תפריט עמוד

המוזיאונים המוזרים הכי מעניינים

הגיע הזמן לפתוח קצת את הראש. ברחבי העולם מציעים המוזיאונים המוזרים תצוגות מרתקות, חדשניות ובטח לא פחות מעניינות מעוד ציור זוהר של פיקאסו המעצבן והשחוק. בסין, באנגליה, בארצות הברית, באיטליה ובעוד המון מדינות אחרות.

מוזיאון הדבורים – בייג'ין, סין
אוכלוסיית הדבורים בעולם מידלדלת במהירות אבל דווקא לכן כדאי להרחיק עד בייג'ין כדי להציץ במוזיאון הדבורים. שם נלמד דבר או שניים על חשיבות היצורים המופלאים האלה בחיינו. נזכה להסברים ארוכים ומפורטים על מערכת היחסים הארוכה בין האדם לדבורה; סוף סוף זללני הדבש שביננו יבינו שהחיים הם לא רק דבש והדבורה עסוקה גם בדברים אחרים – כל זה כמובן בסינית רהוטה.כתובת: Beijing Botanic Garden, west of Sleeping Buddha Temple,Fragrant Mountain

מוזיאון הכישוף – קורנוול, בריטניה
אין דבר נפלא יותר ממוזיאון לכישוף הממוקם במקום סגרירי ואפל – קורנוול שבאי הבריטי. במוזיאון ספרייה של כ- 3,000 סיפרי כישוף חלקם עתיקים ומאוד מעניינים. יש אביזרים והסברים חלקם על כישופים ידועים כמו למשל – איך לגרום מוות, כאב או מחלה על ידי דקירת בובת כישוף מיוחדת וחלקם מסובכים וסודיים הרבה יותר. המוכרות לבושות כמכשפות ומפחידות מהאגדות, המבקרים יהנו לא רק מסודות ורזים למכביר אלא גם מהמבקרים, שחלקם מבקרים במקום מסיבות מקצועיות, בהחלט לא מהטיפוסים שאתה פוגש במכולת.כתובת: The Harbour, Boscastle, Cornwall
אתר אינטרנט

מוזיאון הזיתים – איטליה
כל מה שרציתם לדעת על הזית. באיטליה יסבירו ויראו לכם מה חשוב באמת בחיים. המוזיאון ממוקם במקום יפיפה ב- Western Ligurian Riviera שבאיטליה. תוכלו ללמוד באמת המון על הזיתים והשפעתם במשך 6000 השנים האחרונות וכן, אפשר לקנות שמן זית.
אתר אינטרנט

עושים כבוד לדילן במוזיאון הרוק אנד רול  | צילום: באדיבות מוזיאון הרוק אנד רול באוהיו

מוזיאון הרוק אנד רול – אוהיו ארצות הברית
ג'ימי הנדריקס, ג'רי לי לואיס, ג'ון לנון ועוד רבים רבים אחרים מקבלים את הכבוד המגיע להם באמת. כאן תוכלו לסגוד מכל הלב לאייקונים האהובים עליכם ולנבור בניבכי חייהם. כמו כן מלבד מוזיקה ורכילות תלמדו על הארכיטקטורה של הרוק והשפעתו הגורפת על העולם וכמובן אי אפשר בלי לפחות להציץ במגפי הלכה האדומות, פלטפורמות כמובן, של דיוויד בואי.

כתובת: 1100 Rock and Roll Blvd. Cleveland, Ohio
אתר אינטרנט

מוזאון העבדות – ליברפול, בריטניה
לכבוד חגיגות ה- 800 לעיר ליברפול שהתקיימו ב-2007 החליטו פרנסי העיר להשקיע כמה מיליונים במוזיאון חדש. אך שלא כצפוי, המוזיאון החדש לא הוקדש לפועלם של ארבעת המופלאים, אלא להנצחת העיר כבירת סחר העבדים העולמית.

