תפריט עמוד

זיכרון דברים – הצהרת כוונות או הסכם מחייב?

הדרך לרכישת דירה היא דרך חתחתים, שיש בה הרבה מאוד מסמכים ושמשקיעים בה הרבה מאוד זמן וכסף. על כל השלבים בדרך לרכישת דירה כבר כתבו לא מעט מילים, אבל כאן נתמקד בשלב אחד בתהליך – שלב זיכרון הדברים (כתבה שיווקית)

זיכרון דברים הוא לא מסמך שחובה שיתקיים בכל תהליך רכישת נכס. עם זאת, למרות שלא כל תהליך של רכישת דירה יכלול חתימה ראשונית על זיכרון דברים – בכל זאת חשוב מאוד להבין במה מדובר, האם כדאי לחתום על מסמך כזה, ומה המשמעות שלו מבחינה משפטית.

מה זה בכלל זיכרון דברים?

כאמור, רכישת דירה כרוכה בתהליך ארוך מאוד ולעתים גם סבוך מאוד מבחינה כלכלית ובירוקרטית. על מנת לבצע צעד ראשוני של התחייבות בין שני הצדדים בתהליך זה, לעתים ישנו רצון של אחד משני הצדדים בחתימה על זיכרון דברים ראשוני. זהו למעשה מסמך שמהווה תחליף מוקדם לחוזה רכישה מסודר, שמצהיר על הכוונה של שני הצדדים לבצע את העסקה. לאחר החתימה הראשונית הזו, אפשר להתפנות לכל תהליך הרכישה בצורה מלאה – מחתימת חוזה הרכישה הפורמלי ועד חישוב משכנתא מול הבנק.

האם זיכרון דברים הוא מסמך מחייב מבחינה משפטית?

על אף שמדובר בתחליף ראשוני לחוזה הרכישה, אין הסכמה חד משמעית לגבי המעמד החוקי והמחייב של זיכרון הדברים. מקרים בהם בית משפט יתייחס לזיכרון דברים כאל מסמך משפטי מחייב, הם כאלה שבהם צריכים להתקיים שני תנאים בסיסיים: גמירות דעת ומסוימות. ננסה להסביר זאת בלי להלאות יותר מדי בשפה משפטית:

  • גמירות דעת – זהו מבחן שבוחן האם במעמד החתימה על זיכרון הדברים הייתה הסכמה של שני הצדדים לחתום על חוזה עתידי או לבוא בהתקשרות עתידית. כך, לצורך העניין, חתימה מאומתת על זיכרון דברים בהחלט יכולה להספיק בכדי שהדבר ייחשב כמסמך משפטי. גם תשלום של מקדמה כלשהי ואפילו לחיצת יד בין הצדדים – יכולים להיחשב כגורמים המאשרים שהייתה גמירות דעת מטעם שני הצדדים. מעבר לכך, במבחן זה כמובן שהחתימה צריכה להיות אותנטית ולהתבצע על ידי גורמים כשירים משפטית, ואסור שתתקיים התניה כלשהי שחייבת להתקיים לפני ביצוע ההסכם.
  • מסוימות – מבחן המסוימות בוחן את הפרטים המרכזיים המצוינים בזיכרון הדברים, והאם הם מתאימים לחוזה העתידי עליו הוסכם שיחתמו בזיכרון הדברים. כך, למשל, זיכרון דברים תקף משפטית צריך לכלול פרטים בסיסיים לגבי הדירה אותה רוצים לרכוש – כמו מחיר, תיאור הנכס, כתובת או מספר חלקה.

אז האם מומלץ לחתום על זיכרון דברים?

התשובה לשאלה הזו היא – תלוי. ישנם מקרים בהם חתימה על זיכרון דברים היא בהחלט מומלצת ואין בה כל בעיה, ובהחלט סביר שמדובר במרבית המקרים. כאשר שני הצדדים רוצים לבוא בהתקשרות, הפרטים המרכזיים כתובים ואין רצון של אף אחד מהצדדים החותמים לסגת מההסכם. חתימה על זיכרון דברים תוודא שהנכס שאתם רוצים לקנות אכן יישמר לכם ולא יברח לכם מתחת לאף. מצד שני, כאשר דורשים חתימה על זיכרון דברים (בעיקר בדירות יד שנייה), אך פרטי ההסכמה לא מפורטים במסגרתו בצורה מספקת, אתם צריכים להיזהר. אם אתם מרגישים שזיכרון הדברים הוא יותר אמצעי למשיכת זמן והתחמקות מחתימה על חוזה מחייב – הדבר בהחלט מהווה נורה אדומה וכדאי שלא לחתום.

אם אתם מחליטים לחתום על זיכרון דברים – עשו זאת בשכל. כשאתם יודעים מה הזכויות שלכם, ויודעים כיצד לכסות את עצמכם מכל בחינה משפטית גם בחתימה על זיכרון הדברים – אתם יכולים לעשות זאת בראש שקט. אם לא תוכלו לעשות זאת – אולי כדאי לשקול את תהליך רכישת הדירה בו אתם נמצאים, ולחפש אופציות אמינות יותר.

*כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.