תפריט עמוד

הערים המדבריות הכי יפות בעולם

יש משהו פיוטי ורומנטי בעיר שצצה לפתע בלב השממה, אבל מעבר לשלווה המבורכת ולמרחבים האינסופיים, ערי מדבר מציעות גם חיים עירוניים מלאי עניין. הנה כמה ערים מדבריות יפות במיוחד, שמשלבות את השקט במדברי עם אווירה עירונית תוססת

לעיר שנמצאת בלב מדבר יש קסם מיוחד. האווירה המיוחדת נובעת לא רק מהנופים החשופים שמסביב אלא בעיקר מתחושת הניתוק והבידוד. אבל הבידוד אינו בא על חשבון החיים העירוניים התוססים, השילוב המיוחד הזה, של מרכז עירוני ומדבר רחב ידיים, הופך את הערים המדבריות למקומות נפלאים כל כך לביקור. הנה כמה ערי מדבר יפות במיוחד ברחבי העולם:

סדונה, אריזונה
העיר סדונה (Sedona) שוכנת בלב מדבר אריזונה, בגובה 1,280 מטר, באזור שמכונה ארץ הסלעים האדומים. בסדונה יש כ-10,000 תושבים בלבד, אבל בכל שנה מגיעים אליה כארבעה מיליון תיירים, ויש להם הרבה סיבות טובות לכך. הסיבה המרכזית היא הנוף: סדונה מוקפת בגושי סלע אדמדמים, עם צבעים שמשתנים לאורך כל היממה ושקיעות וזריחות שהן לא פחות מעוצרות נשימה. מסביב יש המון מסלולי טיול ברגל, באופניים, בסוסים וברכב שטח. אחד מהאתרים הפופולריים באזור הוא קתדרלת הסלע (Cathedral Rock), תצורת סלע עצומה ופוטוגנית להפליא שמתנשאת מעל העיירה.


מדיטציה מול הנוף. נופי המדבר המפעימים המקיפים את סדונה מושכים אליה אנשי רוח מכל הסוגים

הנופים היפים והשלווה המדברית הופכים את סדונה לאתר חביב על טיפוסים רוחניים למיניהם, שמאמינים שיש כאן אנרגיות מיוחדות בעלות כוחות ריפוי. בעיר יש מרכזים רוחניים ומרכזי ריפוי אלטרנטיבי רבים, ויש אפילו שיטה לשחרור רגשי שהומצאה כאן ונקראת שיטת סדונה. אמנים רבים נמשכים גם הם למקום, ויש כאן סצנת אמנות תוססת וגלריות רבות. לצד הרוחניות, סדונה היא גם אתר נופש יוקרתי, שמושך את אוהבי החיים הטובים. יש בה מלונות מפנקים ואתרי ספא יוקרתיים, לצד בוטיקים יוקרתיים, גלריות ומסעדות משובחות. 


רחוב בסדונה. הצוקים האדומים מציצים מכל פינה

סנטה פה, ניו מקסיקו
סנטה פה (Santa Fe), המוקפת בנופים מדבריים אדמדמים, היא לא רק בירת מדינת ניו מקסיקו, אלא גם העיר העתיקה ביותר בארצות הברית. היא נוסדה ב-1610, וההיסטוריה שלה ניכרת במבנים העתיקים ובארכיטקטורה הייחודית. ברחבי ניו מקסיקו יש עיירות קטנות יותר, שבהן אפשר לתפוס שלווה מדברית, אבל רק סנטה פה מציעה את השילוב של נופים מדבריים ביחד עם ארכיטקטורה מרתקת וחיי תרבות ואמנות עשירים, כפי שניתן לצפות מעיר גדולה. חוקי השימור מבטיחים שכל הבתים החדשים הנבנים בעיר ייבנו בסגנון בתיה העתיקים של העיר, כך שהבנייה נמוכה ונשמרת אווירה שלווה ונעימה. אל תחמיצו את הרובע ההיסטורי Barrio De Analco, שבו מבנים היסטוריים רבים, בהם מיסיון סן מיגל, הכנסייה העתיקה ביותר בארצות הברית. אתרים מעניינים נוספים הם סנטה פה פלאזה, הכיכר המרכזית והשוקקת של העיר, וארמון המושלים (Palace of the Governors) בו ישבה בעבר ממשלת ניו מקסיקו.


