תפריט עמוד

גשרים – עשרה שוברי שיאים

מהו הגשר הגבוה בעולם, מה אורכו של הגשר הכי ארוך ועל איזה גשר נוסעות הכי הרבה מכוניות בשנה? עשרה גשרים שוברי שיאים, שכל אחד מהם הוא פלא הנדסי מעורר השתאות, עדות לכך שפרקטיות לא צריכה לבוא על חשבון יצירתיות

לגשרים יש תכונה מופלאה: מצד אחד, הם חייבים להיות מסיביים דיים כדי שיוכלו לשאת משאות כבדים להפליא, ומצד שני, הם משדרים קלילות ואווריריות מקסימה. לא רק שגשרים רבים אינם פוגמים בנוף שהם עוברים בו, יש כאלה שאפילו מוסיפים חן מיוחד לסביבתם. לפניכם עשרה גשרים שוברי שיאים, שכל אחד מהם הוא פלא הנדסי מעורר השתאות, וכל זאת מבלי להתפשר על יצירתיות ויופי:

הכי ארוך 1: הגשר הימי בין הונג קונג למקאו

סין היא מובילה עולמית בתחום הגשרים הארוכים בעולם – שבעה מתוך עשרת הגשרים הכי ארוכים נמצאים בשטחה! השלושה האחרים, למקרה שתהיתם, נמצאים בטייוואן, תאילנד וארצות הברית. באוקטובר 2018 סין שברה את השיא הקודם שהיא עצמה אחזה בו עם פתיחתו של גשר ימי המחבר בין סין היבשתית, הונג קונג ומקאו. הגשר, שאורכו 55 ק"מ, בנוי כולו בתוך הים, ועלות בנייתו הגיעה ל-20 מיליארד דולר. כדי להימנע מתאונות שעלולות להיגרם מעייפות או מבעיות בריאותיות, הנהגים על הגשר החדש ינוטרו באופן חסר תקדים: מכשירים יבדקו את קצב הלב ואת לחץ הדם שלהם ומצלמות יתעדו את מספר הפיהוקים – מי שיפהק יותר משלוש פעמים ב-20 שניות, תירשם התרעה במרכז הבקרה של הגשר. מוזר? זאת רק ההתחלה… כידוע, בסין נוהגים בצד ימין של הכביש, ואילו בהונג קונג ובמקאו נוהגים בצד השמאלי. לאחר שנבחנו הצעות שונות לפתרון הסוגיה, הוחלט לאמץ את השיטה הסינית, כלומר נהיגה בצד ימין. הנהגים מהונג קונג ומקאו, שלהם מכוניות עם הגה בצד שמאל, יאלצו להתאים את עצמם לנהיגה במסלול ההפוך (בכניסה וביציאה הוקמו מחלפים המאפשרים לנהגים להחליף צד).

הגשר החדש בין הונג קונג למקאו

כצפוי, בעקבות הקמת הגשר הימי האקסטרווגנטי והיקר מאוד נשמעת ביקורת, בעיקר בצד ההונג קונגי – שם מביעים חשש כי הגשר הוא ניסיון מצד סין לחבר את הונג קונג ומקאו, שני מחוזות עצמאיים המסופחים לסין, אל היבשת ובדרך זו לקרב את היום בו האיים הללו יהפכו לחלק בלתי נפרד מסין היבשתית.

עבודות אחרונות על הגשר החדש בין הונג קונג למקאו

עבודות אחרונות על הגשר החדש בין הונג קונג למקאו

הכי ארוך 2: גשר דאנייאנג-קונשאי, סין

הגשר בין הונג קונג למקאו הוא אמנם הגשר הימי הארוך בעולם, אבל הוא בפירוש לא הגשר הארוך מכולם. גשר דאנייאנג-קונשאי (Danyang-Kunshan), שנפתח ביוני 2011, הוא חלק מהפרויקט אדיר שנועד לחבר את קו הרכבת המהירה בין שנחאי לבייג'ין. הפרויקט, שעלותו עומדת על 33 מיליארד דולר, חותך את זמן הנסיעה בין שתי הערים בחצי. אורכו של גשר דאנייאג-קונשאי, שפתוח רק לנסיעת רכבות, הוא 164.5 ק"מ – כמעט כמו המרחק מתל אביב לחיפה ובחזרה!

הכי גבוה: גשר מיו, צרפת

עד 2004 מיו (Millau) היתה עיירה פרובינציאלית ומנומנמת בדרום צרפת, שעיקר פרסומה נבע מפקקי התנועה המטורפים שהיו בה בכל חודש אוגוסט, כשהצרפתים היוצאים לחופשתם השנתית גדשו את רחובותיה הצרים בדרכם לריביירה הצרפתית או לספרד. אבל מאז 2004 הכל השתנה: הודות ל-Millau Viaduct, הגשר המדהים שנבנה לצדה, הפקקים נעלמו, ורבים באים לאזור באופן מיוחד כדי לחזות בפלא הארכיטקטוני. הגשר, שנראה יותר כמו פסל סביבתי מאשר כנתיב תחבורה מאסיבי, אוחז בתואר הגשר הגבוה ביותר בעולם – בשיאו הוא מגיע לגובה של 343 מטר, יותר ממגדל אייפל! הוא גם נחשב לגשר שעובר בגובה הרב ביותר, 270 מטר מעל נהר טראן.

