תפריט עמוד

יש משהו מרגיע להפליא באגמים – גופי מים שלווים הרובצים להם בנחת בלב הנוף. אבל גם בין האגמים יש כאלה שראויים לציון מיוחד, בין אם זה בזכות הצבע המדהים של המים, המפלים הנופלים לתוכם, התפאורה הטבעית שבה הם נמצאים או שילוב של כל אלה. קצרה היריעה מלהזכיר את כל האגמים היפים בעולם, ולכן ליקטנו כאן כמה מהם. ישיבה נינוחה לצד המים הכחולים של כל אחד מהאגמים הללו תשכיח מיד את מועקות החיים.

אגם חמשת הפרחים, סין
אגם חמשת הפרחים נחשב לפנינה של שמורת ג'יודז'אי גואו שבחבל סצ'ואן, ושמו הציורי מעיד על קשת הצבעים הרחבה בה התהדר, שכמוה כגן פורח. המינרלים שנמצאים במימיו של האגם צובעים אותו בשלל צבעים – כחול עמוק, טורקיז, ירוק אזמרגד, ירוק כהה וגם צהוב בהיר. מימיו של האגם צלולים להפליא ובקרקעיתו ניתן לראות גזעי עצים עתיקים שנפלו מן היערות הסמוכים. ביחד עם היערות וההרים שמקיפים את האגם מתקבלת תמונת נוף מרהיבה. שמורת ג'יודז'אי גואו נחשבת לאחת משמורות הטבע היפות ביותר בסין ואף בעולם כולו. יש בה אינספור בריכות, אגמים ומפלים בשלל גווני הכחול והירוק, וסביבם הרים, יערות מחטניים ויערות רחבי עלים, ולא בכדי רבים מכנים אותה "גן עדן עלי אדמות".

אגם חמשת הפרחים בסין. מים בשלל גווני כחול מרהיבים | צילום: Augapfel, flickr

אגמי פליטביצה, קרואטיה
שמורת אגמי פליטביצה (Plitvice) היא אחת מפנינות הטבע המדהימות של קרואטיה ואחת הסיבות הטובות (אם כי לא היחידה שבהן) להגיע למדינה. בשמורה פזורים 16 אגמים בצבע טורקיז הממוקמים במפלסים שונים ונשפכים במפלים זה לזה בשצף קצף. סביב האגמים יש יערות ובהם צמחייה פראית ומגוון בעלי חיים. המים צלולים להפליא וההרים והצמחייה שמסביב משתקפים בהם היטב. כל אלה הופכים את המקום לגן עדן אמיתי.


שמורת פליטביצה. 16 אגמים במפלסים שונים | צילום: flickr

במקום יש שני מסלולי טיול מסודרים ומסומנים. הקצר נמשך בין שלוש-ארבע שעות והארוך חמש-שש שעות. מומלץ להיכנס בכניסה 2, לנסוע באוטובוס המיוחד שמעלה את המבקרים עד לאגם הגבוה ביותר וממנו לרדת בירידה מתונה, בצל העצים, בין האגמים ומפלי המים ותוך הליכה על גשרי עץ קטנים שחוצים את הערוצים. חלקו המרשים ביותר של הפארק נמצא באזור הדרומי, ולכן כדאי להעדיף את הכניסה הגבוהה, כדי להגיע אל המראות היפים בסוף.
השמורה נמצאת במרחק של כשעתיים נסיעה מזגרב.

אגם פייטו, קנדה
באזור הרוקי'ס הקנדיים יש לא מעט אגמים מרשימים, המפורסם מכולם, ואף המצולם מכולם, הוא אגם לואיז, ולא רחוק ממנו נמצא אגם מוריין היפה לא פחות. אבל אגם פייטו (Peyto) שנמצא בסמוך לדרך שדות הקרח עולה ביופיו אף על שני האגמים המרהיבים הללו. זהו אגם ארוך ויפהפה בצבע טורקיז מדהים, שכמותו נהוג לרוב לראות באיים טרופיים חמימים ולא במדינות קרות כקנדה. מי האגם מגיעים מן הקרחונים שמקיפים את האגם ונמסים בקיץ, וזה מה שמעניק להם את צבעם המיוחד. פסגת הר באו (2,088 מטר) היא נקודת התצפית הטובה ביותר על האגם, וממנה ניתן להשקיף על האגם, היערות וההרים הסובבים אותו.


