תפריט עמוד

חופשה בפורטו ריקו – מה כדאי לראות

הארכיפלג ששוכן בצפון-מזרח הים הקריבי מציע חופים טרופיים, יערות גשם, מערות מרשימות ותרבות לטינית. כמה דברים נפלאים שכדאי לעשות ולראות בפורטו ריקו

בים הקריבי, בין הרפובליקה הדומיניקנית ממערב ואיי הבתולה האמריקאיים והבריטיים ממזרח, נמצא הארכיפלג פורטו ריקו (Puerto Rico), שמורכב מהאי הגדול פורטו ריקו ומכמה איים קטנים יותר שנמצאים בסביבתו, כמו וייקס וקולברה. לאי פורטו ריקו יש מעמד מיוחד – האי הוא שטח חסות של ארצות הברית, ונחשב למדינה עצמאית המאוחדת עם ארצות הברית. ראש המדינה הוא נשיא ארצות הברית, יש לה חוקה משלה, שחוקיה אושרו על ידי הקונגרס האמריקאי, ותושביה נהנים כמעט מכל הזכויות של אזרחי ארה"ב, למעט הזכות לבחור ולהיבחר. ב-2012 נערך באי משאל עם, ומרבית תושבי פורטו ריקו הצביעו בעד האפשרות להפוך למדינה ה-51 של ארה"ב. למרות הזיקה לארה"ב, האווירה והתרבות בפורטו ריקו הם לגמרי לטיניים, ואמריקאים רבים בוחרים לנפוש באי לא רק בשל החופים והנופים היפים אלא גם הודות לאווירה הקריבית המיוחדת.


פינת חמד ביער הגשם אל יונקה

הנה כמה דברים נפלאים שלא כדאי להחמיץ בפורטו ריקו:

ללכת לאיבוד בסן חואן העתיקה
בירת פורטו ריקו, סן חואן (San Juan), היא עיר נמל גדולה, הומה ותוססת שההשפעה הספרדית ניכרת בה עד היום. יש בעיר הזו שילוב של מבנים היסטוריים, חופים יפים, מוזיאונים, מרכזי קניות, מסעדות אתניות, ברים ואטרקציות לתיירים. גולת הכותרת של העיר היא סן חואן העתיקה, שנוסדה כבר ב-1521, מה שהופך אותה לעיר העתיקה ביותר בארה"ב. הרחובות הצרים והתלולים של העיר העתיקה מרוצפים באבן כחולה שהובאה לפה מספרד, והם משובצים בבתים קולוניאליים ספרדיים מהמאות ה-16 וה-17, שהשתמרו היטב, חלקם צבועים בשלל צבעים.


רחוב בסן חואן העתיקה, מרוצף באבן כחולה ומשובף בבתים קולוניאלים צבעוניים

יש בעיר העתיקה כמה אתרים מעניינים שלא כדאי להחמיץ, כמו Plaza de Armas, הכיכר המרכזית בעיר העתיקה של סן חוזה, או כיכר סן חוזה (Plaza de San Jose), שהיא אחד ממקומות המפגש הפופולריים בעיר. במרכז הכיכר ניצב פסל ברונזה של פונסה דה לאון, המושל הראשון של פורטו ריקו ומגלה ארצות, וסביבה יש כמה בניינים היסטוריים. פונסה דה לאון, אגב, קבור בקתדרלה של סן חואן שגם בה כדאי לבקר. גולת הכותרת של העיר העתיקה היא מבצר אל מורו (El Morro), אחד מסמליה הבולטים של העיר. המבצר שנבנה במאה ה-16 הוא המבצר העתיק ביותר בקריביים. זהו מבצר גדול ומרשים אשר 6 קומותיו הן מבוך של מנהרות, חדרים, מגדלים וביצורים. מהמבצר נשקף נוף יפה של הים.


מבט מלמעלה על מבצר אל מורו, אחד מסמלי העיר

לטייל ביערות הגשם
בפורטו ריקו יש כמה יערות גשם, כשהבולט והייחודי מכולם הוא יער הגשם אל יונקה (El Yunque), יער הגשם הטרופי היחיד בעולם ששייך לארה"ב. היער, שנמצא בצפון-מזרח האי, במרחק כשעתיים נסיעה מסן חואן, אינו גדול, אבל יש בו מגוון ביולוגי אדיר, עם מאות מינים של עצים, שרכים, פרחים וסחלבים, לצד נהרות, מפלים ופלגי מים בלב היער. גם בעלי חיים אפשר לפגוש ביער, ובהם צפרדעים, נחשים ומינים רבים של ציפורים טרופיות. יש כמה מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות. אחד מהמסלולים הפופולריים נקרא La Mina והוא מוביל למפלים הנושאים את אותו שם. המסלול קצר – קצת יותר מקילומטר, אבל הוא מרהיב ביופיו, שופע מים, ובסיומו מגיעים לדובדבן שבקצפת – המפל שנופל בשצף לבריכה טבעית, בה ניתן לרחוץ.