גשר מיו. נראה יותר כמו פסל סביבתי מאשר כנתיב תחבורה

גשר מיו. נראה יותר כמו פסל סביבתי מאשר כנתיב תחבורה | צילום: Pe3k / Shutterstock.com

הכי רחב: גשר מפרץ סידני, אוסטרליה

ברוחב של 49 מטר אפשר למנות שמונה נתיבי תנועה, שתי מסילות רכבת, נתיב להולכי רגל ושביל אופניים. אין פלא, אם כן, שהגשר המפורסם שעובר מעל מפרץ סידני זוכה בקלות בתואר הרחב בעולם. הגשר מחבר את אזור העסקים של סידני עם אזור המגורים נורת' שור (North Shore), שבו גרים יותר מ-200 אלף תושבים, ויש לברך את בוניו על חזונם, שכן בעת שנפתח בשנת 1932 התנועה היתה דלילה בהרבה. אם אתם הולכים לאורך הגשר, אל תוותרו על טיפוס ב-200 מדרגות אל מגדל פיילון, שממנו נשקף מראה עוצר נשימה של המפרץ והעיר.

גשר מפרץ סידני. שמונה נתיבי תנועה, שתי מסילות רכבת, נתיב להולכי רגל ושביל אופניים

גשר מפרץ סידני. שמונה נתיבי תנועה, שתי מסילות רכבת ונתיב להולכי רגל | צילומים: שאטרסטוק

הכי עמוס: גשר ג'ורג' וושינגטון, ניו יורק

51 מיליון מכוניות, אוטובוסים ומשאיות נוסעים בממוצע ממערב למזרח בגשר הזה, שמחבר את מנהטן עם ניו ג'רזי. הכמות הבלתי נתפסת הזאת אפשרית הודות ל-14 נתיבי תנועה – שמונה במפלס העליון ושישה בתחתון. בנוסף, בכל צד יש נתיב לאופניים ולהולכי רגל. אבל מי שהולך או מדווש על הגשר לא יזכה לראות את המראה המרשים שלו, את זה עדיף לעשות בשייט – למשל, כזה שמקיף את כל מנהטן ויאפשר לכם להשקיף על כמה וכמה גשרים מרשימים, בהם כמובן הגשר העמוס הזה.

גשר ג'ורג' וושינגטון. 51 מיליון כלי רכב בשנה

גשר ג'ורג' וושינגטון. 51 מיליון כלי רכב בשנה

הגשר התלוי הכי ארוך: גשר אקשי-קייקו, יפן

יש משהו מפעים במיוחד בגשרים תלויים. המרווחים העצומים בין העמודים התומכים הופכים גשרים מסוג זה ליצירה עדינה ומרשימה במיוחד. אבל בעוד המרווח בין העמודים התומכים, שנקרא מפתח מרכזי, של גשר שער הזהב המפורסם (שמככב כאן בקטגוריה אחרת) הוא 1,280 מטר, בגשר אקשי-קייקו (Akashi Kaikyō), המכונה גם גשר הפנינה, המפתח המרכזי גדול בהרבה – 1,991 מטר.

גשר אקשי-קייקו, שנבנה בעקבות אסון ימי

גשר אקשי-קייקו, שנבנה בעקבות אסון ימי

סיפור הקמתו של הגשר היפהפה הזה, שעובר מעל מפרץ אקשי הידוע במימיו הסוערים, נעוץ בטרגדיה: בשנת 1955 טבעו כאן שתי מעבורות נוסעים ו-168 ילדים קיפחו את חייהם באסון. בעקבות כך הוחלט להקים גשר שיחבר בין העיר קובה (Kobe), הידועה כמרכז לעיבוד פנינים (ומכן השם גשר הפנינה) לאי הונשו. עברו לא מעט שנים עד שהחזון התגשם, ובשנת 1998 נפתח לתנועה הגשר מעל המפרץ. הוא נבנה לעמוד בתנאים קשים: רוחות של יותר מ-200 קמ"ש וברעידת אדמה בעוצמה של 8.5 בסולם ריכטר. כל זה לא פגם ביופיו האלגנטי והמוקפד.

הגשר המכוסה הכי ארוך: גשר הרטלנד, קנדה

בשנת 1900 נמאס לתושבים בפרובינציית ניו ברונזוויק שבמזרח קנדה לחכות לממשלת קנדה, שהתעכבה בבניית גשר מעל נהר סנט ג'ון. הם החליטו לקחת את העניינים לידיים והקימו את חברת גשר הרטלנד, שהיתה אחראית לבניית הגשר המיוחל. ב-1901 נפתח הגשר המכוסה (covered bridge) הגדול בעולם, שגם היום לא נושל מהתואר. החשיבות בכיסוי הגשר נעוצה בחורפים הקשים השוררים באזור, אבל הדבר עורר מחלוקת בתחילת המאה שעברה, שכן היו מי שהביעו חשש כי צעירים עלולים לנצל את המסתור שהגשר הציע להתנהגות שאינה ראויה. בין השאר, אגדה מקומית מספרת כי גברי העיר נהגו לאלף את סוסיהם לעצור באמצע הדרך כדי שיוכלו להתנשק ללא מפריע עם אהובותיהם. ב-1945 נוסף לגשר שביל להולכי רגל ומאז אפשר לחצות את 391 המטרים שלו בהליכה – חוויה נעימה ומומלצת גם למי שיש לו מכונית.

