תפריט עמוד

האם נמצאו מכרות שלמה המלך?

היכן היו מכרות המלך שלמה? כתב עת מדעי בארצות הברית פרסם השבוע את תוצאות מחקר ארכיאולוגי שמצביע על האתר חירבת אנחאס מדרום לים המלח בירדן כמקום בו פעלו מכרות שלמה המלך בתקופת המקרא.

המחקר בדרום ממלכת ירדן נעזר בבדיקות של פחמן 14 כדי לקבוע במדויק את התאריך בו פעלו מכרות הנחושת. על פי תוצאות בדיקות אלה יתכן שהמכרות פעלו כבר בימי שלמה המלך. תוצאות המחקר התפרסמו השבוע בכתב העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences.

המכרות הקדומים הפכו לאתר כמעט מיתולוגי כבר לפני יותר ממאה שנים כאשר סיר ריידר האגארד פרסם בשנת 1885 את ספרו רב המכר שנשא את הכותרת "מכרות המלך שלמה". גיבורי הספר ציידי האוצרות מחפשים אחר האתר הקדום וזוכים למצוא אוצרות זהב ויהלומים. מאז הופקו כמה וכמה סרטים שעסקו בחיפוש אוצרות דומים באזורים מדבריים.

תומס לוי מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו שהוביל את המחקר החדש הסביר שבדיקות הפחמן קבעו שהמכרה פעל במאה העשירית לפני הספירה – בערך תקופת שלטונו של שלמה המלך בישראל. חירבת אנאחאס שוכנת בחבל פאינאן בירדן, מדרום לים המלח. לפי המקרא כאן שכנה בעבר ממלכת אדום.
לדברי לוי ההוכחות שמספק המחקר מאירות באור חדש את ההיבט ההיסטורי של הסיפורים המקראיים בני שלושת אלפי השנים.

שאלה נוספת שמוערר המחקר החדש היא לגבי מכרות תמנע בערבה, אשר בעבר ניסו רבים לקשור אותם למכרות שלמה האגדיים למרות שלא נמצאו לכך הוכחות מדעיות.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מירדן

מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן
מבוא לנדודים 44: החיים סטייל ג'ורדן

בנדודיו יצא רונן רז עם מריאנה והג'יפ לחפש עפיפונים בירדן השכנה, ומצא מעיינות חמים, עיירות רפאים נבטיות, נווה מדבר עם אגם כחול, ובדואי מחופש לג'וני דפ. בדרך גילה את החיים הטובים, סטייל ג'ורדן

ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום
ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום

סקר קניונים לא מוכרים בהרי אדום בירדן שערכו חבורת ישראלים הביא להיכרות עם הקניון המיוחד ואדי מובארכ. מסלול מתוך ספר חדש הסורק את הקניונים מדרום ים המלח אל פטרה, ומביא מסלולי טיול אתגריים בחבל ארץ יפהפה זה.

מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם
מעבר להרים ולמדבר – טיול לפטרה וואדי רם

אם בעבר מעטים הצליחו להתגנב לפטרה כדי לחזות בשרידיה של העיר הנבטית הקדומה, היום אפשר לטייל בה בחופשיות ובדרך ליהנות מהנופים הפראיים של המדבר, ומקבלת הפנים החמה של יושביו. נסענו לבדוק על מה כולם מדברים וחזרנו נפעמים