תפריט עמוד

הנופים הסודיים של אירופה

אפילו באירופה המתויירת עד מאוד יש חבלי ארץ ואזורים שעדיין אינם עמוסים בתיירים, למרות שהם מציעים נופים עוצרי נשימה. בחרנו כמה אזורים נופיים במיוחד באירופה, שנמצאים מחוץ למסלול התיירים המוכר

גם אם נדמה לכם שכבר חרשתם את הטבע האירופי, הייתם בטוסקנה, בנורמנדי, באגמים של אנגליה ואפילו באיסלנד, מסתבר שלאירופה יש מה לחדש לכם. הנה כמה אזורים וחבלי ארץ יפים במיוחד, שיגרמו לכם לגלות עוד פינות קסומות ביבשת היפה הזו.

אקסטרמדורה, ספרד

מחוז אקסטרמדורה (Extremadura) שבדרום-מערב ספרד הוא אחת מהפנינים הלא מוכרות של ספרד. זהו חבל ארץ גדול, המשתווה בגודלו לשווייץ, אשר מרחביו הגדולים האלה מיושבים בדלילות – זהו האזור הכי פחות מאוכלס במדינה, וגם העני ביותר. פרנסתם של תושבי האזור מבוססת בעיקר על חקלאות, מה שמבטיח שתראו פה מעט מאוד ערים מודרניות, והרבה עיירות עתיקות וכפרי אבן שהשתנו אך במעט במאות השנים האחרונות, הטובלים בנופים ירוקים ופסטורליים. המגון הנופי באזור כולל גבעות עגולות ומיוערות, עצי זית, כרי מרעה, חוות מבודדות, נהרות ואגמים.

כפר באקסטרמדורה. יש פה כפרים שהשתנו רק במעט במאות השנים האחרונות

כפר באקסטרמדורה. יש פה כפרים שהשתנו רק במעט במאות השנים האחרונות | צילומים: שאטרסטוק

יש פה כמה ערים ועיירות שאסור להחמיץ, ובראשן מרידה (Merida), אחת מהערים החשובות באימפריה הרומית, שנוסדה על ידי אוגוסטוס בשנת 25 לפנה"ס. בעיר יש אתרים ארכיאולוגיים רבים ושמורים היטב כמו גשר פונטה רומנו, הפורום, אמת מים, תיאטרון רומי, מקדשים וגם אתרים נוספים שלא מהתקופה הרומית, כמו מבצר מורי מרשים. עיר מלאת קסם נוספת היא קאסרס (Cáceres), שהמרכז העתיק שלה מבוצר בחומות מוריות עטורות צריחים. בתוך העיר מלאת האווירה יש ארמונות, כיכרות וחצרות פנימיות, עם ייצוג למגוון סגנונות ארכיטקטוניים.

מנופי הפארק הלאומי מונפראגווה

מנופי הפארק הלאומי מונפראגווה

הטבע באזור, כאמור, מהווה סיבה נוספת להגיע לפה. הפארק הלאומי מונפראגווה (Monfrague) מציע נופים מגוונים של יערות ושטחי מרעה, גבעות המכוסות ביערות אלונים, צוקים סלעיים, נהרות ופלגי מים והרבה מאוד מינים של ציפורים ובהם נשרים ועיטמים. באביב לא כדאי להחמיץ את עמק Jerte, אז עצי הדובדבנים הרבים שבעמק פורחים והעמק מכוסה בשמיכה לבנה.