הכיכר המרכזית של סנטה פה. חוקי השימור הנוקשים מבטיחים בנייה נמוכה נמוכה שמשתלבת בנוף המדברי

בעיר יש סצנת אמנות תוססת, וכדאי מאוד לבקר בגבעת המוזיאונים ובגלריות האמנות בקניון רואד, שבו יש גם שפע של בוטיקים ומסעדות. מסביב לסנטה פה יש מגוון גדול של מסלולי טיול ברגל, ברכב שטח ובאופניים. בחורף המדבר מתכסה בשלג ובשנים שיש די שלג אפשר ליהנות מסקי בהרים הסמוכים לעיר.


נוף מדברי באזור סנטה פה. בחורף פסגות ההרים מתכסות בשלג

סן פדרו דה אטקמה, צ'ילה
מדבר אטקמה (Atacama), ששוכן ברובו בצפון צ'ילה אך גם בפרו ובבוליביה, הוא המדבר הצחיח ביותר בעולם, ובהתאם, הוא מיושב בצורה דלילה מאוד. העיירה סן פדרו דה אטקמה (San Pedro de Atacama) שוכנת בגובה 2,407 מטר בנווה מדבר במדבר אטקמה. העיירה, שבה בתי חימר נמוכי קומה שמשתלבים בנוף המדברי, מושכת תיירים רבים, הודות למיקומה, סמוך לאגם המלח Salar de Atacama.  בהתאם, יש בה תשתיות תיירות כמו מקומות לינה, מסעדות וחנויות של מזכרות ועבודות יד מסורתיות. יש בה גם כנסייה ומוזיאון קטן שמציג ממצאים ארכיאולוגיים שנמצאו באזור (וכאלה יש לא מעט). הנוף הוא השחקן הראשי כאן – מעל העיירה מתנשאים הרי געש מרשימים ומן העיירה ניתן לצאת לטיולים רבים, בין היתר, לגייזרים של אל טאיטו, לעמק הירח, לאגם המלח של אטקמה ולמעיינות החמים של נהר פוריטמה.


הנוף הוא השחקן הראשי באזור סן פדרו דה אטקמה

ווארזאזאת, מרוקו
מדרום להרי האטלס, על הגבול עם מדבר סהרה, נמצאת העיר ווארזאזאת (Ouarzazate) שמכונה גם "השער למדבר". כאן אפשר למצוא אווירה מרוקאית מדברית אותנטית ונופים מדבריים קסומים, שהפכו את העיר לאתר צילומי סרטים פופולרי. אחד מאולפני הקולנוע הגדולים בעולם, אטלס סטודיוס, נמצא כאן, וסרטים הוליוודיים רבים כמו "בבל", "גלדיאטור" ו"המומיה", צולמו כאן. מן העיר ניתן לצאת לטיולים במדבר ובעמק הדרע, וגם בנווה המדבר פינט (Fint) הירוק ועטור הדקלים.


העיר העתיקה של ווארזאזאת. אווירה מרוקאית אותנטית ונופי מדבר קסומים

לצד אלה יש בווארזאזאת גם אטרקציות מעשה ידי אדם, כמו הקסבות – אותן מצודות המוקפות חומות באופייניות לצפון אפריקה. הקסבה המפורסמת ביותר בעיר היא איית בן חדו (Ait Ben Haddou) השמורה היטב, שהוכרזה גם כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. התיירות בווארזאזאת מפותחת למדי, ויש בה הרבה מלונות טובים ומסעדות מצוינות.


