תפריט עמוד

חופשה על הקרח – בילויים קפואים

אפשר להעביר את החורף לצד התנור, ואפשר לאזור אומץ ולצאת למרחבים הקפואים. מהחלקה על הקרח בזירות יוצאות דופן, דרך פסטיבלי שלג ועד לינה במיטות עשויות מקרח - הנה כמה סיבות מצוינות לצאת מתחת לפוך

לא כל אחד יסכים להיפרד מהשמיכה החמה, התנור ונעלי הבית ולצאת אל הכפור הגדול בעיצומו של החורף. על אחת כמה וכמה כשמדובר בנסיעה לחו"ל, שם הטמפרטורות צונחות דרך קבע אל מתחת לאפס, ושלג זאת לא חוויה מרטיטה של פעם בכמה שנים. אבל אם אתם אוהבים את החורף, ודאי תשמחו להכיר כמה פעילויות קרות במיוחד ומהנות עד מאוד ברחבי העולם:

החלקה על הקרח – זירות לא שגרתיות
לא צריך להיות ספורטאי דגול או בעל כושר יוצא דופן כדי ליהנות מהחלקה על הקרח. צריך רק ללמוד לאזן את שיווי המשקל, להתאמן קצת לאורך הקיר ואז, בזהירות, להחליק למרכז הרחבה. בערים רבות ברחבי העולם אפשר למצוא אולמות של החלקה על הקרח, אבל הדבר האמיתי הוא החלקה בזירות פתוחות, כשאין מעקה להיאחז בו והרוח שורקת בפנים. זירות כאלה נפתחות בערים רבות בצפון אמריקה ובאירופה בתקופה שלפני חג המולד וחלקן נשארות פתוחות במשך רוב חודשי החורף. גם מי שמעדיף להישאר מחוץ לזירה, יכול ליהנות באחד מבתי הקפה הסמוכים, עם ספל של שוקו חם ומראה המחליקים החולפים בקלילות על הקרח. הנה כמה זירות החלקה במיקומים מיוחדים ושובי לב:

תעלת רידו, קנדה: הכי גדולה בעולם
Rideau Canal Skateway שבאוטווה, בירת קנדה, היא זירת ההחלקה הגדולה בעולם, וגודלה משתווה לזה של תשעים זירות הוקי קרח! בקיץ התעלה מלאה בסירות וכלי שייט, אבל בחורף המים קופאים ומשטח הקרח מתכסה בהמוני מחליקים. מי שמחפש אתגר אמיתי יכול להחליק לכל אורכה של התעלה – מאוטווה לקינגסטון, וליהנות מחטיפים ושתייה חמה בדוכנים שלאורך הדרך.


מחליקים על תעלת רידו הקפואה | הצילום באדיבות National Capital Commission

פארק יוסמיטי, קליפורניה: טבע מכל עבר
לא חסרות זירות החלקה שנהנות ממיקומים מיוחדים, אבל אין ספק שהמנצחת בתחום הזה היא זירת ההחלקה שבפארק יוסמיטי. הזירה נמצאת בין Half Dome ו-Glacier Point, והמחליקים יכולים ליהנות מנופים מרהיבים של פסגות דרמטיות ויערות תוך כדי החלקה. כשמסיימים, אפשר להתחמם ליד האח הפתוחה שבחוץ. זירת ההחלקה פתוחה מאמצע נובמבר עד תחילת מרץ, הכניסה כרוכה בתשלום. בתקופה זאת היא נפתחת כמה פעמים ביום למשך שעתיים וחצי בכל פעם (בסופי שבוע כחמש פעמים ביום, במהלך השבוע כשלוש פעמים ביום); בתנאי מזג אוויר קשים היא נותרת סגורה. פרטים נוספים באתר האינטרנט.


מגדל אייפל: גבוה מעל כולם
החלקה על הקרח, יד ביד, עשויה להיות עניין רומנטי למדי. ואם כבר רומנטיקה, אז למה לא להחליק על הקרח בעיר הרומנטית בעולם? בפריז יש כמה משטחי החלקה על הקרח, אבל חוויה מיוחדת מזומנת למי שיחליט להחליק דווקא בזירת ההחלקה שממוקמת בקומת התצפית הראשונה של מגדל אייפל, בגובה 57 מטר מעל העיר, כשהאורות מנצנצים למטה. לפני או אחרי אפשר ליהנות משוקולטה חמה או יין חם עם קינמון בבר הצמוד. הכניסה לזירה בחינם, אך העלייה למגדל אייפל כרוכה בתשלום. זירת ההחלקה במגדל אייפל פתוחה עד סוף ינואר, פרטים באתר האינטרנט של מגדל אייפל.