בסוף המאה ה-18 שיחקה ליברפול תפקיד מרשים בקטסטרופה. ב- 1700 יצאה ספינת העבדים הראשונה מליברפול. הספינה שנקראה 'הסוחר מליברפול' לקחה על סיפונה 220 עבדים לברבדוס ומכרה אותם ב- 4239 לירות שטרלינג. ב-1752 היה לליברפול צי שלם של ספינות עבדים שהיה מסוגל להעביר 25820 עבדים, שהיו, כפי שנהגו הספנים באותם זמנים להתבטא, "ארוזים על הסיפון כמו ספרים על מדפים". הספינות עזבו את ליברפול מלאות בטקסטיל, נשק ואלכוהול. לאורך חופי אפריקה החליפו את הסחורה במה שהיה מכונה אז – "בקר שחור" – אפריקאים שנחטפו ממקום מגוריהם והובלו לספינות בניגוד לרצונם. הספינות עזבו את החוף האפריקאי עם המטען האנושי אותו העבירו בתנאים מחרידים ליבשת אמריקה. שם נמכרו האפריקאים לעבדים. באמריקה העמיסו הסוחרים מטען חדש של סחורות והפליגו חזרה לליברפול. מערב אירופה חיכתה בסוף המאה ה-18 בכיליון עיניים לסחורות האלו. חיי החברה אז היו תלויים במוצרים שהיו קשורים קשר הדוק לסחר העבדים. אנשים המתיקו את הקפה והתה שלהם בסוכר ממטעי הסוכר בקאריבים. הם לבשו בגדים עשויים מכותנה אמריקאית, עישנו מקטרות מלאות בטבק מוירג'יניה וקנו רהיטים עשויים ממהגוני או מעץ טרופי אחר. מסעות אלו הביאו לליברפול את רוב הונה. העיר שגשגה בזכות הרווחים העצומים שעשתה מסחר העבדים. בסך הכל העבירו הספינות מליברפול יותר מחצי משלושת מיליון האפריקאים שנלקחו אל מעבר לאוקיינוס על ידי סוחרי עבדים בריטים. רוב הסוחרים העיקריים בליברפול, האזרחים; ורבים ממי שכיהנו כראשי העיר באותה תקופה, היו מעורבים בסחר העבדים. חברי הפרלמנט מהעיר השקיעו כספים רבים בסחר העבדים וניצלו את מעמדם כדי לנאום נאומי אהדה ותמיכה בפרלמנט. על כך העניקה להם העיר תשורות יקרות. גם לאחר ביטול סחר העבדים ב- 1807 המשיכה ליברפול את מעורבותה בסחר העבדים באפריקה וביבשת אמריקה. אין זו מעורבות מבוטלת, מאחר ויותר מרבע מהאפריקאים שהועברו ליבשת אמריקה הועברו לאחר הביטול ב- 1807. עד היום נקראים כמה רחובות מרכזיים בליברפול על שמם של סוחרי עבדים מקומיים, שהיו אחראים לעושרה ושגשוגה של העיר.

ליברפול לא היתה היחידה ששיחקה תפקיד מרכזי בסחר העבדים. בריטניה כולה חגגה על השלל. באותם זמנים חשבו שסחר העבדים חיוני לשמירת מעמדה וכוחה של האימפריה הבריטית. הולנדים, ספרדים ופורטוגזים שיחקו גם הם תפקיד מכריע בזוועה. אבל נכון להיום רק בליברפול החליטו לפתוח את קופת השרצים. במוזיאון העבדות הבינלאומי שנפתח בעיר אפשר ללמוד על שלל מקרים מעוררי פלצות, למשל מקרה האוניה זונג. האוניה הליברפולית זונג עזבה את חופי אפריקה ב- 1781 כשעל סיפונה מטען אנושי. מאגרי המים והאוכל שעל הספינה הדלדלו ובעקבות כך החלו למות עבדים. לפי תנאי הביטוח אי אפשר היה לקבל תשלום עבור עבד שמת מוות טבעי, אך עבור עבד שטבע אפשר גם אפשר היה לקבל תשלום. לכן החליט קפיטן הספינה לזרוק יותר מ- 130 עבדים לים.

ב- 2007 מלאו 200 שנה לביטול סחר העבדים בבריטניה. בליברפול פתחו את המוזיאון בדיוק ביובל ה- 200. כל זה טוב ויפה, אמר אחד המקומיים, אין ספק שראוי שיוקם מוזיאון כזה, אבל הייתי מעדיף שיקימו אותו במקום אחר. לליברפול הייתי רוצה שיבואו כדי לשיר ALL YOU NEED IS LOVE.

כתובת: Albert Dock, Liverpool
אתר אינטרנט

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.