תפריט עמוד

האיים הסודיים של אירופה

אירופה התברכה לא רק באיים שטופי שמש בים התיכון אלא גם באיים געשיים ודרמטיים באוקיינוס האטלנטי, איים צוננים ורומנטיים בים הבלטי ואיים מלאי חן בתעלת למאנש. הצצה לאיים אירופים נפלאים מחוץ למסלול המוכר

כשחושבים על חופשה באי אירופי בדרך כלל מצטיירת תמונה של אי יווני, איטלקי או ספרדי, עם חופים זהובים שטופי שמש ואווירה ים תיכונית. אבל זה לא חייב להיות כך. ברחבי אירופה פזורים איים רבים שמספקים חוויה מסוג שונה לגמרי. מאיים קטנים עם חופים חוליים ומי טורקיז צלולים בים האדריאטי, דרך איים רומנטיים עם דיונות חול, מגדלורים ומים צוננים להפליא בים הצפוני ועד לאיים געשיים דרמטיים באוקיינוס האטלנטי. ויש גם איים רחוקים ומבודדים להפליא, שהמים בהם אולי קרים מכדי לרחוץ בהם, אבל הם מספקים המון אפשרויות לטיולים רגליים בטבע הפראי. הנה כמה איים אירופיים נפלאים ופחות מוכרים:

סילט, גרמניה
האי סילט (Sylt) הוא אחד משרשרת איי פריזיה שבים הצפוני, מצפון לגרמניה ובקרבת דנמרק. סילט, הגדול מבין איי פריזיה, אמנם לא מוכר לתייר הישראלי, אבל בקרב הגרמנים זהו אתר נופש פופולרי. רבים טוענים שזוהי המקבילה האירופאית לקייפ קוד האמריקאית – חופים חוליים ארוכים, דיונות חול רכות ומגדלורים, לצד עיירות מקסימות עם בתי לבנים, בוטיקים יוקרתיים ומסעדות מצוינות של פירות ים. אין להתפלא על כך שרבים מהעשירים והמפורסמים של גרמניה, כמו טניסאי העבר בוריס בקר ודוגמנית העל קלאודיה שיפר, נופשים באי על בסיס קבוע. זהו גם יעד פופולרי בקרב הקהילה ההומו-לסבית, ויש בו גם חוף נודיסטים מפורסם.

החופים במזרח האי רגועים למדי ומתאימים גם למשפחות, בעוד שמערב האי פופולרי במיוחד בקרב גולשי גלים. בנוסף לבילוי על החופים (שימו לב – למי שרגיל למימי הים התיכון, הרחצה בים הצפוני עשויה להתגלות כחוויה מקפיאת עצמות), האי מזמין לדיווש באופניים, הליכה ורכיבה על סוסים.


מגדלור בדיונות החול של האי סילט | צילום: אייסטוק

איך מגיעים?
בטיסה ממינכן או מפרנקפורט, או ברכבת (נסיעה של שלוש שעות) מהמבורג.

איפה ישנים? מלון Dorint Strandresort & Spa Sylt-Westerland שוכן במערב האי, על רצועת חוף חולי ארוכה ויפה. במלון יש מסעדה, בר, ספא עם בריכה מקורה ומועדון ילדים. אתר אינטרנט

סאו מיגל, האיים האזוריים, פורטוגל
כולם מכירים את האי מדיירה שבאיים האזוריים באוקיינוס האטלנטי, פחות מוכר הוא האי השכן סאו מיגל (Sao Miguel), על אף שהוא הגדול מבין האיים האזוריים, המיושב ביותר, ולדעת רבים – גם היפה ביותר. סאו מיגל מכונה גם האי הירוק, שכן הוא מכוסה בשטחי מרעה, שדות ויערות סוב-טרופיים. האי מצטיין גם בנופים געשיים מרשימים, ויש בו הרי געש לא פעילים, גייזרים, מעיינות חמים, וגולת הכותרת: אגמים בתוך לועות של הרי געש כבויים. אגם פוגו, שנמצא בלוע הר געש, הוא ממראות הטבע הקסומים והמהפנטים של האי.