פריולי ונציה ג'יוליה

צפון איטליה הוא אזור פופולרי מאוד, אבל בעוד שרבים מגיעים לאזור האגמים, רק מעטים מרחיקים לחבל פריולי ונציה ג'יוליה (Friuli Venezia Giulia) שבצפון-מזרח איטליה, בסמוך לגבול עם סלובניה ואוסטריה. זה מפתיע, כי למרות שמדובר באזור קטן מאוד, הנופים בו מגוונים להפליא. בצפון החבל יש נופים אלפיניים עוצרי נשימה שכוללים פסגות משוננות, יערות ואגמים צלולים. בדרום אפשר ליהנות מחופי הים האדריאטי לצד לגונות וביצות. במרכז יש מישורים רחבים ועטורי כרמים. ואם לא די בכך, בירת האזור טרייסטה (Trieste), מוקפת בנופים קרסטיים ומערות נטיפים רבות. לצד הנופים היפים, יש פה גם ערים נהדרות כמו טרייסטה האלגנטית, ועיירות עתיקות ומקסימות. מכל אלה אפשר ליהנות בלי להיות מוקפים בהמוני תיירים, מה שמהווה חלק בלתי נפרד מהתענוג.

אגמי פוזינה, מפניני הטבע היפות של פריולי ונציה ג'יוליה

אגמי פוזינה, מפניני הטבע היפות של פריולי ונציה ג'יוליה

כמה מפניני הטבע היפות ביותר של האזור נמצאות באזור טרביסיו (Tarvisio) שבאלפים הקרניים. זהו אזור של עמקים המוקפים בהרים משוננים, יערות אשוחית, נהרות ואגמים צלולים וחלקים – גלויית נוף איטלקית יפה במיוחד. אל תחמיצו את אגמי פוזינה (Fusine), שני אגמים קרחוניים צלולים המחוברים זה לזה בשבילי הליכה יפים. נופים מסוג אחר מצפים לכם באזור ליניאנו סאביאדורו (Lignano Sabbiadoro) ובאזור גראדו (Grado). זהו אזור נופש מקסים ועתיר לגונות לחופי הים האדריאטי. בליניאנו סאביאדורו יש רצות חוף חולי רחבה ויפה שזכתה בדגל הכחול של האיחוד האירופי שניתן לחופים נקיים במיוחד, ואילו גראדו היא עיירת דיג מקסימה עם נמל קטן. בסביבות טרייטסה אל תחמיצו את מערת ג'יגאנטה (Grotta Gigante) – המערה הגדולה בעולם הפתוחה לציבור, ובה נטיפים וזקיפים בשלל צורות וצבעים המוארים בתאורה מיוחדת.

חוף בקרבת טרייסטה בחבל פריולי ונציה ג'יוליה

חוף בקרבת טרייסטה בחבל פריולי ונציה ג'יוליה

חבל פריולי ונציה ג'יוליה מציע גם כמה עיירות ציוריות במיוחד, שחלקן טובלות בנופים מרהיבים. אחת מהעיירות האלו היא צ'יבידאלה דל פריולי (Cividale del Friuli) המקסימה שבעמק נאטיזונה. בעיירה, שנוסדה על ידי יוליוס קיסר בשנת 50 לפנה"ס, סמטאות אבן מרוצפות, וסביבה המון מסלולי הליכה בטבע. נהר הנאטיזונה שעובר בעיירה ומימיו בצבע טורקיז תורם ליופייה הרב של העיירה. בחבל יש עוד כמה עיירות היסטוריות שלא כדאי להחמיץ, כמו אקוויליאה (Aquileia), עיירה קטנה שהיתה בעבר העיר הרביעית בגודלה באימפריה הרומית, ובה בזיליקה מרשימה ועתיקות רומיות רבות.

העיירה צ'יבידאלה דל פריולי. נהר הנאזיטונה והבתים העתיקים תורמים לקסם המיוחד

העיירה צ'יבידאלה דל פריולי. נהר הנאזיטונה והבתים העתיקים תורמים לקסם המיוחד

מאלה פאטרה , סלובקיה

יותר ויותר מטיילים מגלים בשנים האחרונות את סלובקיה ומטיילים בבירה היפה ברטיסלאבה ובהרי הטטרה הגבוהים שבמזרח המדינה, אבל רבים מהתיירים פוסחים על רכס המאלה פאטרה (Mala Fatra), וחבל. הפסגות פה אמנם נמוכות יותר מאלה של הרי הטטרה (הגבוהה שבהן מזדקרת לגובה 1,709 מטר), אבל יש פה נופים נהדרים של עמקים מיוערים, פסגות סלעיות מרשימות, קניונים עמוקים, נחלים ומפלים, לצד עולם חי עשיר. חלק ניכר מהשטח נמצא בתחומי הפארק הלאומי מאלה פאטרה, מפניני הטבע היפות של סלובקיה.

