תפריט עמוד

הנהרות היפים בעולם

מאז שחר האנושות נהרות מילאו תפקיד מרכזי בחיי האדם: הם מספקים מים לשתייה, דגים למאכל, מקור לאנרגיה, נתיבי תחבורה, הגנה מפני אויבים. ועוד לא הזכרנו את הנופים המקיפים אותם ואת תענוג השייט. הנה כמה מהנהרות היפים בעולם, כל אחד וקסמו הייחודי

"הנהרות יודעים: לא צריך למהר, בסוף הם יגיעו לשם – איך שלא יהיה" (א. א. מילן, פו הדב)

כמה יופי יש בנהרות וכמה עוצמה. לאורך ההיסטוריה האנושית נהרות תמיד מילאו תפקיד מרכזי: הם תרמו לצמיחה ולשגשוג של תרבויות, ערים גדולות קמו לצדם, הם מספקים מים לשתייה, דגים למאכל, המים משמשים מקור אנרגיה להפעלת טחנות מים ולהפקת חשמל, מישורי הסחף הפוריים של הנהרות מאפשרים גידול תבואות, הנהרות עצמם משמשים כנתיבי תחבורה, כגבולות טבעיים בין מדינות וכאמצעי הגנה בפני פולשים. נהרות עוברים כחוט השני גם ביצירות ספרותיות – "שלושה בסירה אחת", "הרוח בערבי הנחל", "עיקול בנהר", "הרפתקאותיו של טום סוייר", "החיים על המיסיסיפי" וספרים רבים נוספים.

כמי שגרים במדינה המתהדרת בנהר אחד בלבד, ואף הוא זעיר במונחים עולמיים (אם כי יש לו חשיבות דתית ורוחנית הרבה מעבר לכמות המים הזורמת בו), כל שנותר לנו לעשות הוא להפליג על כנפי הדמיון או בנהרות של ממש ברחבי העולם. הנה כמה מהנהרות היפים ביותר, יש בהם אחדים המצטיינים בשיאי אורך או בשפעת מים אדירה במיוחד, ולצדם צירפנו כמה נהרות קצרים למדי ולא מוכרים במיוחד, שיופיים הייחודי מצדיק את הכללתם ברשימה זו. ולאוהבי השיאים, בסוף הכתבה תמצאו רשימה של הנהרות הארוכים בעולם, שחלקם, כאמור, הם גם הכי יפים.

מיסיסיפי, ארצות הברית
נהר המיסיסיפי (Mississippi River), השני בגודלו בארצות הברית, מתפתל לאורך 3,734 ק"מ וחוצה בדרכו עשר מדינות – מצפון מיניסוטה ועד למפרץ מקסיקו בלואיזיאנה. את החיים לצד הנהר הטיב לתאר הסופר האמריקאי מארק טוויין, שנולד במיזורי לצד המיסיסיפי ובנעוריו עבד בספינת קיטור ששטה עליו. ספריו "הרפתקאותיו של טום סוייר", "הרפתקאותיו של האקלברי פין" ו"החיים על המיסיסיפי" הביאו את מראות וניחוחות הנהר לבתיהם של קוראים רבים ברחבי העולם, וגם כיום, יותר ממאה שנה מאז מותו של טוויין, רוחו ורוחם של גיבוריו מלווה את המפליגים כאן.


המיסיסיפי בצפון מיניסוטה. מכאן הוא זורם לאורך אלפי קילומטרים עד מפרץ מקסיקו | צילומים: שאטרסטוק

המיסיסיפי עובר דרך עשרות ערים ועיירות, מצפון ארצות הברית ועד הדרום העמוק, והשייט עליו מאפשר לחוות את התרבות המקומית שהתפתחה לאורך הנהר. זוהי אמריקה שונה מאוד משתפגשו בניו יורק או בלוס אנג'לס וההיכרות עם הצד הזה של ארצות הברית מעניינת לא פחות מהנופים הירוקים לאורך הנהר. בעיקר בדרום המיסיסיפי, דרך תיירותית אך מהנה להכיר את הנהר היא שייט בספינת קיטור, מהסוג שמילאו אותו במאה ה-19 וראשית המאה ה-20. יש לא מעט חברות המפעילות ספינות שכאלה מערים שונות לאורך הנמל – מדביוק באיווה ועד ניו אורלינס בלואיזיאנה. לחובבי היסטוריה, מומלץ להפליג דווקא ב-Belle of Louisville ששטה כבר יותר ממאה שנה ברצף על המיסיסיפי. השייט יוצא מ- Waterfront Park בעיר לואיוויל (Louisville) שבמדינת קנטקי. פרטים נוספים באתר הזה

