תפריט עמוד

החו"ל משתלם: לעבוד בזמן השהות בחו"ל

לפני שלושה חודשים טסתי להורים של אישתי במילאנו שבאיטליה, כן כן ביקור משפחתי וכאלה, היה נחמד.. הפעם זה היה שונה. במשך 3 שבועות עבדתי ממש בצורה רגילה, כמעט ללא שינוי מההרגלים שלי. זה בדיוק מהות המאמר, היום זה אפשרי.

רובנו רגילים לחשוב על חו"ל כיעד לחופשה, כהתמסרות לרוגע ולהתרחקות מן השגרה. אבל יש מי שעבורם חו"ל הוא-הוא השגרה: ישראלים שעברו למדינות רחוקות כדי להקים שם משפחה או כדי ללמוד, ישראלים שנסעו לשליחות מטעם המדינה או מקום העבודה, ישראלים שבחרו להתגורר שם בגלל שיקולים כלכליים ואחרים, ואפילו ישראלים שפשוט רוצים להמשיך לטייל כמה שיותר וזקוקים לכסף כדי לממן את המשך הטיול שלהם.

תהיה הסיבה אשר תהיה, יש ישראלים שנמצאים בחו"ל לא כדי לקחת פסק זמן מהעבודה, אלא להיפך: נאלצים או בוחרים להמשיך לעבוד. במקרים מסוימים הם יכולים לחפש עבודה במקום הימצאם, אולם חוקים נוקשים על העסקת עובדים זרים או מגבלות שפה עלולים להערים עליהם קשיים. מאידך, יש לא מעט מקצועות שבהם אפשר לעסוק בזמן השהות בחו"ל ועדיין להרגיש כאילו נמצאים בישראל. אחרי הכל, יותר ויותר חברות ועסקים בוחרים לשכור את שירותיהם של פרילנסרים שעובדים מהבית, אז מה זה משנה אם הבית נמצא במקרה ברומניה, מונטנגרו או יפן?

למה לשבת במשרד ברמת גן כשאפשר לעבוד מחוף טרופי

למה לשבת במשרד ברמת גן כשאפשר לעבוד מחוף טרופי | צילומים: שאטרסטוק

תקשורת לצרכי עבודה

עידן האינטרנט האלחוטי, החיבורים המהירים ושפע האפליקציות הסלולריות הביאו למצב שבו הצורך בהגעה פיזית למשרד, בקיום פגישות שבהן כל הנוכחים נמצאים בגופם באותו חדר ואפילו הצורך לשוחח בטלפון – כולם כבר איבדו הרבה מחשיבותם עד שיש מי שרואים בהם שריד מתקופה עתיקה כמו תקופת האבן.

אם צריך לתקשר עם לקוח, עובד או ספק, אפשר לעשות זאת בקלות דרך אחת מאפליקציות ההודעות המידיות כמו וואטסאפ, טלגרם או וייבר (בהן בדרך כלל נעשה שימוש כאשר שני הצדדים משתמשים בסמארטפון) או באמצעות סקייפ או מסנג'ר של פייסבוק (בהן בדרך כלל נעשה שימוש כאשר שני הצדדים מול מחשב; אם כי לרוב האפליקציות מסוגים אלה יש גרסאות גם למחשבים וגם למכשירים ניידים).

אפליקציות כמו אלה שצוינו לעיל יכולות גם לשמש עסקים ולקוחות במהלך קיום פגישות עבודה רבות-משתתפים; רק לאחרונה, למשל, שוחרר עדכון חדש של אפל המאפשר שיחה באפליקציית FaceTime ל-32 משתתפים בו זמנית, כאשר אחד מהם יכול לשבת במשרד ברמת גן, השני על החוף של זנזיבר, השלישי במסעדה בקטלוניה ואחר בביתו שבמלבורן.

נכון, יש את עניין הפרשי השעות בין המדינות, אבל גם עליו אפשר להתגבר בקלות בזכות תקשורת באמצעות דואר אלקטרוני. כך, הישראלי שמתגורר בקליפורניה יכול לשלוח מייל ללקוח בקרית שמונה, וכך החברה שמעסיקה ישראלי באוסטרליה יכולה לשלוח לו מייל במקום להתקשר ולהעיר אותו באמצע הלילה.

ואם צריך להעביר קבצים גדולים, כגון מצגות, נתונים או סקיצות לאישור? גם כאן אין שום בעיה, בזכות שירותי ענן מתקדמים, כגון גוגל דרייב או דרופבוקס, שמאפשרים גישה לקבצים מכל מקום בעולם: מעלים קובץ בתל אביב, ותוך מספר שניות אפשר לגשת אליו מבלגרד או ממוסקבה.

שימוש בכל דרכי התקשורת הללו במשולב ובמקביל מאפשר כבר היום לחברות ועסקים לנהל צוותים בכל רחבי העולם, ובפרט יכול לאפשר לישראלים בחו"ל לעבוד עם ישראלים בישראל באופן שוטף ורגיל לחלוטין.

השתמשו בידע שלכם על המקום שאתם גרים בו כדי להמליץ על המקומות הכי יפים

השתמשו בידע שלכם על המקום שאתם גרים בו כדי להמליץ על המקומות הכי יפים

דוגמאות לעבודות מחו"ל שאפשר לעסוק בהן כאילו נמצאים בישראל

אם אתם ישראלים ששוהים פרק זמן ארוך בחו"ל ומבקשים למצוא עבודה, כדי להפיג את השעמום או כדי להרוויח די כסף למימון המשך השהות שלכם, כל מה שאתם צריכים הוא מחשב נייד וחיבור אינטרנט אלחוטי טוב. ברגע שיש לכם את שני הדברים הללו, השמיים הם הגבול. הנה כמה דוגמאות:

השתמשו באינטרנט כדי לעבוד בתחום הדיגיטל

יש לא מעט תחומים שבהם אפשר לעסוק כמקצוע באמצעות רשת האינטרנט, אבל מבין כולם בולטים במיוחד התחומים השונים הנכללים תחת המונח הרחב "דיגיטל".