קסבה בווארזאזאת

חיווה, אוזבקיסטן
אחרי נסיעה ארוכה בדרך מדבר החולות האדום, מגיעים לחיווה (Khiva), שפירוש שמה הוא "מים חיים".  חיווה, ששוכנת בנתיב של דרך המשי, היא עיר מבוצרת ושמורה להפליא, עם היסטוריה בת יותר מ-2,000 שנה. בעבר חיווה היתה ידועה בשליטיה האכזריים, שנהגו לרצוח את מי שנחשד ככפור, וכמרכז של סחר בעבדים, אולם כיום זוהי עיר מסבירת פנים וידידותית, עם תשתיות תיירות מפותחות. העיר העתיקה של חיווה מוקפת בחומות מרשימות, שביניהן יש שלל ארמונות, מסגדים ומדרסות, שבזכותם היא מכונה "עיר מוזיאון".


המרכז העתיק של חיווה משופע בארמנות, מדרסות ומסגדים


חומות העיר העתיקה של חיווה, שמעליהן מזדקרים כמה מאתרי המרשימים ביותר

ג'איסלמר, הודו
מדינת רג'סטאן שבצפון-מערב הודו, שפירוש שמה הוא ארץ הנסיכים, מפורסמת בארמונות ובמבצרים המפוארים שבה, שריד לממלכות הקדומות שהתקיימו כאן, שנראים דרמטיים במיוחד על רקע הנופים המדבריים הצחיחים. מבין הערים של רג'סטאן, ראויה לציון העיר ג'ייסלמר (Jaisalmer), שמכונה גם העיר הזהובה משום שמרבית המבנים בה בנויים מאבן חול בעלת גוון זהוב-דבש. המבצר של ג'איסלמר, שחולש על העיר, נראה כמו ארמון עצום שנבנה בחול. בתוך תחומי המבצר יש סמטאות מפותלות ובתי אבן חול מפוארים המכונים האבלי (Haveli).


פרה לוגמת מימי האגם ליד ג'איסלמר. ברקע – המבצר של העיר

ג'איסלמר מהווה גם בסיס מצוין לטיולים בנופי המדבר שמסביב. מכאן אפשר לצאת לטיולי גמלים בדיונות החול, וכמו בערים מדבריות רבות – לצפות בשקיעות אדומות מרהיבות. אחת האטרקציות הבולטות בג'איסלמר היא האגם ששוכן מחוץ לחומות העיר ונראה כנווה מדבר על רקע הנופים הצחיחים שמסביב. האגם המלאכותי הוקם כבר במאה ה-14 והיווה בעבר את מקור מי השתייה העיקרי של העיר. היום המקום מושך תיירים רבים, שנהנים מנופי המקדשים הקטנים שסביב האגם ומהציפורים הרבות שמגיעות למקום.

דונהואנג, סין
בצפון-מערב מחוז גאנסו שבמערב סין, נמצאת דונהואנג (Dunhuang)שהיתה אחת מן התחנות החשובות לאורכה של דרך המשי. העיר, המוקפת בדיונות חול עצומות ומכונה גם עיר החולות, שוכנת בנווה מדבר וכשישה קילומטרים מדרום לה יש אגם יפה.


דיונות ומקדשים ליד האגם בדונהואנג

מלבד נופים מרהיבים של דיונות חול בשלל צבעים, העיר מציעה גם תרבות עשירה, ובעיר בסביבתה יש כמה אתרים מרתקים כמו מערות Dunhuang Mogao שהוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ובהן נמצאו 2,100 פסלים צבעוניים של בודהה. גם העיר העתיקה, האגם וההרים שמסביב ראויים כולם לביקור. מעבר לכך, דונהואנג נמצאת בפריחה תיירותית ויש בה הרבה מלונות והוסטלים לצד מסעדות מצוינות.

בתמונה הראשית: שקיעה מעל המבצר ובתי העיר ג'איסלמר שבצפון-מערב הודו

לקריאה נוספת:

מדבריות - שירת הטבע 
מדבריות – שירת הטבע
דיונות חול אדומות ולעומתן דיונות לבנות כשלג, מצוקים מרשימים, שקיעות משגעות וצמחייה ייחודית – צילומים של כמה מהמדבריות היפים בעולם מוכיחים שוב שהטבע הוא האמן המוכשר מכולם
 



צילומים בכתבה: שאטרסטוק,
Assavedra, cc–sa 3.0, Jose Javier, Richard Evea ,Fulvio Spada ,Mr.TinDC, kent Lund

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.