ספינת קיטור שטה על המיסיסיפי ליד דביוק, איווה

קינאי, אלסקה
באלסקה כמו באלסקה, הטבע שולט, וטיול לאורך נהר הקינאי (Kenai River) או שייט עליו הוא חגיגה שכולה נופים וטבע. הקינאי זורם לאורך 132 ק"מ, דרך נופי הפרא של חצי האי קינאי. המצלמה שלכם לא תנוח לרגע, כשלחגיגת הנופים מצטרפים בעלי חיים שזהו אזור מחייתם – דובים, איילי קורא, בונים, עיטמים 
ודגים, כמה דגים! מימי הקינאי הצלולים והקרים עשירים מאוד בדגה, בעיקר בכמויות אדירות של דגי סלמון ממינים שונים, הקורצים לדייגים חובבים ולדובים היוצאים מן היער כדי ליהנות מארוחה עסיסית. בחלקו העליון של הנהר, העובר דרך שמורת הטבע קינאי (Kenai National Wildlife Refuge), תוכלו ליהנות מהטבע השופע, מבעלי החיים ומהנופים בשלווה ובשקט, שכן באזור זה של הנהר מותר לשוט רק בסירות או ברפסודות לא ממונעות. פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר הזה.

נהר הקינאי זורם דרך נופי הפרא של אלסקה

לא רק דייגים נהנים מדגי הסלמון השוחים בנהר הקינאי, גם הדובים מחכים בסבלנות לדג שמנמן 

אמזונס, ברזיל
נהר האמזונס (Rio Amazonas בספרדית) הוא האדיר בעולם, הן מבחינת אורך (אמנם באופן מסורתי, הנילוס נחשב לנהר הארוך בעולם, אולם הדעות חלוקות אם האמזונס אכן שני לנילוס) והן בשפעת המים הזורמים בו – כ-20 אחוז ממי הנהרות על פני כדור הארץ זורמים באגן האמזונס! אגן האמזונס, הכולל את הנהר ואת היער סביבו, נבחר ב-2011 לאחד משבעת פלאי עולם הטבע. ואכן, יופיו של האמזונס אינו מוטל בספק: הוא זורם בלבו של יער גשם טרופי הגדול מסוגו בעולם, לאורך כ-6,450 ק"מ – המקור שלו בהרי האנדים בפרו ורובו זורם בשטחה של ברזיל, שם הוא גם נשפך אל האוקיינוס האטלנטי. מערכת מסועפת מאוד של יובלים מרכיבה את אגן האמזונס, המשתרע על שטח עצום בכמה מדינות דרום אמריקאיות, ושייט על הנהר עצמו או על אחד מיובליו, מספק חוויה בראשיתית, מלווה בפס קול של בעלי החיים, דיירי הג'ונגל. ברוב הספינות השטות באמזונס, בעיקר הפשוטות שבהן, הלינה היא בערסלים (יתכן שתידרשו להביא ערסל משלכם). להשלמת החוויה, מומלץ לשלב טיולים רגליים בג'ונגל (בלוויית מדריך מקומי מנוסה, אל תנסו "לכבוש" את היער בכוחות עצמכם), ביקור בכפרים קטנים ונידחים, היכרות עם אורח החיים המקומי ועם טכניקות ההישרדות שלהם ולינה בשטח.

