תפריט עמוד

האם המיזוג בין ישראייר לסאן דור בסכנה?

המיזוג הצפוי של סאן דור וישראייר היה אמור להפוך את החברה החדשה לחברת טיסות לאו קוסט מקומית בולטת, שתתחרה מול חברות עולמיות כמו איזי ג'ט וריינאייר. אלא שהממונה על ההגבלים העסקיים לא מאשרת את המיזוג הצפוי

סאן דור של חברת אל על וישראייר של אי.די.בי התכוונו להתמזג ולהפוך לחברת הטיסות הלואו קוסט המקומית הבולטת בתחום ולהוות גורם משמעותי מול החברות העולמיות – וויז אייר, ריינאייר ואיזי ג'ט. אלא שהממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, לא מאשרת את המיזוג הצפוי.

נראה שהסיבה קשורה לארקיע – מנהלי ארקיע מנסים בחודשים האחרונים להסביר לממונה על השלכות המיזוג על ארקיע עצמה. ארקיע, שהינה אחת משלוש החברות הישראליות בתחום, חוששת שהמיזוג הנ"ל ייפגע מאוד בכוחה התחרותי. מנגד טוענים בסאן דור ובישראייר כי חיזוק כוחם דרך המיזוג הכרחי לשם התחרות בחברות הגדולות בעולם.

בפועל, סאן דור היתה אמורה לרכוש את ישראייר וכך בעצם להרחיב את פעילות אל על בתחום הנופשונים והדילים. העסקה הזו היתה אמורה להיות אחד ממנועי הצמיחה הגדולים של אל על בשנת 2018 ואילך.

מאל על נמסר בתגובה כי לטעמה מדובר בהחלטה שגויה אשר בראש וראשונה משמרת את המונופול של ארקיע על הקו לאילת. "ההחלטה המצערת שהתקבלה היום מעידה כי רשות ההגבלים העסקיים בישראל, בשונה מכל רשות אחרת בעולם, בוחרת להשקיע אך ורק בעידוד תחרות בינלאומית כנגד חברות התעופה הישראליות ומקשה עליהן להתמודד אל מול בריתות ענק בתעופה העולמית. היה מקום לטעמנו שהרשות תנהג ביתר זהירות בבחינת טיעונים שהובאו בידי בעלי אינטרס, כפי שנוהגות רשויות תחרות בעולם במצבים דומים. את מחיר ההחלטה ישלם הציבור".

במקביל  לדיווח על קשיים במיזוג, מדווחת אל על כי חתמה על מזכר הבנות עם בנקים זרים לקבלת מימון בסך של 135 מיליון דולר לרכישת מטוס מדגם 787-900, שנרכש מחברת בואינג באוקטובר 2015 ואשר מועד מסירתו המתוכנן במהלך הרבעון הראשון של שנת 2018. המימון מורכב מהלוואה Senior (בכירה) בסך 114 מיליון דולר, בריבית LIBOR לשלושה חודשים, בתוספת מרווח עם החזר רבעוני על פני 12 שנים מיום קבלתה, והלוואה Junior (זוטרה) בסך 21 מיליון דולר, בריבית ליבור לשלושה חודשים בתוספת מרווח עם החזר רבעוני על פני שש שנים מיום קבלתה. מרווח הריבית המשוקלל למימון הינו בטווח שבין 1.50% לבין 2.50%.

ההלוואות יובטחו על ידי שעבוד המטוס, המחאת זכויות החברה בקשר עם ביטוחי המטוס ואחריות (Warranty) חברת בואינג למטוס וחברת רולס רויס למנועי המטוס וכן המחאת זכויות החברה בהסכם אחזקת מנועים לצי מטוסי 787.

העמדת המימון מותנית, בין היתר, בחתימה על הסכם מפורט ומחייב בין הצדדים, יצירת השעבודים כאמור ותשלום עמלות והוצאות מקובלות. עם חתימת ההסכם המפורט, תפרסם החברה דיווח כנדרש על פי דין.

אל על הדגישה בעבר כי בכוונתה לשדרג את צי המטוסים שלה ובכוונתה להצטייד במטוסי דרימליינר חדשים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.