תפריט עמוד

המשבר הכלכלי הביא לעלייה בחופשות ההתנדבות

האבטלה הגואה ברחבי העולם הביאה להתעניינות גוברת בפרויקטים בינלאומיים של התנדבות, שמאפשרים למי שלוקח בהם חלק לנצל את הזמן הפנוי להגשמת חלום ישן וללימוד כישורים חדשים

אם יש ענף אחד שהרוויח מהמשבר הכלכלי העולמי, הרי שזהו ענף ההתנדבות. בעוד ששיעורי האבטלה גואים בכל העולם, יש עניין גובר והולך בניצול הזמן הפנוי ליציאה לעבודה התנדבותית מעבר לים, או ברכישת כישורים חדשים בהשתתפות בפרויקטים במדינות מתפתחות. יותר ויותר אנשים מתעניינים בנסיעה לחופשות התנדבות, שכוללות השתתפות בפרויקטים של שימור סביבתי, לימוד אנגלית, עבודה עם יתומים, עבודה עם חולים ועוד. בארגון הצדקה הבינלאומי VSO, מדווחים כי בשלושת החודשים האחרונים הוכפל מספר הפניות של אנשים המתעניינים בהתנדבות ארוכת טווח, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

גם בארגון הגדול ביותר בעולם לעבודה התנדבותית מעבר לים, Projects Abroad, ראו עליה במספר הפניות בשבועות האחרונים. "אנחנו שומרים על אותה רמה של פניות בקרב הסטודנטים, אבל לאחרונה ראינו עליה ניכרת בפניות מצד אנשים מבוגרים יותר, או כאלה שיש להם יותר כישורים וניסיון מקצועי", אומר ד"ר פיטר סלואו, מנהל הארגון, לעיתון האובזרוור הבריטי. "נראה כי מדובר באנשים אשר בשל הבעיות הכלכליות הנוכחיות יצאו לפרישה מוקדמת או לחופשה ללא תשלום, ורואים את הזמן הפנוי כהזדמנות לעשות את הדברים שהם תמיד חלמו עליהם".

סלואו מאמין שהסיבה להצלחה לה זוכים לאחרונה הפרויקטים השונים היא שרבות ממשימות ההתנדבות הן לתקופה קצרה יחסית. משך הזמן הממוצע הוא שלושה חודשים, אם כי יש מקרים נדירים בהם משימות ההתנדבות נמשכות שבוע בלבד. "המגורים במקום אחר כמו הודו או אפריקה עשויים להיות מאתגרים, במיוחד עבור המתנדבים המבוגרים יותר, אבל משימות התנדבות קצרות טווח מסוג זה מראות שיש אור בקצה המנהרה".

מסתבר שגם התנדבויות לטווח ארוך מושכות קהל רב, כך מדווחים בארגון VSO. ארגון זה מתמחה בהשמת מומחים בתחומים שונים בארצות מתפתחות, שם זקוקים לידע של המומחים. המומחים מכשירים אנשי מקצוע בתחומם במדינות בהן הם משובצים. משך ההתנדבות הממוצע בפרויקטים מסוג זה עומד על שנתיים. "לפני זמן מה היתה ירידה בהתעניינות כי אנשים כנראה הרגישו שהם חייבים לשמור על מקומות העבודה שלהם", אומר דובר ה-VSO. "עכשיו יש תחושה שזה זמן טוב לבלות קצת זמן בחו"ל ולעשות שם משהו מועיל, ולחזור כאשר מצב הכלכלה משתפר".

זה המקום לציין שההשתתפות בפרויקטים האלו של ההתנדבות אינה זולה כלל וכלל. התנדבות בת חודשיים בארגנטינה, בלימוד אנגלית, בעבודה בבית יתומים או בעבודה עם בעלי צרכים מיוחדים, תעלה למשתתף 3,595 דולר אמריקאי. המחיר כולל לינה וכלכלה, הסעות משדה התעופה ליעד בו מתנדבים, ביטוח נסיעות מלא וביטוח רפואי. המחיר לא כולל את הטיסות למדינה בה מתנדבים.התנדבות בת חודשיים בנפאל, בעבודה עם חולי איידס, בעזרה רפואית או בלימוד אנגלית, תעלה 2,745 דולר למשתתף. המחירים הגבוהים מצביעים על כך שלמרות שנרשמת עליה במספר הפונים להתנדבות בחו"ל בעקבות המיתון, התוכניות הללו פונות לאנשים שמצבם הכלכלי מבוסס, או לסטודנטים שרוצים לחוות משהו שונה ואינם צריכים לפרנס משפחה.

יש גם מי שמשתתפים בפרויקטים הללו מתוך מחשבה על שיפור מצבם התעסוקתי והכלכלי בעתיד. מדובר במתנדבים שמאמינים שתקופת ההתנדבות תקנה להם כישורים וניסיון שיעזרו להם במציאת קריירה חדשה. אלו יכולים להיות אנשים שבעקבות המשבר הכלכלי מעוניינים בהסבה מקצועית, או אקדמאים שסיימו את לימודיהם אך אין להם ניסיון תעסוקתי, והמשבר הכלכלי יחד עם חוסר הניסיון המקצועי מקשים עליהם למצוא עבודה. ניל פיני מארגון Global Vision International, שמשבץ מדי שנה 2,500 איש במשימות התנדבות שונות, אומר: הגרעין שלנו מבוסס על מתנדבים בני 24-18, אבל ראינו עליה בקרב בני 40-30 שמעוניינים לעשות הסבה מקצועית בעקבות המיתון העולמי. "אנחנו מציעים את כל סוגי ההכשרה, מצלילה, דרך הוראה ועד למחקר ביולוגי. נראה שאנשים החליטו להסתכל על המשבר בצורה חיובית ולנצל אותו בשביל לעשות משהו בעל ערך".

עוד על פרויקטים של התנדבות בעולם ניתן יהיה לקרוא בפרויקט ההתנדבות שיתפרסם בקרוב באתר מסע אחר.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.