זירת ההחלקה במגדל אייפל | צילום: Alexandre Duret-Lutz, flickr

הגלריה הלאומית לאמנות, וושינגטון: קרח בין הפסלים
מי אמר שאי אפשר לספוג קצת תרבות בזמן שמחליקים על הקרח? גן הפסלים של הגלריה הלאומית לאמנות בוושינגטון די.סי הופך מדי חורף לזירת החלקה על הקרח, בה אפשר להחליק תוך התבוננות בפסלים של אמנים בעלי שם כמו חואן מירו, סקוט ברטון, טוני סמית ואחרים. ואם קר לכם מדי, תוכלו להיכנס לתוך הגלריה כדי להתחמם קצת. בבית הקפה שמשקיף על הגן אפשר ליהנות משתייה חמה. בערבי חמישי זירת ההחלקה מארחת די.ג'ייז שונים, שמנעימים את זמנם של המחליקים במוזיקה מקפיצה. זירת ההחלקה פתוחה מאמצע נובמבר ועד אמצע מרץ. אתר האינטרנט של הגלריה הלאומית לאמנות.

וינה: רומנטיקה באוויר
החורף יפה לווינה. בתקופה זו של השנה, גם אחרי ששוקי חג המולד נסגרים, העיר מלאה בקסם. אחת הסיבות לכך היא הרחבה שבחזית בית העירייה, שהופכת למשטח החלקה ענקי (Vienna Ice Dream) מדי שנה, מסוף ינואר ועד אמצע מרץ. המוני מחליקים, מקומיים ותיירים, מחליקים לצלילי המוזיקה שמנגנים די.ג'ייז מקומיים, בזמן שהרחבה מוארת באורות צבעוניים. כדי להתחמם, אפשר ללגום יין חם באחד מהברים הרבים שבמקום. הכניסה לזירה בתשלום. אתר אינטרנט


זירת ההחלקה על הקרח ברחבת העירייה של וינה | צילום: Oliver Bruchez,flickr

פסטיבלי קרח – לחגוג את הקור
באופן טבעי, החורף הוא שעתם הגדולה של פסטיבלי קרח ושלג ברחבי העולם. לרוב הפסטיבלים האלו נערכים במקומות קרים במיוחד, בהם חומר הגלם לפיסול ולבנייה נמצא בשפע ואין סכנה שהמוצגים יהפכו לשלוליות מים בטרם עת. ומי שמכיר פסלי קרח רק כקישוט במרכז שולחן בופה במלונות או בחתונות, יופתע לגלות לאילו שיאים יכולות להגיע היצירות הקפואות הללו.

פסטיבל הקרח בחראבין
פסטיבל הקרח של חראבין, עיר בצפון-מזרח סין, מתקיים מדי שנה ונחשב לאחד מפסטיבלי הקרח הגדולים בעולם. המוני מבקרים מגיעים לעיר, למרות המיקום הנידח והטמפרטורות שצונחות הרבה מתחת לאפס. במהלך הפסטיבל מוצגות במתחמים שונים ברחבי העיר יצירות מרשימות מקרח ושלג – מבנים עצומים, פסלים של בעלי חיים ושל דמויות מיתולוגיות, סצנות מסיפורי אגדות חצובות בקרח, והכל בגדלים מעוררי השתאות. בלילות מוארות היצירות הקפואות בתאורה צבעונית מרהיבה. אחד המתחמים נמצא באולם תצוגות סגור, הגדול מסוגו בעולם, בו מוצגים פסלים ענקיים חצובים בשלג. מתחם נוסף נמצא בפארק פתוח בו אפשר להתפעל מדגמי קרח של מבנים מפורסמים בעולם, דוגמת הפירמידות, החומה הסינית ומגדל אייפל. מתחם נוסף נמצא בפארק זאולין, בו נחגג פסטיבל פנסים מרהיב ואפשר להתפעל מפסלי קרח, תאורה מיוחדת ומוזיקה. הפסטיבל נפתח מדי שנה ב-5 בינואר ונמשך כחודש. הפסלים שמוצגים בפארקים הפתוחים נשארים במקומם עד בוא האביב, אז הם נמסים.פרטים נוספים באתר האינטרנט.


