תפריט עמוד

חבל סוונטי, גאורגיה – טיול פסגות

חבל סוונטי שבצפון מערב גאורגיה הוא מקום מפלט מושלם מהקיץ הישראלי המהביל: אזור הררי מבודד וירוק עם נופים דרמטיים, פסגות מושלגות, כפרים זעירים ואותנטיים, מזג אוויר קריר גם בקיץ ושפע של מים

גאורגיה נמצאת על מפת התיירות בזכות שילוב מנצח של נופים נהדרים, היסטוריה מרתקת ותושבים מכניסי אורחים. אבל חבל סוונטי (Svaneti) שבצפון-מערב גאורגיה נותר במידה מסוימת מחוץ למסלול, גם בשל בידודו וריחוקו וגם משום שעד לפני שנים אחדות האזור נחשב לא בטוח דיו למטיילים (כיום המצב השתפר מאוד ואין בעיה לטייל כאן). אבל כדאי להתאמץ ולהגיע לכאן – זהו אחד האזורים הקסומים והאותנטיים ביותר בגאורגיה, ומטיילים רבים סבורים שזוהי גולת הכותרת של הטיול בגאורגיה. אז מה יש בו, בחבל סוונטי, ששובה את לב המבקרים?

חבל סוונטי שוכן בצפון-מערב גאורגיה, במורדות הדרומיים של הרי הקווקז הגדול. הוא מתחלק לשני אזורים – סוונטי עילית וסוונטי תחתית, כשסוונטי עילית הוא המעניין יותר לתיירים, הן מבחינה נופית והן מבחינה אנושית ותרבותית. האזור כולו מוקף בפסגות בגובה של 5,000-3,000 מטר – ארבע מהפסגות הגבוהות ביותר בקווקז נמצאות בסוונטי, כך שגם בקיץ הפסגות הגבוהות מכוסות בשלג ובקרחונים. זהו אזור ירוק מאוד עם יערות של אלה לבנה, ערמונים, אשוחיות, אשוחים ואורנים. גם מינים רבים של בעלי חיים מתגוררים באזור: זאבים, עזי בר, שועלים ודובים. באזורים הגבוהים יש מרחבים אינסופיים של אדמת מרעה הררית, שבה רועים בנחת עדרים גדולים. באביב (שמגיע לכאן די מאוחר) מתכסה האזור במרבדים של פריחה נהדרת, מההרים זורמים פלגי מים קטנים ומפלים ובין ההרים יש ערוצים עמוקים, בהם זורמים נהרות במלוא השצף. החורפים באזור קרים ומושלגים מאוד, אבל בקיץ מזג האוויר נעים ומעט קריר – מפלט מושלם מהקיץ הישראלי.


פסגות אדירות ומגדלי שמירה – נוף טיפוסי בסוונטי | צילום: Davide Cassenti ,flickr
סימן היכר נוסף של האזור, מעבר לנופים ההרריים, הוא מעשה ידי אדם. אלה הם מגדלי האבן מהמאות ה-13-9, שנועדו להגן על תושבי האזור במקרה של פלישה. המגדלים המסיביים צמודים לבתים, ותושבי האזור הסתתרו בהם במקרה של הגעת כובש זר או סכסוך בין כפרים או משפחות. ברחבי סוונטי נותרו כ-175 מגדלים כאלה, והם מהווים את אחת הסיבות שבזכותן הוכרז האזור כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

בזכות בידודו, חבל סוונטי לא ידע כיבושים ותושביו הצליחו לשמור על שפתם הייחודית, על המסורת העתיקה ועל מנהגיהם האותנטיים. התושבים המקומיים דוברים, בנוסף לגאורגית, את השפה הסוואנית. הם גם הצליחו לשמור על הרבה ממסורותיהם הישנות, והביקור באזור נותן טעם של מסע בזמן. נראה כי לא הרבה השתנה כאן בעשורים האחרונים (ואולי אף במאות האחרונות).  אבל זוהי לא התוצאה היחידה של הבידוד של סוונטי. הבידוד של סוונטי הביא, בין היתר, לכך שבמהלך המלחמות הרבות שידעה גאורגיה הובאו לאזור הרבה יצירות אמנות וחפצי קודש על מנת להגן עליהם, ורבים מהם נשארו בסוונטי עד היום, חלקם בבתים פרטיים, אחרים בכנסיות שמעוטרות ביצירות אמנות מרהיבות.


