תפריט עמוד

חגיגות השנה האזרחית מסביב לעולם

לא רק זיקוקים, שמפניה ונשיקות בחצות: יש הרבה דרכים נוספות לחגוג את סיום השנה האזרחית וכניסתה של השנה החדשה. משחייה במים קפואים, דרך תהלוכות לפידים ועד מדורות ענק שמאירות את שמי הלילה - הצצה לדרכים פחות שגרתיות שבהן חוגגים מסביב לעולם את כניסתה של השנה החדשה

בעוד שבעולם המערבי מציינים על פי רוב את השנה האזרחית החדשה במסיבות, זיקוקים ונשיקות בחצות, יש מקומות שבהם חוגגים בדרכים פחות שגרתיות. בתרבויות שונות יש מסורות מיוחדות לציון תחילת השנה. בין השאר, אכילה של מאכלים עגולים המסמלים שפע (בספרד נהוג לאכול 12 ענבים בחצות, אחד לכל צלצול של הפעמון המבשר על כניסתה של השנה), לבישת תחתונים בצבע צהוב כסמל לשגשוג ושפע, או ריצה עם מזוודה ריקה מסביב לשכונה על מנת להבטיח שנה של מסעות וטיולים, מנהג הנפוץ בדרום אמריקה. הנה כמה מקומות בעולם שבהם תוכלו להצטרף לחגיגות ומסורות ייחודיות כדי לקבל את פני השנה האזרחית החדשה:

הולנד: קופצים למים הקרים

כמו במדינות אירופיות רבות, גם בהולנד חוגגים את כניסת השנה החדשה במסיבות וזיקוקים. אבל זה רק צד אחד של החגיגות. המנהגים החביבים על ההולנדים, לפחות על הנועזים שבהם, הוא רחצה במים הקפואים של הים הצפוני. בהרבה ערים וכפרים מקובל לארגן טבילה באגמים, נחלים או בים הצפוני לכבוד השנה החדשה. אחד המקומות הפופולריים לטבילה הוא רובע סכוונינגן (Scheveningen) בהאג, שם כ-10,000 משתתפים נכנסים לים הצפוני ב-1 בינואר.

טבילה המונית במי הים הצפוני הצוננים בסכוונינגן | צילום: Anastasiia-S / Shutterstock.com

טבילה המונית במי הים הצפוני הצוננים בסכוונינגן | צילום: Anastasiia-S / Shutterstock.com

המסורת החלה ב-1965, כשמועדון צלילה מקומי החליט לפתוח השנה החדשה בטבילה צוננת. אחרי שחברת מרקים החליטה לקחת חסות על האירוע הוא הפך לסיפור הצלחה, והיום בכ-200 מיקומים ברחבי הולנד פותחים את השנה בשחייה במים הקרים להפליא. זאת גם דרך מצוינת להוריד את הקלוריות העודפות מאכילת ה-oliebollen, כדורי בצק מטוגנים שנהוג לאכול בחצות, עם כניסת השנה החדשה.

סקוטלנד: כדורים של אש

הסקוטים מייחסים חשיבות מיוחדת להוגמני (Hogmanay), כפי שנקראות כאן חגיגות השנה האזרחית החדשה. החגיגות מתחילות ב-30 בדצמבר ונמשכות עד 2 בינואר, והן משלבות אלמנטים מתרבויות קדומות, כמו התרבות הוויקינגית והתרבות הגאלית. בין השאר, מתקיימים ברחבי סקוטלנד תהלוכות לפידים, מופעים מוזיקליים ובמקום שמפניה בחצות – מרימים פה כוסית של ויסקי.

תהלוכת לפידים המונית באדינבורו | צילום: Brendan Howard / Shutterstock.com

תהלוכת לפידים המונית באדינבורו | צילום: Brendan Howard / Shutterstock.com

החגיגה הגדולה ביותר נערכת באדינבורו, אבל אם תרצו להשתתף בחגיגות מסורתיות יותר, מומלץ לבקר בעוד כמה מקומות. כך, למשל, בסטונהאבן (Stonehaven), שליד אברדין, נהוג לקיים תהלוכה לילית עם כדורי אש, אשר מושלכים בסיום התהלוכה אל המים – מראה מרהיב במיוחד. גם הסקוטים לא מוותרים על טבילה במים קפואים: הלוני דוק – טבילה בשפך נהר הפורת' ביום הראשון של השנה החדשה, נעשה לרוב בתחפושות משונות, והכל בשביל לאסוף כסף לצדקה. מנהג נוסף הוא משחק כדורגל המוני שמתקיים בקירקוול ביום הראשון של שנה, נוהג ששורשיו בראשית המאה ה-19.

איסלנד: אש ותמרות עשן

במדינות רבות נהוג לקבל את פני השנה החדשה בהדלקת מדורות, שנועדו לשרוף דברים ישנים שאינם נחוצים עוד, לטהר את אזור הבית ולהכניס לו אנרגיות חדשות. באיסלנד הדלקת מדורות נחשבת למנהג פופולרי, מן הסתם גם כדרך להתחמם מהקור העז. בערב השנה החדשה נדלקות ברחבי האי עשרות מדורות המוניות. ברייקיאוויק הבירה יש לפחות 15 מדורות שההמונים מוזמנים לחגוג סביבן. בסיום המדורות, כולם נוהגים לחזור לבתים כדי לצפות בטלוויזיה בתכנית קומדיה סאטירית בשם Áramótaskaupið שמסכמת את השנה. התכנית זוכה לרייטינג עצום ובזמן שידורה הרחובות שוממים.

