסה לארגה, פינגר לייקס, צפון מדינת ניו יורק

במשך שלושים שנים מטפחת משפחת קולארואטולו את הכרם והיקב המשפחתי, במרחק כעשרים דקות נסיעה מן העיר רוצ'סטר. מוצא המשפחה מדרום איטליה אבל מאז מלחמת העולם השנייה הם מתגוררים במדינת ניו יורק, מגדלים ענבים ומייצרים יין בטכניקות איטלקיות. עיקר ההתמחות כאן בזני ריזלינג ושארדוניי.

הסיורים במקום מתחילים בכרם, בו מסבירים על אופן גידול הענבים ועל הבציר. לאחר מכן עוקבים אחר תהליך ייצורו של היין ולבסוף מגיעים לטקס טעימות ממושך ומגוון, שכולל את כל סוגי היין שמייצרים בקאסה לארגה. אין כאן מקום לינה. היקב פתוח בכל השבוע מעשר בבוקר עד שש בערב.
כתובת: טרק היל רוד, פיירפורט, ניו יורק.
טלפון: 585-223-4210
אתר אינטרנט

הקאלוואדוס של אבא מאלוואר (Pere Magloire)

בחבל נורמנדי, מצפון מערב לפריז, מגדלים מעט מאוד ענבים. למרות זאת, האזור כולו נחשב לאחד ממסלולי היקבים היפים ביותר בצרפת. עצי התפוחים, מהם מזקקים סיידר וקאלוואדוס אלכוהוליים, מפצים כאן על היעדר הענבים. יש בנורמנדי מאות יקבים בהם אפשר לבקר, לטעום ולקנות משקאות עשויים מתפוחים. בין המפותחים והפעילים ביותר נחשבים המרתפים של אבא מאלוואר, ליד העיירה פון ל'אווק (Pont l’Eveque), מדרום להונפלר וממזרח לקאאן.
יש כאן מוזיאון שמציג את תולדות הקאלוואדוס, ובעיקר חמישה מרתפי ענק עם 2,500 חביות עץ אלון שמפיצות ריח נהדר. במחלקת הטעימות מעדיפים, באופן טבעי, שתתרשמו מהסיידר הזול ותטעמו קצת פחות מהקלוואדוס היקר, אבל החוויה כולה מעניינת ונעימה מאוד. מיד אחר כך כדאי למצוא מקום לנמנם במשך כל אחר הצהריים.

כתובת: דרך טרוויל, פון ל'אווק
טלפון: 33-2-31641287
מחיר: סיור מודרך ביקב, כולל טעימות, עולה 2.50 אירו. אין חובה לקנות לאחריו בקבוקים.

איוואנה טומאנובה. הפכה את העיסוק המשפחתי למומחיות | צילום: משה גלעד

וינארסקה צנטרום, צ'כיה

אי אפשר שלא לחבב את איוואנה טומאנובה. היא צעירה בת 25 מכפר קטן בשם מורבסקה נובה וס (Nova Ves) בקצה הדרום מזרחי של צ'כיה. משפחתה מגדלת ענבים ומייצרת יין באופן חובבני כבר עשרות שנים. אך טומאנובה הפכה את העיסוק הזה למומחיות וכיום, לאחר שסיימה ללמוד ייננות בברנו, היא מפעילה יקב בוטיק שמוכר 1,500 בקבוקים בשנה. "רוב הסחורה נמכרת במסעדות בפראג, שם יש לנו מוניטין לא רע", היא אומרת בחיוך. כל העובדים הם בני משפחתה הקרובה. המחיר עדיין נמוך, בין 60 ל-200 קרונות צ'כיות (10-35 שקל). אבל, מסבירה טומאנובה, "זה הכל עניין של מוניטין ופרסום".

כתובת: רחוב פולני 32, נובה וס
טלפון: 420-519-342843

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.