ילדים בעגלה עמוסה בתפוחי אדמה. מסע בזמן | צילום: Susan Astray, flickr

לביקור בסוונטי ראוי להקדיש לפחות שלושה ימים, אבל מומלץ להישאר באזור הרבה יותר מכך, בייחוד אם אתם מתכננים לצאת לטרק. הדרך הראשית לסוונטי יוצאת מקוטאיסי (Kutaisi), העיר השנייה בגודלה בגאורגיה ששוכנת במערב המדינה, ועוברת דרך זוגדידי (Zugdidi). אפשר גם לנסוע ישירות מטביליסי (Tbilisi) למסטיה, בירת סוונטי, במרשרוטקה (מונית שירות מקומית), בנסיעה שנמשכת כ-12 שעות, אבל עדיף ליהנות מהדרך היפה והנוף המשתנה ולעצור לטיולים לאורך הדרך. למסטיה אפשר להגיע גם מבטומי (Batumi) שעל חוף הים השחור, בנסיעת אוטובוס בת כחמש שעות. בתוך אזור סוונטי ניתן לשכור רכב לנהיגה עצמית או רכב עם נהג, או לנסוע במוניות. כדי לספוג בצורה הטובה ביותר את הנופים היפים והאווירה המיוחדת, מומלץ ללכת, וכמה שיותר. מרבית המטיילים באזור בוחרים לצאת לפחות לטרק אחד, ופעמים רבות ההליכה היא אמצעי התחבורה הזמין, היעיל וגם המהנה ביותר כדי להגיע מכפר לכפר.

באזור סוונטי יש כמה בתי הארחה שפתוחים בעונת הקיץ, אבל אחת מדרכי האירוח הפופולריות היא לינה בבתים של משפחות מקומיות. זוהי דרך זולה, שמאפשרת גם להתוודע מקרוב לאורח החיים המקומי. במרבית המשפחות דוברים רק גאורגית ולעיתים גם רוסית, אבל לרוב זה לא מהווה מכשול. הלינה בבתים כוללת לרוב גם ארוחות בוקר וערב, כך שזו הזדמנות מצוינת ליהנות מהאוכל הגאורגי הנהדר.


יערות עבותים ופלגי מים הם חלק מתמונת הנוף באזור | צילום:
orientalizing, flickr

מה לראות בסוונטי?
כאמור, אזור סוונטי הוא גן עדן לחובבי ההליכה. באזור יש שפע של מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות, שמציעים תמהיל מצוין של טבע פראי וחוויה תרבותית. בדרך, כמעט בכל מקום אליו תבחרו ללכת, ילוו אתכם קולות פכפוך המים מהנחלים והמפלים שנמצאים כאן בשפע, ומהשיחים שפזורים בצד הדרך אפשר לקטוף פירות יער שימתיקו את ההליכה (הלא פשוטה לעיתים).

הנה רשימה (חלקית מאוד) של כמה מקומות וטרקים שלא כדאי להחמיץ בסוונטי:

מסטיה (Mestia), בירת סוונטי, היא הבסיס לטיולים באזור. זוהי עיירה ששוכנת בגובה של 1,400 מטר, אשר למרות מידותיה הקטנות שימשה במהלך השנים כמרכז תרבותי חשוב באזור. האדריכלות במסטיה מהווה תערובת של בנייה מסורתית, עם מגדלי האבן הטיפוסיים שצמודים לרבים מהבתים, ובניינים חדגוניים וחסרי חן מהתקופה הסובייטית. במסטיה עצמה אין המון מה לראות ולעשות, למעט המוזיאון להיסטוריה ואתנוגרפיה, שמאפשר לקבל הצצה על יצירות האמנות הרבות שהובאו לסוונטי במהלך השנים. אפשר לבקר גם באחד ממגדלי ההגנה העתיקים מהמאה ה-12 שהשתמר היטב. מסטיה מהווה בסיס טוב לטיולים ולטרקים באזור, ואפשר לשכור כאן מדריך, להצטרף לקבוצות מאורגנות ואפילו לשכור סוס לטיול רכוב.


