תפריט עמוד

המקצוענים

עיר זרה. תרבות אחרת. מפגש ראשון של קבוצת ישראלים עם מקום חדש. קשה למנות את מספר השאלות והבעיות שעלולות להתעורר. קשה לדמיין את העונג שביקור כזה, גילוי של מקום חדש, עשוי להעניק לנוסעים שמגיעים אליו לראשונה. במה זה תלוי? במיליון דברים שאפשר לסכם אותם במילה אחת – מקצוענות. על חשיבותה של ההכשרה הנכונה בתחום התיירות

רבים משקיעים בטיול משפחתי ארוך את החסכונות שצברו במשך כמה שנים. זו חוויה שהם רוצים לנצור לאורך זמן. זו נסיעה שחשוב לתכנן לפרטי פרטים. השאלה הגדולה היא איך עושים זאת נכון. איך ממצים מן החוויה הזו את המקסימום האפשרי?

השאלה הראשונה שעומדת בבסיס טיולים רבים היא תכנון ובחירת המסלול, האתרים שכדאי לבקר בהם ומקומות הלינה שכדאי לבלות בהם את הלילה. אי אפשר להגזים בחשיבות המרכיבים האלה לאופיו של הטיול, לאווירה שנוצרת בו, לחוויה שרוכשים המטיילים. כל אלה הן נקודות קריטיות ורק מומחים שרכשו ידע מקצועי ומבינים היטב את התחום בו הם עוסקים יכולים לתכנן מסלול נכון, שמתאים לקבוצת המטיילים, לגילם, להשכלתם, לאורח חייהם, לאהבות שלהם ולחששות שלהם. אין טעם לתכנן עבור קבוצה שאוהבת ללכת בחיק הטבע נסיעות ארוכות באוטובוס דחוס על פני שעות וימים. הרי לא קשה לנחש שכולם יצאו מן החוויה הזו עצבניים ומתוסכלים.
תכנון ובניית מסלול נכון הם הבסיס לטיול עצמאי מוצלח וכדי לעשות זאת נכון דרושים יועצי טיולים מוסמכים, סוכני נסיעות מיומנים שמכירים את הקהל מולו הם עובדים ומדריכי טיולים בעלי ידע, הבנה אנושית והיכרות טובה עם היעדים. במלה אחת – מקצוענים.

בכך כמובן לא מסתכמת הנוסחה לבניית טיול מוצלח. קשה לאמוד ולהעריך את מידת ההשפעה שיש למדריך מקצועי ובעל ידע נרחב ומעמיק על טיול בארץ או בחו"ל. ההיכרות והידע של המדריך עם אתר, היכולת להציג אותו נכון, באופן מעניין, חי ומדויק בפני קבוצת מטיילים אינה כרוכה בהכרח בכישרון עצום מלידה. ברוב המקרים היא כרוכה בהכשרה נכונה של המדריך, בעבודה קשה של לימוד והכנה ובהבנה נרכשת, בקורסים המתאימים של עבודה מול קהל, פסיכולוגיה בסיסית של קבוצה, הדרכים להנחייתה והאופן שבו אפשר ליצור עבורה חוויה מרתקת. זה נכון לגבי טיול שנמשך יום אחד במצדה וכמובן נכון פי כמה לגבי טיול שנמשך שלושה שבועות בין המקדשים וגני הזן של יפן. בכל אחת מן הדוגמאות מדריך צריך להכיר היטב את האתר. הוא צריך לדעת את משמעות העתיקות במצדה עבור החברה הישראלית כמו גם את משמעות גני הזן עבור התרבות היפנית. חשוב שיכיר את הארמונות בעמק הלואר, את שושלות המלכים והנסיכות שהתגוררו בהם אבל חשוב לא פחות שיידע כמה מן הידע הזה כדאי להעביר לקבוצה ספציפית של מטיילים. חשוב שיידע מתי כדאי לספר להם על העבר ומתי כדאי לתאר בקצרה את הדברים שרואים באותו רגע לנגד העיניים.
כולנו הרי יודעים שאפשר לעמוד מול הארמון הנפלא והורוד בסינטה שליד לסבון בירת פורוטגל ולצטט באופן המשעמם ביותר את מספר המדרגות שמוליכות לראש המגדל, את גודלו של הארמון, את מספר החדרים שבו ואת מספר הספות שהוצבו בטרקלינים השונים. הקהל הרי מפהק עד בלי די כבר בסדרת הנתונים הראשונה. אבל אפשר גם לעמוד מול הארמון היפה הזה ולספר על הנסיכה שנכלאה בו, על הנסיכים שהתחרו ביניהם מי יציל אותה, על המנצח הצעיר והנאה שזכה בידה ולשלב בסיפור הזה גם חלק מן הנתונים החשובים שנזכרו קודם לכן. מה טוב יותר – רק מדריך מוכשר ומקצועי יודע לבחור את הפתרון הנכון ברגע המתאים.
בקיצור – חשיבותה של המקצוענות, של ההכשרה הנכונה ושל היכולת לישם אותה בעבודה בשטח היא שקובעת את הצלחתו של הטיול.

כל מה שאמרנו עד כה מתייחס למצב בו הכל מתנהל על פי התוכנית המקורית. אבל מה קורה אם חלילה התוכנית משתבשת? מה צריך לעשות אם קרתה חלילה תאונה, אם מישהו החליק? אם המלון שהוזמן לא מתאים? אם הארוחה לא מוכנה בזמן? אם האתר שאמור היה להיות פתוח התגלה לפתע כסגור על מנעול ובריח? דברים כאלה עלולים כמובן לקרות. הם עלולים להתרחש במהלך טיול בישראל וללא ספק עלולים לקרות במהלך טיול ארוך שנמשך שבוע או כמה שבועות בחו"ל. קשיי השפה, פערי התרבות ובעיות אחרות מעצימים את החשש מפני מקרים כאלה. גם כאן עומדת למבחן המקצוענות של הצוות שמוביל את הטיול. האם הם למדו למצוא במהירות תוכנית חלופית. האם נערכו מראש למציאת אפשרויות אחרות, שיחפו על התקלה? האם הם אחראים מספיק ומודעים למשקל שמוטל על כתפיהם בדאגה למטיילים שנוסעים איתם? במקרים כאלה למקצוענות של מובילי הטיול, לאחריות שלהם, להבנתם את התפקיד, להיכרות שלהם את היעד ואת התרבות שבה הם פועלים יש חשיבות עצומה. כל זה נכון גם למי שנוסע באופן עצמאי. חשוב שהנוסע העצמאי ייקח לנסיעה את מספר הטלפון של סוכן הנסיעות שטיפל בו והדריך אותו.סוכן מקצועי צריך לדעת לתת מענה מיידי לבעיות שמתעוררות בטיול, גם מרחוק. לזה, כאמור, יש חשיבות עצומה, לפעמים הרת גורל.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.