מדורות המוניות וזיקוקים באיסלנד בערב השנה החדשה | צילומים: שאטרסטוק

מדורות המוניות וזיקוקים באיסלנד בערב השנה החדשה | צילומים: שאטרסטוק

אחרי שהתכנית מסתיימת כולם יוצאים החוצה כדי לראות (ולירות) זיקוקים. הלילה מסתיים במסיבות פרועות בבתים, במועדונים ובברים. ואם לא די בכל אלה, בחורף האיסלנדי יש סיכוי טוב לצפות במופע של הזוהר הצפוני – מהפנט יותר מכל מדורה ענקית או מופע של זיקוקים.

רומניה: לרקוד עם דובים

בערים הגדולות של רומניה חוגגים את השנה החדשה כמו כולם, עם שמפניה, זיקוקים וארוחות חגיגות. אבל כמו שרבים יודעים – כדי לחוות את רומניה האותנטית כדאי לבקר בכפרים, וזה נכון שבעתיים בחגיגות השנה החדשה. בבוקר היום האחרון בשנה ילדים המצוידים בפעמונים עוברים מבית לבית, שרים מזמורים ומברכים את בעלי הבית בבריאות ובשפע. באותו ערב יוצאים המקומיים לרחובות בתלבושות מסורתיות, תחפושות, מסכות וכלי נגינה, ולעתים מצרפים לחגיגה גם מחרשה הרתומה לשוורים או לסוסים.

ריקוד הדובים ברומניה

גולת הכותרת של החגיגות היא ריקודי המסכות, טקסים מסורתיים שנועדו לסמל את מותה של השנה החולפת ולידתה של השנה החדשה. הטקס המושך ביותר הוא זה הנקרא "ריקוד הדובים", תהלוכה שבה המשתתפים, רובם צוענים מאזור מולדובה, עוטים עורות של דב, צועדים בדרכים, שרים, רוקדים ומעמידים פני מתים (עד שהם נולדים מחדש). הרומנים מאמינים שהדובים מביאים כוח ומזל.

יפן: צלצולי פעמונים

בערב השנה החדשה ברחבי יפן, ובעיקר בקיוטו, נהוג לצלצל בפעמונים של המקדשים הבודהיסטים 108 פעמים. 108 הוא המספר שמסמל בבודהיזם את 108 החטאים האנושיים. לפי האמונה הבודהיסטית, הצלצול בפעמון עוזר להיטהר מהחטאים של השנה החולפת. מאחר שבמרבית המקדשים כל מי שרוצה (כולל תיירים) יכול לצלצל בפעמון, אפשר לראות תורים ארוכים במקדשים, ופעמים רבות הפעמונים מצלצלים הרבה יותר מ-108 צלצולים – במשך שעות ארוכות נשמע צלצול הפעמונים ברחבי העיר.

צלצול הפעמונים באחד ממקדשי קיוטו

בבוקר הראשון של השנה החדשה היפנים אוהבים להתעורר מוקדם ולצפות בזריחה הראשונה של השנה. אם אפשר לעשות זאת בפסקת הר פוג'י, זה ממש מושלם. אם לא יזדמן לכם לצפות בזריחה, תוכלו לבקר במקדשים בבוקר השנה החדשה כדי לראות את האנשים לבושים במיטב מחלצותיהם, כולל קימונו מפוארים. היפנים נוהגים להכין מאכלים מיוחדים לכבוד השנה החדשה, בהם מוצ'י – עוגות של אורז דביק בצורת כדור.

מוצ'י מהמאכלים המסורתיים של השנה החדשה ביפן

מוצ'י מהמאכלים המסורתיים של השנה החדשה ביפן

צ'ילה: לילה בבית קברות

בצ'ילה נהוג להתחיל את החגיגות בארוחת ערב חגיגית עם בני המשפחה, שבה מגישים בין השאר את המאפה המסורתי פאן דה פסקואה. אחרי הארוחה כולם יוצאים לחגוג ברחובות בחגיגות המוניות וזיקוקים. לאלה מתווספות מסורות שנועדו להבטיח מזל טוב, כמו אכילת כף מלאה בעדשים בחצות או הנחת שטרות כסף בנעל כדי להבטיח שנת שפע.

פאן דה פסקואה, מאפה המוגש בארוחות משפחתיות בחג המולד ובערב השנה החדשה

פאן דה פסקואה, מאפה המוגש בארוחות משפחתיות בחג המולד ובערב השנה החדשה

יש אזורים בהם נהוג לציין את השנה החדשה בדרך מעט יותר מורבידית. באזור טאלקה שבמרכז צ'ילה נוהגים לבקר בבית הקברות המקומי בערב השנה החדשה ולבלות שם את הלילה, על מנת להתאחד עם האהובים שכבר אינם. זוהי לא מסורת רבת שנים, אלא מנהג חדש יחסית שצבר פופולריות בשנים האחרונות.

אקוודור: תחתונים בצבע הנכון

באקוודור מציינים את סיום השנה בדרך ייחודית: לקראת היום הזה נהוג להכין בובות של דמויות שנואות, בעיקר של פוליטיקאים, ולהעלות אותן באש. אבל זה לא הכל. בין המסורות המיוחדות לציין את כניסת השנה החדשה – הדלקת נרות בשלל צבעים, כשכל צבע מסמל משהו אחר, או גברים המחופשים לאלמנות ומבקשים כסף מהעוברים ושבים בבוקר היום האחרון של השנה. ובכל מקרה, כולם מקפידים ללבוש בגדים תחתונים בצבע אדום או צהוב: צהוב מסמל מזל ושפע, אדום מסמל אהבה ותשוקה.

גברים מחופשים לאלמנות ביום האחרון של השנה, מסורת אקוודורית לא שגרתית | צילום: ireneuke / Shutterstock.com

גברים מחופשים לאלמנות ביום האחרון של השנה, מסורת אקוודורית לא שגרתית | צילום: ireneuke / Shutterstock.com

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.