מסטיה. לרבים מהבתים צמודים מגדלי שמירה | צילום: hans zwitzer, flickr

אושגולי (Ushguli) הוא מקבץ של ארבעה כפרים זעירים ששוכנים ברכס אנגורי בסוונטי עילית, למרגלות הר שחארה, הגבוה ביותר בגאורגיה והשלישי בגובהו בקווקז. כל  ארבעת הכפרים – ז'יביאני, צ'וויביאני, צ'אזאשי ומורקמלי – שוכנים בגובה של מעל 2,000 מטר, והם מכוסים בשלג כמחצית מחודשי השנה. הגובה הרב ותנאי מזג האוויר הקשים תרמו לבידודם של הכפרים, דבר שעזר לשמר את המסורת המקומית והמנהגים העתיקים. זהו אחד המקומות הטובים ביותר בסוונטי להתרשם מאורח החיים הייחודי, שלוקח אותנו כמה מאות שנים אחורה. לינה בבתי המקומיים בכפרים האלה מספקת הרבה יותר מקורת גג – זוהי הצצה מרתקת לעולם הולך ונעלם, השירותים והמקלחות נמצאים מחוץ לבתים, בחצרות הבתים מסתובבים חזירים, תרנגולות ופרות, והאורחים יכולים לחזות בחליבת הפרות ובהכנת גבינות ויוגורט, שעושים את דרכם לשולחן האוכל. הכי פשוט והכי טעים שיש.


אושוגלי. הבידוד תרם לשימור המסורות העתיקות | צילום: Susan Astray, flickr

בכפרים יש מגדלי שמירה רבים מאבן צפחה בסגנון סוונטי. בכל הכפרים יחד מתגוררות כשבעים משפחות, ויש בהם גם בית ספר קטן. הכנסיות המקומיות הן פנינים אמיתיות, עם ציורי קיר מרהיבים ואיקונות עתיקות, שהובאו לאזור מערים אחרות בגאורגיה כדי להגן עליהם מפני כובשים ופולשים.

מרבית מהמטיילים באזור בוחרים ללכת לאושגולי במסגרת טרק בן ארבעה ימים, שכולל הליכה רגלית מכפר לכפר, שמלווה בנופים מרהיבים וכוללת חציית נהר צונן (רבים מהמטיילים בוחרים לחצות את הנהר על גבו של סוס).


קרחון צ'לאדי. אפשר להגיע אליו בטרק בן שש שעות | צילום: orientalizing, flickr

אחד ממסלולי ההליכה היומיים הקלים ביותר באזור יוצא ממסטיה לקרחון צ'לאדי (Chaaladi). תחילת הדרך לא מאוד מלהיבה וכוללת הליכה בדרך המיועדת לרכבי שטח וחציית שדה התעופה הזעיר של מסטיה, אך בהמשך מתגלה מסלול מקסים שמטפס דרך יערות ופלגי מים עד למרגלות הקרחון המרשים. בשל הקרבה לגבול עם רוסיה יש בדרך עמדת בידוק של צבא גאורגיה ויש להצטייד בדרכונים. אורכו של המסלול שישה קילומטרים וההליכה נמשכת כחמש-שש שעות.

טרק מומלץ נוסף, לא מאוד קשה, הוא הטרק לקרחון אושבה (Ushba), שיוצא מהכפר טבבישי השוכן בעמק דולרה, צפונית-מערבית למסטיה. הדרך לקרחון עוברת ברובה לאורך נהר דולרה, וכוללת חציית יובלים של הנהר וירידה תלולה מאוד ביער, עם הרבה מפלים יפים לאורך הדרך. מאזור הקרחון נשקף נוף עוצר נשימה של פסגות אדירות, ובהן הצוקים של הר מזארי והפסגות התאומות של הר אושבה. ההליכה נמשכת כ-9-8 שעות.

מפת סוונטי:


לחצו להגדלה

עוד על טיול בגאורגיה

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...