תפריט עמוד

חילופי דירות: חופשה במחיר מצחיק

החלפת דירה (ומכונית) למשך שבועיים עם משפחה מהולנד הסתברה כדרך נפלאה לטייל בזול ולהכיר מקרוב אורח חיים שונה. דפנה מרוז, מורת דרך ומחברת ספרי טיולים, ממליצה בחום

ההרפתקה שלנו החלה בשיחת טלפון מחברה עם הצעה מקורית: "משפחה מהולנד רוצה להחליף בית ומכונית לשבועיים תמורת דירה במרכז הארץ". בעבר כבר החלפנו את דירתנו בדירה במנהטן כך שידענו למה לצפות. ומתוך ההצלחה הראשונה התאימה לנו גם הצעה זו. בשני המקרים היו אלה משפחות של ישראלים שחיים בחו"ל ורצו לבלות את החופשה השנתית בארץ.

הכל טמון באמון הדדי
בתחילה מחליפים מידע במייל, כך מכירים מעט את  הצד השני – האם הוא זורם, חברי ופתוח? האם הוא מקבל את ההצעות בקלות או מרבה לשאול ועוסק בפרטים הקטנים? האם הוא דאגן? חושש? למה הוא מצפה? מהגישושים הראשונים אפשר לקבל תחושות בטן, אך הרוב נשאר חסוי. תחשבו על זה: אפילו חוזה לא נכתב בין הצדדים, הכל נשאר פתוח ובעצם מתבסס על אמון הדדי בלבד. ישמרו לך על הדירה כמו שאתה שומר על הדירה שקבלת. חוק לא רשום, אך מחייב.

נחתנו בהולנד עם כתובת ביד ותחושת הרפתקה בלב. המפתח ציפה לנו מתחת לעציץ בכניסה לבית צמוד הקרקע, על השולחן הסבר מפורט לכל נושא – איך מחממים את הבית, איך מפעילים את המדיח ואת מכונת הכביסה. עוד חיכו לנו מפתחות למכונית, כלי מיטה ומגבות מונחים מקופלים על המיטות, מספרי טלפון למקרה שנזדקק לעזרה, כולל המספר של השכנה. כך יצא שהצצנו לביתם, ישנו במיטתם, אכלנו בכליהם, ובישלנו במטבח, אפילו נהגנו ברכב שלהם. כן, הכל פתוח וגלוי. הדרך הזאת מתאימה למי שיכול לסמוך על האחר, גם אם אינו מכיר אותו אישית. ויש את עניין האחריות האישית שלא כתובה אבל מובנת מאליה: משקים את העציצים, מרוקנים את תיבת הדואר, עונים לטלפונים.

גבינות בסופרמרקט המקומי. ואם זה לא מספיק, יש גם שוק שבועי בסמוך

התוצאה: שיטוט נינוח בין שבעה מיליון צבעונים
דרך החופשה הזאת אפשרה לנו לטייל בנחת ולחיות כתושבי המקום. במשך שבועיים לא מיהרנו לשום מקום, לא ניסינו לדחוס עוד ועוד מקומות ומראות. יום אחד, למשל, הגענו לגני קוקנהוף המקסימים, בין הערים הארלם והאג. הגנים פתוחים רק חודשיים בשנה – מאמצע מרץ עד אמצע מאי – ופורחים בהם יותר משבעה מיליון צבעונים. המגורים במקום אחד, בלי לחץ של זמן, אפשרו לנו לחזור לקוקנהוף פעמיים ולסייר במשך שני ימים ארוכים מבלי לחזור על שביל. בפירוש חוויה שלא נשכח!

הבית שהחלפנו ניצב בשכונה יפה, משופץ ומטופח, הגינה סביבו נראתה מכל פינה בזכות החלונות הענקיים הנהוגים בהולנד. בבית יש פינת אוכל גדולה, מטבח מאובזר, חדרי שינה בקומה השנייה וגם ארבעה זוגות אופניים ומחסן מצויד. בית נעים ונוח, ממש לטעמנו, עם הרבה דיסקים וספרים ואפילו מכשיר ג'י.פי.אס לניווט הנהיגה. יצאנו לקניות בסופרמרקט המקומי, והופתענו לגלות שברחבה לידו מתקיים שוק שבועי, עם גבינות, דגים ואוכל מוכן.

בישראל דאגנו להשאיר בית נקי במיוחד והתאמנו אותו למספר האנשים שיתארחו בו – הכנסנו מיטות נוספות, הכנו כלי מיטה, השארנו במטבח ובמקרר מוצרים בסיסיים להכנת ארוחות ראשונות. הבן שלנו חיכה למשפחה ההולנדית, פתח את הבית לפניהם, הסביר על המכונית ועל כל השאר.