סאו מיגל, האי הירוק | צילום: אייסטוק

בירת סאו מיגל והעיר הגדולה ביותר באיים האזוריים היא פונטה דלגדה, עיר קוסמופוליטית עם רחובות מרוצפי אבן, ארכיטקטורה ייחודית, פארקים ירוקים, מרינה מודרנית והמון חנויות, מסעדות, ברים, בתי קפה ומועדוני לילה.

עם החופים היפים באי ניתן למנות את Melicias, שסמוך לפונטה דלגדה, Agua D'Alto, Vinha d'Areia, Ribeira Quente ועוד. למרות זאת האי לא מתאים לחופשה עצלה וניתן לעסוק במו במגוון פעילויות: מהליכה ורכיבה על אופניים, דרך צפייה בציפורים ועד לשחייה עם דולפינים וצפייה בלווייתנים.

איך מגיעים? טיסות ישירות לסאו מיגל מתקיימות מליסבון ומערים נוספות באירופה.

איפה לישון? Quinta do Mar הוא מלון בוטיק מקסים בעיירת הדייגים קלורה (Caloura), עם חדרים נעימים, גן יפה, בריכה ונוף לים. אתר אינטרנט.

גוטלנד, שוודיה
מי שיגיע לגוטלנד (Gotland), הגדול באיי שוודיה, ששוכן בלב הים הבלטי, אולי לא יפגוש הרבה תיירים זרים, אבל מקומיים הוא יפגוש בשפע: גוטלנד הוא אחד מיעדי הנופש האהובים על השוודים, ומגיעים אליו מכל שכבות האוכלוסייה – מצעירים שבוחרים לעשות קמפינג על החוף ועד לפוליטיקאים, סופרים ושאר מפורסמים ששוכרים באי וילות. האי היפה כולל מה שצריך לחופשה רבת פעילות ועניין: יש בו ערים ימי ביניימיות מרשימות, חוות כפריות, חופים יפים והמון שמורות טבע. האי שטוח ברובו, מה שהופך אותו לאידיאלי לרכיבה על אופניים.


העיר העתיקה של ויסבי בגוטלנד | צילום: Tuukka Ervasti/imagebank.sweden.se

לצד בילוי בחופים היפים לא כדאי להחמיץ ביקור בוויסבי (Visby), בירת האי, עיר ימי ביניימית יפהפייה שגם הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ובה רחובות מרוצפי אבן, עם הרבה בתי קפה מלאי אווירה וחנויות אופנתיות.

איך מגיעים? מסטוקהולם אפשר להגיע לוויסבי בטיסה או בנסיעה שמשלבת אוטובוס ומעבורת.

איפה לישון? בוויסבי כדאי לישון ב-Hotel Stenugnen, מלון קטן וידידותי למשפחות ששוכן במיקום הכי מרכזי בויסבי, בסמוך לנמל. אתר אינטרנט.

מיקינס, איי פארו
קבוצת איי פארו, ששוכנת בצפון האוקיינוס האטלנטי, מצפון-מערב לסקוטלנד ובמחצית הדרך בין נורווגיה לאיסלנד, נמצאת בתודעה העולמית בדרך כלל הודות לקבוצת הכדורגל שלה, שנחשבת לאחת החלשות בעולם. מלבד ההישגים הדלים בכדורגל, לאיי פארו ולישראל אין שום דבר במשותף, ולכן הביקור בהם יכול להיות אפשרות טובה למי שרוצה לנסוע הכי רחוק מכאן ובכל זאת לא להרחיק עד קצה העולם (למרות שאיי פארו בהחלט מעניקים תחושה של קצה העולם). האיים מצטיינים בנופים דרמטיים של הרים ועמקים ירוקים, צוקים תלולים ומפלים,  ובעולם חי עשיר, עם המון כבשים לצד עופות מים רבים.