כנסיית שלג (בגודל אמיתי!) בפסטיבל הקרח של חרבין | צילום: Rincewind42, flickr

קרנבל החורף בקוויבק
כפי שאפשר לשער, לנוכח הטמפרטורות שצונחות הרבה מתחת לאפס, המוטיב העיקרי בקרנבל החורף של קוויבק הוא הקרח. האטרקציה המרכזית היא ארמון הקרח, שנבנה במשך חודשיים מלבני שלג וקרח, שמשקלן הכולל הוא כ-9,000 טון. אפשר לשוטט ביו חדרי הארמון, להתפעל מהעיצוב והתאורה המיוחדת ולגלוש במגלשה שיורדת ממגדל הקרח. הקרנבל מציע עוד אטרקציות רבות: תחרות פיסול בקרח ובשלג, תחרויות ספורט קפואות כמו החלקה על הקרח ומרוץ מזחלות כלבים, תהלוכות חגיגיות, תזמורות, מופעים של ליצנים ובדרנים והרבה אלכוהול לחימום הגוף והאווירה, שמוגש בברים עשויים מקרח. הקרנבל נערך בכל שנה במשך כשבועיים בחודש פברואר, פרטים נוספים באתר האינטרנט


מגלשת שלג בקרנבל החורף בקוויבק | צילום: Norm & Debra, flickr

פסטיבל הקרח בברוז'
גם העיר הבלגית ברוז' מתהדרת בפסטיבל קפוא, שמתמקד בעיקר בפיסול בשלג וקרח, כפי שאפשר להבין משמו – The Snow and Ice Sculpture Festival. נבחרת של פסלים מקצועיים בקרח מכל העולם מגיעים לעיר היפה מבעוד מועד כדי ליצור פסלי קרח מדהימים. מתחם הפסטיבל נמצא באוהל תרמי מיוחד, שבו נשמרת טמפרטורה קבועה של חמש מעלות מתחת לאפס. הפסטיבל מוקדש בכל שנה לנושא אחר. כך, למשל, הפסטיבל האחרון התמקד ב"קסם הקרח", והוצגו בו דמויות קפואות מתוך ספרי הארי פוטר, שר הטבעות וההוביט. היצירות כולן מוצגות באוהל תרמי ענק מיוחד בו נשמרת טמפרטורה קבועה של חמש מעלות מתחת לאפס. הפסטיבל מתקיים בכל שנה מסוף נובמבר עד אמצע ינואר, פרטים נוספים באתר האינטרנט.


חלק מתצוגת "קסם הקרח" בפסטיבל הקרח בברוז' שבבלגיה

פסטיבל הקרח בסאפורו
פסטיבל השלג של סאפורו (Sapporo Snow Festival) מביא לעיר שבאי הוקאידו כשני מיליון מבקרים מדי שנה. מאות פסלי קרח ושלג ניצבים בפארק אודורי ובסביבת הרחוב הראשי בסוסוקימו, בהם פסלי ענק של מבנים מפורסמים – כמו הפירמידות, הבית הלבן או מגדל אייפל – דמויות מהאגדות, בעלי חיים, דרקונים מיתולוגיים, דמויות קומיקס אהובות, פסלים של אישים מפורסמים ופוליטיקאים. וזה לא הכל: במהלך הפסטיבל יש תחרויות פיסול בשלג, במות שלג עליהן מתקיימים מופעי בידור ומוזיקה, מזחלות קרח, מבוכי שלג, ירידי אוכל ועוד. הפסטיבל מתקיים בכל שנה בחודש פברואר והוא אורך כשבוע. פרטים נוספים באתר האינטרנט.


עולמו של דיסני, הגרסה הקפואה. פסטיבל הקרח בסאפורו | צילום: takushib, flickr

פסטיבל עיר הקרח בירושלים
גם לנו יש פסטיבל קרח: פסטיבל עיר הקרח הירושלמי מביא למזרח התיכון החמים משב מרענן וצונן במיוחד. מתחם הרכבת הוסב לאזור קפוא (עם עשר מעלות מתחת לאפס!) ובו פסלי קרח מרהיבים, ארמונות קפואים, סופות שלגים, מגלשות, החלקה על הקרח וכל מה שצריך לחגיגה חורפית אמיתית. הפסטיבל מתקיים מדי שנה במתחם הרכבת בירושלים, בין פברואר לאפריל.