גני קוקנהוף. השהות הנינוחה איפשרה שני ביקורים במקום הקסום הזה

תודה על האירוח וסליחה על הכוסות
אין כמו לחזור הביתה, כל מי שמרבה לטייל מכיר את ההרגשה הזאת. כאשר אתה חוזר לדירתך אחרי שמישהו זר גר בה הסקרנות גדולה, ולעיתים יש גם מעט חששות: האם בני המשפחה שגרו כאן בשבועיים האחרונים ניקו וסידרו? האם יש דברים שהתקלקלו או נשברו? כמה זמן ייקח לנו לארגן הכל מחדש, לסדר, לנקות?

כשנכנסו הביתה התרגשנו לגלות זר פרחים על השולחן ולצדו המכתב הבא:

למשפחה שלום!
תודה רבה על הכל, היה לנו מאוד נעים להתארח אצלכם. לא הספקנו לכבס את כל הדברים, במרפסת העליונה על הכסא נשארו כמה מצעים ומגבות מלוכלכים (כל השאר כובס וקופל או תלוי לייבוש). נשברו לנו שתי כוסות זכוכית, אתכם הסליחה. ושוב תודה, אנחנו מאוד מקווים שגם אתם נהניתם בהולנד ושתהיה לכם נחיתה רכה. כל טוב ולהתראות.

ועוד רווח אפשרי לסוג כזה של חופשה: לכל בית הייחוד שלו, שאותו מגלים תוך כדי השהות וההתנסות בשימוש בחפצים שלא ידעת עד כמה הם חסרים לך. זה יכול לבוא לידי ביטוי בעיצוב, בסדר המיוחד של הארונות, בדרך ניהול משק הבית, כמו לוח שחור קטן לרישום של משימות, הצגה מיוחדת של תמונות של בני הבית בצורת פוסטר, מזרון "ביצים" שישנת עליו וראית שהוא טוב לכאבי גב ולשינה רגועה, חומר כביסה חדשני שמנקה כל כתם ואין צורך יותר במרכך, דגם מסוים של מכונת כביסה שכל בגד יוצא ממנה כמו חדש.

לסיכום, תנו לעצמכם לזרום ולהיפתח. העולם מרתק!

הבית שקיבלנו בהולנד. להיות בחופש ובכל זאת לחיות כמו תושבי המקום

אז איך מחליפים דירה?
רצוי לידע את החברים ואת המשפחה שאתם מעוניינים בהחלפת דירות, תמיד יש מישהו ששמע ממישהו שיש לו חבר בחו"ל ש… וכדומה. אפשר גם לפרסם את הדירה שלכם באתרי אינטרנט בארץ במדור להשכרה או להחלפה לתקופות קצרות, יש סיכוי טוב שתקבלו פנייה מישראלים שחיים בחו"ל ורוצים לבקר בארץ לתקופה של שבועיים-שלושה. כהכנה אישית לקראת החלפת הדירות מומלץ לצפות בסרט היפני "להרגיש בבית".
אתם מוזמנים לשלוח אלי רשמים מהחלפת דירות בארץ ובעולם, למייל: dafnamer@012.net.il

דפנה מרוז היא מורת דרך ויועצת תיירות, מחברת מדריכי טיולים בארץ ובתורכיה. בין ספריה, "יופי של מקום – מדריך טיולים בארץ", שיצא בהוצאת כתר

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהולנד

הולנד לנוסע העסקי
הולנד לנוסע העסקי

לעבוד עם הולנדים? לכאורה זה דבר פשוט ומתאים מאוד לישראלי, זאת מדינה מערבית שבינה לבנינו יש פער ההתנהגותי קטן יחסי. נכון, הוא קטן ביחס לתרבויות אחרות, אבל עדיין יש פערים והבדלים, וניתן ליפול למלכודות ולקלקל את הפעילות המשותפת. ...

סיור קולינארי באמסטרדם
סיור קולינארי באמסטרדם

הסיור הקולינארי באמסטרדם הוא טיול לאורך תולדותיה. הוא מתחיל בראשיתה של ההתיישבות באזור זה, אחד האזורים העניים ביותר באירופה עד סוף ימי הביניים. ממשיך אל תקופת הפאר והתהילה של האימפריה המסחרית ההולנדית שהיא גם תקופת פריחת הנצרות הקלוויניסטית ...

ביקור באיינדהובן: הרבה יותר מכדורגל
ביקור באיינדהובן: הרבה יותר מכדורגל

איינדהובן שבדרום הולנד מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור, אבל לפני שיוצאים לטיול, כדאי לבלות כמה ימים בעיר עצמה. איינדהובן, הנחשבת לבירת העיצוב של הולנד, מציעה מוזיאונים מצוינים, אוכל טוב, פארקים ירוקים וכמובן כדורגל משובח