פסגת Veľký Rozsutec בפארק הלאומי מאלה פאטרה

פסגת Veľký Rozsutec בפארק הלאומי מאלה פאטרה

הפארק הוא גן עדן לאוהבי הליכה עם הרבה מסלולי הליכה ברמות שונות. בליבו של הפארק נמצא עמק וראטנה (Vrátna), עמק יפהפה שמדרונותיו מכוסים ביערות אורנים. בקצה העמק נמצאת העיירה המקסימה טרצ'ובה (Terchová) שמהווה בסיס מצוין לטיולים באזור. עיירה נוספת שכדאי לבקר בה ולצאת ממנה לטיולים היא סטפנובה (Štefanová), הנראית כעיירה אלפינית טיפוסית עם בקתות עץ מטופחות שחזיתותיהן מקושטות באדניות פורחות, הטובלות בכרי מרעה ופסגות דרמטיות. בין האתרים הבולטים ברכס ניתן למנות את מפל Šútovský, שנופל מגובה של 38 מטר, מפלים נוספים כמו Horné Diery ו- Dolné Diery וכמה מהפסגות של האזור כמו Malý Rozsutec, Veľký Rozsutec ו- Veľký Fatranský Kriváň.

מפל בפארק הלאומי מאלה פאטרה

מפל בפארק הלאומי מאלה פאטרה

פרנש-קומטה, צרפת

אזור פרנש-קומטה (Franche-Comte) שבמזרח צרפת, בין אלזס לבורגונדי, הוא מהפנינים הסודיות של צרפת, ולמרות שהמקומיים כבר מזמן גילו אותו, רבים מהתיירים הזרים עדיין לא שמעו עליו. יש פה ערים עתיקות יפהפיות, נופים כפריים יפים, כרמים, הרים מיוערים, נהרות, תעלות, מפלים, אגמים ומערות פרהיסטוריות.

נוף טיפוסי בפרנש-קומטה

נוף טיפוסי בפרנש-קומטה

בזאנסון (Besançon), העיר המרכזית באזור, היא פנינה אמיתית, ולא רק הודות למיקומה על עיקול נהר דו. זוהי עיר היסטורית שיושבה כבר ב-1500 לפנה"ס ובה אתרים רומיים, ימי בינימיים ורנסאנסיים. העיר שוכנת על גבעות ובה סמטאות צרות ומרוצפות אבן שבהן בתי אבן בוורוד ואפור. על העיר חולשת מצודה מרשימה מהמאה ה-17 ממנה נשקף נוף עוצר נשימה של העיר והאזור. אל תחמיצו גם את הכפר  Baume les Messieurs, שנחשב לאחד מהיפים בצרפת כולה. הוא שוכן בעמק ירוק, מוקף בצוקי אבן גיר גבוהים, ובתוכו זורם נהר Seille. אפשר לבקר בכפר במנזר Baume, לשוט בנהר ולטייל בטבע הנהדר שמסביב שכולל גם מערות טבעיות. עיירה יפה נוספת היא אורנן (Oranans), עיר תעלות ששוכנת על נהר דוב ובתיה גובלים ממש במים/

הכפר Baume les Messieurs, מהציוריים בצרפת

הכפר Baume les Messieurs, מהציוריים בצרפת

יש פה עוד הרבה כפרים מקסימים ועיירות ציוריות, לצד אתרי טבע נהדרים. נופים יפים במיוחד יש בעמק נהר Loue, שלאורכו עיירות מקסימות. אזור נוסף שאין להחמיצו הוא אזור האגמים, שמורכב מתשעה אגמים כחולים צלולים שניתן לשחות ולשוט בהם. כדאי לבקר גם במפלי הריסון (Cascades du Herisson), מפינות החמד הרומנטיות של האזור, אשר נופלים בלב יער באזור הרי היורה.

