תפריט עמוד

ז'ול ורן – רבים הלכו בעקבותיו

אין אצל ז'ול ורן שגיאות גיאוגרפיות גדולות, אומר ד"ר ויליאם בוטצ'ר, חוקר לספרות צרפתית, יש סטיות קלות ואי דיוקים. ראיון קצר עם מומחה לז'ול ורן

ד"ר וויליאם בוטצ'ר הוא מרצה וחוקר לספרות צרפתית באוניברסיטת הונג קונג, שפירסם מחקרים רבים על ז'ול ורן ועל יצירותיו. לדבריו, "אין אצל ורן שגיאות גיאוגרפיות גדולות. אבל בכמה ספרים ורן מתאר ימים פתוחים ולא קפואים בקרבת הקוטב הצפוני והקוטב הדרומי; בערך בשליש מהמקומות שהוא מציין יש סטיות קלות ואי־דיוקים באשר למיקום לפי קווי רוחב ואורך; ב'מסע אל בטן האדמה' השפה הדנית שהוא מתאר היא למעשה נורווגית. אבל אין טעויות רבות. יחד עם זאת, ובניגוד למה שרבים חושבים, ורן לא חזה דבר. כל המכונות וההמצאות המתוארות בספריו תוארו כבר לפניו".

מה היתה תרומתו של ורן למחקר הגיאוגרפי של המאה ה־19?
"ורן היה פופוליזטור של המדע יותר מאשר חוקר, אולם ספריו היוו בהחלט מהפכה – ז'אנר ספרותי המשלב הרפתקה ומדע. הפופולריות הרבה של ספריו נבעה בעיקר מאיכות הכתיבה ומתיאור המסעות, ולא מהחידושים המדעיים".

ורן ביקר אי־פעם במקומות שאותם תיאר בספריו?
"הוא טייל בחלקים גדולים של אירופה, בצפון אפריקה ובאמריקה הצפונית, והחומרים שאסף במהלך הנסיעות לא הלכו לאיבוד. המונים נסעו בעקבותיו; מאות אנשים ניסו להקיף את העולם בשמונים יום, הצי של ארצות־הברית כינה את הצוללת הגרעינית שהגיעה לקוטב הצפוני בשם 'נאוטילוס', על שם הצוללת ב'עשרים אלף מיל מתחת למים', החללית אפולו 8 המריאה ונחתה באופן דומה מאוד למתואר בספריו של ורן, ורשימת הנוסעים בעקבותיו ארוכה מאוד".

לקריאה נוספת:

ז'ול ורן - מסע הכורסא הגדול
ז'ול ורן – מסע הכורסא הגדול
כשהיה בן 11 חמק ז'ול ורן לאונייה שעמדה להפליג להודו. אביו הוריד אותו לפני שיצאה לדרך, אך התשוקה למסעות לא נרגעה. כשבגר, יצא למאות מסעות הרפתקניים ברחבי העולם, מרביתם מאצל שולחן הכתיבה שלו
אפריקה בעקבות ז'ול ורן - מסע בכדור פורח
אפריקה בעקבות ז'ול ורן – מסע בכדור פורח
כ־150 שנה אחרי שיצאו החוקרים הבריטים ברטון וספיק לאפריקה, לחפש את מקורות הנילוס, ערכה משלחת "מסע אחר" מסע מחווה בעקבותיהם, במסלול שהונצח גם בספרו של ז'ול ורן, "חמישה שבועות בכדור פורח"

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.