האמזונס ויער הגשם שדרכו הוא זורם הוכרזו כאחד משבעת פלאי עולם הטבע


שפך האמזונס כפי שהוא נראה מהחלל | צילום: NASA

קאנו קריסטל, קולומביה
הקאנו קריסטל (Cano Cristales) בשמורת סרניה דה לה מקרנה (Serrania de la Macarena) בקולומביה הוא נהר קצר, הזורם לאורך פחות מ-100 ק"מ. רוב חודשי השנה הוא אמנם מקסים, אבל רגיל למראה, אולם בין יולי לנובמבר בכל שנה, הוא הופך לחגיגה צבעונית, המבהירה את הכינוי שדבק בו – "נהר חמשת הצבעים". לצבעי הירוק, צהוב, אדום ושחור של הנהר בתקופה זו אחראים צמחי המים הנראים היטב דרך המים הצלולים (בתקופה הזאת כמות המים מאפשרת לראות את הצמחים שבעונות אחרות נסתרים מהעין).

הנהר זורם ברצף של אשדות ומפלים יפים עד שהוא נשפך אל נהר הגואיאברו (Guayabero). בתקופה שבה קבוצות גרילה פעלו באזור זה של קולומביה, אי אפשר היה לטייל באזור, אבל בשנים האחרונות המצב הוטב וכיום מטיילים מגיעים לכאן כדי להתרשם מהשמורה היפה ובעיקר מהנהר הצבעוני. אבל גם עכשיו, הגישה לאזור אינה פשוטה. כדי להגיע לכאן יש לטוס מהעיר וילה ויסנסיו למקרנה ומשם להמשיך לשמורה עצמה, שם אפשר לטייל ברגל או על גבי סוסים בשבילים לא מסומנים עד שמגיעים לנהר. מאמץ לא קטן, אבל התוצאה מצדיקה את הדרך הלא פשוטה.


בין יולי לנובמבר הופך נהר קריסטל הקולומביאני לססגוני במיוחד | צילום: Fotur Colombia

קאנו קריסטל נשפך בסדרה של מפלים ואשדות, שמעליהם הנהר צבוע באדום עז | צילום: Fotur Colombia

תמזה, אנגליה
נהר התמזה (River Thames), הזורם דרך לונדון, מוכר מאוד למבקרים בבירת בריטניה, אבל מומלץ בחום להכיר חלקים נוספים שלו. מקורו של התמזה, הזורם לאורך 345 ק"מ בדרום אנגליה, ליד הכפר קמבל (Kemble) במחוז גלוסטרשייר שבקוטסוולדס, אחד האזורים הכפריים היפים באנגליה. שייט על התמזה באזור זה הוא מסוג התענוגות האיטיים והרגועים שכל כך חסרים לנו בחיי היום-יום הלחוצים. רצוי לשכור סירה להשטה עצמית, כך שתוכלו לעצור בכל פעם שתראו כפר יפה במיוחד או עיירה קטנה ותוססת, או כדי לצאת לטיול רגלי או על אופניים ביער סמוך.

במהלך השייט חולפים על פני כפרים עתיקים עם בתי אבן שגגותיהם עשויים מרעפי צפחה, גבעות עגלגלות, כרי דשא שופעים שבהם פרות, כבשים וסוסים מלחכים עשב, נחלים שגשרוני אבן חוצים אותם ופאבים מסורתיים שאפשר לעצור בהם לארוחה של פשטידת רועים מלווה בקנקן בירה. עם בטן מלאה ועיניים חצי עצומות, כדאי להתמקם על גדת הנהר, בצלו של עץ עתיק, לקרוא פרק או שניים בספר "שלושה בסירה אחת" ולנמנם בנחת. בלי למהר לשום מקום, שבים לסירה וממשיכים לשוט על התמזה. הנהר עובר בין השאר באוקספורד, רידינג, הנלי און תמז, וינדזור ולונדון, לפני שהוא נשפך לים הצפוני, סמוך לעיירה סאות'אנד און סי (Southend-on-Sea).