בתים צבעוניים באי מיקינס | צילום: arne.list, flickr

אם כבר הגעתם עד כאן, כנראה שאתם אוהבים בדידות ונופים יפים. בדיוק מהסיבה הזו כדאי להרחיק עד האי המערבי מיקינס (Mykines) וליהנות שם מחופשה שלווה בבדידות מזהרת. האי הקטן והמתוק הוא גן עדן לצפרים, כשבחודשי הקיץ מגיעות אליו אלפי ציפורים נודדות. במיקינס גרים באופן קבוע קצת יותר מעשרה תושבים, אבל בקיץ אוכלוסיית האי גדלה באופן משמעותי, הודות לתוכי הים (Puffins) המתוקים להפליא שמגיעים לאי ומהווים את אחד ממוקדי המשיכה העיקריים של המקום. בנוסף לצפייה בציפורים אפשר לצאת באי לטיולי הליכה (כדאי לבקר ביער האבן בעמק קורקדלור, ולטפס על פסגת קנוקור בגובה 560 מטר).


תוכי ים על קצה מצוק במיקינס | צילום: polandeze, flickr

איך מגיעים? לבירת איי פארו ניתן להגיע בטיסה מקופנהגן ומערים נוספות בדנמרק וכן מרייקיאוויק עם חברת התעופה של איי פארו, Atlantic Airways. בעונת הקיץ מתקיימות לעיתים גם טיסות מלונדון ומאברדין שבסקוטלנד. מהבירה Søvagur ניתן לשוט למיקינס בין ה-1 במאי ל-31 באוגוסט. בשאר עונות השנה ניתן לטוס לאי בהליקופטר.

איפה לישון? Tað Gula Húsið הוא בית עץ צהוב עם נוף יפה שבו כמה חדרים להשכרה בגדלים שונים ומטבח מצויד בכל מה שצריך לבישול (במקום לא מגישים ארוחות). אתר אינטרנט

לופוד, קרואטיה
בקרואטיה יש המון איים, פופולריים יותר ופחות, אבל אחד האיים הכי מקסימים הוא האי לופוד (Lopud) ששוכן מצפון מערב לדוברובניק בדרום קרואטיה. רק תיירים מעטים מגיעים לאי, למרות שהוא פופולרי בקרב המקומיים, מה שמבטיח תשתיות תיירות מפותחות, עם מספיק מלונות, ברים, חנויות ומסעדות. אחד היתרונות הגדולים של לופוד, בהשוואה לאיים אחרים בקרואטיה, הוא החופים החוליים. באי. הגדול מכולם הוא חוף Sunj. המפרץ העגול עם המים הרדודים הוא מקום אידיאלי לבילוי של יום בחוף עם ילדים קטנים. אפשר ללכת למרחק של 100 מטר בעומק הים אבל המים הצלולים והחמימים לא עוברים את גובה הברך.
באי יש רק כפר אחד, שגם הוא עונה לשם לופוד ובו מרוכזות התשתיות התיירותיות של האי. באי כולו חיים רק כשמונים תושבים ואין בו תנועת מכוניות, מה שתורם לקסם של המקום.


אחד היתרונות הגדולים של לופוד הוא החופים החוליים | צילום: אייסטוק

איך מגיעים? במעבורת מדוברובניק בשייט שנמשך כ-45 דקות.