מיצגי קרח צבעוניים בפסטיבל עיר הקרח בירושלים

מלונות קרח – לינה קפואה
מי שלא מסתפק בהחלקה על הקרח ובהתפעמות מפסלי קרח יכול ללכת עד הסוף, ולישון במלון שכולו עשוי מקרח. מלונות הקרח, שלמעשה בנויים משלג ומבלוקים של קרח, הופכים לחזיון יותר ויותר נפוץ, והיום אפשר למצוא אותם במדינות שונות, כמו שוודיה, פינלנד, נורווגיה, קנדה, ואפילו רומניה מתגאה במלון שכזה. הלינה במלונות קרח היא חוויה מיוחדת במינה, גם אם אינה זולה. לא מדובר בחמדנות – המלונות הללו נמסים כל שנה בסוף האביב ויש לבנותם מחדש בחורף, ולכן ההשקעה הכספית בבנייתם היא עצומה. חלק מהמלונות הפכו לאטרקציה תיירותית וגם מי שלא נשאר לישון בהם יכול לבקר ולהתרשם. הנה שלושה מלונות קפואים:

מלון הקרח הראשון בעולם נקרא פשוט IceHotel והוא נמצא בשוודיה, בכפר Jukkasjärvi, סמוך לקירונה. המלון החל את דרכו ב-1990, כשאמן צרפתי הציג תערוכה באיגלו מקומי, וכמה מהמבקרים, שלא מצאו מקום לינה בעיר הסמוכה, ביקשו להישאר לישון באיגלו, כשהם עטופים בשקי שינה חמים מעור איילים. אלו היו האורחים הראשונים של המלון. המלון כולו, על כל תכולתו, כולל הרהיטים ואפילו הצלחות והכוסות, בנוי משלג ומקרח שנלקח מנהר טורנה הסמוך. המלון יכול לארח כמאה אורחים בעת ובעונה אחת, והוא מציע להם גם כנסייה, בר קרח ופסלים קפואים בשטחים הציבוריים של המלון. המלון, שנחשב לגדול מסוגו בעולם, פעיל כל שנה בין דצמבר לאפריל, אז הוא נמס. אתר אינטרנט


סוויטה במלון הקרח בשוודיה. פינוקים מתחת לאפס | צילום: Laplandish, GFDL

גם קוויבק הקנדית מתהדרת במלון קרח משלה, Hôtel de Glace ("מלון הקרח", בצרפתית). המלון, שנפתח ב-2001, שוכן כחמישה קילומטרים מצפון לקוויבק סיטי, ונחשב למלון הקרח הראשון בצפון אמריקה. המלון עשוי כולו בקרח, כולל המיטות, אבל אל דאגה – הן מכוסות בפרוות איילים ומצוידות בשקי שינה ארקטיים שיחממו אתכם היטב. חדרי הרחצה נמצאים במבנה נפרד ומחומם. האורחים נהנים מגלריית אמנות, מועדון, בית קפה, קולנוע ואפילו מגלשת קרח. המשקאות בבר מוגשים בכוסות מקרח, ואפשר ללוות את השתייה בנקניקים שמוגשים על צלחות מקרח. המלון נחשב לאטרקציה תיירותית ורבים באים לבקר בו גם אם אינם נשארים ללון במקום. כנסיית המלון הפכה למקום חביב על זוגות לערוך בו את חתונתם. אתר אינטרנט


הבר במלון הקרח ברומניה. מחכים שהאגם יקפא כדי להתחיל לבנותו

לא מוכרחים להרחיק כדי לישון על קרח: ברכס הרי פרגש ברומניה, לצד אגם הנמצא בגובה של 2,034 מ' מעל פני הים, מוקם מדי חורף מלון קרח הנקרא Lake Balea Ice Hotel. המיקום המבודד, בלב ההרים המושלגים, אחראי לכך שהדרך היחידה להגיע למלון היא בעזרת רכבל. הבנייה מתחילה לאחר שהאגם קופא ואפשר לחצוב ממנו את לבני הקרח. המלון מכיל 14 חדרים, בר וכנסייה והוא פתוח לרוב מתחילת דצמבר עד סוף אפריל, אז הוא נמס וחוזר לאגם ממנו נוצר. כחלק מחבילת האירוח, האורחים מקבלים פרוות להתכרבלות ושקי שינה תרמיים שאותם מניחים על מיטות הקרח. במהלך היום אפשר ליהנות מפעילויות קפואות כמו סקי, טיול מזחלות ורכיבה באופני שלג. מי שזקוק להתחממות קלה, יכול לעצור בבקתת ההרים הסמוכה לארוחה טובה, ואם קצתם בטמפרטורות שמתחת לאפס, אפשר גם ללון בבקתה היפה. אתר אינטנרט


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.