תפריט עמוד
בעיר הקדומה פטרה, במקום שבו חודרת הטורייה, תצוץ הפתעה תורנית. כך התברר ב־15 השנים האחרונות, שבמהלכן הורחב מאוד היקף החפירות הארכיאולוגיות. ימי הזוהר של פטרה החלו במאה השנייה לפני הספירה ונמשכו מאות שנים. העיר שימשה אז בירתם של הנבטים וצומת חשוב על דרך הבשמים, שלאורכה הובילו שיירות של אלפי גמלים מור ולבונה מדרום חצי האי ערב לנמל בעזה (ראו כתבות ב"מסע אחר" 2 ו־38 וב"מטיילים" מאפריל 1998: דרום ירדן).
פטרה נכללת ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו מ־1985. לפני כ־15 שנה, לאחר עבודת מחקר והכנה יסודית, חברו אנשי הארגון לממשלה הירדנית, הסדירו את הביקורים באתר והרחיבו במידה ניכרת את החפירות. בעקבותיהן, הופיעו הגילויים.
דוגמה יפה לכך היא בעבודה שנעשתה לאורך ה"סיק", אותו נקיק מופלא המשמש מעבר אל העיר עצמה: בעבודה יסודית שנמשכה כשנתיים פונה הסחף המכסה את קרקעית הנקיק עד לעומק של שני מטרים לערך. התגלו שם קטעים יפים של הנתיב הנבטי, המרוצף לוחות גיר גדולים מהוקצעים. מתברר כי לכל אורכו, כשני קילומטרים, היה הסיק מרוצף; כנראה שימש נתיב מלכותי לנכנסים לבירת הנבטים.

לחשיפת הריצוף המונומנטלי הזה נוספה הפתעה: תוך כדי עבודת הפינוי נחשפו קטעים מקירות הנקיק שהיו קבורים בסחף, והתגלו שרידים של דמויות החצובות בסלע: שולי שמלתו של מוביל גמלים, זוג כפות רגליים ואחריהן רגליים ופרסות של גמל. התבוננות מעמיקה מגלה שזהו קטע מתגליף גדול יותר של שיירת גמלים עם מובילי הגמלים הנבטים. רוב התבליט נשחק וטושטש במי השטפונות הרבים שפקדו את הערוץ במהלך השנים, אבל יש משהו מרגש בגילוי תבליט של שיירות גמלים – הסמל בה"א הידיעה של פטרה, המרכז החשוב ביותר על נתיב שיירות הגמלים באזור.

מול הכנסייה הביזנטית שנחשפה לפני כחמש שנים הולך ונחשף בימים אלה מכלול ענק של מקדשים נבטיים, בצדו הדרומי של הקארדו
צילום : מוקי לרנר

ובמקום אחר, על מדרגת עפר רחבה, בין עיי החורבות הרבים הפזורים משני עברי הקארדו של פטרה, נחשפה לפני כחמש שנים כנסייה ענקית מן התקופה הביזנטית. הכנסייה בנויה בסגנון הבזיליקה (מבנה מלבני גדול, המחולק באמצעות שני טורי עמודים לאולם תווך וסיטראות משני עבריו). ברצפת הכנסייה נחשפו "שטיחים" יפהפיים של מוזאיקה צבעונית – מאות ציורי בעלי חיים, מדויקים להפליא, דמויות אנושיות (ציידים, למשל, עם נשקם) וקישוטים רבים אחרים. לכנסייה צמודה ממערב חצר מרוצפת ובור מים במרכזה ולידה — בפטיסטריום (אגן טבילה לקיום טקס הטבלת תינוקות נוצרים) – חדר גדול ובו אגני אבן מצופים בשיש לטקסי הטבילה של התינוקות.
מול הכנסייה הולך ונחשף בשנים האחרונות מכלול ענק של מקדשים נבטיים בצדו הדרומי של הקארדו (בסמוך לשער הניצחון). אחד המקדשים הללו מרשים במיוחד בשל רחבת המזבח האדירה בגודלה אשר בחזיתו, שמצב השתמרותה מופלא. לא ירחק היום, כך נראה, ונוכל לשחזר – לא רק בדמיוננו – את העיר המופלאה הזאת, כפי שנראתה כאשר כל בתיה ומקדשיה עמדו על תלם.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.