תפריט עמוד
המצב עגום: כמחצית ממיני בעלי חיים וצמחים במישור החוף נמצאים בסכנת הכחדה – כלומר עתידים להעלם, אם לא כבר נעלמו. כך עולה מסקר שערך מרכז היונקים של החברה להגנת הטבע. מתוך 26 מיני יונקים שזוהו בסקר, נמצאים שבעה בסכנת הכחדה במידה זו או אחרת. גם בקרב הזוחלים נמצאו שבעה מינים בסכנת הכחדה מתוך 26 המינים שזוהו.

הסקר נערך למשך חמש השנים האחרונות בחולות מישור החוף, מחולות ניצנים שבדרום ועד חולות אכזיב שבצפון. נבדקו גורמי הפגיעה העיקריים בחולות מישור החוף, דורגה מידת חשיבותם של אזורים שונים עבור בעלי החיים וניתנו המלצות כיצד נכון יהיה לשמר ולשקם שטחים אלו.

מממצאי הסקר עולה כי כלל לא נמצאו בעלי חיים שייחודיים לאזורי חולות מצפון לחולות קיסריה. כמו כן כי ככל שעולים צפונה בחולות מישור החוף – יורד מספר התצפיות ומגוון מיני בעלי החיים. הגורם המרכזי להכחדת המינים הוא הבנייה בסמוך לחוף והפיתוח הנלווה, שמחסלים את בתי הגידול.

רק בניצנים. ירבוע החולות | צילום: בעז שחם, באדיבות החברה להגנת הטבע


אחד הממצאים המדאיגים ביותר מתייחס לקיפוד החולות, יונק שוכן חול המצוי בסכנת הכחדה, שככל הנראה כבר נעלם מחולות ישראל.

בדרך החוצה: הצבי הישראלי
ירבוע החולות, מכרסם המצוי בסכנת הכחדה, נצפה רק באתר הדרומי ביותר – חולות ניצנים, כאשר בתפוצתו אמור להגיע עד חולות תל-אביב. גרביל החולות,

קיפוד החולות. ככל הנראה כבר נעלם מחולות ישראל | צילום: אייל ברטוב, באדיבות החברה להגנת הטבע

גם הוא מין בסכנת הכחדה, נצפה גם הוא רק באתרי החולות הדרומיים – ניצנים ופלמחים, אך לא צפונה משם. הצטמצמות גבולות התפוצה היא אחד המדדים המעידים על ירידה חמורה בגודל האוכלוסייה.

בעלי-חיים נוספים שנצפו בסקר ונמצאים בסכנת הכחדה, הם חתול ביצות וצבי ישראלי. גם בגזרת הזוחלים המצב חמור: כמעט כל הזוחלים החוליים נמצאים בדרגת סיכון להכחדה וביניהן הלטאות שנונית החולות, שנונית השפלה, נחושית חולות, כוח אפור ונחש חולות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.