תפריט עמוד
הראשון שהצליח לתעד בצילומים מרהיבים חיפושיות, היורות כימיקל רעיל מגופן לעבר נמלים התוקפות אותן, היה הפרופסור תומס אייזנר מאוניברסיטת קורנל. אייזנר, מחשובי חוקרי החרקים בזמננו, תיעד את החיפושית הקטנה (Bombardier Beetle), כשהיא משחררת סילון המגיע לטמפרטורה של מאה מעלות צלסיוס, ומכוונת אותו ביעילות לכיוון הנמלים. בכך מפצה החיפושית על חולשתה העיקרית: חוסר יכולתה להמריא מיד מהקרקע. הסרבול המאפיין אותה בהמראה חושף אותה לטורפים זריזים ממנה, ובהם נמלים טורפות.

אייזנר, שבמשך למעלה מחמישים שנה הציג מחקרים חשובים בתחומי האנטומולוגיה (חקר חרקים), ביולוגיה אבולוציונית, אקולוגיה כימית ושימור, יצא בשנים האחרונות לגמלאות. כעת, כאשר הוא מוגבל בשל מחלת הפרקינסון בה לקה, מצא אייזנר דרך חדשה "לתפוס" ולתעד את הטבע – הוא פנה לשדה יצירה המושפע מאהבתו הגדולה לטבע ומשלב בין מדע לאמנות. אייזנר מייצר תמונות בעזרת אלמנטים מן הטבע ומכונת צילום צבעונית.


צילומים: תומס אייזנר

במעין מניפסט צנוע ממדים באתר האינטרנט שלו, אייזנר מסביר את השיטה, לא לפני שהוא משבח את יתרונותיה של מכונת הצילום הצבעונית, המרכזי שבהם הוא יכולתה ל"ראות" עצמים תלת ממדיים. הוא מתייחס למשטח הזכוכית של משטח הצילום כאל בד ציור, עליו אפשר לסדר כיד הדמיון עצמים שונים. הוא מניח על משטח הזכוכית עצמים אותם אסף בטיוליו בטבע, כמו עלים, פרחים, קונכיות ועוד. האלמנטים לא מונחים כלאחר יד אלא בקומפוזיציות שהוא מתכנן בקפידה. הוא מדמיין איך העצמים השונים יתאימו זה לזה ובהתאם לכך מסדר אותם על גבי משטח הזכוכית. "זה כמו לשחק בלגו", הוא כותב באתר. שני עקרונות מנחים את עבודתו של אייזנר: ראשית, יש להניח את העצמים תוך התחשבות בעובדה שמכונת הצילום "רואה" את העצמים מלמטה; שנית, יש לכסות את הדימויים בבד קטיפה כהה, שישפר את נפילת האור עליהם. כל השאר נתון לדמיון וליצירתיות של אייזנר. בניגוד לתמונות של החיפושית והנמלה, התמונות שאייזנר יוצר בעזרת מכונת הצילום הן תוצר של משחק אמנותי.

בחינת התמונות שהוא מציג באתר האינטרנט שלו מציגה תוצאות מקסימות. כזה הוא למשל ה"ברבור". גופו של הברבור מורכב מקונכיה עגלגלה. את צווארו וראשו מייצג אלמנט בלתי מזוהה, ספק ענף מגולגל ספק חלק נוסף של קונכיה בהירה שאייזנר אסף בחוף הים.

הקומפוזיציות היפות ביותר מורכבות מחלקיקי צמחים שאייזנר מניח באופן הרמוני על גבי משטח הזכוכית של מכונת הצילום. השילובים שבהם הוא מנסה ליצור דימויים אנושיים בעזרת חלקיקי הקונכיות והצמחים מוצלחים פחות, אם כי גם בין אלה יש כמה הברקות, כמו האם והבת – שתי דמויות משעשעות העשויות קונכיות, הניצבות זו לצד זו.

אייזנר מתייחס אל התחביב החדש שלו כמדען. הוא מקפיד לציין שה"שיטה" מתאימה לילדים למבוגרים ולכל מי שהנגישות שלו לטבע מוגבלת. הוא מוסיף שמכונת הצילום היא אביזר זול יחסית המאפשר להגיע לתוצאות אליהן הגיע במשך השנים; בכך הוא עושה עוול מסוים לתוצאות הללו, שיש בהן השראה שהיא הרבה מעבר ליכולת טכנית. את היצירות שאייזנר מציג אופפת אהבת הטבע העזה שלו, והכרת עולם החי והצומח שליוו אותו עשרות רבות של שנים. את חלקיקי הצמחים והרקמות המתות של בעלי חיים הוא אורג לתמונות של טבע היברידי, שהומצא על ידי מי שכל חייו עסק בגילוי ובהשתאות.

קישורים נוספים:
האתר של תומס אייזנר »

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.