תפריט עמוד

הרי האלפים מציגים – עונת הסקי בעיצומה

בעשור האחרון לא היתה תחילת עונה מבטיחה כל כך. באמצע דצמבר מכוסים הרי האלפים לחלוטין בשלג. כל אתרי הסקי פתוחים, אנשי התיירות מחייכים בהנאה ומקווים שגם בעוד שלושה חודשים יוכלו לחייך. השאלה הגדולה היא האם המשבר הכלכלי ישפיע על הגולשים?

כמה סופות שלג רצופות שהחלו כבר בשבוע הראשון של דצמבר ונמשכו בשבוע השני של החודש יצרו השנה מצב אופטימלי לחובבי השלג באלפים. כל אתרי הסקי והנופש מעל גובה 1200 מטר מכוסים לחלוטין בשלג. אפילו ישובים ששוכנים בעמקים במערב שווייץ כוסו בשטיח לבן עמוק למדי.
באתרי הסקי נפתחו כמעט כל המסלולים, מעליות הסקי פועלות במרץ ואפילו לפני הפתיחה הרשמית של העונה בחג המולד הגיעו אלפים למסלולים ליהנות מן השלג הראשון, שהוא תמיד הכי מענג.
ביקור באתר הסקי של סאס פה ובאתר של הכפר לזאן במערב שווייץ גילה באמצע החודש שלג בעומק יותר ממטר. אמילי לאמבאלה, מלשכת התיירות של לזאן אמרה בחיוך גדול שגם ותיקים הרבה יותר ממנה אינם זוכרים עונה שהחלה באופן כה דרמטי ומבטיח. "בוא נקווה שלמבקרים שלנו ישעדיין כסף וחשק לחופשת חורף לבנה" השלימה לאמבלה את המשוואה שמעסיקה את כל העוסקים בענף התיירות.
לאחר כמעט עשור שבו הביסו המדרונות של צפון אמריקה את אלה של אירופה נראה שהשנה התהפך הגלגל. במשך כל העשור האחרון הביטו תושבי אתרי הסקי באלפים בקנאה באחיהם האמריקאים, בעיקר מן החוף המערבי, שנהנו כמעט בכל שנה משלג מצוין כבר בחג המולד. השנה התהפך הגלגל. באירופה יש כבר כמויות גדולות של שלג והאתרים פתוחים בעוד שבצפון ובמערב אמריקה עדיין ממתינים לשלג משמעותי ראשון.
תושבי הכפרים ומפעילי התיירות באזורים אלה מקווים שההתחלה המוצלחת הזו תשכנע רבים, שמהססים עדיין בגלל המשבר הכלכלי שלא לוותר על חופשת הסקי שלהם ולצאת להרים.
בסאס פה ביטאה בעלת מלון בעל חמישה כוכבים את המצב: "אין לנו שום ביטולים, ועד סוף פברואר יש לנו הזמנות מצוינות. השאלה הגדולה היא אם לאחר מכן הלקוחות הקבועים שלנו לא יצמצמו את ההוצאות ויעדיפו לשהות במלון בעל ארבעה כוכבים במקום בנוחות המירבית שאנחנו מציעים להם. עד עכשיו אין לכך סימנים, אבל החששות שלנו קיימים."
העוסקים בענף אינם מטילים ספק בכך שלמשבר הכלכלי תהיה השפעה. הם תוהים ומנהלים דיון לגבי אופיה של ההשפעה. השאלה הראשונה לגבי העונה הקרובה הן האם תיפגע כמות הנסיעות? רוב העוסקים בענף תיירות החורף אינם סבורים כך. לדעתם, חובבי השלג והסקי לא יוותרו על התענוג.
האם ייסעו לאתרים זולים יותר? גם כאן הדיעה המקובלת היא שלילית. העוסקים בענף מניחים שמי שאוהב אתר מסוים או אזור מסוים ימשיך להגיע אליו ולא יחליט לפתע שהוא נוסע הפעם לבולגריה.
האם ישתנה משך החופשה? כאן כבר נוטים רבים להסכים שהתשובה חיובית. רבים, כך נראה, יבחרו לחסוך בכך שיקצרו את משך חופשת החורף שלהם ביום או ביומיים. חיסכון כזה אמנם יקשה על הנוסעים מישראל, שרוכשים בדרך כלל חבילה לשבוע, אבל תיירים חורף ממקומות אחרים יחסכו כך חלק מן ההוצאה.
האם ישפיע המשבר על הפעילות באתר הנופש? התשובה המקובלת היא כן. דווקא בסעיף זה קל יחסית לחסוך. גולשים שנהגו לצאת לאכול במסעדות יקרות יוותר הפעם, יצמצמו את פעילות אחרי הסקי שלהם ויבחרו בפעילויות זולות יותר, אם אפשר בתחומי המלון.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.