אם בניית אתרים, תכנות, קידום בגוגל, עיצוב אתרים, כתיבת תוכן או שיווק ברשתות החברתיות הם תחום שבו אתם יכולים להציע שירותים בעברית ברמה גבוהה, אין שום סיבה שלא תעשו זאת עבור לקוחות ישראלים כשאתם נמצאים במסעדת דגים טובה במיקונוס או נהנים מן השמש החמימה ברחוב ציורי בברצלונה.

הסיבה היא שתחום הדיגיטל בדרך כלל אינו כבול למגבלות גיאוגרפיות. למשל, אדם שמבקש להקים לעצמו אתר אינטרנט ולקדם אותו במנועי החיפוש, בדרך כלל לא צריך להיפגש פנים אל פנים עם איש המקצוע שיעשה זאת עבורו. אפשר לתקשר באמצעות מיילים או באמצעות סקייפ, לבצע איפיון מרחוק, לאשר סקיצות עיצוביות וכן הלאה – הכל בעזרת כלים טכנולוגיים פשוטים.

חברות רבות בישראל ובעולם, אשר הנכסים הדיגיטליים שלהן בשפה האנגלית, בוחרות לייצא שירותים כאלה למדינות זרות; אבל חברות ישראליות שהנכסים הדיגיטליים שלהן בעברית ופונות לקהל יעד ישראלי – הן כבר יזדקקו לאנשי מקצוע ישראלים שעברית היא שפת האם שלהם.

נצלו את הידע שלכם בשפה העברית

אם אתם שולטים בשתי שפות או יותר, ובפרט אם אתם ישראלים ששולטים היטב בשפה המקומית באיזור שבו אתם חיים או מטיילים, באפשרותכם להציע את שירותיכם כמתרגמים של טקסטים כתובים מעברית לשפה המקומית או מהשפה המקומית לעברית; הכל תלוי בשליטה שלכם בשתי השפות. כל מה שצריך לשם כך הוא לשלוח טקסט מקור בשפה אחת בדואר האלקטרוני ולאחר מכן לשלוח טקסט מתורגם בחזרה.

באופן דומה אפשר להציע גם שירותי תמלול בעברית: מקבלים קטע וידאו או אודיו בעברית מהלקוח בדואר האלקטרוני (או באמצעות ענן) ושולחים בחזרה קובץ טקסט ובו התמלול.

נצלו את היכרותכם עם המקום

בוודאי יצא לכם לראות בעצמכם או לשמוע על ישראלים שמתגוררים בחו"ל ועובדים כמדריכים של קבוצות תיירים מישראל, לוקחים אותם מאתר היסטורי אחד לאתר היסטורי אחר ומספרים סיפורים מרתקים מן העבר של האתרים הללו והמדינה בה הם נמצאים. אבל גם אם אתם לא רואים את עצמכם מסתובבים ברחובות כשאתם אוחזים במטרייה ואחריכם משתרכת קבוצת תיירים – עדיין יש דרך בה תוכלו לנצל לטובתכם את האופי הישראלי, בתנאי שאתם מכירים היטב את המקום שבו אתם נמצאים.

הדרך לעשות זאת היא בעזרת ייעוץ לישראלים בכל הקשור לתכנון מסלולי טיול: אם אתם מכירים את המוזיאונים הכי טובים בפראג ויודעים על אילו מהם אפשר לוותר; אם אתם מכירים את הקופי-שופס הכי מוצלחים של אמסטרדם ומאיפה רצוי להתרחק; אם אתם יכולים להמליץ על אטרקציות משובחות ויודעים אילו מהן הן סתם מלכודות תיירים משעממות; ואם אתם מתמצאים במערכות התחבורה המקומיות שלא תמיד קל לפענח אותן עבור מי שאיננו מקומי – יש ישראלים שישמחו להיעזר בכם ולשלם בעין יפה בעבור הסיוע שלכם בתכנון הטיול המושלם שלהם.

לסיכום

אם אתם יוצאים לטיול מחוץ לארץ, סביר להניח שהדבר הראשון שתארזו הוא בגד ים או מצלמה ולאו דווקא מחשב נייד. אבל אם הטיול שלכם מתארך או הופך לשגרת חיים יומיומית שסופה אינו נראה באופק, ואם אתם מחפשים דרך להרוויח כסף, אזי תוכלו לקחת בחשבון עבודה עם ישראלים, בישראל, למרות הפרשי השעות והמרחק הגיאוגרפי.

בין אם תבחרו להציע שירותים מקצועיים בתחום שאתם מנוסים בו ובין אם תרצו לנצל באופן יצירתי את היותכם ישראלים דוברי עברית בסביבה שאינה דוברת עברית, לאפשרויות שלכם בהחלט אין גבולות. עם קצת תעוזה, יצירתיות ו"חוצפה" ישראלית, וכאמור עם מחשב נייד וחיבור אינטרנט אלחוטי חזק גם אתם תוכלו לעבוד ולהרוויח כסף בחו"ל.

קצת עלי: שמי אייל רחמים נשוי ואב לשתי בנות, נועה ואדל, תושב העיר מודיעין, כיום מנכ"ל חברת דיגיטאץ', חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, כותב בבלוג קידום אתרים SEOLINKS, במעט זמן שנשאר מרצה במכללה למנהל, משחק טניס, כדורסל וקצת ספורט.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.