נהר התמזה במיידנהאד. מומלץ לשכור סירה ולשוט על התמזה בנחת, עם עצירות בכפרים קטנים לאורך הדרך

בתי מידות נושקים לתמזה בעיירה המלכותית וינדזור

ורזסקה, שווייץ
אורכו של נהר ורזסקה (Verzasca), הזורם בקנטון טיצ'ינו שבדרום שווייץ, הוא 30 ק"מ בסך הכל, אבל יופיו מרוכז ומזוקק כל כך עד שהוא נכנס בנקל לרשימה הזאת, בין נהרות גדולים וארוכים ממנו פי כמה וכמה. הדבר הבולט ביותר בנהר הזה הוא הצבע הטורקיזי של מימיו, תוצאה של מי קרחונים המזינים אותו. המים הצלולים מפתים לזנק לתוכם להתרעננות במהלך טיול רגלי באזור היפהפה, אבל חשוב להיזהר מהזרמים העזים. משני צדי הנהר יש גושי סלע אפורים, ברקע מיתמרות פסגות אלפיניות רבות הוד, באביב עדיין ניתן לראות שלג על ראשי ההרים, בקיץ כרי העשב שבעמק מנוקדים בפריחה מקסימה. גשר אבן קמור, מהמאה ה-17, החוצה את הנהר, מהווה נקודת תצפית יפה, ועצירה בכפרים זעירים עם בתי אבן מסורתיים משלימה את תענוגות הטיול לאורך הוורזסקה.


נהר הוורזסקה הזורם בדרום שווייץ לאורך 30 ק"מ של יופי מזוקק | צילום: swiss-mage.ch

גשר אבן עתיק מעל הוורזסקה מהווה נקודת תצפית יפה על הנהר | צילום: Ascona-Locarno Tourism

סוצ'ה, סלובניה
עוד נהר אירופי שמוצאו באלפים, הפעם באלפים היוליאניים בצפון-מערב סלובניה. בדומה לוורזסקה השוויצרי, גם מימיו של הסוצ'ה (Soča) מצטיינים בצבע תכלת-ירקרק מדהים, תוצאה של מי קרחונים. הנהר, שאורכו 138 ק"מ מתחיל את דרכו בגובה של 1,000 מטרים וזורם בעמק צר, מוקף בהרים מיוערים ובמצוקים אפורים שמהם נופלים מפלים, עד שהוא נשפך לים האדריאטי בצפון-מזרח איטליה. גם בטבע הסלובני הנהדר, יופיים של העמק ושל הנהר בולט: מטיילים מגיעים לכאן כדי ללכת ברגל, לשוט או לצאת להרפתקת רפטינג בנופים שכמו יצאו מתוך צילום שעבר עיבוד יתר, אלא שכאן הכל טבעי ואמיתי, כולל הצבעים.

נהר הסוצ'ה בצפון-מערב סלובניה, אחד מאזורי הנוף היפים במדינה המצטיינת בנופים נפלאים

ליופיו הטבעי של נהר הסוצ'ה תורמים גם מפלים הנשפכים מהמצוקים אל מי התכלת שלו

הזמבזי, זמביה וזימבבווה
ב-1855 דייוויד ליווינגסטון (שכעבור כ-20 שנה יהיה נשוא המשפט המפורסם של הנרי מורטון סטנלי: "ד"ר ליווינגסטון, אני משער?") היה האירופי הראשון ששט בחלקו העילי של נהר הזמבזי. סירת הקאנו הקטנה שלו כמעט טבעה בנהר השוצף אבל לבסוף הוא הצליח להגיע למפלים אדירים והעניק להם את השם מפלי ויקטוריה, על שם המלכה הבריטית באותה התקופה. מפלי ויקטוריה הם רק חלק מהריגושים שמזמן הזמבזי (Zambezi), אחד הנהרות הגדולים באפריקה. ראשיתו של הנהר בזמביה, סמוך לגבול עם אנגולה, בגובה של כ-1,500 מ'. מכאן הוא זורם דרומה, פונה מזרחה, נופל בעוצמה רבה במפלי ויקטוריה, זורם לאורך הגבול בין זמביה לזימבבווה ולבסוף נשפך לתעלת מוזמביק, מרחק של 2,574 ק"מ. 