שביל ביער הגשם אל יונקה
לנפוש באיים
האי פורטו ריקו הוא הגדול מבין האיים בארכיפלג, אבל דווקא האיים הקטנים יותר, כמו וייקס (Vieques) וקולברה (Culebra), שמצטיינים בחופים חלומיים ובתוליים, עם חול לבן, מי טורקיז צלולים ושוניות אלמוגים צבעוניות, מהווים עבור רבים את הסיבה המרכזית להגיע לפורטו ריקו. וייקס הוא האי השני בגודלו בפורטו ריקו, ולמרות שהוא חביב מאוד על תיירים, הוא עדיין נותר שליו ורגוע. באי יש עשרות חופים נהדרים, רבים מהם מבודדים. אסור להחמיץ רחצה לילית במפרץ מוסיקטו (Mosquito Bay), שם אפשר לחזות באחת מתופעות הטבע הייחודיות לפורטו ריקו – בשעות החשיכה זוהר במים אור ירוק-כחול שנראה למרחוק. האוגניזמים שחיים במים מנצנצים בחשיכה וגורמים לכל מה (או מי) שנמצא במים לזרוח באור המיוחד הזה. התופעה קיימת בכמה מפרצים בפורטו ריקו אבל כאן היא מרשימה במיוחד.


רצועת חוף חלומית באי וייקס

האי קולברה קטן יותר מוויקס, ואף שקט יותר, ורבים טוענים שחופיו הם היפים ביותר בפורטו ריקו כולה. האי הוא גם גן עדן לצוללים, משנרקלים וצפרים. מבין חופי האי, אין להחמיץ את חוף פלמנקו (Flamenco) היפהפה ואת חוף הצבים (Playa Tortuga), חוף ציורי שמהווה אתר קינון מועדף על צבים.


חוף פלמנקו באי קולברה

לגלות את מערות האי

לא רק חופים ויערות גשם יש בפורטו ריקו אלא גם מערות קרסטיות מרשימות. המרשימות ביותר נמצאות בפארק ריו קמוי (Rio Camuy) שבצפון-מערב האי. זוהי מערכת המערות השלישית בגודלה בעולם, והמערות בה עצומות בגודלן ושופעות נטיפים וזקיפים. וזה לא הכל – במערות זורם נהר קמוי, אחד הנהרות התת קרקעיים הארוכים ביותר בעולם. ניתן לנסוע בקרוניות בתוך המערות וביניהן. מי שרוצה חוויה בלתי נשכחת, יכול להצטרף לסיורי האתגר שמארגנות בכמה כמה חברות טיולים. סיורים אלה כוללים, בין היתר, סנפלינג לעומק אחת המערות, גלישה בבוץ, בודי רפטינג (גלישת גוף במורד הנהר) והרפתקאות נוספות.


מערה הפארק ריו קמוי, חלק ממערכת מערות השלישית באורכה בעולם | צילום: puertorico.com.pr

לאכול אוכל מקומי
פורטו ריקו לא מפורסמת באוכל שלה, אבל חלק בלתי נפרד מחוויית הביקור במדינה הוא לטעום את האוכל המקומי, שספג השפעות רבות מהמטבח הספרדי, האפריקני והאמריקאי. הרכיבים הבולטים במטבח המקומי כוללים פירות טרופיים כמו אננס ופאפאיה, תירס וקמח תירס, אורז, פירות ים וכמובן, רום. בין המאכלים המקומיים שכדאי לטעום ניתן למנות את הבקלאיטוס (Bacalaitos) – חטיפי דג קוד מטוגנים ופריכים, מרק שעועית שחורה, מרק דגים, בשרים צלויים ממינים שונים שמתובלים בתערובות עשבי תיבול מקומיות בשם אדובו או סופריטו, עוף עם אורז, דג מטוגן ברוטב של שמן זית וזיתים, בצל, פלפלים אדומים, צלפים, רוטב עגבניות, ויניגרט ושום, וגם בננות ירוקות שיש לאכלן רק כשהן מבושלות או מטוגנות, אשר משמשות כתוספת למנה העיקרית.

מפת פורטו ריקו:

לחצו להגדלה

לקריאה נוספת:

האיים הקריביים - החיפוש אחר האי המושלם
האיים הקריביים – החיפוש אחר האי המושלם
האיים הקריביים מציעים הרבה יותר מחופים לבנים ומים בצבע טורקיז. יש בהם איים מפותחים וממוסחרים ואיים מבודדים שנמצאים מחוץ למסלול, איים שמתאימים לחופשת בטן גב וכאלה שמתאימים לחופשה בטבע. מורה נבוכים לקריביים

 

צילומים: פליקר – Paula Soler-moya, Rick SchwartzPaul-WDiego CupoloDavid NeumanAngel Xavier Viera-Vargas

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...