אגם אטיטלן, מוקף בהרי געש חרוטיים | צילום: colincookman, flickr

אגם מתסון, ניו זילנד
אגם מתסון (Matheson) שבאי הדרומי של ניו זילנד ידוע גם בכינוי "אגם המראה" בשל העובדה שבמימיו הצלולים משתקפים היטב קרחון פוקס והפסגות המושלגות של הר טסמן והר קוק, ההר הגבוה בניו זילנד. הזמן הטוב ביותר לביקור באגם הוא עם שחר, בזריחה, אז המים רגועים במיוחד ואפקט המראה מושלם. סביב האגם יש מסלולי טיול שונים. במרחק חמש דקות נסיעה נמצאת העיירה פוקס ממנה אפשר לצאת לטיולים על קרחון פוקס ולטיולים סביב האגם.

השתקפות באגם מתסון הניו זילנדי | צילום: Mark Oude Alink, GFDL

לוך לומונד, סקוטלנד
לוך לומונד (Loch Lomond) נחשב למלך האגמים של סקוטלנד, הן בשל גודלו והן בשל יופיו. זהו האגם הגדול ביותר בבריטניה משופעת האגמים – אורכו 38 קילומטר ושטחו הכולל כ-150 קילומטר רבוע. האגם דמוי משולש צר שבסיסו בדרום וקודקודו בצפון, למימיו צבע כחול עמוק ומעל גדתו המזרחית מתנשא בן לומונד. ובדרומו זרועים איים ירוקים, חלקם כה זעירים עד שהם נעלמים כשמפלס המים עולה, ואילו אחרים גדולים יותר, חלקם אף מיושבים בדלילות, אליהם אפשר להגיע בסירות מכפרי החוף הסובבים את האגם. הכפרים המקסימים סביב האגם ראויים לביקור, כמו גם הטירות הימי ביניימיות המרשימות שסביבו.

שקיעה בלוך לומונד, מלך אגמי סקוטלנד | Abubakr Hussain, GFDL

לגונה ורדה, בוליביה
לגונה ורדה (Laguna Verde) שונה מכל האגמים האחרים הנזכרים ברשימה. זהו אגם מלח יפהפה ששוכן בגובה של 4,300 מטר מעל פני הים. האגם, השוכן באזור מדבר המלח העצום סלאר דה אויוני, קיבל את שמו, שפירושו "הלגונה הירוקה", בשל ריכוז גבוה של מגנזיום במים שמקנה להם צבע ירוק.


לגונה ורדה. יותר מ-4,000 מעל פני הים | צילום: mapachemau, flickr

מעל אגם זה מתנשא הר הגעש המרהיב ליקנקהור (Volcan Licancahur). אם יתמזל מזלכם תזכו לראות במקום להקת פלמינגו שתוסיף גוון ורוד לנוף. לא רחוק מהאגם נמצא האתר הגעשי סול דה מאנינה (Sol de Manana), ובו גייזרים, קיטור גופריתי ובריכות בוץ מבעבע בגובה של כ-5,000 מטר מעל פני הים.

לקריאה נוספת:

האגמים הצבעוניים של בוליביה
האגמים הצבעוניים של בוליביה
הדרך ללגונה ורדה ולגונה קולורדה קשה וארוכה, אבל בסוף מחכה יופי שאין לתאר: בנוף מדברי סחוף רוחות, בין הרי געש חרוטיים, מתגלים אגמים שצבעם כה יוצא דופן עד כי נראה שאינם שייכים לעולם הזה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.