שקיעה מעל הזמבזי בזמביה

השייט על הנהר האדיר יכול להיות שליו ורגוע, כמו זה בספינת נהר בעלת שלושה סיפונים פתוחים הנושאת את השם הנוסטלגי African Queen (האמפרי בוגרט זכה באוסקר היחיד שלו בתור הקפטן של האפריקן קווין בסרטו המופתי של ג'ון יוסטון) או באחותה התאומה, African Princess. פרטים על השייט הזה תמצאו באתר הזה. אופציה סוערת בהרבה היא לצאת לרפטינג על הזמבזי, חוויה מטלטלת תרתי משמע, שאיש לא יוצא ממנה יבש. כך או כך, בחוויית השייט על הזמבזי כרוך גם מפגש עם בעלי חיים – בנהר ובגדותיו. במים יש היפופוטמים ותנינים רבים (אחת הסיבות שיש להימנע משחייה בנהר במהלך השייט), לצד הנהר תוכלו לצפות בעופות מים, זברות, ג'ירפות ופילים היורדים לשתות מהמים.

פילה ופילון מצטננים במי הזמבזי 

יאנגצה, סין
פירוש שמו של היאנגצה (Yangtze) בסינית הוא "הנהר הארוך", שם ההולם את הנהר הארוך ביותר באסיה והשלישי באורכו בעולם. מקורו בהרי טיבט המזרחיים, משם הוא זורם לאורך 6,380 ק"מ עד שהוא נשפך אל הים הסיני המזרחי. הנופים לאורך הנהר משתנים, ויש בהם כאלה בעלי יופי ייחודי עוצר נשימה ממש. כך, למשל, במחוז יונאן, באזור המוכנה שלושת הנהרות המקבילים, על שם שלושת הנהרות הזורמים בו – היאנגצה, המקונג והסאלווין. האזור, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מתאפיין בשמונה אזורי נוף שונים, עם ערוצים בעומק של עד 3,000 מ' ומנגד פסגות המתנשאות ליותר מ-5,000 מ', מפלים, אגמים, יערות, תצורות קראסט ייחודיות. ואם כבר הגעתם לכאן, כשלוש שעות נסיעה מהעיר ליג'יאנג (Lijiang) נמצא ערוץ דילוג הנמר (Hu tiao Xia בסינית), אחד הערוצים העמוקים בעולם שחתר הדזין שה, יובל של היאנגצה. אפשר לצאת לטרק מאתגר בין כמה ימים בשביל העליון, טרק קצר יותר, של יום, בשביל התחתון. מי שרוצה להתרשם מהערוץ המרשים אבל מעדיף לא לצאת לטרק, יכול להסתפק בהליכה בת שעה בשביל המקביל לנהר שבסופו מדרגות המובילות למפל יפה.

היאנגצה במחוז חוביי שבמרכז סין 

חמשת הנהרות הארוכים בעולם
אורכם של נהרות אינו ניתן למדידה בערכים מוחלטים ומדויקים. נהרות הם גופים דינמיים: הם משנים את מסלולם, עוקפים מכשולים, נוספים להם פיתולים, הם גדלים בתקופות גשומות ומצטמצמים בתקופות שחונות. בנוסף, לעתים נהוג לכלול מערכת של כמה נהרות, יובלים של נהר מרכזי, בחישובי האורך הכולל (כך, למשל, הנהרות הסיביריים המופיעים במקום החמישי), דבר שמוסיף קילומטרים רבים לנהר הראשי. ובכל זאת, הנה חמשת הנהרות הגדולים בעולם, מדורגים באופן המקובל על רוב הגאוגרפים:  

1. נילוס זורם באפריקה, 6,853 ק"מ
2. 
אמזונס זורם בדרום אמריקה, 6,992 ק"מ (על פי מדידות אחרות – 6,400 ק"מ)
3. 
יאנגצה זורם בסין, 6,400 ק"מ
4. מיסיסיפי-מיזורי זורם בארצות הברית, 6,275 ק"מ (המיזורי הוא יובל של המיסיסיפי, אם מודדים כל אחד מהם בנפרד, המיזורי נמצא במקום הרביעי והמיסיסיפי – בחמישי) 
5. יניסיי-אנגרה-סלנגה מערכת נהרות בסיביר, אורך כולל 5,539 ק"מ

בתמונה הפותחת: נהר ורזסקה בדרום שווייץ | צילום: swiss-image.ch / Jan Geerk

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.