גשר הרטלנד נפתח ב-1901, אז חצו אותו כרכרות

גשר הרטלנד נפתח ב-1901, אז חצו אותו כרכרות

גשר הולכי הרגל הכי ארוך: גשר פוקיפסי, מדינת ניו יורק

ב-1889 נחנך גשר מסילת רכבת מעל נהר ההדסון ליד העיר פוקיפסי (Poughkeepsie) במדינת ניו יורק. הגשר, שנחשב בזמנו לארוך מסוגו בעולם, נסגר ב-1974 בעקבות שריפה. באוקטובר 2009 הוא נפתח מחדש, והפעם כגשר להולכי רגל – הארוך ביותר בעולם. שמו החדש, Walkway over the Hudson, מתאר במדויק את השימוש שלו: מטיילים, רצים, רוכבי אופניים וגלגיליות – כולם חוצים את הגשר היפה, שמחבר בין שבילי הליכה ורכיבה משני צדי הנהר.

גשר פוקיפסי מחבר בין מסלולי הליכה משני צדי נהר ההדסון

גשר פוקיפסי מחבר בין מסלולי הליכה משני צדי נהר ההדסון

גשר הלבנים הכי גדול: גשר גולטזך, גרמניה

במקרה של גשר גולטזך (Göltzschtalbrücke), האורך בהחלט לא קובע. הגשר, במדינת סקסוניה שבמזרח גרמניה, נמתח לאורך של קצת יותר מארבעה קילומטרים, אבל יופיו אינו מוטל בספק. את התואר כגשר הלבנים הגדול בעולם הוא קוטף בנקל בזכות יותר מ-20 מיליון לבנים אדמדמות שמרכיבות אותו. הבחירה בחומר הבנייה הבלתי שגרתי הזה לגשרים אינה מפתיעה שכן סקסוניה עשירה בחרסית, המשמשת לבניית לבנים ורעפים, כפי שאפשר לראות ממבני הלבנים הרבים שבאזור.

יותר מ-20 מיליון לבנים אדומות נדרשו כדי לבנות את גשר גולטזך

יותר מ-20 מיליון לבנים אדומות נדרשו כדי לבנות את גשר גולטזך

 

הגשר הכי עתיק: גשר קאראוון, איזמיר

יש כמה מתמודדים ראויים לתואר הגשר העתיק בעולם, והדעות לגבי המנצח חלוקות. על פי אחת מהן, זהו גשר אבן ברובע העתיק של איזמיר שבתורכיה. במבט ראשון אין בו כל ייחוד, ודאי שאורכו או גובהו אינם מרשימים, אבל התקופה בה נבנה, 850 לפני הספירה, הופכת אותו למעניין במיוחד. אם אתם מגיעים לאיזמיר, בקשו מנהג מונית מקומי שייקח אתכם ל-Sarnic, כפי שהגשר נקרא כאן, ותוכלו ללכת במקום שבו דרכו, כך מספרים, ידוענים מהעת העתיקה דוגמת הומרוס ופטרוס הקדוש.

גשר שער הזהב. מיליוני צלמים לא טועים...

גשר שער הזהב. מיליוני צלמים לא טועים…

הכי מצולם: גשר שער הזהב, סן פרנסיסקו

יש לא מעט גשרים שהפכו לאייקון צילומי, בהם גשר טאוור בלונדון, פונטה וקיו ("הגשר הישן") בפינצה וגשר ברוקלין בניו יורק, אבל גשר שער הזהב הקליפורני עוקף את כולם. באתר הצילומים פליקר, למשל, יש לא פחות מ-35 מיליון תמונות של הגשר המפורסם, והוא כיכב גם בסדרות טלוויזיה וסרטים רבים. הגשר התלוי נמתח לאורך כמעט שני קילומטרים (1,970 מטר ליתר דיוק) והוא מחבר את סן פרנסיסקו עם מחוז מרין האמיד. כשבנייתו הושלמה, בשנת 1937, הוא היה הגשר הארוך בעולם. מאז, הוא נדחק מטה-מטה ברשימה, אבל אין ספק, שגם היום הוא נותר אחד הגשרים היפים בעולם. כדי לצפות בו בשיא הדרו כדאי לשוט לעברו ומתחתיו בספינת טיולים היוצאת מרציף הדייגים בעיר. זו גם הזדמנות מצוינת להוסיף עוד כמה צילומים לאלבום.

בתמונה הפותחת: גשר מיו בדרום צרפת אוחז בתואר הגשר הגבוה בעולם | צילום: Richard Semik / Shutterstock.com
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.