איי פארו

לנופים מסוג שונה לגמרי, בהם אפשר ליהנות מתחושת ניתוק מוחלטת, כדאי להרחיק עד לאיי פארו (Faroe Islands) המבודדים, 18 איים ששוכנים בצפון האוקיינוס האטלנטי בין סקוטלנד, איסלנד, נורווגיה ודנמרק, אשר להם מעמד של אזור אוטונומי בממלכת דנמרק. את הנופים פה אפשר לתאר בתיאור הקלישאתי עוצר נשימה בלי לחטוא לאמת – צוקים תלולים שנופלים בדרמטיות לאוקיינוס כחול עמוק, הרים ירוקים, פיורדים, מפלים ועמקים ציוריים. לאלה יש להוסיף את בעלי החיים שקרוב לוודאי תפגשו פה: כבשים (כ-70 אלף כבשים יש באי, ורק כ-48,500 אנשים) ועופות ים שנמצאים פה בהמוניהם. קר מאוד באיים ועונת התיירות פה נמשכת ממאי ועד ספטמבר, ואז שעות האור ארוכות במיוחד.

מפלים וצוקים שנופלים בתלילות לאוקיינוס. נוף טיפוסי באיי פארו

מפלים וצוקים שנופלים בתלילות לאוקיינוס. נוף טיפוסי באיי פארו

בירת האיים, טורסהאבן (Tórshavn) שבאי סטרימוי (Streymoy), היא הבירה הקטנה באירופה, ואחד הדברים שמייחדים אותה הוא הבתים, שלהם גגות עשב חי שעוזרים לבודד את הקור. יש בעיר כמה מוקדי עניין כמו הבית הנורדי – מרכז תרבותי של הארצות הנורדיות המעוצב בסגנון ייחודי, בית הפרלמנט, הקתדרלה וגלריית המוזיקה בה אפשר להתרשם מקונצרטים של המוזיקה הייחודית לאיים.

בית עם גג מכוסה בעשב (אמיתי) בכפר הזעיר ססקון

בית עם גג מכוסה בעשב (אמיתי) בכפר הזעיר ססקון

יחד עם זאת, לאיים האלו מגיעים בשביל הטבע. ברגע שיוצאים מהעיר, הטבע נמצא בכל מקום, ולאן שלא תפנו תראו פיורדים, אגמים, מפלים שנופלים מן ההרים והמון המון כבשים. אל תחמיצו את צוקי הציפורים (Vestmanna) שבצפון מערב סטרימוי. הצוקים, אליהם ניתן להגיע בשייט, מזדקרים מן הים בתלילות לגובה 700 מטר, ובהם מתגוררות אלפי ציפורים שמקננות בהם בקיץ.

מושבה של תוכי ים באיי פארו

מושבה של תוכי ים באיי פארו

מקומות נוספים שכדאי לטייל בהם הם הכפר הזעיר ססקון (Saksun) שבסטרימוי, שמציע מסלולי הליכה רבים בהרים וסביב האגם שממלא את הפיורד; אגם Leitisvatn שבאי ואגאר – האגם הגדול ביותר באיי פארו שבקצה שלו יש מפל שנופל מגובה 35 מטרים למים; הר Slættaratindur, הגבוה ביותר באיי פארו (880 מטר) שמציע תצפית נהדרת על כל האיים והאי מיקינס (Mykines), אי מרהיב עם מסלולי הליכה רבים המכונה גם "גן עדן של ציפורים", הודות לציפורים הרבות שניתן לפגוש בו ובראשן תוכי הים (Puffins).

בתמונה הפותחת: נופי הרים ואגמים בחבל פריולי ונציה ג'יוליה באיטליה

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. איי פארו מפורסמים בטבח הלוייתנים המסורתי שלהם.
    סיבה ראשונה במעלה להחרים את המקום.
    גם אם יפה מלבד זה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.