איפה לישון? Villa Franca שוכנת בבית בן 300 שנה ברחוב צר ומרוצף אבן במרכז לופוד, במרחק חמישים מטר מחוף הים החולי. במקום יש שלוש דירות ממוזגות שמתאימות למשפחות. אתר אינטרנט


נוף טיפוסי באי לופוד | צילום: אייסטוק

אינישמור, אירלנד
האי אינשימור (Inishmore) הוא אמנם לא אי סודי, מכיוון שרבים מהמבקרים באיי אראן, אחת מהאטרקציות הפופולריות באזור גאלווי באירלנד, מקדישים לו כמה שעות. אבל בביקור חטוף קשה לספוג את האווירה המיוחדת של האי, ולשם כך כדאי לבלות בו לפחות כמה לילות. אם פנטזיית האי שלכם כוללת ימים ארוכים של שיזוף בחופים שטופי שמש זה לא המקום בשבילכם, אבל אם אתם אוהבים צוקים דרמטיים, אתרים ארכיאולוגיים, טיולים רגליים בחופים סחופי רוחות והרבה שקט, תבואו על סיפוקכם באינישמור.


צוקים דרמטיים באי אינשמור | צילום:
Jonathan Hession 2006, Tourism Ireland

איך מגיעים? ניתן להגיע לאי במעבורת מהכפר דולין או מרוזוויל, שניהם במחוז גאלוויי.

איפה לישון? Pier House Guest House הוא בית הארחה ששוכן במקום נוח בסמוך למזח קילרונן, נקודת הכניסה לאיים. מן החדרים הנוחים נשקף נוף נפלא של המפרץ, ובמרחק חמש דקות הליכה יש כמה מסעדות, פאבים, חנויות מזכרות וחנויות להשכרת אופניים. אתר אינטרנט.

סרק, איי התעלה

איי התעלה הם קבוצת איים בחלק האנגלי של תעלת למאנש, מול חופי נורמנדי שבצרפת. לאיים יש מעמד מעט משונה – הם נחשבים לשטחי חסות של הכתר הבריטי, ותושביהם מחזיקים בדרכונים בריטיים, אבל הם אינם שייכים לממלכה המאוחדת ואין להם ייצוג בפרלמנט הבריטי. השפות הרשמיות באיים הן לרוב אנגלית וצרפתית.


עגלה רתומה לסוס, אמצעי התחבורה הנפוץ באי סרק | צילום: foilman, flickr

האי הקטן סרק (Sark), שבו 610 תושבים בלבד, נחשב לאחד מהיפים שבאיי התעלה. ויקטור הוגו אמר עליו פעם שהוא מעין טירת פיות מלאה בפלאות. ואכן מדובר באי מלא בקסם, עם צוקים תלולים שמכוסים בצמחייה ירוקה ובפריחה נהדרת באביב. חלק מסוד הקסם של האי טמון בעובדה שבאי אסורה תנועת כלי רכב, ואפשר לטייל בו רק ברגל, באופניים, בטרקטור או בעגלה רתומה לסוס.

אין מתאים יותר מהאי לחופשה נינוחה ורגועה, שמוקדשת לטיולי הליכה, דיג, שחייה או צלילה במים הצלולים להפליא, צפייה בציפורים או פיקניק על החוף. באי יש גם כמה מסעדות מצוינות וחנויות קטנות וייחודיות. יש באי כמה אטרקציות שלא כדאי להחמיץ, כמו גני Seigneurie המרשימים, או מפרץ Port Gorey המבודד.


שביל טיול עם נוף לים באי סרק | צילום: Beechwood Photography, flickr

איך מגיעים? הדרך הנוה ביותר היא להגיע במעבורת מהאי גרנסי או מגרנוויל שבנורמנדי.

איפה לישון? Stocks Hotel הוא מלון מפנק ששוכן בבית אחוזה מוקף גנים במרכז סרק. האורחים נהנים מאוכל מצוין, ספא, בריכת שחייה ונופים נהדרים. אתר אינטרנט

לקריאה נוספת:

האיים הסודיים של יוון
האיים הסודיים של יוון
הייתם כבר ברודוס, כרתים וסנטוריני? הנה כמה איים יווניים נפלאים לא פחות, אבל שלווים הרבה יותר. אידיאלי למחפשים חופשה שקטה על אי יווני, הרחק מהמוני התיירים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.