תפריט עמוד

חסידות בשמי הארץ – נדידת הסתיו בעיצומה

כדאי להרים עיניים למעלה: בימים אלו להקות ענקיות של חסידות חולפות בשמי הארץ. עד תחילת החורף צפויות לעבור מעלינו כחצי מיליארד ציפורים נודדות בדרכן לארצות חמות

החום הגדול עוד כאן אבל נדידת הסתיו כבר נמצאת בעיצומה: בימים האחרונים עברו מעל שמי ישראל להקות ענק של חסידות בדרכן דרומה אל ארצות החום, כשבמהלך השבוע האחרון נמנו מעל מאה אלף חסידות. תצפיתני מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע מדווחים כי הבוקר (שלישי) עברו בשמי הארץ יותר מ-20,000 חסידות, בהן להקה אדירה של 7,000 חסידות שחלפה בעמק בית שאן ומשם לצפון מדבר יהודה, ים המלח מרכז הנגב ומשם לסיני. המעקב אחר הנדידה נעשה הן למטרות מחקר והן למטרות ביטחון, כדי למנוע היתקלויות בין מטוסים וציפורים.

חקלאי בית שאן נהנים במיוחד מלהקות החסידות, ולקראת בואן הם חרשו את השדות החקלאיים בכדי לחשוף את המכרסמים (בעיקר נברני שדה ועכברים מצויים). בדרך זו החסידות שנוחתות למנוחת ערב בשדות העמק נהנות משפע של מזון זמין והחקלאים נהנים מהדברה ביולוגית.

חסידות לעת ערב. כ-600 אלף חסידות יעברו בשמי ישראל בנדידת הסתיו

כ-600 אלף חסידות מתעתדות לעבור מעל שמי ישראל בעת נדידת הסתיו, בעיקר באזורים המזרחיים של הארץ ובמישורי צפון הנגב. אמנם הגעתן של הלהקות הענקיות של החסידות נחשבת כתחילתה הסמלית של עונת הנדידה, אולם יש ציפורים המקדימות אותן. החופמאים, למשל, החלו לנדוד כבר במהלך חודש יולי. במשך החודשים הקרובים אפשר יהיה להבחין גם בלהקות ענקיות של איות הצרעים (עוף דורס גדול), ולאחר מכן בהדרגה במאות מינים נוספים של ציפורים, בהן כ-30 מינים של עופות דורסים, שקנאים וציפורי שיר. את נדידת הסתיו יחתמו העגורים, שמסיימים את נדידתם דרומה לקראת אמצע דצמבר.


עד תחילת החורף צפויות לחלוף בשמי הארץ יותר מחצי מיליארד ציפורים. רוב הציפורים אשר נודדות מאירופה ומאסיה דרומה לאפריקה מעדיפות לעבור מעל לארצנו, במסדרון יבשתי צר שרוחבו פחות ממאה ק"מ, שכן ממערב לישראל שוכן ים וממזרחה אין די מקורות מים להרוות את צימאונן.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.